Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:53
Op dit moment zijn wij bezig met een offerte traject voor zonnepanelen. Helaas zegt elke leverancier wat anders. De ene geeft aan niet tot de nok te leggen, de ander zegt bij oost-west altijd optimizers nodig te hebben en weer een ander geeft aan dat beide strings dezelfde aantal zonnepanelen moeten hebben.

De vraag is dus wat is wijsheid. In de hele straat liggen ze tot de nok en ik hoor niemand over optimizers en hebben hier ook nooit over gehoord. Tevens hebben de meeste een afwijkend aantal panelen voor en achter.

Wij willen graag het dak zo optimaal mogelijk benutten.
Foto's
Oostzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Az6W7nAZKbzUT9ckCMfQHCBafcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdMn5u6vyo3UWqLGqIudAyOR.jpg?f=fotoalbum_large

Westzijde (huis met donkere dakkapel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2URK1TKiD320ZgJVihuwYvTsthw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olP2KlxLxoQCHToawhjhUeWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vacVQ4dtrGxaNyqLu6TxtoDMw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKE492SKEZOl01ythjlKKURK.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Sunnydesign legplan zoals wij zelf hebben opgemeten en waar ze kunnen liggen in theorie (dakpan is 30cm hoog). Advies is altijd welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fbAePopJnM9TYUA53gN1Ti_8_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bpm7myMnYlqaGO46n8rCmIDY.png?f=fotoalbum_large
Schaduw
Een aantal leveranciers raden dus solaredge aan maar ik vraag mij af of dit echt noodzakelijk is. De kosten van de aanschaf gaan hierdoor enorm omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YI-efFxBz6SCMlHh4TmBy_vg0XM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Kc8g8i8PYoeUfGChntgO9G61.jpg?f=user_large

Tevens schaduw oostzijde door nog aan te leggen houtkachel pijp van de buren. Vandaar dus 4 panelen in de nok. Volgens sunnydesign hierdoor geen schaduw op de panelen.
Jaarverbruik
4500 kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35a
Budget en doel
5000-8000 budget en het doel is om het dak volledig te benutten. Hierbij denken wij dus aan 18 panelen.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf ik ga het niet zelf doen.
Reeds verkregen offertes

5920wp
16x AEG mono black 370Wp zonnepanelen
omvormer SolarEdge 4000H
16 optimizers
8.629,26 ex btw (1,46)

6750wp
18 x DMEGC DM375M6 - 60HBB 375Wp zonnepanelen
omvormer Goodwe 4200DNS 1 fase (2strings)
6037 ex btw (0,89)

6480wp
18x JA Solar JAM60S21-360/MR zonnepanelen
omvormer Growatt
6.698 ex btw (1,03) via collectief

4440wp
12x GL - Q.PEAK DUO BLK ML-G9 370 Wp zonnepanelen
SMA Sunny Tripower 4.0 AV-40
6.261,61 ex btw (1,41)

5920wp
16 x AEG mono black 370Wp zonnepanelen
omvormer(s) SolarEdge 4000H
16 optimizers
8610 ex btw (1,45)
Regio
Zuid-holland

[ Voor 7% gewijzigd door gielz op 27-07-2022 15:27 ]

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:15
2e, maar leg die laatste 2 ook.

Maak me meer zorgen om de airco's eigenlijk...
De prijs is zo goed dat een 5 tal Tigo buck optimizers voor achter de airco's en bij de kachelpijp wel kunnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Ronald schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:17:
2e, maar leg die laatste 2 ook.

Maak me meer zorgen om de airco's eigenlijk...
De prijs is zo goed dat een 5 tal Tigo buck optimizers voor achter de airco's en bij de kachelpijp wel kunnen.
De prijs is zeker goed maar in dit collectief is het growatt of alles solaredge hebben ze mij verteld. Dat zou dan 80 euro per paneel kosten. Is dat de moeite waard of moet ik de schaduw voor lief nemen en dus minder opwekken. Alleen geen idee hoe veel minder dit zou zijn.

6320wp O/Z/W | 2x HW Batterij |Daikin FTXM35R/RXM35R | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | AQMOS BMX-48 | HA Supervised DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Boven de dakkapel, leg ze daar in landscape.

Pure interesse: wat is dat voor rare aanbieder die een 3-fase omvormer aanbied terwijl je 1 fase hebt?
SMA is altijd goed, maar dan een 1-fase model.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@gielz Voor 1.4x de prijs wint SolarEdge nooit op opbrengst / euro.

