Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

DIY NAS - LGA1700 build?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mrmoves
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-11 21:22
Goedenavond,

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een NAS bouwen met unraid die fungeert als data backup en opslag. Dus voornamelijk als fileserver. Hier wil ik films en muziek vanaf kunnen streamen. Wellicht soms een VM draaien maar meer voor de leuk.
De films wil ik via plex(of toch kodi want gratis HW transcoding?) streamen naar mijn nvidia shield(non-pro). Nu heb ik veel gelezen over transcoding maar snap ik nog steeds niet of ik het nou echt nodig heb. Als ik een h.264 of h.265 film heb (dus niet de joekel van een geripte bluray rips) maar gewoon een .mkv. Heb ik dan echt HW transcoding nodig? Ik zal vrijwel nooit meer dan één stream aan hebben. Wel heb ik een 4K TV die binnen 2 jaar denk ik een upgrade krijgt naar 4K HDR. en hier wil ik dan wel echt 4k content op kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €500 exclusief HDD's

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb in mijn huidige game PC nog een Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless, maar is dit voldoende? hij is al wel oud maar draait nog steeds goed. Ik ben namelijk ook toe aan een nieuwe videokaart en daarvoor heb ik toch een nieuwe voeding nodig. Heb er wel even voor de form eerst een Corsair 550W ingezet.

Ik heb nog een Synthe Fuma koeler liggen.(zonder lga1700 bracket)

Ik heb door een kapotte pc begin dit jaar een Intel 12400F gekocht. Je leest het goed, een F, dus zonder igpu. gemiste kans?
Die kan ik er ook in prikken natuurlijk en een i7 kopen voor mijn nieuwe game PC. of toch een oude videokaart pakken? Maar dan gaat het stroomverbruik wel weer omhoog?(ik heb serieus nog een Radeon HD5570 liggen hier).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben vooral op zoek naar een futureproof board waar ik echt nog wel jaren mee vooruit kan en mee kan uitbreiden. Aangezien ik nog niet veel kan vinden over NAS met LGA1700, maar dit denk ik meer futereproof is dan het uitgeproduceerde lga1150?, leek mij dit niet gek. Daarnaast las ik in het zuinige server topic veel over Fujitsu(nu Kontron) die binnenkort met een LGA1700 boardje uitkomen. Dit leek mij wel wat! Release datum is alleen ergens dit jaar/nog niet bekend.
Dan de vraag: welke processor? is een pentium afdoende? of toch een quad core? Ik vind het wat lastig inschatten allemaal. Een fileserver heeft niet zoveel nodig, maar streamen van 4k?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 142,25€ 142,25
1ProcessorsIntel Pentium Gold G7400 Boxed€ 75,46€ 75,46
1MoederbordenASUS Pro B660M-C D4-CSM€ 127,20€ 127,20
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF548C38BB-8€ 56,20€ 56,20
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 99,90€ 99,90
1Solid state drivesWD Green SSD M.2 (2022) 120GB€ 27,83€ 27,83
Totaal€ 528,84

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zolang het maar betrouwbaar, stabiel en energiezuinig is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik, stabiel, moet unraid kunnen draaien en PLEX.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
- LGA1700? of oudere generatie? Xeons?
- Intel i3? i5? Pentium?
- Toch gaan voor DDR4 ECC memory?

Alvast hartelijk dank voor jullie antwoorden en advies.
Ik ben al twee week aan het googelen maar kom er niet uit. Vandaar deze post.

Ciao!

Beste antwoord (via Mrmoves op 31-07-2022 17:28)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Het is dat je over VM's begint, anders zou ik gewoon een Synology NAS nemen. Ik heb zat hoge kwaliteit 4K films op mijn DS218 staan en hij hapert precies nooit. De setup wordt daar ook een stuk eenvoudiger van en veilig managen van buiten huis ook, door quickconnect.

Deze bij jou thuis:
pricewatch: Synology DS220+ (zonder harde schijven)

En deze bij je ouders:
pricewatch: Synology DS120j (zonder harde schijven)

Jij met 2 schijven in mirror, zij met 1.

Of je zet bijvoorbeeld een 4 bay bij jezelf neer en een 2 bay bij hen. Dan kun je nog eens uitbreiden.

Via Synology hyper backup heb je de synchronisatie tussen de jou en je ouders in een paar klikken ingesteld. Plus ze maken een client voor windows, linux, mac os, android en iphone om folders vanaf je device naar je nas te syncen. Hierdoor heb je altijd volautomatisch 3 kopieën van alle belangrijke bestanden. Het device zelf, nas 1 en nas 2. Tevens kun je dan folders ook two way syncen, waardoor files die vanaf je telefoon naar je nas backuppen ook automatisch weer door je desktop gedownload worden bijvoorbeeld. Dan zou je ook nog een 18TB schijf in je desktop kunnen zetten en dan heb je al je data lokaal, up to date én een 4e kopie.

Heeft ook nog eens als voordeel dat alle hardware in zo'n ding low power optimized is. Scheelt weer in de energiekosten. Plus de nasjes zelf zijn ook niet duur

[ Voor 29% gewijzigd door youridv1 op 27-07-2022 23:07 ]

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Een Nvidia Shield kan praktisch bijna alles decoderen, waardoor transcoding met een nas vaak niet eens nodig is.

