Hoe krijg ik mijn condensator-microfoon aan de praat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonbas
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-08-2022
Graag jullie tips en suggesties. Ik heb een kleine AKG condensator-microfoon voor mijn sax en hij doet het niet. Al lang niet meer; ik heb hem al vele jaren niet meer gebruikt en herinner me niks meer van wanneer ie defect is geraakt.

De microfoon gaat met een 3,5mm jack in een tussenversterker met een 9V batterij. Van daaruit gaat er dan met een 6,35mm jack en kabel naar de geluidsinstallatie / mengpaneel. De batterij van de tussenversterker heb ik nu net vernieuwd; daar ligt het niet aan.
Ik heb diverse connector aansluitingen gecontroleerd cq opnieuw gesoldeerd, maar zonder baat.

Om zoveel mogelijke fout-oorzaken weg te strepen, heb ik nu enkel de microfoon aangesloten op mijn laptop. De laptop draait nog op Windows 7.
Helaas herkent de laptop geen microfoon.
Ik wilde kijken of met de Geluidsrecorder er iets binnenkomt, ook al zou het een zwak signaal zijn zonder die tussenversterker.
Kan het zijn dat er zonder de tussenversterker niet voldoende signaal op de laptop binnenkomt om de microfoon te kunnen herkennen?
Help me svp om te achterhalen waar de fout zit cq hoe ik de condenzator-microfoon kan testen.
Ik ben zeker geen electronica-deskundige. Wel heb ik een multimeter en uiteraard een soldeerbout.
Bij voorbaat hartelijk dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-05 07:43
Een condensatormicrofoon heeft fantoomspanning nodig om te kunnen werken, die wordt waarschijnlijk geleverd door het kastje met het 9V-blok (ik betwijfel of er een versterker in zit). Kun je meten of er een spanning staat op de ingang (3,5 mm-jack) van dat kastje? Dit is mogelijk een stuk hoger dan 9 V (vaak 48). Heb je ook merk+type van de microfoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Condensator mics hebben idd Phantom / 48 volt nodig. Vanuit de mixer zet je vaak 48V aan op die kanalen zodat DI's en Phantom mics werken.

Ik ken dit alleen vanuit de profesionele omgeving. Geen idee hoe je dat thuis kunt regelen. Zoeken naar Phantom / 48 V condensator mic at home??
tonbas schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:34:
Om zoveel mogelijke fout-oorzaken weg te strepen, heb ik nu enkel de microfoon aangesloten op mijn laptop. De laptop draait nog op Windows 7.
Ik wilde kijken of met de Geluidsrecorder er iets binnenkomt, ook al zou het een zwak signaal zijn zonder die tussenversterker.
Kan het zijn dat er zonder de tussenversterker niet voldoende signaal op de laptop binnenkomt om de microfoon te kunnen herkennen?

Kom bijvoorbeeld zoiets tegen bij Bax met
Mic werkt dus helemaal niet zonder de phantom voeding. Laptop gaat idd niets herkennen.

Ik kom bijvoorbeeld bij Bax wat tegen met:
fantoomvoeding: +48V schakelbaar (beide ingangen tegelijk)
Deze bijvoorbeeld

[ Voor 69% gewijzigd door nldls op 26-07-2022 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De tussenversterker moet ook gebruikt worden als je de microfoon op je laptop/pc wilt aansluiten. Als je dit wilt doen, moet je de 6,3 mm jack dus met een verloopje omzetten in 3,5 mm jack.

[ Voor 196% gewijzigd door TBTL op 27-07-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
tonbas schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:34:
Graag jullie tips en suggesties. Ik heb een kleine AKG condensator-microfoon voor mijn sax en hij doet het niet. Al lang niet meer; ik heb hem al vele jaren niet meer gebruikt en herinner me niks meer van wanneer ie defect is geraakt.

De microfoon gaat met een 3,5mm jack in een tussenversterker met een 9V batterij. Van daaruit gaat er dan met een 6,35mm jack en kabel naar de geluidsinstallatie / mengpaneel. De batterij van de tussenversterker heb ik nu net vernieuwd; daar ligt het niet aan.
Ik heb diverse connector aansluitingen gecontroleerd cq opnieuw gesoldeerd, maar zonder baat.

Help me svp om te achterhalen waar de fout zit cq hoe ik de condenzator-microfoon kan testen.
Ik ben zeker geen electronica-deskundige. Wel heb ik een multimeter en uiteraard een soldeerbout.
Bij voorbaat hartelijk dank!
Welk type mic is het?