Eerst meer panelen; dan luxe op de omvormer. Lekker 20 stuks leggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:52
Heb je zonneplan benaderd? Die hebben Huawei string omvormers waar je enkel bij de panelen die schaduw vangen een optimizer kunt plaatsen.
En daarbij zijn ze over het algemeen gunstig qua prijs oer kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:00:

Pure interesse: wat is dat voor rare aanbieder die een 3-fase omvormer aanbied terwijl je 1 fase hebt?
Denk dat ze even snel een offerte gemaild hebben met we zien wel...
Whiskey48 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:38:
Heb je zonneplan benaderd? Die hebben Huawei string omvormers waar je enkel bij de panelen die schaduw vangen een optimizer kunt plaatsen.
En daarbij zijn ze over het algemeen gunstig qua prijs oer kwh
Zal ik nog even benaderen, maar ik denk niet dat ze aan de collectief prijs van +/- 1euro pw komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:00:

Ik heb je advies even ingetekend en kom inderdaad op een beter resultaat in theorie wat betreft de aanschafprijs. Maar wellicht maar gewoon vol droppen het dak met de huidige energietarieven.
  • 5970wp - 4763kwh theorie (79%)
  • 6585wp - 5040kwh theorie (76%)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3QeaS8ee0Cjsj_knofMyZMZGqJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9z0QGnjOLaUzboJEfEM6DCJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door gielz op 26-07-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:52
gielz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:41:
[...]

Denk dat ze even snel een offerte gemaild hebben met we zien wel...

[...]

Zal ik nog even benaderen, maar ik denk niet dat ze aan de collectief prijs van +/- 1euro pw komen.
Nee idd, zal vast €1,10 a €1,20 zijn.
Wel een beter merk omvormer en panelen volgens mij. En huisaccu of autoaccu ready.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:32

Gerco-M

mijn tornado res.

2e offerte is inderdaad best netjes, en zoals genoemd maximaal dak vol leggen hoor!

Optimizers helemaal niet nodig en alleen maar meer meuk die stuk kan op je dak. Niet doen dus.

Simpele string omvormer en maximaal dak vol leggen is zo economisch als het maar kan.

Ik begrijp echt niet dat er tegenwoordig nog veel mensen zijn (praktisch iedereen denk ik) die niet gewoon gelijk het hele dak vol leggen. “Ja maar dat is niet rendabel” en “ohh maar dan produceer ik veels te veel stroom!” Hoewel het dus hardstikke economisch is en na saldering zelfs nodig. Dan heeft niemand in de winter “genoeg” panelen.

Ik zie hier over een paar jaar heel veel topics verschijnen met “Ik wil panelen bijleggen maar hoe kan ik dat economisch doen?” :/

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Gerco-M schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:02:
Ik zie hier over een paar jaar heel veel topics verschijnen met “Ik wil panelen bijleggen maar hoe kan ik dat economisch doen?” :/
Dat zien we nu al ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:44
Gerco-M schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:02:Ik begrijp echt niet dat er tegenwoordig nog veel mensen zijn (praktisch iedereen denk ik) die niet gewoon gelijk het hele dak vol leggen. “Ja maar dat is niet rendabel” en “ohh maar dan produceer ik veels te veel stroom!” Hoewel het dus hardstikke economisch is en na saldering zelfs nodig. Dan heeft niemand in de winter “genoeg” panelen.

Niet iedereen kan/wil direct een grote investering doen. In mijn geval zal het waarschijnlijk zo zijn dat ik over x jaar inderdaad vraag naar een vervolg.
Als ik niet verhuis. Dat zal in enkele gevallen ook nog meespelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01

Theo

moederbord

Een punt waar je rekening mee moet houden met een 1X35A meterkast is de selectiviteit van de automaten.

Je hebt een 35A hoofdzekering. Hierop wil je een zekering/automaat bijplaatsen voor je PV, echter mag deze uiteraard geen 35A zijn. Je wil immers altijd dat de (PV) automaat er eerder uitklapt dan de hoofdzekering. Daarom moet een automaat altijd kleiner gedimensioneerd zijn dan de automaat ervoor. Een goede richtlijn hiervoor is een factor 1.6 kleiner, al is dit niet heilig. Dus achter een 1X35A automaat/zekering kun je max een (35/1.6=) 22A automaat plaatsen. Als je de NEN1010 dus netjes volgt gebruik je een 20A automaat; als je 'creatief' bent een 25A automaat. Maar dat limiteert je omvormer dan wel op 4600 Wp, of 5.750 Wp.

