Vraag

• BB333
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 25-09 16:57
Beste allen,

Na lange tijd weer een post. Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, nadat ik een kastdeur op mijn fantastische Huawei Matebook X Pro heb laten vallen... Helaas wordt deze laptop niet (of nauwelijks) meer verkocht, reden dat ik op zoek ben naar een andere laptop. Ik wil een laptop die qua specificaties in de buurt komt van de Huawei, dat wil zeggen: een lichte en dunne goed presterende laptop, met een hoge resolutie touchscreen en een lange accuduur. Met name dat laatste is voor mij belangrijk en laat dat nu juist hetgeen zijn wat de keuze voor mij zo moeilijk maakt.

Ik heb op dit moment twee (Lenovo) laptops op het oog:
1) Lenovo Yoga Slim 7 Pro X (14" AMD) met AMD Ryzen 7 6800HS-processor: https://www.lenovo.com/nl...B3-AMD-/p/82TLCTO1WWNLNL0
2) Lenovo Yoga 7i Gen 7 (14" Intel) met Intel Core i7-1260P: https://www.lenovo.com/nl...4-inch-Intel/p/82QE001WMH

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de tweede; deze laptop krijgt op het gebied van accuduur goede beoordelingen. De eerste laptop lijkt mij echter ook zeer interessant en lijkt me - met name door de Ryzen-processor - ook een goede accuduur te hebben. Helaas is daarover nog weinig bekend. Kunnen jullie mij helpen kiezen? Daarbij sta ik ook zeker open voor alternatieven (die ik wellicht over het hoofd zie).

Wat de genoemde Ryzen-laptop wellicht ook nog interessant maakt, is dat voor een dedicated GPU kan worden gekozen. Mijn 'angst' is wel, dat dit leidt tot een verslechtering van de accuduur. Maar in hoeverre is die angst reëel? Staat zo'n dedicated kaart altijd 'aan'? Of merk je daar alleen wat van bij de (grafisch) zware toepassingen?

Mijn budget is maximaal € 2.000,-. Ik heb graag een touchscreen, maar dat is geen must. De overige genoemde eisen zijn voor mij belangrijker en dan met name een goede accuduur. Ik wil de laptop gaan gebruiken voor Office en om video's en foto's te bewerken. Af een toe een game spelen of film kijken moet ook kunnen. Daar liet de Huawei nog wel eens steken vallen: hoge resolutie films werden soms met haperingen afgespeeld.

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• patrickberg
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 09:10
Zal zeker in het geval van een 14 inch laptop gaan voor de Ryzen 6800, single core zal de intel wel iets sneller zijn, maar de Intel cpu heeft veel meer last van Throttling in deze behuizing, en de AMD zal dan ook vaak sneller zijn. Ook de accuduur is bij de Ryzen veel beter.

succes met de aankoop. ( goede keuze de slim pro x )

zag wel staan meer dan 6 weken levertijd :( , helaas alleen nog bij lenov rechstreeks te krijgen, winkels verkopen vaak nog steeds de oude rommel. wil er ook wel 1 kopen, maar wacht nog wel op een mooie aanbieding.

[Voor 24% gewijzigd door patrickberg op 27-07-2022 08:10]

• BB333
Dank voor jouw reactie! Verwacht je dat deze specifieke AMD-laptop ook langer op de accu kan dan de genoemde i7-laptop? Volgens de beschrijving van Lenovo zelf kan de i7-laptop langer op de accu. De reviews over die laptop zijn ook erg positief (wat betreft de accu). De AMD-laptop heeft een hogere resolutie en 120-hz (en IPS ipv OLED). Zou dat niet 'accudrukkend' zijn?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• patrickberg
De Ryzen is veel zuiniger dan de Intel variant ( 35w vs 45w ) is ongeveer 20% zuiniger. Zover ik weet zijn de nieuwe pro x modellen allemaal IPS schermen 120hz( geen Oled ) keuze voor mezelf zou ik 3k met touch nemen ivm glasplaat voorkant ipv plastic. Voor dit model zal ik nooit de Intel variant nemen, te veel warmte/hitte/throttling.

Gewoon de 6800hs nemen met touch , keuze is dan nog voor de extra gpu ( kan je in de bios uitzetten ) voor als je wilt gamen. Maar de interne Gpu van Ryzen is al een verbetering

• BB333
Betekent dit dat, als je hem niet in de bios uitzet, dat de gpu dan altijd (deels) stroom verbruikt?

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Ik heb ook de AMD versie van de Slim 7 Pro X besteld met een 6800HS en zonder extra GPU en het touch screen.

Levertijd was 3 weken geleden ook 6 weken, vorige week was de levertijd 3-4 weken. Levertijd is sinds gisteren weer 6 weken, dus ik hoop dat mijn bestelling er geen last van heeft.

What a fine day for Science! | Specs

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 13:10
Misschien vloeken in de kerk, maar wat jij wilt (Office, video en foto's bewerken, gamen en films bekijken) kan ook op een MacBook. En laten die nu een heel, heel erg goede accuduur hebben. Geen touchscreen, maar dat was ook geen must-have.

