RAID is geen backup, maar wat dan wel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-10 06:31

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
Hallo allemaal,

Een tijd geleden begon het een en ander te kriebelen: Wat nu als m'n harde schijf zou komen te overlijden? Dan zou ik alles kwijt zijn. Dat leek me niet zo'n goed idee, dus ik heb een extra harde schijf gekocht, en alle rommel die ik heb daarnaartoe gekopieerd.

Backup gemaakt dus.

Maar ik zit met een paar problemen, arguably luxeproblemen, waarvan ik me toch afvraag of die niet al een keer eerder opgelost zijn:

-De extra harde schijf zit in m'n computer, dus de power cycles lopen aardig op. Onnodig lijkt me, voor een schijf die ik eens per maand aan willen slingeren, kopietje wil maken en weer uit wil zetten.

-Ik heb eigenlijk geen zin om elke maand zelf te moeten gaan zitten vergelijken wat wel en wat nog niet op de backup staat. Ik kan wel alles selecteren, maar dan kopieer ik >90% dubbele data. Klinkt ook niet goed voor de levensduur.

-Eigenlijk zou ik dit proces willen automatiseren:
  1. Slinger de schijf aan
  2. Zoek de verschillen
  3. Maak een backup van wat mist
  4. Schijf gaat weer uit
  5. Wacht een maand
Wat mij betreft hoeft er niet zoiets als "versiebeheer" plaats te vinden. Lijkt me niet nodig voor m'n persoonlijke data.

Ik ben al op zoek geweest naar programma's die zoiets gedaan zouden kunnen krijgen, maar ik heb tot nu toe niet iets gevonden wat echt lekker past. Een vriend van me stelde voor om eens naar Duplicati te kijken, maar dat lijkt cloud achtig te werken. Niet helemaal wat ik zoek.

Ik zat ook aan een NAS te denken, maar dat lijkt me een beetje overkill voor enkel het maken van een backup.

In het kort, is er iemand die iets weet/heeft om een "simpele" backup te maken, zonder dat de schijf elke dag een power cycle hoeft te maken, en ik er niet zoveel omkijken naar heb, en niet elke maand een halve dag bezig ben om alle verschillen te zoeken?

Bij voorbaat dank! :)

Robin

Dit is geen handtekening

Beste antwoord (via Higaphix op 27-07-2022 11:09)

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-10 21:22
Even los van de software kant: kan je nog van die hot-swap bays kopen waar je een schijf in en uit kan schuiven zodat je makkelijk op één of meerdere schijven backups kan maken zonder steeds die powercycles? Losse docks ken ik (heb ik) wel... maar schijf van de plank pakken en op zijn plek schuiven is ook best simpel.
Edit... genoeg opties op Alternate zie ik al. Misschien moet ik er zelf ook eens eentje kopen... 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Archer_VC10 op 26-07-2022 15:26 ]

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-10 22:01

D4NG3R

kiwi

:)

Vanwaar lijkt een online pakket je niks dan? Ik weet niet om hoe veel data het gaat, maar online backup's zijn juist voor dit soort situaties prettig.

[ Voor 117% gewijzigd door D4NG3R op 26-07-2022 13:49 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-10 13:43

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Met een Raspberry Pi kun je ook een NAS maken, je hoeft geen synology te kopen. Schijf op standby laten gaan en klaar. Ik heb mijn backup ook in mij server/nas, maar die schijven staan 90% van de tijd uit. Ik gebruik zelf SyncBack voor het backupen/syncen.

[ Voor 32% gewijzigd door JustFogMaxi op 26-07-2022 13:49 ]

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:48:
Vanwaar lijkt een online pakket je niks dan? Ik weet niet om hoe veel data het gaat, maar online backup's zijn juist voor dit soort situaties prettig.
Het stelt niet heel veel voor, een paar TB hoogstens. Ik heb een 4TB schijf op de groei gekocht. De reden dat ik het liever offline hou, is een stukje privacy, en als er dan iets misgaat, dan heb ik het tenminste zelf gedaan :+
JustFogMaxi schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:48:
Met een Raspberry Pi kun je ook een NAS maken, je hoeft geen synology te kopen. Schijf op standby laten gaan en klaar. Ik heb mijn backup ook in mij server/nas, maar die schijven staan 90% van de tijd uit. Ik gebruik zelf SyncBack voor het backupen/syncen.
Wat ik heb begrepen van een NAS is dat het meer de functie beschrijft dan de vorm. Je kan van elke computer een NAS maken als je zou willen. Hoe jij het doet klinkt het als een goede middenweg :)

[ Voor 36% gewijzigd door Higaphix op 26-07-2022 13:56 ]

Dit is geen handtekening

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:28

DarkSide

theres no place like ::1

Versie beheer is, in mijn optiek, juist iets wat je wilt hebben.
Er kan van alles mis gaan met je data. Je kunt, per ongeluk, iets aanpassen (bv Fotos die je bewerkt).
Of documenten die prima waren op 26-7-22, maar fout/corrupt zijn op 27-7-22.
Of waarvan je toch de inhoud van 24-7-22 wil hebben.