Wat voor mengpaneel heb je? Als daar een XLR input op zit met phantom power, dan zou ik die route eerst bewandelen. Wellicht is je tussenversterker (welke type?) stuk, maar ook je mic kan stuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonbas
Tha Ra schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:24:
Een condensatormicrofoon heeft fantoomspanning nodig om te kunnen werken, die wordt waarschijnlijk geleverd door het kastje met het 9V-blok (ik betwijfel of er een versterker in zit). Kun je meten of er een spanning staat op de ingang (3,5 mm-jack) van dat kastje? Dit is mogelijk een stuk hoger dan 9 V (vaak 48). Heb je ook merk+type van de microfoon?
Superbedankt voor je reactie!
Ik heb het gemeten; zie de plaatjes 1 en 2.
Helaas geen spanning op de 3,5mm jack ingang.
Het is een AKG B9 battery Power Supply.
Nu net heb ik het opgezocht op internet die zegt: "The AKG B9 is an 18v battery power supply for phantom powering a single condenser microphone" (https://warehousesound.com/akgb9.htm)
Heb je een nieuwe suggestie om te meten / checken / doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonbas
PageFault schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:59:
[...]

Welk type mic is het?
De pack is "AKG B9 battery Power Supply". Ik heb helaas geen info over welke type microfoon het is, behalve dat het AKG is.

Wat voor mengpaneel heb je? Als daar een XLR input op zit met phantom power, dan zou ik die route eerst bewandelen. Wellicht is je tussenversterker (welke type?) stuk, maar ook je mic kan stuk zijn.
Ik heb geen mengpaneel. Ik heb hem getest op een luidspreker met ingebouwede 150W vertsterker, waar ie inderdaad met XLT in gaat, en dus niks doet zoals ik het allereerst beschreef.

De vraag is dus hoe ik erachter kan komen dat de microfoon zelf stuk is...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
tonbas schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:16:
[...]

Ik heb geen mengpaneel. Ik heb hem getest op een luidspreker met ingebouwede 15W vertsterker, waar ie inderdaad met XLT in gaat, en dus niks doet zoals ik het allereerst beschreef.

De vraag is dus hoe ik erachter kan komen dat de microfoon zelf stuk is...?
Dat hij geen geluid geeft snap ik, die ingebouwde 15W versterker is voor line-in, niet voor phantom powered microphone.....

Sluit je microfoon aan op een mengpaneel of geluidskaart met XLR ingang met 48V geactiveerd.

Ikzelf heb al die rommel de deur uit gedaan jaren terug en zo'n Shure X2U XLR-USB er tussen gezet, werkt perfect.

Je meldt verder geen types, dus ik kan ook niet verder voor je meedenken. Er zijn condensator microfoons waar batterijen in moeten omdat deze een ingebouwde amp hebben voor naar line signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als dat AKG blokje al fantoomvoeding biedt, hoeft de geluidskaart / mengpaneel dat niet meer te doen. Liever niet zelfs, want dan is er kans dat de AKG kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonbas
PageFault schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:32:
[...]

Dat hij geen geluid geeft snap ik, die ingebouwde 15W versterker is voor line-in, niet voor phantom powered microphone.....

Sluit je microfoon aan op een mengpaneel of geluidskaart met XLR ingang met 48V geactiveerd.

Ikzelf heb al die rommel de deur uit gedaan jaren terug en zo'n Shure X2U XLR-USB er tussen gezet, werkt perfect.

Je meldt verder geen types, dus ik kan ook niet verder voor je meedenken. Er zijn condensator microfoons waar batterijen in moeten omdat deze een ingebouwde amp hebben voor naar line signaal.
Ik heb het vanmorgen geprobeerd op een klein mengpaneeltje met XLR maar deed niks.
Ik heb type van het "kastje vermeld" maar heb helaas geen data van de microfoon.
Dus het houdt op; reuze bedankt voor je tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
tonbas schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Ik heb het vanmorgen geprobeerd op een klein mengpaneeltje met XLR maar deed niks.
Ik heb type van het "kastje vermeld" maar heb helaas geen data van de microfoon.
Dus het houdt op; reuze bedankt voor je tijd!
Welk mengpaneel en hoe heb je het aangesloten? Voor heztelfde geld is het kastje stuk en sluist die geen geluid door. Gebruik het kastje niet en sluit het aan op een mengpaneel (of audio interface) met phantom power zoals ik eerder suggereerde.
Pagina: 1