Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen tips/advies gevraagd (offerte)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• geforce666
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-11 20:22

geforce666

a.k.a Jan (nl)

Topicstarter
Een bekend verhaal, zoals velen ben ik ook geïnteresseerd in het plaatsen van zonnepanelen om alle bekende redenen. Het oriëntatie proces roept uiteraard ook de nodige vragen op en nu heb ik me wel verdiept, maar is mijn kennis/ervaring beperkt. Vragen waar ik mee zit zijn onder andere:
  • De hoofdvraag is: staat de prijs in verhouding tot het geleverde in de offerte?
  • Waar doe ik wijs aan?
  • Is de aangeboden setup in de offerte interessant?
  • Dekt het de 'lading'
  • En op de vorige vraag voortbordurende; zijn 8 panelen genoeg? Zie hier regelmatig voorbij komen dat het interessant genoeg is voorbij je verbruik te kijken/gaan
  • Is de partij in kwestie betrouwbaar? (afgezien van een tiental reviews heb ik weinig ervaringen kunnen vinden, hier op Tweakers in ieder geval niemand)
Op al deze vragen vind ik het lastig een antwoord te vinden en beroep ik me op het collectieve verstand van GoT. Het is alweer even geleden dat ik gepost heb dus excuseer mij voor de wellicht gebrekkige opmaak.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_RuYv1r30nNbxff9p5y8P68TA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nDXQL1xZ1tOW38YmIXA1UkFP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVj2uzLPCY7AqP9QEGwAwzLFh_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IvtZZBKzE9gglYkrXuzONxBo.png?f=fotoalbum_large
  • Oriëntatie dak is zuid zuid oost
  • Dakhelling is 36,8 graden
Beschikbare (dak)ruimte
  • Gemeten via google maps: tussen de 5,30 en 5,60 breed en 4,20/4,30 hoog
  • (passen er bijv niet meer panelen dan de nu voorgestelde 8?)
  • Obstakels zijn: CV-ketelpijp en oude ongebruikte schoorsteen doorvoer (die we graag willen verwijderen want heeft geen functie meer en bij hevige regen druppelt het)
Schaduw
Aan de voorzijde van het huis staan 2 hoge smalle bomen die hoogstwaarschijnlijk een schaduw zullen werpen over het onderste stuk van het dak. Helaas wonen we er nog niet lang genoeg om het voor het hele jaar een indicatie te geven
Jaarverbruik
Wonen er net, maar jaarverbruik zit ~ op de 2500/3000kw
Huidige elektriciteitsaansluiting
  • 1-fase aansluiting 1 x 25A, met oog op de toekomst willen we graag naar een 3-fasen aansluiting gaan (3 x 25A, voldoende voor onze behoeften en geen extra netwerkkosten).
  • Toekomstplannen zijn (zoals wellicht bij velen) een elektrische auto; zou fijn zijn als de meterkast infra er al ligt en het ondersteunt.
  • Daarnaast zal er dit jaar nog of volgend jaar een multi-split airco installatie geplaatst worden met een 7kw buitenunit en beginnende met 3 x 2kw binnenunits
  • Op het moment 11 groepen waarvan 11 groepen in gebruik, qua verdeling lijkt mij 2 a 3 extra groepen wenselijk? 1 sowieso voor de zonnepanelen en elektrisch laden en 1 extra
Budget en doel
  • Rond de 7k, hangt heel erg af van de setup/totale plaatje
  • Kostendekkend zijn qua energieverbruik
  • Investeren in de toekomst / duurzaamheid
  • Elektrisch laden auto
Wie gaat het project uitvoeren
Green Advisor Group.
Ze zullen ook de groepenkast uitbreiden (3-fasen aansluiten moeten we zelf voor zorgen). Willen dit ook gelijk aan laten pakken zodat de groepenkast up to date is en het ook meteen kwalificeert voor belastingteruggave. We zijn nog onbekend met dit bedrijf en online vind ik weinig info over ze. Dat maakt dat ik twijfel. Heeft iemand hier ervaring mee?
Bijhouden van data
Gewenst:
  • Inzicht in opbrengst/verbruik
  • Stukje bewustwording
  • Evt problemen spotten
Offerte nu is inc online/app monitoring waarbij basis/gangbare gegevens in te zien zijn. Pluspakket biedt terug geleverde energie aan net etc, maar is vermoedelijk niet nodig aangezien dat via de leverancier in te zien is
Reeds verkregen offerte
Offerte 1: Green Advisor Group (gisteren afgegeven)

