Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

WebApp bouwen met connectie naar smart plug (MQTT)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hyronimus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-11-2022
Goedenavond, ik ben Jeroen uit Nijmegen en heb een vraag.
Lang gezocht, maar niet het juiste antwoord gevonden, hopelijk kunnen jullie helpen.

Mijn vraag
Ik wil een webapp bouwen waarmee ik een smart plug kan bedienen.
Daarbij wil ik:
- data uit de smart plug ontvangen > hoeveel stroom wordt er gebruikt
- aan / uit schakelen adhv de data uit de smart plug
- wat simpele functionaliteit kunnen bouwen

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben op zoek naar de juiste software, maar zie door de bomen het bos niet meer.
De een is een MQTT host, de ander een MQTT monitor, de ander een app builder.
Maar kan geen software vinden die alle drie combineert.
Of een duidelijke uitleg welke software ik naast elkaar kan gebruiken om bovenstaande voor elkaar te krijgen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heel veel gezocht en o.a. Mosquitto en hiveMQ gedownload, maar kom er niet uit...

Dank alvast!
Mvg Jeroen

Alle reacties

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 21:06
Kan je niet kijken of je dit met HomeAssistant kan?

Deze kan verbruik bij houden, werkt met mqtt(integratie), heeft web interface of een app.
Je kan schakelen, je kan zaken automatiseren.

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
Welke smartplug wil je gebruiken? Dat is nogal bepalend voor de manier waarom je data kunt ophalen uit de smartplug. De 1 ondersteunt mqtt.. de andere gebruikt een rest API, en weer andere gebruiken bijvoorbeeld z-wave of zigbee voor de dataconnectiviteit.

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

• Hyronimus
Dank voor de reacties.
@The Fatal ; dat zou kunnen, maar ik wil een POC bouwen voor een idee dat ik heb.
Daarvoor wil ik zelf wat functionaliteit kunnen toevoegen aan de app.
@Snoekieboe ; ik heb een Shelly plug die werkt met MQTT.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:03

MsG

Forumzwerver

Waar loop je concreet tegen aan? Nu is het nogal vaag beschreven. Wat lukt er niet met mosquitto en hivemq?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Hyronimus
Excuses dat het niet voldoende duidelijk is.
Het concrete probleem is dat ik verschillende systemen zie voor de verschillende onderdelen van de oplossing.
Een MQTT broker waar de clients de berichten naar sturen.
En een (web)app builder die iets met die berichten kan doen.
Maar ik zie geen geïntegreerde oplossing die ik kan gebruiken.
Of een goede uitleg hoe ik die twee met elkaar kan laten praten.

Ik werk al lang in de IT aan de functionele kant (Business analist/ architect), maar ben niet echt technisch.
Ik weet functioneel heel goed wat ik wil en zoek een duidelijk omschreven oplossing waarbij ik met no code iets kan bouwen.

Korte samenvatting functionaliteit:
Ik wil de smart plug kunnen connecten met de app.
Wanneer er iets ingeplugd wordt stuurt de plug het stroomverbruik naar de app. (Standaard functionaliteit vd plug)
Er moet op de app een melding komen en een vraag gesteld worden.
Adhv het ingegeven antwoord en wat andere vooringestelde parameters stuurt de app de plug aan (aan/uit).
Verder wil ik flexibel zijn om wat extra functionaliteit in te bouwen dar met de gemiddelde app builder kan.

Het gaat dus om de integratie en iets wat een non techie vrij simpel kan bouwen.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-11 14:23

Kheos

FP ProMod
Al eens gekeken naar node-red?
https://nodered.org/

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14-11 12:52

Sharky

Skamn Dippy!

Ik denk dat je hoe dan ook meerder elementen moet samenvoegen. Dus een MQTT broker, je logica (bijv node red) en een front end. Iets als home assistent zou prima moeten werken, maar voordat je dit allemaal hebt draaien ben je wel een avondje zoet.

This too shall pass

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je probeert verschillende delen in één app te proppen terwijl die functioneel gescheiden zijn. Je hebt een MQTT-broker nodig, waarmee je web-app niets te maken heeft. Je web-app moet niet tevens een broker willen zijn, want dan moet je het hele MQTT-protocol implementeren. Bovendien is de MQTT-broker gewoon gratis beschikbaar als apt-package, dus "why bother?"

