Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hulp nodig met nieuwe game pc kopen/bouwen

Pagina: 1
Acties:

• Ralph Sebastian
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-08-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga binnenkort studeren en wil een nieuwe pc kopen/bouwen. Ik weet wel wat van computers maar heb nog geen ervaring met het bouwen ervan en ken ook geen mensen met ervaring. Ik ben er daarom niet uit of ik mijn pc zelf wil bouwen of dat ik hem koop via een website waar ik hem zelf kan samenstellen maar waar hij voor mij in elkaar gezet wordt (bijvoorbeeld pc-samenstellen.nl , maar als iemand een betere website heeft hoor ik het graag). Ik wil de pc vooral gaan gebruiken om te gamen en te programmeren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1500 lijkt mij een mooi bedrag, en als het voor minder kan is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU: Ik wil graag een goede CPU die gemakkelijk in staat is spellen te runnen op middelhoge settings. Het hoeft echter niet het duurste van het duurste te zijn aangezien ik niet geïnteresseerd ben in videobewerken/streamen of het runnen van meerdere zware programma's. Mijn oog was gevallen op de i5-12400F - 6 Cores en de i5-12600KF - 10 Cores.

GPU: Hetzelfde geldt als voor de CPU. Goede GPU die in staat is ook de wat zwaardere spellen alsnog soepel en met mooie graphics te runnen. Ik hoor graag of jullie me aanraden om met mijn budget voor 1080 of 1440 te gaan. Een GPU die mogelijk goed zou passen bij de Intel i5 processors is de NVIDIA RTX 3060 12GB.

Moederbord: Mijn kennis wat moederborden betreft is vrij beperkt. Ik ben dus op zoek naar een moederbord die compatible is met mijn bovengenoemde wensen voor een CPU en GPU. Ook wil ik graag een usb-c port. Ik ben verder niet van plan heel veel apparaten aan te sluiten op mijn pc dus het moederbord hoeft niet heel uitgebreid te zijn.

Andere onderdelen zoals koeling, RAM en harde schijf heb ik ook minder verstand van. Ik wil in ieder geval dat ze goed aansluiten bij de CPU,GPU en moederbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet een merk dat zwaar mijn voorkeur heeft. Wat CPU's betreft neig ik naar Intel en niet AMD omdat ik meer positieve verhalen over Intel hoor. Maar ook dat staat niet vast. Ik lees eigenlijk vooral graag de meningen en adviezen van mensen die er meer verstand van hebben.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Uiteraard zou het fijn zijn als de pc niet te veel lawaai maakt, hij niet te heet wordt en niet te veel stroom verbruikt maar dit zijn ook dingen die voor mij op de twee plaats komen en zolang ze geen negatieve impact hebben op de performance van mijn pc zou ik graag geld willen besparen op deze onderdelen.Ook zou het fijn zijn als de pc futureproof is, ik hoop er namelijk lang mee te kunnen doen.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik hoop advies te ontvangen over eerder genoemde dilemma's:
- Raden jullie mij aan de pc zelf te bouwen (ondanks 0 ervaring een geen hulp) of is het slimmer de pc te bestellen via aan website waar ik hem zelf kan samenstellen?
- Welke CPU,GPU en moederbord raden jullie mij aan met het gegeven budget van €1500 en met het doel ermee te kunnen gamen en programmeren?
- Welke overige onderdelen (RAM,harde schijf,koeling) raden jullie mij aan?
- Ook ik hoor graag advies wat betreft 1080 vs 1440 en welk monitor ik daar dan het beste bij kan kopen.