AantalOmschrijving Prijs
8SunPower 375wp Full Black SPR-P3€ 2.172,00
8Enphase Micro-omvormer IQ7 plus€ 1.113,84
1Enphase afsluitstuk IQ-serie driefase € 15,71
8Enphase IQ-kabel portrait driefase | 1.3 m tussenafstand€ 186,96
1Enphase IQ-relay driefase inclusief fasekoppelaar€ 155,58
1Clickfit Evo montagesysteem€ 445,07
1Enphase Envoy-S Standard€ 190,47
1Installatiekosten€ 1.845,00
1Groepenkast 3 fase 11 groepen + kookgroep€ 1.004,22
1Aanmelding garantiefonds www.gfde.nl€ 120,00
1Green Advisor Group Service plan (Snel vervanging defect paneel/omvormer)€ 125,00
1Aanmelding terug levering energie€ 50,00
1Kosteloos BTW teruggave service t.w.v. 100 euro€ 0,00
15% Buurtkorting€ -371,19
--Totaal excl. BTW: € 7.052,65
--BTW 21%: € 1.481,06
--Totaal incl. BTW: € 8.533,71

Offerte 2: Kemkens (begin mei afgegeven, voor nu minder relevant)

AantalOmschrijving Categorie
12Hyundai 405wp BlackZonnepanelen
1Solaredge SE4000 HD Wave 1-faseOmvormers
1Solaredge S440 OptimizerOptimizers
1Montage voor 12 panelenMontage
Totaal inclusief btw€ 7.297,55
Btw-teruggave (21% btw € 1.266,52)€ 1.266,52
Netto investering€ 6.031,03

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igfsjqAXcnTzXZPivZD8kKTnkiI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Bo0UWvxYzdSHWRC3pd6vow3W.png?f=user_large
Regio
Tilburg, Noord-Brabant

[ Voor 7% gewijzigd door geforce666 op 24-08-2022 14:11 ]

Beste antwoord (via geforce666 op 26-08-2022 17:47)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03

Tazzios

..

even een prikkelende reactie geven hoor. ;)
Daarnaast heb ik een klein beetje research gedaan naar Hyundai zonnepanelen qua kwaliteit maar kom ik voor mijn gevoel niet echt iets concreets tegen. Zijn deze panelen kwalitatief goed & betrouwbaar?
Wat verwacht je te vinden iemand die al 30 jaar ervaring heeft met panelen die nog maar een paar jaar bestaan. Kom je van andere merken dan wel wat concreets tegen?
Wat ik vind vallen ze onder Tier 1.
Daarnaast gaf de verkoopmedewerker aan dat er 25 jaar garantie op zit maar daar kan ik helaas niet over vinden in de offerte, is dat gebruikelijk of mag ik er vanuit gaan dat het zo is? Kemkens had nog andere panelen in het assortiment maar daar zat de garantie op ~12 jaar en van de Hyundai hadden ze nog voorraad.
Ze hebben het hierbij over fabrieksgarantie die kun je meestal vinden op de site van de fabrikant.
Nu vind ik het lastig om te bepalen of dit nog acceptabel is.
Maak een terugverdientijd berekening, vergelijk met andere topics en bepaal of je het acceptabel vindt.
Hierdoor werd ik licht sceptisch, kan me goed voorstellen dat ze van deze voorraad af willen en ik me in de vingers snij en zit met een inferieur paneel en dat de volgende versie al klaar ligt.
Ze leveren wat ze hebben en bestellen zoveel mogelijk omdat er lange levertijden zijn en ze ze toch wel verkocht krijgen.

Zo spannend zijn de verschillen tussen de panelen ook niet; formaat, kleur, WP en kunststof-glas of glas-glas en je hebt het belangrijkste wel gehad.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Eén is geen, dus waar zijn je andere offertes ;)

Je huidige offerte zou ik zeker niet doen. Die is echt belachelijk duur, zelfs in deze tijd. €7052,65 delen door 3000Wp = €2,35/Wp :X Kijk eens rond in offerte topics wat anderen betalen.

[ Voor 66% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2022 14:41 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
Met meer panelen wordt het geheel iets duurder, maar verhoudingsgewijs (€/Wp) goedkoper.
Op zich lijkt het mij niet echt heel duur, met wat je ervoor krijgt, al denk ik wel dat het goedkoper moet kunnen.

• geforce666

geforce666

a.k.a Jan (nl)

Topicstarter
ThinkPad schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:37:
Eén is geen, dus waar zijn je andere offertes ;)

Je huidige offerte zou ik zeker niet doen. Die is echt belachelijk duur, zelfs in deze tijd. €7052,65 delen door 3000Wp = €2,35/Wp :X Kijk eens rond in offerte topics wat anderen betalen.
Bedankt voor je tip en feedback. Heb uiteraard andere topics bekeken en zag zeker lagere prijzen per Wp voorbij komen. Hier zit wel meterkast werk in wat de prijs opdrijft. Kan ik concluderen dat het nog steeds hoog is als ik dat van de totaalprijs af haal? Daarnaast leek het mij op het eerste gezicht wel kwaliteitsspul wat een hogere prijs rechtvaardigde of dat ook niet?