Ik zou het zo opbouwen:
  • De standaard mosquitto-broker installeren op je server;
  • De smart-plug verbindt daarmee;
  • Je maakt een (web)app die er ook mee verbindt, en:
    • deels als cli-script draait, de data van de plug uitleest en automatiseringen uitvoert;
    • deels als webinterface beschikbaar is, om de besturing te overriden.
ZIe overigens ⬇️⬇️⬇️ voor de mooie combinatie van php en mqtt O+

[ Voor 4% gewijzigd door Thijsmans op 27-07-2022 09:57 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Hyronimus
Integreren is niet perse nodig, vroeg mij af of het voorhanden is.
Als dat niet zo is, dan is de vraag hoe ik broker en app eenvoudig met elkaar kan koppelen.
Daar mis ik duidelijk uitgelegde no-code voorbeelden van op internet.
Hetgeen ik vind vergt nogal wat coding kennis.

@Thijsmans ; dat is idd dan de juiste configuratie.
Welke webapp builder zou je aanraden?
Ik zie er genoeg, maar vind dus weinig info over het koppelen met een broker.

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-11 19:27
Meerdere tweakers hebben al gezegd dat je een backend (MQTT) en een frontend (App) los van elkaar moet zien. Zie MQTT als een database, die integreer je meestal ook niet in een frontend. Je geeft ook aan dat je beperkt technisch bent, maar je wil wel een web app bouwen? Weet je het zeker?

Homeassistant kan beide en daar heb je zelfs MQTT niet voor nodig want de shelly plug ziet ie direct en kan je zo toevoegen. Wat je kan krijgt zijn entiteiten zoals aan/uit schakelaar, stroomverbruik. Je kan in de frontend (of met extra addons zoals grafana) deze informatie inzichtelijk maken.

Op basis van deze, of andere informatie die je kan koppelen aan home assistant, kan je ook automatiseringen aftrappen, denk aan bijvoorbeeld:
- aan schakelen van een boiler wanneer je zonnepanelen stroom opwekken en uit wanneer dit niet meer plaats vind.
- aanschakelen van lampen zodra de zon onder gaat

[ Voor 5% gewijzigd door consolefreak op 27-07-2022 10:58 ]

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hyronimus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:50:
@Thijsmans ; dat is idd dan de juiste configuratie.
Welke webapp builder zou je aanraden?
Ik zie er genoeg, maar vind dus weinig info over het koppelen met een broker.
Bedoel je een soort van no-code webapp builder? Of iets als Blockly? Daar ben ik niet in thuis, en ik vraag me af of je wensen niet zo specifiek zijn dat er ook gewoon geen standaard oplossing* voor is (je hebt het zelf immers ook over een PoC).

*: Ik bedoel natuurlijk een oplossing om zelf iets in elkaar te zetten; wat je wil sluit - zoals anderen al opmerkten - best goed aan op Homeassistant.

[ Voor 13% gewijzigd door Thijsmans op 27-07-2022 11:13 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Hyronimus
consolefreak schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:58:
Meerdere tweakers hebben al gezegd dat je een backend (MQTT) en een frontend (App) los van elkaar moet zien. Zie MQTT als een database, die integreer je meestal ook niet in een frontend. Je geeft ook aan dat je beperkt technisch bent, maar je wil wel een web app bouwen? Weet je het zeker?

Homeassistant kan beide en daar heb je zelfs MQTT niet voor nodig want de shelly plug ziet ie direct en kan je zo toevoegen. Wat je kan krijgt zijn entiteiten zoals aan/uit schakelaar, stroomverbruik. Je kan in de frontend (of met extra addons zoals grafana) deze informatie inzichtelijk maken.

Op basis van deze, of andere informatie die je kan koppelen aan home assistant, kan je ook automatiseringen aftrappen, denk aan bijvoorbeeld:
- aan schakelen van een boiler wanneer je zonnepanelen stroom opwekken en uit wanneer dit niet meer plaats vind.
- aanschakelen van lampen zodra de zon onder gaat
Een webapp bouwen met no-code gaat zeker lukken, met niet technisch zijn bedoel ik zelf niet kunnen coderen.
Kan de meeste code wel lezen en snap de logica ook goed.
Ik heb genoeg ervaring met configureren en standaard code toevoegen voor bepaalde functionaliteit.

Ik ga naar Homeassistent kijken, hopelijk kan ik daar (met een add on) de gewenste functionaliteit aan toevoegen.
Pagina: 1