Storage advies m.b.t. SSDs in RAID1 wel/niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Topicstarter
Binnenkort een nieuwe setup bouwen.
Mooie gelegenheid om mijn storage setup te herzien/advies over in te winnen.

Huidige situatie:

PC:
1x 512GB PCIe 3.0 SSD - OS & APPS (C:\)
2x 1TB SSD - DATA (D:\) - RAID1 -> Replica naar cloud opslag
1x 1TB PCIe 3.0 SSD - Games & Lightroom DB) (E:\)

NAS:
2x 8TB NAS - Archief - RAID1 -> Replica naar cloud opslag
1x 6TB NAS - Video-archief
1x 3TB NAS - Backup (van DATA & LR DB).

Nieuwe setup (niet heel spannend qua changes):
1x 1TB PCIe 4.0 SSD - OS & APPS (C:\) - nieuw
2x 1TB SSD - DATA (D:\) - RAID1 - verhuist mee
1x 1TB PCIe 3.0 SSD - Games (E:\) -verhuist mee
1x 512GB PCIe 3.0 SSD - Lightroom DB (F:\) - verhuist mee

Nu twijfel ik vooral over de RAID1 setup voor die SSD's.
Ik vind ze traag t.o.v. de andere disks. RAID1 helpt daarin ook niet mee.
Zijn 2,5 jaar oud, Samsung 950 EVO's.

Ik heb nog plek voor 1x een PCIe 4.0 disk op mijn nieuwe setup (4 slots totaal @ MSI Z690 Tomahawk, 1 slot is slechts PCIe 3.0, maar dat is oké).

Overwegingen:
Heeft zo'n RAID1 setup nog wel zin/nut met SSD's/NVMe drives?
Ik maak er backups van en heb replica's naar cloud. Dus mocht die disk stuk gaan, heb ik toch nog wel toegang tot mijn files.
In princiepe is die 1TB DATA genoeg, ik offload veel naar mijn archief).
De LR DB PCIe disk is eigenlijk luxe, geen noodzaak.
Zou eventueel ingeruild kunnen worden voor RAID1 PCIe 4.0 config.

Met de komst van mijn 1TB OS & APPS, ga ik ook mijn 'cache/temp' niet meer van de C-schijf afhalen.
Plek zat voor nu.

Ik zou kunnen overwegen om die PCIe 3.0 van de games in te zetten voor DATA en een PCIe 4.0 voor de games in te zetten. Hoe sneller FS2020 inlaad, hoe beter.

Wat zouden jullie doen/adviseren?
De rest van het systeem is i9 12900K, 64GB DDR5, 3090ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:36
RAID (behalve RAID0) is voor het opvangen van harde schijf/SSD falen. Als een harde schijf/SSD faalt kun je dan in principe door.

Heb jij het geduld en de tijd om te wachten dat de back-up hersteld is, dan kun je prima zonder RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Topicstarter
Dat snap ik, uiteraard. Echter gaat het mij om de performance penalty van raid1 icm SSD en nvme. Ik vind het op SSD traag aanvoelen.

En derhalve de overweging of raid1 op pcie4 zin heeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
In mijn server setups kies ik er voor om SSDs te gebruiken met verschillende uptimes. Anders kan firmware of dezelfde gelijktijdige slijtage je raid 1 setup keihard onderuit halen.

Vermits je data snel kan recoveren (bijvb van je nas, zoals met Synology Drive voor snelle replicatie en versiebeheer), zie ik geen reden van raid 1. Key bij dit soort dingen is een goede recoveryplan en het plannen van zaken zoals uptime. Kies een betrouwbare NVME drive (prijsverschil tov SSD is nihil) en je zit gebakken.

Edit: cloud backup is ook goed, maar lokale recovery kan veel tijdwinst geven. Het is nu afhankelijk van hoe cruciaal je data is en hoe snel het terug moet.

[ Voor 13% gewijzigd door servicedb op 26-07-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
Raid 1 voor performance is zinloos, als je extra performance wilt hebben moet je Raid 0 gebruiken.

En over het algemeen is Raid 1 voor ssd's nutteloos en zeker in een PC.

Raid 1 gebruik je in storage omgevingen, zoals een NAS om bij het defect gaan van een harddisk door te kunnen werken terwijl de disk vervangen wordt.
Harddisken gaan per definitie namelijk een keer defect vanwege de bewegende delen die slijten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.