Voor VM’s, dingen in docker of als je een servertje wil draaien is de core i3 prettig. Anders is de G7400 ook prima.

Hoeveel schijven wil je draaien?

Zie mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3" voor een mooi systeem met 2x 18TB schijven en een picopsu waardoor de stroomkosten laag gehouden worden.

• Mrmoves
Dank voor de reactie! Dat van de Shield wist ik niet, dat scheelt een hoop!

Ik zat te denken aan 4x 4TB of 4x6TB en dan 2x een Seagate ironwolf en 2x een WD Red. Of zou ik toch voor 2,5inch schijven gaan? Qua raid ben ik er nog niet helemaal uit. Ik wil in nieder geval de data zo backuppen dat mocht er 1 schijf uitvallen dat dit gecoverd is. Of misschien wel een volledige 1:1 backup hebben.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Mrmoves schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:51:
Ik zat te denken aan 4x 4TB of 4x6TB en dan 2x een Seagate ironwolf en 2x een WD Red. Of zou ik toch voor 2,5inch schijven gaan? Qua raid ben ik er nog niet helemaal uit. Ik wil in nieder geval de data zo backuppen dat mocht er 1 schijf uitvallen dat dit gecoverd is. Of misschien wel een volledige 1:1 backup hebben.
RAID ≠ backup. Enkel redundancy. Zorg dat je belangrijke data niet enkel op de NAS staat.

Een enkele 3.5” schijf in idle mode betekent al >20 euro per jaar aan stroomkosten. Dan 2x 16TB in mirror (1:1). Dan heb je tevens aan een picupsu voldoende.

4x 2,5” schijven (max 5TB) is stroomkosten technisch nog beter maar let erop dat de levensduur van die schijven niet heel sterk zijn.

• Mrmoves
Bedankt voor de reacties zo ver. Dat zet me aan het denken.
Idealiter zou ik om safe te zitten eigenlijk 2x 18TB moeten draaien 1:1. met een offsite backup bij mn ouders ofzo :+ dan heb je 3x je data. waarvan wel 2 op dezelfde plek maar aparte schijven.
Of is dit overkill?

Heb er nu dit van gemaakt:
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 142,25€ 142,25
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 298,-€ 298,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF548C38BB-8€ 56,20€ 56,20
1VoedingenSeasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Green SN350 1TB€ 85,26€ 85,26
Totaal€ 581,71

Ik zit een beetje met die powersupply, vooralsnog heb ik gratis stroom (zonnepanelen overschot) . Dat gaat op den duur wel anders worden natuurlijk qua saldering. Echter kan ik dan ook nog swappen naar een picupsu .

En die Kontron, levertijd onbekend.
Ik kan natuurlijk ook voor een Asus Pro gaan:
1MoederbordenASUS Pro B660M-C-CSM€ 164,83€ 164,83
1MoederbordenASUS PRO Q670M-C-CSM€ 207,50€ 207,50
Totaal€ 372,33

Thoughts?
Zijn oudere intel generaties in jullie ogen de betere keus nog op dit moment? of is dat lastig te zeggen omdat er nog te weinig te zeggen valt over de 12th gen?

Hoor het graag, thanks!

Acties:
  • Beste antwoord

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Het is dat je over VM's begint, anders zou ik gewoon een Synology NAS nemen. Ik heb zat hoge kwaliteit 4K films op mijn DS218 staan en hij hapert precies nooit. De setup wordt daar ook een stuk eenvoudiger van en veilig managen van buiten huis ook, door quickconnect.

Deze bij jou thuis:
pricewatch: Synology DS220+ (zonder harde schijven)

En deze bij je ouders:
pricewatch: Synology DS120j (zonder harde schijven)

Jij met 2 schijven in mirror, zij met 1.

Of je zet bijvoorbeeld een 4 bay bij jezelf neer en een 2 bay bij hen. Dan kun je nog eens uitbreiden.

Via Synology hyper backup heb je de synchronisatie tussen de jou en je ouders in een paar klikken ingesteld. Plus ze maken een client voor windows, linux, mac os, android en iphone om folders vanaf je device naar je nas te syncen. Hierdoor heb je altijd volautomatisch 3 kopieën van alle belangrijke bestanden. Het device zelf, nas 1 en nas 2. Tevens kun je dan folders ook two way syncen, waardoor files die vanaf je telefoon naar je nas backuppen ook automatisch weer door je desktop gedownload worden bijvoorbeeld. Dan zou je ook nog een 18TB schijf in je desktop kunnen zetten en dan heb je al je data lokaal, up to date én een 4e kopie.

Heeft ook nog eens als voordeel dat alle hardware in zo'n ding low power optimized is. Scheelt weer in de energiekosten. Plus de nasjes zelf zijn ook niet duur

[ Voor 29% gewijzigd door youridv1 op 27-07-2022 23:07 ]

• Mrmoves
Dank voor alle suggesties.
Ik denk dat een Synology misschien toch geen gek idee is.
Pagina: 1