Ik heb nog een andere offerte, echter is die al enige tijd geleden afgegeven dus wilde 'm voor deze afweging achterwegen laten. Maar zal 'm voor de volledigheid ook toevoegen aan de openingspost. Die offerte was zonder meterkast werk en ontbrekende individuele product prijzen. Daarnaast vond ik het voorgestelde leg plan apart. Ze hadden ook panelen op het tussendak ingetekend en daar ben ik geen voorstander van vanwege o.a. de schaduw die daar wel valt.

[ Voor 5% gewijzigd door geforce666 op 26-07-2022 17:58 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
1100 euro voor een 3 fase meterkast... en er dan een kookgroep in gooien... Nope.

De offerte van Kemkens is €1,24/Wp
Echt niet verkeerd voor SolarEdge.

Hoe hoog zijn die nabije bomen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-11 13:41

FD2

En eerst die schoorsteen verwijderen.
Als de panelen er al op liggen wordt dat een dure klus.

En als je toch op het dak bezig bent, kijk of dat pijpje makkelijk naar de noordelijke dakhelft verplaatst kan worden.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• geforce666

geforce666

a.k.a Jan (nl)

Topicstarter
Eigen topic kick; zag zo gauw even geen regels hierover; hoop dat het ok is!

@FD2, @Ronald, @ThinkPad, @Truus01: Thanks voor jullie input!

Na een kleine break (alweer maand geleden, time flies!) is er inmiddels een update; de offerte van Green Advisor Group hebben we afgewezen, voelde niet goed en ook bijzonder weinig over de betreffende partij (tweakers/uberhaubt online) te vinden qua reviews en/of ervaring. Dat naast het meest logische argument, die ook hier aangekaart is, dat het gewoon ontzettend duur was.

Offerte 3
Opnieuw met Kemkens in gesprek gegaan en die zijn dit keer ook langs geweest waarbij we goed onze situatie wensen konden bespreken. N.a.v. gesprek hebben ze een nieuwe offerte gestuurd. Dit keer met een Enphase setup (ipv Solaredge) en alle panelen (12 x Hyundai 405wp Black) volledig op het hoofddak (ipv 9 op het hoofddak en 3 panelen op het tussendak; wat wij apart vonden gezien de schaduw die duidelijk te zien is op de luchtfoto). Had er het liefst nog meer op gehad maar bleek helaas niet mogelijk.

FYI: De reden waarom we opnieuw met Kemkens in gesprek gegaan zijn is omdat we ook in gesprek met ze zijn voor een multi split airco installatie en leek het ons makkelijk dit te combineren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75RCpuHLlHIjUEI38yxk-TGLEU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HxuY6BskcTgQQRXekCUg7qWE.png?f=user_large

Ik heb naar jullie adviezen geluisterd en aangegeven dat wij de loze schoorsteenpijp sowieso gaan verwijderen en ook de rookgasafvoer van de cv-ketel gaan verplaatsen de noordelijke dakhelft om de volledige ruimte vrij te spelen.

Daar kwam de volgende offerte uit:

AantalOmschrijving Categorie
12Hyundai 405wp BlackZonnepanelen
12Enphase micro IQ7+Omvormers
1Enphase Envoy-SOmvormergerelateerde artikelen
1Montage voor 12 panelenMontage
Totaal inclusief btw€8.943,56
Btw-teruggave (21% btw €1552,19)€1.552,19
Netto investering€7.391,37

Helaas geen prijzen per product :-(

In vergelijking met de eerste offerte van Kemkens is dit een aanzienlijk verschil in prijs, ~€ 1400 netto verschil. Uiteraard zitten we t.o.v. offerte 1 van Kemkens ongeveer 4 maanden verder en is het een andere setup (offerte 1 = Solaredge, offerte 2 = Enphase) waarbij aangegeven werd dat Enphase apparatuur/installatie meestal inherent duurder is.

Mijn voorkeur gaat overigens uit naar Enphase vanwege de, in mijn ogen, flexibiliteit en dat we ook naar 3-fasen willen (vanwege elektrisch rijden/airco's t.z.t.) waarbij mij verteld is dat dat niet gaat met Solaredge?

Excuses als ik een hoop aannames en/of dingen door elkaar haal maar dit is wat ik ervan kan maken :P

In de offerte is ook het ombouwen van de van 1 naar 3 fasen opgenomen.