Zie hier mijn wenslijst (mijn budget ligt rond de 1500 euro, maar het maakt niet uit als het wat duurder of goedkoper uitvalt. Ik wil vooral gewoon een goede, krachtige PC waar ik mee kan gamen op hoge settings en programmeren en die niet te warm wordt of te veel geluid maakt. Ook zou het fijn zijn als hij futureproof is want ik wil er lang mee vooruit kunnen!)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 305,90€ 305,90
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,90€ 99,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zilver€ 34,55€ 34,55
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 115,92€ 115,92
1VoedingenXPG Core Reactor 850W€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesPNY XLR8 CS3030 2TB€ 225,-€ 225,-
Totaal€ 1.870,17

[ Voor 29% gewijzigd door Ralph Sebastian op 28-07-2022 13:23 . Reden: wenslijst toegevoegd ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 12:20
Hier zat niet iets voor je tussen? Gebruik het eventueel als basis en vraag dan om suggesties wanneer je iets anders nodig denkt te hebben. reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2022

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:33
Wil je met dit budget ook een monitor, toetsenbord, muis en Windows licentie? Dan zou ik me richten op het 1080p systeem uit de BBG, wellicht met een i5 als CPU, en een iets stillere CPU koeler. Als je op de voorpagina van deze site kijkt vindt je ook een BBG voor monitoren. Laat even weten hoe het precies zit met budget. Zelf bouwen is niet heel moeilijk, kijk eens rond op Youtube, maar het is goed te weten dat er meer leveranciers zijn die assembleren.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• martyw
De CPU is te zwaar voor dit moederbord, en voor gamen op 1440p is deze ook overbemeten.

Als je niet gaat overklokken en een studie gaat doen waarbij een zware CPU niet nodig is zou ik het volgende nemen:
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 209,29€ 209,29
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 115,-€ 115,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/32€ 123,90€ 123,90
Totaal€ 478,09

Als je een zware CPU nodig hebt voor je studie neem dan
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 389,-€ 389,-
1MoederbordenMSI Pro B660-A DDR4€ 164,67€ 164,67
1ProcessorkoelingScythe Fuma 2 Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/32€ 123,90€ 123,90
Totaal€ 742,47

• Ralph Sebastian
@martyw Bedankt voor je reactie! Als antwoord op je eerdere comment; ik zou het liefts 1440p willen denk ik, ook als dit betekent dat ik iets boven het budget ga. Ik ben wat rond gaan kijken en word steeds enthousiaster van het idee om hem zelf te bouwen. Ik vind het alleen wel erg spannend omdat het een hoop geld zal gaan kosten en ik kan het me niet permitteren dat het om welke reden dan ook niet lukt om hem aan de praat te krijgen.

Als antwoord op je tweede comment; wat betreft de studie, ik ga informatica doen dus verwacht de pc vooral te gebruiken om te programmeren. Dit zal zeker in de eerste jaren nog niet een hele zware CPU nodig hebben. Misschien als ik verderop in de studie zelf complexere software wil/kan gaan schrijven maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

Ik ga me wat meer verdiepen in de lijstjes die je gemaakt hebt. Bedankt voor de suggesties!

• martyw
Ralph Sebastian schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:59:
@martyw Bedankt voor je reactie! Als antwoord op je eerdere comment; ik zou het liefts 1440p willen denk ik, ook als dit betekent dat ik iets boven het budget ga. Ik ben wat rond gaan kijken en word steeds enthousiaster van het idee om hem zelf te bouwen. Ik vind het alleen wel erg spannend omdat het een hoop geld zal gaan kosten en ik kan het me niet permitteren dat het om welke reden dan ook niet lukt om hem aan de praat te krijgen.

Als antwoord op je tweede comment; wat betreft de studie, ik ga informatica doen dus verwacht de pc vooral te gebruiken om te programmeren. Dit zal zeker in de eerste jaren nog niet een hele zware CPU nodig hebben. Misschien als ik verderop in de studie zelf complexere software wil/kan gaan schrijven maar dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren.

Ik ga me wat meer verdiepen in de lijstjes die je gemaakt hebt. Bedankt voor de suggesties!
Bij de meeste informatica studies wordt er van je verwacht dat je een laptop hebt, heb je die ook?

• Ralph Sebastian
@martyw Ja, een macbook pro 2019. Loopt snel leeg maar doet het verder prima.
Pagina: 1