Hoe zit het eigenlijk met kofferbakruimte bij auto's. Vaak zie ik dat een (plugin) hybride minder ruimte heeft dan een normale benzinevariant. Maar optisch ogen de kofferbakruimtes vaak hetzelfde. Is het dan puur het aantal liter onder de vloer wat afwijkt (de zogenaamd handige opbergvakjes), of ligt de vloer dan ook daadwerkelijk hoger?
Ik ben onlangs ook dit ADAC artikel (duits) tegengekomen. Daar komt naar voren dat de opgegeven waarden soms erg veel afwijken van wat de fabrikant opgeeft. Ik rij momenteel zelf een Kia Ceed en daar meten ze 395 liter terwijl Kia 625 liter opgeeft (link).
Als voorbeeld mijn auto (plaatjes ter indicatie van marktplaats geript):
Ceed Sportswagon "normaal" met 625 liter:
:strip_exif()/f/image/XbDAcguNMP32ilZ5aekhGpgW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ceed Sportswagon "Plugin hybrid" met 427 liter:
:strip_exif()/f/image/1sR0mqfQjAxThBnHeSiT8e5b.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet aan de rechterkant dat de PHEV een soort uitstulping heeft, waarbij de normale Ceed daar nog iets bergruimte heeft. Maar op papier zit er bijna 200 liter verschil in, dat zijn 20 emmers vol en zoveel ruimte neemt die uitstulping ook niet in beslag. Kortom, is het gewoon een kwestie van een rolmaat mee en niet kijken wat men in de folder zet?
Ik ben onlangs ook dit ADAC artikel (duits) tegengekomen. Daar komt naar voren dat de opgegeven waarden soms erg veel afwijken van wat de fabrikant opgeeft. Ik rij momenteel zelf een Kia Ceed en daar meten ze 395 liter terwijl Kia 625 liter opgeeft (link).
Als voorbeeld mijn auto (plaatjes ter indicatie van marktplaats geript):
Ceed Sportswagon "normaal" met 625 liter:
:strip_exif()/f/image/XbDAcguNMP32ilZ5aekhGpgW.jpg?f=fotoalbum_large)
Ceed Sportswagon "Plugin hybrid" met 427 liter:
:strip_exif()/f/image/1sR0mqfQjAxThBnHeSiT8e5b.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet aan de rechterkant dat de PHEV een soort uitstulping heeft, waarbij de normale Ceed daar nog iets bergruimte heeft. Maar op papier zit er bijna 200 liter verschil in, dat zijn 20 emmers vol en zoveel ruimte neemt die uitstulping ook niet in beslag. Kortom, is het gewoon een kwestie van een rolmaat mee en niet kijken wat men in de folder zet?
De wijzen komen uit het Oosten!