Wil je je 6.480 Wp op een enkel omvormer aansluiten dan zul je al snel naar een 6.000 Wp omvormer kijken. Deze kun je niet met 25A afzekeren, maar zal je met 32A moeten afzekeren, en dat mag/kan echt niet omdat je maximale omvormergrootte gelimiteerd is op 4600 Wp bij een 1X35A aansluiting wanneer deze met een 1X20A wordt afgezekerd. (of 5.700 watt wanneer je'm met 1X25A afzekert)

Wat je wél kan (en moet) doen is twee omvormers gebruiken. Met een 20A zekering kun je max 12 panelen op één 4600 watt omvormer plaatsen voor je oostdak.(Al kun je ook best voor een 5.000 Wp omvormer gaan waar je 12x 360 Wp op aansluit) Voor je westdak heb je een tweede omvormer nodig. Gezien daar minder panelen op gaan kun je met een kleinere omvormer uit de voeten, en deze kun je dan ook met een 1X16 A automaat afzekeren.

Met je enkelfase 1X35A aansluiting zul je dus twee omvormers moeten gebruiken omdat het anders in de meterkast niet af te zekeren valt.

Maar verder; ik zou voor optie twee gaan van het Collectief, en vragen om twee kleinere omvormers ipv één grote. Mogelijk zal je dit in totaal 300 euro extra kosten, maar dan blijft de prijs nog steeds op 1.09 euro/Wp liggen; ligt je dak maximaal vol, én voldoe je aan de NEN1010 veiligheidseisen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Theo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:36:
Een punt waar je rekening mee moet houden met een 1X35A meterkast is de selectiviteit van de automaten.

Je hebt een 35A hoofdzekering. Hierop wil je een zekering/automaat bijplaatsen voor je PV, echter mag deze uiteraard geen 35A zijn. Je wil immers altijd dat de (PV) automaat er eerder uitklapt dan de hoofdzekering. Daarom moet een automaat altijd kleiner gedimensioneerd zijn dan de automaat ervoor. Een goede richtlijn hiervoor is een factor 1.6 kleiner, al is dit niet heilig. Dus achter een 1X35A automaat/zekering kun je max een (35/1.6=) 22A automaat plaatsen. Als je de NEN1010 dus netjes volgt gebruik je een 20A automaat; als je 'creatief' bent een 25A automaat. Maar dat limiteert je omvormer dan wel op 4600 Wp, of 5.750 Wp.

Wil je je 6.480 Wp op een enkel omvormer aansluiten dan zul je al snel naar een 6.000 Wp omvormer kijken. Deze kun je niet met 25A afzekeren, maar zal je met 32A moeten afzekeren, en dat mag/kan echt niet omdat je maximale omvormergrootte gelimiteerd is op 4600 Wp bij een 1X35A aansluiting wanneer deze met een 1X20A wordt afgezekerd. (of 5.700 watt wanneer je'm met 1X25A afzekert)

Wat je wél kan (en moet) doen is twee omvormers gebruiken. Met een 20A zekering kun je max 12 panelen op één 4600 watt omvormer plaatsen voor je oostdak.(Al kun je ook best voor een 5.000 Wp omvormer gaan waar je 12x 360 Wp op aansluit) Voor je westdak heb je een tweede omvormer nodig. Gezien daar minder panelen op gaan kun je met een kleinere omvormer uit de voeten, en deze kun je dan ook met een 1X16 A automaat afzekeren.

Met je enkelfase 1X35A aansluiting zul je dus twee omvormers moeten gebruiken omdat het anders in de meterkast niet af te zekeren valt.

Maar verder; ik zou voor optie twee gaan van het Collectief, en vragen om twee kleinere omvormers ipv één grote. Mogelijk zal je dit in totaal 300 euro extra kosten, maar dan blijft de prijs nog steeds op 1.09 euro/Wp liggen; ligt je dak maximaal vol, én voldoe je aan de NEN1010 veiligheidseisen.
Tot nu toe is nog geen enkele leverancier hier mee gekomen terwijl ze weten dat het 1x35A is. Komt dit wellicht omdat de panelen nooit alle 18 tegelijk 100% gaan opwekken waardoor het dan wel via 1 omvormer kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat een onzin om 2 omvormers te gebruiken voor oost west.

