Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freesers
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17-01-2024
Hoi allemaal,

Ik ben 24 en kom er niet uit wat een verstandige belegging voor mij is. Na een aantal jaren in een aantal fondsen bij Triodos gezeten te hebben, kwam ik er vorig jaar achter dat ik veel lagere kosten en daarmee een hoger rendement op de lange termijn kon krijgen met een ETF (nog steeds echt een mooie: iShares MSCI World SRI UCITS ETF).

Ik begrijp en sta volledig achter het nut van indexbeleggen, en dacht ook slim te zijn daar al relatief jong mee te beginnen. De laatste periode ben ik hier toch anders over gaan denken: waarschijnlijk (hopelijk) ga ik binnen een periode 5 a 10 jaar een eerste huis kopen. Hier wil ik ook zoveel mogelijk eigen vermogen in stoppen om een hypotheek te kunnen afsluiten die groot genoeg is.

Die zekerheid die voorkomt uit de lange termijn is dus eigenlijk geen zekerheid in mijn geval. Dit is in het verleden ook al zeker voorgekomen, kijk bijvoorbeeld de S&P500 tussen 2000 en 2010.

Wat ik dus eigenlijk wil is een investering (met een laag risico) over een periode van vijf jaar, of meerdere keren korter. Sparen is nog steeds vrij nutteloos (al heb ik onlangs Raisin ontdekt waar je gemakkelijk bij andere banken in de EU kunt sparen), en obligaties vind ik momenteel ook ingewikkeld aangezien de centrale banken nog wel eens een tijdje de rente kunnen blijven verhogen (wat de obligatieprijzen weer drukt).

Ik sta open voor van alles (REITS, Bond ETFs, dividend ETFs etc.), en hopelijk laat iemand hier mij het licht zien :).

Vriendelijke groet,
Freesers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waar laat je geld waarvoor je een huis gaat kopen? op je spaarrekening totdat je een huis koopt, of een deposito van X jaar als je zeker weet dat je in die tijd niet bij 't geld hoeft te komen (of een deposito van 1-2 jaar, en die daarna weer voor 1-2 jaar vastzetten als je nog niet gaat kopen)

Als ik je parafraseer vraag je ons eigenlijk "waar kan ik gokken met m'n geld wat bedoeld is voor m'n huis", terwijl de meesten hier gokken met geld dat ze niet nodig hebben (of met een zeer lange horizon en eventueel zelfs een flexibel opnamemoment ergens in de toekomst).
advies: gok niet met 't (toekomstige) dak boven je hoofd :)

Kan je niet gewoon door gaan met inleggen en ondertussen ook sparen voor je huis? Hoeveel denk je nodig te hebben om een eerste huis/appartement te kopen? reken dat eens terug naar een maandbedrag wat je moet sparen tot die tijd. Is dat niet gewoon haalbaar terwijl je óók je langetermijnsdoel vasthoudt?

Als ik even wat hoofdreken en deduceer: Kostenkoper valt voor je weg, dan houd je wat notariskosten, eventueel wat makelaarskosten, wat potten verf, een laminaatje en een eerste uitzet over aan kosten.
Als je zegt 10k aan kosten die je over 8 jaar gaat maken, dan moet je nu beginnen met 104 euro/maand wegzetten, dan ben je er al.

Overbieden is dan iets waar je nog wat zakken geld op kan verbranden, je weet nu hoe snel je 't bij elkaar spaart (10k is 104 euro/maand als je over 8 jaar wilt kopen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49
@dyrc omschrijft het al treffend maar kortgezegd: beleg nu niet met geld wat je binnen 5-10 jaar nodig hebt. Zorg dat je dit aan de kant zet. Daarnaast zijn er genoeg mooie ETF's. VWRL is een mooie welke aansluit op bovenstaande, afhankelijk van je Broker mogelijk zonder transactiekosten aan te schaffen. Afhankelijk van de behoefte om in een bepaald werelddeel meer te investeren zijn er lokale(re) ETF's beschikbaar gericht op bijv. Europa. Een magische sleutel om zeker te weten dat je over 5 jaar positief rendement hebt is er helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 11:28

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het advies om niet te investeren omdat het rendement onzeker is,is volgens mij geen goed advies.

De topicstarter geeft aan dat zonder rendement hij zeker geen huis kan kopen. Zonder rendement is er dus 0% kans op succes na 10 jaar.

Door risico te nemen is er een kans op zowel negatief als positief rendement. Zelf als de kans op voldoende positief klein is, dan is er nog steeds een grotere kans op succes.

Daarnaast wordt er gesproken over het "nodig" hebben van het geld. Maar de topicstarter op geen moment gedwongen zijn investering te liquideren. Hij kan zelf kiezen wanneer hij een huis wil kopen. Zelfs als hij al zijn investeringen kwijt raakt kan hij blijven wonen waar hij nu woont en verder gaan met zijn leven zoals hij voorheen deed.

Daarnaast zijn er ander investeringsvormen dan bedrijfsaandelen op de beurs. Bijvoorbeeld vastgoedleningen hebben een vaste looptijd, voorspelbaar rendement en laag risico als er eerste hypotheekrecht op het onderpand is. Je hebt minder spreiding en liquiditeit dan met aandelen maar wel meer zekerheid over de hoeveelheid rendement na een bepaalde tijd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sparen en huis kopen. Ondertussen gewoon in blijven leggen in een mooie ETF (kleiner bedrag dus, zodat je ook kan sparen). Maar dat geld is voor later. Later later, dus je 60e en later, niet over 8 jaar. Beleggingshorizon voor ETFs is 10+ jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 27-07-2022 22:38 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:03
De regel is nog altijd beleg alleen met geld dat je kan missen.
En hoe hoger het mogelijke rendement des te hoger het risico.

Je zal dus moeten bepalen wat voor een rendement wil je hebben en wat voor verliezen kan je mee leven in de ergste situatie als je moet liquideren om een huis te kopen en je beleggingen staan in het rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 11:09

BTU_Natas

Superior dutchie

Ik zou een heel verhaal typen, en toen zag ik Marowi zijn comment, 100% dat.

10% van je inkomen in etf's steken, tot dat vermogen groot genoeg is om van 3% te kunnen leven.
Pagina: 1