Kofferbakgrootte

Pagina: 1
Acties:

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:23
Hoe zit het eigenlijk met kofferbakruimte bij auto's. Vaak zie ik dat een (plugin) hybride minder ruimte heeft dan een normale benzinevariant. Maar optisch ogen de kofferbakruimtes vaak hetzelfde. Is het dan puur het aantal liter onder de vloer wat afwijkt (de zogenaamd handige opbergvakjes), of ligt de vloer dan ook daadwerkelijk hoger?

Ik ben onlangs ook dit ADAC artikel (duits) tegengekomen. Daar komt naar voren dat de opgegeven waarden soms erg veel afwijken van wat de fabrikant opgeeft. Ik rij momenteel zelf een Kia Ceed en daar meten ze 395 liter terwijl Kia 625 liter opgeeft (link).

Als voorbeeld mijn auto (plaatjes ter indicatie van marktplaats geript):

Ceed Sportswagon "normaal" met 625 liter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYXZ-yZo_WFnlKMqzpKB0mXnVaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbDAcguNMP32ilZ5aekhGpgW.jpg?f=fotoalbum_large

Ceed Sportswagon "Plugin hybrid" met 427 liter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvOOzfAiIELV2MRGMFufrk1C-HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sR0mqfQjAxThBnHeSiT8e5b.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet aan de rechterkant dat de PHEV een soort uitstulping heeft, waarbij de normale Ceed daar nog iets bergruimte heeft. Maar op papier zit er bijna 200 liter verschil in, dat zijn 20 emmers vol en zoveel ruimte neemt die uitstulping ook niet in beslag. Kortom, is het gewoon een kwestie van een rolmaat mee en niet kijken wat men in de folder zet?

De wijzen komen uit het Oosten!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11 20:59
Wordt de ruimte onder de vloer mee gerekend? Tijdje zelf in een normale Ceed gereden en daar had je onder de vloer nog best veel bergruimte (iets van 10-15 cm in hoogte vanaf het reservewiel). Bij een elektrische Niro hetzelfde, onder de vloer ook nog zeeën van ruimte.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:07
Er is wel een standaard meetmethode volgens VDA van de Duitse automobielfabrikanten, maar lang niet alle fabrikanten houden zich daar aan.

VDA Methode
min.: stoelen rechtop, gemeten tot ramen
max.:stoelen neergeklapt, gemeten tot aan dak

Waarschijnlijk wordt in het ene geval de ruimte boven die uitstulping niet meegerekend, alleen laagste vloeroppervlak x hoogte.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:18

The Wizard

Moderator Mobile
Bij kofferbak inhoud wordt idd ook de ruimte onder de vloer meegenomen, dus het vertekend zijn.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• NoepZor
Die indruk kreeg ik al. Rest nog de vraag waar ik die 200 extra liters nog kwijt zou kunnen :P Waarschijnlijk wordt de ruimte om het reservewiel en dergelijke ook meegenomen. Die vakjes en bakjes zijn leuk voor een paar extra schoenen of een paraplu. Maar op papier lijkt het dus alsof er in de ene auto 4 tassen passen en in de andere 6. Dat is dus gewoon gelijk aan elkaar.Ik ben er wel voorstander van als ze alles ook in die VDA methode opgeven, dat is het meest eerlijk. In de brochure staat alleen
Alle ruimte. Met de achterbank geheel neergeklapt ontstaat in de Ceed Sportswagon Plug-in
Hybrid een bagageruimte van maar liefst 1.506 liter met een vlakke laadvloer. Voor de reguliere
Ceed Sportswagon is dat zelfs 1.695 liter. Extra handig: twee opbergvakken onder de laadvloer
bieden plek om kleine losse spullen op te bergen, buiten het zicht van nieuwsgierige blikken.
Diep gravend in de prijslijst komt de VDA waarde wel voor:
Inhoud bagageruimte (VDA*): 625 / 1.694
Maar dit is gemeten tot het dak.
*VDA meetmethode: stoelen rechtop, gemeten tot ramen / stoelen neergeklapt, gemeten tot aan dak
Vloer --> dak zijn in de praktijk dus bijna gelijk in de Ceed en de Ceed PHEV. Dit geldt voor meer merken trouwens heb ik het idee.

[ Voor 0% gewijzigd door NoepZor op 26-07-2022 15:56 . Reden: Niet goed gelezen :) ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:07
De eerste waarde is tot de onderkant ramen gemeten met de stoelen rechtop, dus een minimale waarde.
De hoge waarde is de maximale ruimte.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• NoepZor
JukeboxBill schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:54:
De eerste waarde is tot de onderkant ramen gemeten met de stoelen rechtop, dus een minimale waarde.
De hoge waarde is de maximale ruimte.
Ah die heb ik niet goed gelezen. Blijft wel het punt staan of de ene auto daadwerkelijk 200 liter meer slikt dan de ander, of dat dit vooral een papieren verschil is. En ook in hoeverre dit vergelijkbaar is met andere merken bijvoorbeeld. Ik kan online vrijwel nergens terugvinden wat bijvoorbeeld de lengte x breedte van het vloeroppervlak is. Not all liters are created equal zeg maar.