Dat de zon tegelijk op 2 kanten schijnt ga ik niet meer meemaken( en jullie ook niet)

Neem dit mee in de overweging dan komt het goed.
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2022 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gielz schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:41:
Op zich een goed idee om ook Zonneplan te vragen, maar hou er rekening mee dat Zonneplan het op dit moment erg druk heeft, ik heb levertijden van een half jaar voorbij zien komen.

Heb je zicht op levertijden van het collectief? Hoe eerder op het dak hoe beter.
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:14:
Wat een onzin om 2 omvormers te gebruiken voor oost west.
Eens. @gielz Afgaande op de overige aanbieders met een 1 fase omvormer (bijv. SolarEdge 4000H) van 4kW, max uitgangsstroom 18,5A en dat kan je op 20A afzekeren. Wel rekening houden met extra invoeding: 35A netbeheerder + 20A PV = 55A dus indien aanwezig 40A componenten aanpassen of afgaande verbruikers afzekeren. Details in dat ABB document wat hierboven is gelinkt. Als je een foto van je groepenkast plaatst kunnen we daar wellicht wat over roepen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:01

Theo

moederbord

@AUijtdehaag Goed punt idd; hier op aarde is er maar één zon aanwezig :P Maar wanneer je een omvormer gebruikt die niet met een 25A automaat valt af te zekeren dan zul je alsnog naar twee omvormers moeten kijken. Met 4.320 Wp op oost en 2.160 Wp op west zit je al snel te kijken naar een 5.5 kW omvormer lijkt mij, en dit is wel het max dat ik achter een 25A automaat zou plaatsen wanneer je een 35A hoofdautomaat hebt. Je zit daarmee best op de grens/limiet wat kan en mag.

Is jou trouwens bekend of er nog steeds een formele limiet zit op het ingevoerde vermogen in het lichtnet bij een enkelfaseaansluiting? In het verleden gold een limiet van 5 kW wat je enkelfase mag terugleveren. Echter heb ik hier al een tijdje niks meer van gehoord (plus, het is niet te controleren vanuit de netbeheeder)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Theo Vul het eens in in sunnydesignweb en je zal zien dat je je geld weggooit aan een te grote omvormer. :+

Van die limiet invoeden weet ik niet of dat nog geldt.
Maar er zit een wijziging in capaciteitstarief aan te komen. Zoek maar eens op de post van Femme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan hier prima met een 5kW omvormer uit de voeten en minder kan ook nog. Ik heb 8060Wp verspreid over Oost en West en enkel in de zomer met een hoogstaande zon kom ik aan de 5kW opbrengst voor een hele korte periode op de dag. Dat verlies door aftoppen is echt minimaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
blackd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Op zich een goed idee om ook Zonneplan te vragen, maar hou er rekening mee dat Zonneplan het op dit moment erg druk heeft, ik heb levertijden van een half jaar voorbij zien komen.

Heb je zicht op levertijden van het collectief? Hoe eerder op het dak hoe beter.

[...]

Eens. @gielz Afgaande op de overige aanbieders met een 1 fase omvormer (bijv. SolarEdge 4000H) van 4kW, max uitgangsstroom 18,5A en dat kan je op 20A afzekeren. Wel rekening houden met extra invoeding: 35A netbeheerder + 20A PV = 55A dus indien aanwezig 40A componenten aanpassen of afgaande verbruikers afzekeren. Details in dat ABB document wat hierboven is gelinkt. Als je een foto van je groepenkast plaatst kunnen we daar wellicht wat over roepen.
Onze buurman heeft via zonneplan vorige maand een offerte van 10 panelen geaccordeerd waarbij de plaatsingsdatum 02-2023 is geworden. Zelf heb ik daar ook nog een offerte aangevraagd om te bekijken waar ze op uit komen.

Wat betreft het collectief staat in de voorwaarde dat ze voor 31-12-2022 geplaatst moeten zijn anders betaald de leverancier 2,50 per dag aan de klant. Nu denk ik dat ze hier vast onder uit kunnen komen als ze het op leveringsproblemen gooien. De indicatie is op dit moment begin november. Zou fijn als dit uiteraard lukt, op dit moment zitten wij nog op 0,27 cent per kwh maar ik zie al contracten van 0,47 t/m 0,67 cent.

Hierbij ook nog een foto van onze meterkast. Deze is vervangen in 2015 toen wij over zijn gegaan op inductie;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ikstu_MiELTZrf7nml-0sTM6SRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0NV1zoHl7P1Ln4AZY3jps7cH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
gielz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Onze buurman heeft via zonneplan vorige maand een offerte van 10 panelen geaccordeerd waarbij de plaatsingsdatum 02-2023 is geworden. Zelf heb ik daar ook nog een offerte aangevraagd om te bekijken waar ze op uit komen.

Wat betreft het collectief staat in de voorwaarde dat ze voor 31-12-2022 geplaatst moeten zijn anders betaald de leverancier 2,50 per dag aan de klant. Nu denk ik dat ze hier vast onder uit kunnen komen als ze het op leveringsproblemen gooien. De indicatie is op dit moment begin november. Zou fijn als dit uiteraard lukt, op dit moment zitten wij nog op 0,27 cent per kwh maar ik zie al contracten van 0,47 t/m 0,67 cent.
Helder. In beide gevallen (plaatsing in nov 22 of feb 23) heb je het grote opwekseizoen al achter de rug. Kies je voor feb 23 dan is het verschil in gemiste productie nog te overzien...
Hierbij ook nog een foto van onze meterkast. Deze is vervangen in 2015 toen wij over zijn gegaan op inductie;

[Afbeelding]
Je hebt dus een hoofdschakelaar en aardlekschakelaars van max 40A, dus ofwel je moet deze componenten de aardlekschakelaars vervangen door 63A varianten (neem dan ook je bedrading of busboard mee) of je moet de afgaande groepen afzekeren op max 40A, zie kennisdocument ABB voor details.

[ Voor 0% gewijzigd door blackd op 27-07-2022 12:42 . Reden: AUijtdehaag heeft gelijk, alleen de ALS ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@gielz
Als je aan het abb document wilt voldoen zou ik:
- de drie aardlekschakelaars vervangen voor deze 3 aardlekautomaten van B40A / 0,03 A (artikel nr. ABB: 2CSR255180R1405)
- een PV groep aardlekautomaat bij plaatsen (er zijn nog 2 posities vrij rechtsonder) van Bxx A / 0,03 (mag 0,3 A zijn)
Die pv groep aardlekautomaat, doorlussen vanaf de onderkant laatste van de 3 nieuwe aardlekautomaten.
Hoofdschakelaar vervangen hoeft niet, er gaat max 35A doorheen (de hoofdzekering)

En pv stikker plakken
https://webshop.cedel.nl/Waarschuwing-en-veiligheid

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:37:
@gielz
Als je aan het abb document wilt voldoen zou ik:
- de drie aardlekschakelaars vervangen voor deze 3 aardlekautomaten van B40A / 0,03 A (artikel nr. ABB: 2CSR255180R1405)
- een PV groep aardlekautomaat bij plaatsen (er zijn nog 2 posities vrij rechtsonder) van Bxx A / 0,03 (mag 0,3 A zijn)
Die pv groep aardlekautomaat, doorlussen vanaf de onderkant laatste van de 3 nieuwe aardlekautomaten.
Hoofdschakelaar vervangen hoeft niet, er gaat max 35A doorheen (de hoofdzekering)

En pv stikker plakken
https://webshop.cedel.nl/Waarschuwing-en-veiligheid
Ik zal al deze punten meenemen zodra de panelen geplaatst worden. De panelen via het collectief zullen het waarschijnlijk worden. Er staan op dit moment nog 3 offertes uit waar ik hopelijk deze week reactie van krijg maar ik verwacht niet dat deze op de +/- 1 euro/pw uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat gaat "collectief" mis denk ik.
Er zijn maar weinig "goed geinformeerde" installateurs die dit zo uit gaan voeren.
Zeker niet de ingehuurde bij zo een collectief.

Maar scheelt weer discussie met de (brand) verzekering als het mis gaat
Ik zou het zelf ff uit (laten) voeren.

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-07-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Ik heb nog 1 scherpe offerte ontvangen en tevens ook de laatste.

Alleen zitten hier wellicht wat kanttekeningen aan;
- plaatsing door onderaannemer, bij de collectieve offerte doen ze dit zelf
- Andere omvormer, geen idee of dit erg verschillend is. Wellicht is de app beter bij 1 van de 2?
- Ander merk zonnepaneel, zijn alle merken voldoende of zijn JA panelen wellicht beter of slechter?
- Helaas ook pas geleverd eind 2022

6750wp
6037 ex btw (0,89)

6480wp
18x JA Solar JAM60S21-360/MR zonnepanelen
omvormer Growatt
6.698 ex btw (1,03) via collectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:44
gielz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:31:

6750wp
6037 ex btw (0,89)
Ik zou voor deze gaan.
Pagina: 1