Wat is dit voor 'mengkraantje' bij m'n cv-ketel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
Aangezien ik binnenkort m'n zonnecollector & boiler ga verwijderen (is al tijdje buiten werking, en het plat dak gaat compleet vol met zonnepanelen en ik wil de ruimte van de collector gebruiken voor panelen) zat ik even te kijken naar hoe de leidingen allemaal lopen bij m'n cv-ketel.

De collector uit het koud-water circuit halen is geen probleem natuurlijk, maar ik zag ook dat de koud-water leiding (ingang) is 'aangesloten' op de warm-water leiding (uitgang) van de ketel... :?

In de installatie-handleiding en online vind ik eigenlijk alleen iets m.b.t. een bypass op het CV-circuit voor het geval alle thermostaatkranen dicht staan. Dat is hier niet het geval; dit zit op de kraanwater-leidingen. In de installatiehandleiding kan ik er niks over vinden en ik heb geen idee op welke termen ik nog meer zou kunnen zoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZrTNf7feVxf209OqcvSQz32U8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pngA5fSkvDot786oo8klJJUi.jpg?f=fotoalbum_large
Het warme water uit de ketel komt van links horizontaal naar rechts, en gaat geheel rechts verticaal weer naar beneden het huis in.
Links verticaal komt koud water naar boven. Net onder de foto zit een aftakking welke (nu nog via de zonneboiler) naar de ketel ingang gaat.

Er staan temperaturen op het 'kraantje'; dus het zal iets kunnen mengen(?) Maar waarom? Iets met drukverschil?
Heeft het met de zonneboiler te maken, en zo ja -- kan ik 'm wel laten zitten zonder de boiler? Lijkt me erg stug dat dat ding kwaad zou kunnen... maar ik ben nu wel erg nieuwsgierig.

Ketel betreft een Remeha Tzerra M 39c CW5 ketel, mocht dat nog iets uitmaken.

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Beste antwoord (via BramT op 27-07-2022 00:38)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:10

BCC

Lijkt mij een thermostaat knop die te heet water kan afkoelen tot de gewenste temperatuur? Handig als er te heet water uit je zonneboiler komt .

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Alle reacties

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-01 19:28
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Groentjuh op 27-07-2022 00:18 ]

• _JGC_
  • Laatst online: 16:19
Dat is een thermostatisch mengventiel die ervoor zorgt dat je 65 graden maximaal krijgt (of wat je maar instelt op dat ventiel). Zonneboiler wil nog wel eens warmer of kouder zijn dan 65 graden, dat ventiel zorgt ervoor dat koud water wordt bijgemengd of warm water vanaf de ketel komt. Staat waarschijnlijk ook wel beschreven in de handleiding van je ketel (naverwarming zonneboiler).
Mocht je een warmtepompboiler overwegen, datzelfde ventiel kan ook voor je warmtepompboiler gebruikt worden om de laatste graadjes tapwater door de ketel te laten opwarmen.

Acties:
  • Beste antwoord

• BCC
  • Laatst online: 16:10

BCC

Lijkt mij een thermostaat knop die te heet water kan afkoelen tot de gewenste temperatuur? Handig als er te heet water uit je zonneboiler komt .

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Alleen is het geen kraan.

@TS: ik weet niet welk drukverschil er in graden celsius word aangeduid...

Maar dit is dus zoals TS al beschreef een (thermostatisch) mengventiel. Je stelt de maximale temperatuur in (bvb 60gr tbv een tappunt/douche) zodat niet je ZB water van 95gr uit je douchekop kan komen.

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
Ah top. Dat scenario had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Zo simpel kan het zijn. Thanks allen!!!

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Pagina: 1