Toon posts:

Windows XP: NTFS of FAT32?

Pagina: 1
Acties:
  • 763 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag mij af nu met de komst van WinXP de dualboot-ellende van Win2000 en Win98 binnenkort niet meer nodig is, kan ik zorgeloos overstappen op NTFS i.p.v. FAT32, of heeft XP z'n eigen file system?? (wat zijn eigenlijk de voor/nadelen van NTFS) :?

Verwijderd

winxp = fat32 of ntfs, maar ntfs is beter

Verwijderd

Op zondag 26 augustus 2001 20:49 schreef BasjeBanaantje het volgende:
winxp = fat32 of ntfs, maar ntfs is beter
Niet bepaald... alhoewel ik NTFS verkies :)

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
van microstoft.com:
Advantages of the NTFS file system

Microsoft Windows NT Server, Windows NT Workstation, and all versions of Windows 2000 support the NTFS file system. Microsoft Windows 95 and Windows 98 support only the file allocation table (FAT) and the newer FAT32 file systems to format disks.

The NTFS file system offers several advantages over the FAT and FAT32 file systems, including:

Fault tolerance
Optimization of available disk space
Advanced security capabilities, including access control lists and auditing

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 26 augustus 2001 20:49 schreef 4ThloN1000 het volgende:

[..]

Niet bepaald... alhoewel ik NTFS verkies :)
En waarom precies?

Verwijderd

Fat32 is wel sneller geloof ik, maar voor bedrijven zijn de extra security opties van NTFS zeker zo handig!

Verwijderd

Op zondag 26 augustus 2001 20:56 schreef papajay het volgende:

[..]

En waarom precies?
Om dat ik het verband leg tussen win98/95/ME en FAT... en ik wil geen nachtmerries hebben dus ik verkies het NT file system als ik kan ;)

Verwijderd

Topicstarter
check! oké, straks met XP alles lekker opschonen en indelen naar NTFS dus... :)
m'n verwachtingen zijn hoog gespannen. Win98 komt me de strot uit! :r

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
nog een voordeel van ntfs is dat het grote filenamen tot 30gig ofzo aan kan dacht ik :)
fat32 gaat maar tot 4gig

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op zondag 26 augustus 2001 22:56 schreef Raven- het volgende:
nog een voordeel van ntfs is dat het grote filenamen tot 30gig ofzo aan kan dacht ik :)
fat32 gaat maar tot 4gig
denk dat je in de war bent met fat en fat32 ;)

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

FAT32 gaat idd. maar tot 4GB per file, NTFS heeft die beperking niet.

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Maakt het uit met spellen? En fragmenteerd het niet minder snel,zoals ze zeggen :?

• k7of9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 10:16
Op spellen heeft het (denk ik) niet zo'n invloed, maar het fragmenteert absoluut minder.

Mijn fotografie en videografie

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-12 19:50

JJJ

Op zondag 26 augustus 2001 22:56 schreef Raven- het volgende:
fat32 gaat maar tot 4gig
Een filenaam die 30 gb groot is is idd heel veel >:)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:38
FAT32 werkt nog met vette clusters, NTFS kan werken met sectors. Verder is NTFS een journalling filesystem, wat veel tijd scheelt bij het controleren van de disk.

Nadelen van NTFS zijn er ook:
Niet benaderbaar door DOS, dus als je W2K/XP niet meer wil starten heb je geen "DOS-Mode" om snel ff die foute files weg te halen

NTFS vreet iets meer CPU kracht door de veiligheid die eromheen hangt. Op hele oude systemen zal NTFS dus een stuk trager zijn dan FAT32.

Verwijderd

NTFS kan je files comprimeren!

Das echt een goede optie voor de users met een wat kleinere HD

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik vraag me altijd af hoe een nauwkeurig op security ingestelde NTFS-partitie weer gelezen kan worden na herinstallatie van Windows. Moet je dan eerst als admin alle rechten weer op all users zetten?
Of kan hij bijvoorbeeld userID Jantje uit installatie 1 weer herkennen als je een Jantje aanmaakt in installatie 2?

Ik snap wel dat een administrator er altijd weer bij zal kunnen, maar ik moet er niet aan denken dat ik bij een reinstall niet meer bij mijn data of apps kan ofzo...
Vandaar dat ik vooralsnog alleen NTFS doe op mijn OS-partities (win2k en XP) en FAT32 op de data, mp3 en apps partities totdat iemand mij hier duidelijkheid over geeft.

Verwijderd

Zolang je niets hebt encrypted en de private keys hebt weggeflikkerd EN de recovery agent keys hebt weggeflikkerd kun je er altijd bij

Wim

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In Win2K kun je met FAT32 een partitie van maximaal 32GB aanmaken (hoewel de FAT32 wel grotere partities aankan). Geen idee hoe het met WinXP zit.

Zelf ga ik ook voor NTFS. Waarom? Voor de veiligheid (lastig te hacken) en je kan lekker gebruikersrechten per bestand/directory instellen. Ook ben je dan af van dat irritante scandisk na elke crash of foute shutdown :)

Verwijderd

Je moet geen FAT en geen NTFS nemen maar ext2.

Verwijderd

Sire zout es op met je flamebaits of kom ff demonstreren hoe je XP installeerd op een ext2 partitie.. >:)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 28 augustus 2001 09:42 schreef Sire het volgende:
Je moet geen FAT en geen NTFS nemen maar ext2.
Je zit in het verkeerde forum :+ :P

• KNETTER2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-01-2024

KNETTER2000

*zucht*

offtopic:
Er bestaat ook nog zoiets als een NTFSDOS util. De normale versie(die je ken downen) kan alleen lezen en als je betaalt aan die gasten kan je ook nog es gewoon schrijven, deleten etc..
Ik gebruik het nu al een tijdje en was zeer handig toen mijn w2000 install kaduuk ging. kan je gewoon je files naar een andere hd kopieren.

Ik zou gewoon gaan voor NTFS.
Stabieler, veiliger, efficienter.

Real programmers program by whistling down the "MIC IN" port of a ZX80

Pagina: 1