(Apple) Laptop voor studie in Wageningen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn1234
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-05 10:37
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Ik ben dol op MacOS en XCode is een van mijn meest gebruikte programma’s naast Firefox. Maar voor de studie moet Windows ook kunnen.
Wil je gamen?
Gamen vind ik wel leuk, maar op een studie/werk laptop geen eis. Veel liever heb ik dan een heel lange batterijduur.
Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Uiteraard zal er veel surfen en mailen bijzitten, maar af een toe een foto en of video bewerken vind erg leuk :)

Wat is je budget?
Mijn budget is (hopelijk) rond de 750 euro, tweedehands is echt geen probleem.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Waarschijnlijk gaat ie elke dag mee op pad, batterijduur (en elegantie) is dus belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit te denken aan een Apple met M1, maar de studie raadt Windows aan en beweert dat M1 macs niet worden ondersteund. Mijn vorige ervaring met wordt niet ondersteund is dat mijn huidige tweedehands Macbook het beter deed dan de Chromebook van school. Ik weet alleen niet hoe dat met de Bsc Biologie zit. Als iemand ervaring heeft, dan hoor ik het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-09 18:09

C11

Je gebruikt nu vermoedelijk Boot Camp om Windows te draaien op je macbook? Dat zal niet lukken op een M1 mac.

Bij de M1 kan je wel Parallels hiervoor gebruiken. Je kan echter enkel de Windows 10 voor ARM versie draaien, waardoor niet elk programma zal werken. Ook bij Windows 11 kan je maar een beperkte versie draaien. Dit heeft allemaal te maken met de ARM chip, maar de technische uitleg hiervoor moet ik je schuldig blijven. Daar moet je zelf maar even naar zoeken ;)

Ik denk dat je dus vooral even goed research moet doen naar de programma's waarmee je school werkt en of het allemaal wel goed zal werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn1234
Bedankt voor je antwoord! Dan ga ik als eerste opzoek naar de software lijst…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De M1/M2 Macbook werken prima met Windows 11 in Parallels.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merlijn1234
Ik kan het nergens vinden, maar werkt de Windows Education upgrade ook op arm? Microsoft noemt in de eisen alleen een 64bit processor. Vlm is dat met de 64bits emulatie in Windows 11 genoeg om bijna alle apps te draaien, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Merlijn1234 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:43:
Ik kan het nergens vinden, maar werkt de Windows Education upgrade ook op arm? Microsoft noemt in de eisen alleen een 64bit processor. Vlm is dat met de 64bits emulatie in Windows 11 genoeg om bijna alle apps te draaien, toch?
Je kan op M1 Macs alleen Windows 11 voor ARM processoren installeren via Parallels.

Dat wil zeggen dat je alleen software kan gebruiken die een ARM versie heeft. Dus zal TS alle benodigde software voor zijn opleiding moeten nalopen om te checken of er een MacOS of Windows ARM versie is.
Pagina: 1