Een bekend verhaal, zoals velen ben ik ook geïnteresseerd in het plaatsen van zonnepanelen om alle bekende redenen. Het oriëntatie proces roept uiteraard ook de nodige vragen op en nu heb ik me wel verdiept, maar is mijn kennis/ervaring beperkt. Vragen waar ik mee zit zijn onder andere:/f/image/nDXQL1xZ1tOW38YmIXA1UkFP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IvtZZBKzE9gglYkrXuzONxBo.png?f=fotoalbum_large)
Ze zullen ook de groepenkast uitbreiden (3-fasen aansluiten moeten we zelf voor zorgen). Willen dit ook gelijk aan laten pakken zodat de groepenkast up to date is en het ook meteen kwalificeert voor belastingteruggave. We zijn nog onbekend met dit bedrijf en online vind ik weinig info over ze. Dat maakt dat ik twijfel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Offerte 2: Kemkens (begin mei afgegeven, voor nu minder relevant)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Bo0UWvxYzdSHWRC3pd6vow3W.png?f=user_large)
- De hoofdvraag is: staat de prijs in verhouding tot het geleverde in de offerte?
- Waar doe ik wijs aan?
- Is de aangeboden setup in de offerte interessant?
- Dekt het de 'lading'
- En op de vorige vraag voortbordurende; zijn 8 panelen genoeg? Zie hier regelmatig voorbij komen dat het interessant genoeg is voorbij je verbruik te kijken/gaan
- Is de partij in kwestie betrouwbaar? (afgezien van een tiental reviews heb ik weinig ervaringen kunnen vinden, hier op Tweakers in ieder geval niemand)
Foto's
/f/image/nDXQL1xZ1tOW38YmIXA1UkFP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/IvtZZBKzE9gglYkrXuzONxBo.png?f=fotoalbum_large)
- Oriëntatie dak is zuid zuid oost
- Dakhelling is 36,8 graden
Beschikbare (dak)ruimte
- Gemeten via google maps: tussen de 5,30 en 5,60 breed en 4,20/4,30 hoog
- (passen er bijv niet meer panelen dan de nu voorgestelde 8?)
- Obstakels zijn: CV-ketelpijp en oude ongebruikte schoorsteen doorvoer (die we graag willen verwijderen want heeft geen functie meer en bij hevige regen druppelt het)
Schaduw
Aan de voorzijde van het huis staan 2 hoge smalle bomen die hoogstwaarschijnlijk een schaduw zullen werpen over het onderste stuk van het dak. Helaas wonen we er nog niet lang genoeg om het voor het hele jaar een indicatie te gevenJaarverbruik
Wonen er net, maar jaarverbruik zit ~ op de 2500/3000kwHuidige elektriciteitsaansluiting
- 1-fase aansluiting 1 x 25A, met oog op de toekomst willen we graag naar een 3-fasen aansluiting gaan (3 x 25A, voldoende voor onze behoeften en geen extra netwerkkosten).
- Toekomstplannen zijn (zoals wellicht bij velen) een elektrische auto; zou fijn zijn als de meterkast infra er al ligt en het ondersteunt.
- Daarnaast zal er dit jaar nog of volgend jaar een multi-split airco installatie geplaatst worden met een 7kw buitenunit en beginnende met 3 x 2kw binnenunits
- Op het moment 11 groepen waarvan 11 groepen in gebruik, qua verdeling lijkt mij 2 a 3 extra groepen wenselijk? 1 sowieso voor de zonnepanelen en elektrisch laden en 1 extra
Budget en doel
- Rond de 7k, hangt heel erg af van de setup/totale plaatje
- Kostendekkend zijn qua energieverbruik
- Investeren in de toekomst / duurzaamheid
- Elektrisch laden auto
Wie gaat het project uitvoeren
Green Advisor Group.Ze zullen ook de groepenkast uitbreiden (3-fasen aansluiten moeten we zelf voor zorgen). Willen dit ook gelijk aan laten pakken zodat de groepenkast up to date is en het ook meteen kwalificeert voor belastingteruggave. We zijn nog onbekend met dit bedrijf en online vind ik weinig info over ze. Dat maakt dat ik twijfel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bijhouden van data
Gewenst:- Inzicht in opbrengst/verbruik
- Stukje bewustwording
- Evt problemen spotten
Reeds verkregen offerte
Offerte 1: Green Advisor Group (gisteren afgegeven)| Aantal | Omschrijving | Prijs |
|---|---|---|
| 8 | SunPower 375wp Full Black SPR-P3 | € 2.172,00 |
| 8 | Enphase Micro-omvormer IQ7 plus | € 1.113,84 |
| 1 | Enphase afsluitstuk IQ-serie driefase | € 15,71 |
| 8 | Enphase IQ-kabel portrait driefase | 1.3 m tussenafstand | € 186,96 |
| 1 | Enphase IQ-relay driefase inclusief fasekoppelaar | € 155,58 |
| 1 | Clickfit Evo montagesysteem | € 445,07 |
| 1 | Enphase Envoy-S Standard | € 190,47 |
| 1 | Installatiekosten | € 1.845,00 |
| 1 | Groepenkast 3 fase 11 groepen + kookgroep | € 1.004,22 |
| 1 | Aanmelding garantiefonds www.gfde.nl | € 120,00 |
| 1 | Green Advisor Group Service plan (Snel vervanging defect paneel/omvormer) | € 125,00 |
| 1 | Aanmelding terug levering energie | € 50,00 |
| 1 | Kosteloos BTW teruggave service t.w.v. 100 euro | € 0,00 |
| 1 | 5% Buurtkorting | € -371,19 |
| - | - | Totaal excl. BTW: € 7.052,65 |
| - | - | BTW 21%: € 1.481,06 |
| - | - | Totaal incl. BTW: € 8.533,71 |
Offerte 2: Kemkens (begin mei afgegeven, voor nu minder relevant)
| Aantal | Omschrijving | Categorie |
|---|---|---|
| 12 | Hyundai 405wp Black | Zonnepanelen |
| 1 | Solaredge SE4000 HD Wave 1-fase | Omvormers |
| 1 | Solaredge S440 Optimizer | Optimizers |
| 1 | Montage voor 12 panelen | Montage |
| Totaal inclusief btw | € 7.297,55 | |
| Btw-teruggave (21% btw € 1.266,52) | € 1.266,52 | |
| Netto investering | € 6.031,03 |
:fill(white):strip_exif()/f/image/Bo0UWvxYzdSHWRC3pd6vow3W.png?f=user_large)
Regio
Tilburg, Noord-Brabant[ Voor 7% gewijzigd door geforce666 op 24-08-2022 14:11 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/HxuY6BskcTgQQRXekCUg7qWE.png?f=user_large)