Prijs/Wp
Dan kom ik uit op een: €7.391,37 / 4860Wp = €1,52/Wp. Een stuk lager dan de offerte van Green Advisor Group dus dat is fijn maar wel weer stukje hoger dan de initiële offerte van Kemkens, die zat op €1,24/Wp. Nu vind ik het lastig om te bepalen of dit nog acceptabel is. Eindbeslissing ligt uiteraard bij mij, dat snap ik maar is dit nog een prima prijs of zeggen jullie van is echt te hoog voor deze setup? Met wellicht nog tips voor een andere partij in de buurt van Tilburg?

Garantie
Daarnaast heb ik een klein beetje research gedaan naar Hyundai zonnepanelen qua kwaliteit maar kom ik voor mijn gevoel niet echt iets concreets tegen. Zijn deze panelen kwalitatief goed & betrouwbaar? Daarnaast gaf de verkoopmedewerker aan dat er 25 jaar garantie op zit maar daar kan ik helaas niet over vinden in de offerte, is dat gebruikelijk of mag ik er vanuit gaan dat het zo is? Kemkens had nog andere panelen in het assortiment maar daar zat de garantie op ~12 jaar en van de Hyundai hadden ze nog voorraad. Hierdoor werd ik licht sceptisch, kan me goed voorstellen dat ze van deze voorraad af willen en ik me in de vingers snij en zit met een inferieur paneel en dat de volgende versie al klaar ligt. Kortom heeft het nog nut naar betere te vragen? Hebben jullie nog suggesties voor betere of is het niet relevant?

Acties:
  • Beste antwoord

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03

Tazzios

..

even een prikkelende reactie geven hoor. ;)
Daarnaast heb ik een klein beetje research gedaan naar Hyundai zonnepanelen qua kwaliteit maar kom ik voor mijn gevoel niet echt iets concreets tegen. Zijn deze panelen kwalitatief goed & betrouwbaar?
Wat verwacht je te vinden iemand die al 30 jaar ervaring heeft met panelen die nog maar een paar jaar bestaan. Kom je van andere merken dan wel wat concreets tegen?
Wat ik vind vallen ze onder Tier 1.
Daarnaast gaf de verkoopmedewerker aan dat er 25 jaar garantie op zit maar daar kan ik helaas niet over vinden in de offerte, is dat gebruikelijk of mag ik er vanuit gaan dat het zo is? Kemkens had nog andere panelen in het assortiment maar daar zat de garantie op ~12 jaar en van de Hyundai hadden ze nog voorraad.
Ze hebben het hierbij over fabrieksgarantie die kun je meestal vinden op de site van de fabrikant.
Nu vind ik het lastig om te bepalen of dit nog acceptabel is.
Maak een terugverdientijd berekening, vergelijk met andere topics en bepaal of je het acceptabel vindt.
Hierdoor werd ik licht sceptisch, kan me goed voorstellen dat ze van deze voorraad af willen en ik me in de vingers snij en zit met een inferieur paneel en dat de volgende versie al klaar ligt.
Ze leveren wat ze hebben en bestellen zoveel mogelijk omdat er lange levertijden zijn en ze ze toch wel verkocht krijgen.

Zo spannend zijn de verschillen tussen de panelen ook niet; formaat, kleur, WP en kunststof-glas of glas-glas en je hebt het belangrijkste wel gehad.

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-11 01:10

JML

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-11 01:10

JML

En inderdaad 25 jaar fabrieksgarantie. Ik heb ze sinds 26 juli via de Nederlandse Zonnepanelen Unie. Binnen 6 weken na akkoord werden ze al geleverd. Geen idee wat de prijzen nu zijn daar, maar je kunt het altijd even vragen.

• geforce666

geforce666

a.k.a Jan (nl)

Topicstarter
Ok ik had een uitgebreid antwoord getypt in de quick reply maar klikte ergens per ongeluk op en weg was het dus nu ff kort en bondig :P

@Tazzios @JML: Bedankt voor de toelichting, wellicht was ik iets te kort door de bocht met m'n conclusie!

Bedankt voor het linkje trouwens, dat geeft een hoop duidelijkheid en stelt me weer gerust :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
De Hyundai zijn zeker prima, zelfs technisch een van de mooiere panelen...

De nieuwe offerte is om 2 redenen duurder: 1 materialen zijn duurder geworden, 2 Enphase is erg kostbaar.
Waarom zou het tussendak niet kunnen? Denken ze dat het te krap is?

12 panelen kan zeker op SolarEdge 3 fase: met de SE5K-RWB 'Voor korte strings'. Ik heb zo'n ding ;-)
15 zou natuurlijk mooier zijn. Dan heb je de -RWB niet meer nodig en kan je met s500b optimizers op een traditionele SE6K.

SE6K kost minder dan SE5K-RWB en is efficiënter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1