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:02

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Hoe het ook gemeten wordt, ik vind het totaal nietszeggend.

Ik zou veel liever visuele weergaves hebben met vaste koffers/tassen om te zien wat er in past.
Ik ben fan van het YT-kanaal Carwow, daar doen ze het met reiskoffers, je hebt direct een beeld van formaat en functionaliteit.

Onze huidige kofferbak is 100l groter dan de vorige. Maar veel minder hoog, dus een volle bigshopper boodschappentas past niet lekker onder de hoedenplank, in de vorige wel ondanks het gemis van 100 liter.

Aan de andere kant schuif ik in de nieuwe auto zo een fiets achterin (bank plat) terwijl dat in de vorige auto echt niet ging lukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Mad-Matt op 26-07-2022 16:01 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:47

DarkSide

theres no place like ::1

klopt. De vorm is ook belangrijk. Alleen cijfers zeggen niet zo veel.
Zo kan 500l van auto A praktischer zijn dan 500l van auto B.
Ik heb liever ook een wat hogere ruimte beschikbaar onder het afdekzeil dan een diepere ruimte.
Voor idd rugtassen e.d. recht opzetten.

verder zijn er idd meerdere meetmethodes.
Ook met blokjes. van 10x10x2 (dacht ik). Dan meten ze aantal blokjes wat je kwijt kan.
Dit kan niet alle gaten opvullen. En mis je wat liters tov het pure volume.

Verder zie je dat autos vaak tegenwoordig een dubbele bodem hebben waar je nog wat spul in kwijt kunt.
En de vloer bv kunt verlagen. Deze dubbele bodem wordt gebruikt bij hybrides voor de batterijen en dan verlies je vaan al gauw 150-200l inderdaad.

Het is altijd goed om eigen vergelijking materiaal mee te nemen.
BV twee boodschappen kratjes, of een kinderwagen, of een reistassen set. Iets wat je goed kent om te vergelijken met een andere auto om te kijken hoe praktisch hij is voor jouw gebruik.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mad-Matt schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:59:
Hoe het ook gemeten wordt, ik vind het totaal nietszeggend.

Ik zou veel liever visuele weergaves hebben met vaste koffers/tassen om te zien wat er in past.
Ik ben fan van het YT-kanaal Carwow, daar doen ze het met reiskoffers, je hebt direct een beeld van formaat en functionaliteit.

Onze huidige kofferbak is 100l groter dan de vorige. Maar veel minder hoog, dus een volle bigshopper boodschappentas past niet lekker onder de hoedenplank, in de vorige wel ondanks het gemis van 100 liter.

Aan de andere kant schuif ik in de nieuwe auto zo een fiets achterin (bank plat) terwijl dat in de vorige auto echt niet ging lukken.
Dat zegt ook niet alles. Mijn huidige auto zal kwa liters niet heel veel schelen, maar omdat deze net wat breder is passen er nu 2 grote kratten langs elkaar in, waar dat met mijn vorige niet kon.
Dus als ik in kratten meet is hij 100% groter. maar dat vertekend nogal als die krat 10cm kleiner of groter zou zijn :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NoepZor schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:13:
Ceed Sportswagon "normaal" met 625 liter:
[Afbeelding]

Ceed Sportswagon "Plugin hybrid" met 427 liter:
[Afbeelding]
Over het algemeen zal de plugin hybrid alles onder dat vloertje vol gestampt hebben met batterijen/tank en de normale variant heeft daar loze (berg)ruimte :)

(geen KIA, maar voor mijn model heeft de niet-hybride een vloer die 10 tot 15 centimeter lager is, dus daar is het wat duidelijker te zien :) )

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 26-07-2022 18:16 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19
Soms heb je een dubbele bodem die daardoor inderdaad mist zoals hier aangegeven. Bij de BMW 320/30e is er daadwerkelijk een soort lip. Ik meen bij de nieuwe 350e ook. Daar ligt de laadbodem (ongeacht dubbel) dus daadwerkelijk hoger. In Sedan's is het 'probleem' overigens wel groter dan bij een Touring/station.

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-11 23:34
Yep bij de bmw sedans is de implementatie erg slecht, dan heb je echt veel minder ruimte. Je heb een hobbel op je bagagebodem. Ik zou gewoon gaan kijken bij een dealer en idd iets meenemen om te testen.

Life is too short to drive boring cars

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:28
VDV meet met standaard blokken. Hierdoor gaat een hoop ruimte verloren. Bovendien zal Kia wel tot het dak meten.

https://www.skoda.nl/nieu...ak-opmeten-is-net-tetris/

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• NoepZor
Bij Kia is de 625 liter ook volgens de VDA methode gemeten, maar ik heb het idee dat ze het reservewiel er uit laten en daar onder ergens nog een puist aan liters hebben. Dit zal bij ongetwijfeld meer auto's het geval zijn. De Octavia heeft volgens mij geen 1,5x de kofferbakruimte van een Ceed SW (de Octavia is maar een paar cm langer), dus daar zit de 600+ liter ook deels onder de vloer zitten gok ik.

Volgens mij inderdaad het beste om maar wat spul mee te slepen en fysiek te passen inderdaad :)

Pagina: 1