Ik zelf ben voorstander van de 3,2,1 regel
Je data op drie plekken
  • Originele locatie bv je PC.
  • Een backup van die data los van je PC
  • en een off site backup (met versie beheer)
Ik zelf vind mijn Foto's, video's en documenten belangrijk.
Ik heb die primair op mijn PC staan. En zorg dat er een backup naar mijn NAS gaat. Dit stelt het ook mogelijk om e.e.a. centraal te benaderen.
De NAS maakt een cloud backup met versie beheer.

Ik kan bv een verkeerde fotobewerking maken in Lightroom en die toepassen op de verkeerde set fotos.
Of per ongeluk shift delete drukken.
Of iets van een crypto krijgen.

M.b.t. Offline/online moet je zelf kijken wat je handig/prettig vind. En wat je data je waard is.

Denk bv aan diefstal thuis. blikseminslag waarbij PC en backup misschien op dezelfde spanning aangesloten zijn of iets als brand.

Een offsite backup is dan toch verstandig.
Dit kan ook van NAS -> NAS gaan. Waarbij je bv tussen vrienden de data backupt (dit kan met encryptie zodat je vrienden niet je data kunnen inlezen).

Of toch een online abbo waarbij je ook je eigen encryptie sleutel gebruikt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • Beste antwoord

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-10 21:22
Even los van de software kant: kan je nog van die hot-swap bays kopen waar je een schijf in en uit kan schuiven zodat je makkelijk op één of meerdere schijven backups kan maken zonder steeds die powercycles? Losse docks ken ik (heb ik) wel... maar schijf van de plank pakken en op zijn plek schuiven is ook best simpel.
Edit... genoeg opties op Alternate zie ik al. Misschien moet ik er zelf ook eens eentje kopen... 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Archer_VC10 op 26-07-2022 15:26 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:53

nelizmastr

Goed wies kapot

JustFogMaxi schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:48:
Ik gebruik zelf SyncBack voor het backupen/syncen.
Dit is een goede optie inderdaad.

Ook Freefilesync is een goeie gratis optie. Die kan ook verschillen scannen en dan de verschillen kopiëren. Zo back-up ik periodiek het verschil tussen de live Plex bibliotheek en de NAS voordat deze weer naar een externe schijf wordt weggeschreven.

Sowieso is een externe schijf voor deze toepassing veel handiger dan een interne. Je flikkert het ding in de la als de back-up is gelukt en slingert hem aan als je de back-up gaat maken.

I reject your reality and substitute my own

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Lege USB behuizing kopen en die disk daarin stoppen.

Gebruik een programma dat incremental backup ondersteund, dus een file sync programma is ook niks.
Net als raid is ook filesync geen backup.

Je wilt als je bestanden wijzigen en er iets mis gaat ook oude versies terug kunnen halen.
Iets wat op je disk corrupt raakt komt ook corrupt in je backup terecht en dan wil je een oudere versie beschikbaar hebben.

Iets als AOMEI backupper.
https://www.ubackup.com/personal.html

Maar er zijn er nog vele anderen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 26-07-2022 16:22 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:18
Ik gebruik freefilesync om wat data eens per maand te kopiëren naar een externe schijf. Met de mirror functie pakt die alleen de bestanden die veranderd zijn. Lijkt precies te zijn wat je zoekt.

Verder zou je ook nog kunnen kijken naar clone software als macrium backup. Die maakt dan elke x periode een backup waar je ook terug kunt gaan in de tijd.

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
DarkSide schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:05:
Versie beheer is, in mijn optiek, juist iets wat je wilt hebben.
Er kan van alles mis gaan met je data. Je kunt, per ongeluk, iets aanpassen (bv Fotos die je bewerkt).
Ik wil hierin inderdaad het onderscheid maken dat ik het vooral heb over data die in principe enkel gelezen wordt ;)

De data is voor 90% vervangbare rommel, en de rest is data die alleen nog maar bestaat wegens sentimentele waarde. Leuk voor de "Oh ja 2015" middagjes waar je door afbeeldingen scrollt van jezelf en wat vrienden (waar je de helft al jaren niet meer gesproken hebt) en je jezelf weer eens bewust maakt van tijd die voorbijgaat.

Leuk, maar niet noodzakelijk.
Ik zelf ben voorstander van de 3,2,1 regel
Je data op drie plekken

Originele locatie bv je PC.
Een backup van die data los van je PC
en een off site backup (met versie beheer)
Die heb ik eerder gehoord. Die offsite backup komt nog wel een keer. Ik zie m'n woning binnenkort niet overstromen :Y)
Archer_VC10 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:21:
Dat zou nog wel eens een prima idee kunnen zijn! Moet je het echter wel weer zelf doen...
nelizmastr schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Dit is een goede optie inderdaad.

Ook Freefilesync is een goeie gratis optie. Die kan ook verschillen scannen en dan de verschillen kopiëren. Zo back-up ik periodiek het verschil tussen de live Plex bibliotheek en de NAS voordat deze weer naar een externe schijf wordt weggeschreven.

Sowieso is een externe schijf voor deze toepassing veel handiger dan een interne. Je flikkert het ding in de la als de back-up is gelukt en slingert hem aan als je de back-up gaat maken.
Maar wellicht dat het in combinatie met FreeFileSync weleens een relatief simpele handeling wordt?
Ben(V) schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:21:
Lege USB behuizing kopen en die disk daarin stoppen.

Gebruik een programma dat incremental backup ondersteund, dus een file sync programma is ook niks.
Net als raid is ook filesync geen backup.

Je wilt als je bestanden wijzigen en er iets mis gaat ook oude versies terug kunnen halen.
Iets wat op je disk corrupt raakt komt ook corrupt in je backup terecht en dan wil je een oudere versie beschikbaar hebben.

Iets als AOMEI backupper.
https://www.ubackup.com/personal.html

Maar er zijn er nog vele anderen.
Ik krijg het gevoel dat de lat voor backups steeds hoger komt te liggen... >:)
De zorg die je openbaart (corrupte data kopieren) is wel een terechte. Zeker iets wat in de gaten gehouden moet worden.
japie06 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:32:
Ik gebruik freefilesync om wat data eens per maand te kopiëren naar een externe schijf. Met de mirror functie pakt die alleen de bestanden die veranderd zijn. Lijkt precies te zijn wat je zoekt.

Verder zou je ook nog kunnen kijken naar clone software als macrium backup. Die maakt dan elke x periode een backup waar je ook terug kunt gaan in de tijd.
Ik ga me in ieder geval even verdiepen in de opties die jullie tot nu toe gegeven hebben!

Dit is geen handtekening

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Higaphix schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:29:
Die heb ik eerder gehoord. Die offsite backup komt nog wel een keer. Ik zie m'n woning binnenkort niet overstromen :Y)
Toch zou ik meer waarde hechten aan die off-site backup dan de backup die je los van de pc in huis bewaard. Misschien overstroomd je huis niet. Het kan ook afbranden. Of iemand jat de boel. Als je iets gaat schrappen uit de genoemde 3,2,1 strategie, zou ik eerder iets ander schrappen dus. ;)

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-10 17:22
Higaphix schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:45:
Ik zat ook aan een NAS te denken, maar dat lijkt me een beetje overkill voor enkel het maken van een backup.
Wat maakt het overkill?

• Higaphix

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Topicstarter
S1NN3D schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:01:
[...]

Toch zou ik meer waarde hechten aan die off-site backup dan de backup die je los van de pc in huis bewaard. Misschien overstroomd je huis niet. Het kan ook afbranden. Of iemand jat de boel. Als je iets gaat schrappen uit de genoemde 3,2,1 strategie, zou ik eerder iets ander schrappen dus. ;)
Ik denk dat mijn schertsende toon niet helemaal goed overkwam ;)
Het feit dat er dan extra hardware nodig is en stroomverbruik ontstaat voor iets wat ik belangrijk vindt, maar niet ZO belangrijk.

Ik denk dat zo'n hot-swap bay + software de oplossing is waar ik voorlopig mee vooruit kan. Ik ga het topic afsluiten.

Bedank allemaal!

Dit is geen handtekening

Pagina: 1