WTW aftakking regelen

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-01 13:35
In ons huis zit een WTW installatie, die:
- splitst met een T-stuk na de WTW in een 125mm buis in de richting van de slaapkamer en een 160m buis naar de rest van het huis.
- Die 160mm buis splitst weer in een verdeling van de woonkamer en de werkkamer, ook met een T-stuk. In de route naar de werkkamer (net na het T-stuk) zit een klep waar de balans tussen woonkamer en werkkamer op ingesteld staat.

Ik wil eigenlijk met een (gemotoriseerde) regelbare klep de verdeling van de hoeveelheid lucht naar de slaapkamer en rest van het huis kunnen regelen. Ik heb geen mogelijkheid om de 1e t-splitsing vervangen voor iets anders (bijv. een regelbare T-klep)

Maar als ik vóór de 2e T-splitsing, dus na de 1e T-splitsing een normale (rechte) regelklep zet kan ik het traject naar "de rest van het huis" dicht of open zetten, waarmee ik ook meteen de hoeveelheid lucht naar de slaapkamer regel:
- als deze klep helemaal open staat werkt het systeem in de balans zoals het nu is
- als deze klep half of helemaal dicht gaat er minder lucht naar het huis, dus meer lucht (of alle lucht) naar de slaapkamer

Heb ik dat correct of zo ik iets over t hoofd? Het is dan dus niet mogelijk om meer lucht dan nu naar de rest van het huis te sturen, daarvoor zou ik dan eerst de balans moeten aanpassen (maar dat is een optie)

Als ik het 1e T-stuk zou kunnen vervangen voor een gemotoriseerde T-splitsing zou het beter regelbaar zijn (want alles naar de slaapkamer of alles naar het huis, en alles daartussen) maar ik dat gaat dus niet - zonder breekwerk althans

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 09:10
Jouw redenatie is correct.

Echter, wanneer jouw WTW installatie geen mechanisme heeft om de ingestelde luchtdebieten constant te houden ontstaat er onbalans omdat de drukval in de aanvoer toeneemt door het afknijpen van de 160mm buis en door het hogere volume door de 125mm buis. Je huis komt dan onder onderdruk omdat je dan meer afzuigt dan aanvoert. Het rendement daalt dan iets omdat meer buitenlucht zich naar binnen dringt door kieren (vanwege de onderdruk).

• Stefke
@stekkel Ok, tnx. Ja logisch al had ik het zelf niet bedacht.

Stomme vraag, maar dat effect treedt neem ik aan ook op wanneer ik het 1e T-stuk zou vervangen (wat dus lastig gaat)?

Maar ik wil het maar beperkt regelen, het is niet zo dat ik de 160mm buis helemaal wil knijpen, maar ik zou 's nachts dan (afhankelijk van binnentemperaturen en CO2) ongeveer 30% meer lucht naar de slaapkamer (125mm) willen sturen, zonder dat de ventilatie direct hoger moet (*)
Ik wil dus de balans dan beperkt kunnen aansturen tussen woonruimte/slaapkamer.

Hoe ver ik daarvoor de 160mm buis moet dichtzetten weet ik niet, dat zal ik moeten testen

NB. ons huis is nieuw, en alles is (door mezelf) met de grootste zorg afgetapte. Het is niet getest, maar ons huis is tamelijk luchtdicht.

Mijn WTW heeft denk ik niet die automatische afregeling, het is wel mogelijk om in het systeem de ventilatiestanden aan te passen (de fansnelheid in/uit bij stand 1,2, 3 of 4).
Ik kan mogelijk op termijn mijn WTW via modbus gaan inregelen, al is het de vraag welke settings dan allemaal beschikbaar zijn, maar ik vermoed dat ik die fansettings dan kan aanpassen.

(*) nu gaat 's nachts de WTW van stand 2 naar stand 3, omdat anders de CO2 op de slaapkamer te hoog oploopt. Ik ben dan natuurlijk ook de rest van het huis onnodig aan het ventileren.
Dit is in de zomerperiode dan overigens wel weer anders, omdat we ook via de lucht koelen (WTW heeft een L/L warmtepomp die de lucht tot 8-10gr koelt); de woonruimte moet ook gekoeld blijven/worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 27-07-2022 10:36 ]

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 09:10
Het effect bij vervanging eerste T-stuk is hetzelfde.

Ondanks dat, het is gewoon een goed idee wat je zeker moet uitvoeren.

Overigens, continues flow ventilatoren bedoelde ik in de vorige reactie. Zehnder heeft het i.i.g., Brink ook.

• Stefke
Die systemen heb ik niet, wij hebben een Nilan Compact P. Die draait gewoon op stand 1-4 met de ingestelde fansnelheden. Maar modbus aansturing is mogelijk, en ik heb via iemand een "testversie" van modbusaansturing voor homey die ik nog eens moet aansluiten (het compact P systeem zelf heeft maar zeer weinig automatiseringsmogelijkheden)
Daarmee zou ik afhankelijk van de omstandigheden/wensen via modbus de fansnelheden per stand "dynamisch" moeten kunnen aanpassen, naast ook de WTW-stand en temperatuurinstellingen.

Ik zit nu te kijken naar dat T-stuk, maar de enige mogelijkheid waarop die ik misschien net ingebouwd krijg incl. een motor is in deze opstelling (waarbij de ingaande lucht van links komt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6i2kgjx6Ep0qoYZFJO-r0NeVSfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R0jAT3Lr7joUU9Xf40eiQg8F.png?f=user_large

Ik kan dan ook alleen maar regelen tussen 100% slaapkamer/0% woonkamer of "50-50" tussen beide ruimten (als de klep in de rode stand staat). Alles waarbij de klep verder kloksgewijs ingesteld wordt dan de rode lijn ga ik beide ruimten tegelijk inperken - en dat moet uiteraard niet - , dus het effect van dit T-stuk is n niet anders dan met het inbouwen van een rechte klep na de splitsing.
Om netjes te verdelen tussen de twee ruimten zou ik op de zijingang moeten aansluiten, dat gaat zeker niet.

Een rechte klep plaatsen is veel gemakkelijker

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 27-07-2022 12:18 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:11
@Stefke

Op mijn werk doen we iets soortgelijks met CO2 kleppen.

Op de beide uitgangen van het T-stuk komt dan een vlinder klep
Deze zijn onderling verbonden met een stang, en op een klep zit een servomotor.

De ene klep staat open wanneer de ander dicht staat.

Zo kunnen we alle verhoudingen doen van 0% op klep een en 100% op klep 2 tot 100% op klep 1 en 0% op klep 2.

• Stefke
Bedankt voor de tip, maar dat gaat hier helaas niet. Het t-stuk zit net onder het plafond, 1 klep komt dan op de bovenverdieping, de andere onder het plafond. Ik kan geen verbinding tussen de 2 maken.

Dan zou ik op beide uitgangen een klepmotor moeten zetten en op het 125mm traject heb ik die ruimte zeker niet, waarschijnlijk lukt zelfs een klep daar al niet zonder breekwerk (en de motoren zijn best prijzig)

Ik hoef de balans maar voor een procent of 30 te kunnen verzetten; Ik kan met de rechte klep wel af, al zal het even zoeken zijn naar de juiste settings

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 27-07-2022 13:24 ]

Pagina: 1