Die zou je ook kunnen overwegen, mits je geen andere wensen hebben die MacOS uitsluiten.

• BB333
Een MacBook heb ik zeker ook overwogen. De Pro-versie. Maar die is wel meteen weer 600 eu duurder dan de AMD-Lenovo. Of dat het waard is... Maar voor mijn gebruik zou Apple denk ik idd prima kunnen. Al ben ik wel bang dat ik iets over het hoofd zie wat ik ga missen aan Windows.

• BB333
Dank voor alle hulp, heb de AMD-variant besteld. Duurt inderdaad wel heel lang, dus stiekem ook nog even de i7-1260P en 6800HS naast elkaar gelegd. Daaruit maak ik op dat juist de i7 minder verbruikt (28w t.o.v. 35w). Klopt dat?

• Harmsen
BB333 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:06:
Dank voor alle hulp, heb de AMD-variant besteld. Duurt inderdaad wel heel lang, dus stiekem ook nog even de i7-1260P en 6800HS naast elkaar gelegd. Daaruit maak ik op dat juist de i7 minder verbruikt (28w t.o.v. 35w). Klopt dat?
Dat klopt. De P varianten van Intel doen 28 watt. De U varianten van AMD doen 15-28 watt (instelbaar door fabrikant.

De H varianten van zowel Intel als AMD doen 45 watt. De HS van AMD 35 watt.

Maar de TDP's zijn wat de processoren gemiddeld verbruiken, ze kunnen prima ook tot ~60 watt verbruiken mits de koeling het aankan.

• patrickberg
BB333 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:06:
Yep, maar in multicore is ie wel een stuk langzamer dan de AMD variant, lekker voor de AMD gaan

• erikloman
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Is de Lenovo AMD-variant ook op te laden via de USB-C poort? Of kan dit alleen via de USB-A poort?

• Harmsen

Mijn Lenovo Yoga Slim 7 Pro Xis gearriveerd, een maand na bestellen bij Lenovo.
Eerste indrukken zijn top: Super goed scherm, stil, snel, niet teveel bloatware, geluid is prima, gewicht is prima voor een 14,5 inch.

Toetsenbord moet nog wel even wennen, mijn vorige laptop, een HP Spectre X360 had meer travel.

Alles werkt ook meteen, monitor via USB-C aansluiten zonder issues, AMD Freesync op zowel interne display als externe monitor. Alle randapparatuur in 1x werkend.

Dus ik ben tevreden :)

Moet alleen nog uitvinden wat ze nou precies bedoelen met Dolby Vision op deze laptop, want HDR werkt niet.
erikloman schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:24:
Is de Lenovo AMD-variant ook op te laden via de USB-C poort? Of kan dit alleen via de USB-A poort?
Dit moet via een USB-C poort juist. De oplader die je erbij krijgt heeft ook een USB-C aansluiting.

[Voor 38% gewijzigd door Harmsen op 07-08-2022 14:56]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

erikloman schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 11:24:
Ja, deze laptops Slim 7 varianten worden standaard via USB-C opgeladen. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BB333
Harmsen schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:51:
[Afbeelding]

Mijn Lenovo Yoga Slim 7 Pro Xis gearriveerd, een maand na bestellen bij Lenovo.
Eerste indrukken zijn top: Super goed scherm, stil, snel, niet teveel bloatware, geluid is prima, gewicht is prima voor een 14,5 inch.

Toetsenbord moet nog wel even wennen, mijn vorige laptop, een HP Spectre X360 had meer travel.

Alles werkt ook meteen, monitor via USB-C aansluiten zonder issues, AMD Freesync op zowel interne display als externe monitor. Alle randapparatuur in 1x werkend.

Dus ik ben tevreden :)

Moet alleen nog uitvinden wat ze nou precies bedoelen met Dolby Vision op deze laptop, want HDR werkt niet.

[...]

Dit moet via een USB-C poort juist. De oplader die je erbij krijgt heeft ook een USB-C aansluiting.
Ziet er goed uit! En de accuduur, kun je daar al iets zinnigs over zeggen?

• Norbert78
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-08 17:58
Ziet er mooi uit! Hoeveel externe schermen kan deze aansluiten?

• Harmsen
BB333 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:10:
[...]

Ziet er goed uit! En de accuduur, kun je daar al iets zinnigs over zeggen?
Nog niet, ik gebruik de laptop vaak icm met een monitor die de laptop ook weer oplaad. Dus daar kan ik nog niks zinnigs over zeggen.

Maar gelukkig is er iemand op Youtube die een test gedaan heeft:
Norbert78 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:36:
Ziet er mooi uit! Hoeveel externe schermen kan deze aansluiten?
Volgens AMD zelf (bron) kunnen er max 4 displays op de iGPU aangesloten worden. Dus ik denk dan max 3 externe schermen (als je het laptop scherm meerekent). Ik zit nu op het werk en heb 2 schermen 1920x1200 via 2 USB-C naar DP adapters aangesloten. Thuis heb ik voor de test 2x een ultrawide 3440x1440 aangesloten via native USB-C. Dat gaat allemaal prima en zonder vertragingen.

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee