Maak er geen probleem van, of een oplossing!—- je moet niet zo moeilijk doen
Before jumping into details, there are a few key features IPv6 incorporates: IPv6 uses 128-bit (2128) addresses, allowing 3.4 x 1038 unique IP addresses. This is equal to 340 trillion trillion trillion IP addresses.
Dat duurt nog wel even.
Hell de meeste bedrijven zijn nog niet eens over van IPv4 naar 6.
[ Voor 10% gewijzigd door Shunt op 26-07-2022 12:33 ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Verwijderd
Dat dachten we ook van Ipv4 pakweg 30 jaar geledenredfoxert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:33:
IPv4 is al gehaald en IPv6 gaat nooit een limiet zijn voor de komende ... 100 jaar? minimaal ...
We zullen zien. Maar Ipv6 zal het wel een lange tijd uithouden ja. Echter nog genoeg providers, bedrijven, maar ook thuis waar het nog niet eens uitgerold is. Hij vrij recente IoT gebeuren zie je ook nog niet echt Ipv6.
Meerendeel van de IT'ers hebben er ook nog niet echt uitgebreide kennis van. Ben benieuwd waar het naar toe gaat.
640KB should be enough for everyone. and there would be no reason for anyone to have computers in their homeredfoxert schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:33:
IPv4 is al gehaald en IPv6 gaat nooit een limiet zijn voor de komende ... 100 jaar? minimaal ...
Ik denk dat we voorlopig wel goed zitten, maar ik denk niet dat al ooit iemand kwa ontwikkeling van techniek een correcte voorspelling voor over 100 jaar heeft gedaan
En ip6 heeft meer beperkingen dan alleen maar de hoeveelheid ip adressen, dus ik zie echt nog wel ooit iets van een ip7 komen.
Waar komt de naam ip6 eigenlijk vandaan, Is er ooit een ip5 geweest ? kan er zo snel niets over vinden.
[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 26-07-2022 12:40 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
https://www.lifewire.com/what-happened-to-ipv5-3971327heuveltje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:38:
[...]
640KB should be enough for everyone. and there would be no reason for anyone to have computers in their home
Ik denk dat we voorlopig wel goed zitten, maar ik denk niet dat al ooit iemand kwa ontwikkeling van techniek een correcte voorspelling voor over 100 jaar heeft gedaan
En ip6 heeft meer beperkingen dan alleen maar de hoeveelheid ip adressen, dus ik zie echt nog wel ooit iets van een ip7 komen.
Waar komt de naam ip6 eigenlijk vandaan, Is er ooit een ip5 geweest ? kan er zo snel niets over vinden.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Ik vind het altijd leuk om stellig met een jaartal te komen, vooral als ik soort figuur spreek die ws aan de implementatie ervan zou moeten werken
Mooie is dat ik het nog redelijk kan onderbouwen.
Twee constateringen:
1) trend sinds introductie IPv4 is verdubbeling van aantal adressen in gebruik per jaar. Inderdaad, 32 jaar na 1981, namelijk in 2013, is in practische zin einde van IPv4 adressering bereikt. In tussentijd werkt men door op v4 door met CGNAT-oplossingen, maar latent gezien gaat de trend nog steeds redelijk door.
2) IPv6 lijkt ongelofelijk veel adressen te bevatten, maar door structuur van addressering moet je een enkele v4 adres niet met een individuele v6 adres, maar met een /64 prefix. Dan nog heb je met 64b aan mogelijke prefixes 4 miljard keer de addresseringsruimte van IPv4 over, maar dat is maar 2^32, en de originele 2^32 v4 address space is al in v6 gemapped, dus bij een doorgaande verdubbeling elk jaar ga je dus 32 jaar na op zijn van v4 adressen evengoed alle mogelijke v6 prefixes op verbruikt hebben.
32 jaar na 2013 is... 2045
In sommige opzichten gaan we wegens "oneindige" ruimte nog slordiger om met v6 dan met v4 in de jaren '80. ISPs geven individuele klanten steevast minimaal een /56 reeks, vaak (hallo xs4all) zelfs een /48. Dan gaat het hard... we zullen over 20 jaar waarschijnlijk niet eens een miljardste van de totale v6 adressen in gebruik hebben, maar het toch krap gaan krijgen met nieuwe allocaties.
* dion_b is oud genoeg om vanaf begin van v6 implementatie meegewerkt te hebben en jong genoeg om rond 2040 als grijze oude lul 'told you so' te zeggen
Oslik blyat! Oslik!
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren
Als aanvulling op de link van @Brahiewahiewa : Wikipedia: IP addressheuveltje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:38:
[...]
Hieruit kan ook worden afgeleid dat IPv7 en IPv8 niet in de toekomst, maar in het verleden zullen komen, ze bestaan nl al, evenwel zonder IEEE/IETF standaard. @dion_b dus niet 2045
Als geen enkele provider IPv4 meer routeert dan heb je niks aan IPv4-adressen. ISP's zullen niet genegen zijn om tot in de lengte van dagen twee IP-stacks in hun netwerk te handhaven.MyHero schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:32:
Als leek op dit terrein. Als straks alles op IPv6 zit, wat gebeurd er dan met de vrijgekomen IPv4 adressen? Die IPv4 adressen die vrijkomen kan je dan toch weer gebruiken? En als je ze niet hergebruikt, waarom niet?
[ Voor 11% gewijzigd door Ascension op 27-07-2022 09:42 ]
Off topic en je punt dat technologische behoefte harder groeit dan je men meestal voorspelt klopt, maar Bill Gates heeft dat nooit gezegdheuveltje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:38:
[...]
640KB should be enough for everyone. and there would be no reason for anyone to have computers in their home
[ Voor 13% gewijzigd door Sharky op 27-07-2022 09:44 ]
This too shall pass
Oveirgens heeft het niet zo veel zin te kijken naar hoeveel losse ip-adressen er zijn. Als je al zoiets zou willen doen zou ik eerder rekenen met 2^64 en niet met 2^128.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
That which we call a rosePerfectPC schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:18:
[...]
Als aanvulling op de link van @Brahiewahiewa : Wikipedia: IP address
Hieruit kan ook worden afgeleid dat IPv7 en IPv8 niet in de toekomst, maar in het verleden zullen komen, ze bestaan nl al, evenwel zonder IEEE/IETF standaard. @dion_b dus niet 2045
By any other name would smell as sweet;
Geen standaard = geen standaard
Ze zijn niet vrijgekomen:MyHero schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:32:
Als leek op dit terrein. Als straks alles op IPv6 zit, wat gebeurd er dan met de vrijgekomen IPv4 adressen? Die IPv4 adressen die vrijkomen kan je dan toch weer gebruiken? En als je ze niet hergebruikt, waarom niet?
- IPv4 wordt nog (lang) naast IPv6 gebruikt. Er zijn nog nergens plannen om IPv4 uit te faseren, Zal vast ooit eens gebeuren, maar dat kan een lange zit worden.
- de gehele IPv4-addressering zit sowieso in IPv6 gemapped, dus als IPv4 ooit uitgeschakeld wordt, blijft het een aparte (niet anders bruikbare) stuk IPv6
Daarnaast:
- voordeel van uitschakelen IPv4 is dat je alle routers e.d. kunt vereenvoudigen want ze hoeven geen rekening meer te houden met de grillen van v4 (variabele header length etc), dat mis je als je ze nog een keer gaat gebruiken.
- waarom zou je? Totale v4 address space is - al vergelijk je v4 IP met v6 /64 prefix - nog steeds maar een viermiljardste van de v6 /64 ruimte. Als je zonder die space in de knoop komt is die space sowieso druppel op brandende plaat.
Oslik blyat! Oslik!
Dat is ook waar ik als eerste aan dachtheuveltje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:38:
[...]
We weten niet wat de toekomst brengt. Als elk lepeltje en elk koffiekopje over tien jaar een ipadres nodig heeft om een reden die we dan bedenken dan kunnen ze wel weer opraken
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Idd, en dan is het plaatje een stuk minder idioot. Bovendien gaat hij uit van op gegeven moment liniaire toename. Daar zie ik - ook in zijn data - geen aanleiding toe.Freeaqingme schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:55:
https://samsclass.info/ipv6/exhaustion-2016.htm
Oveirgens heeft het niet zo veel zin te kijken naar hoeveel losse ip-adressen er zijn. Als je al zoiets zou willen doen zou ik eerder rekenen met 2^64 en niet met 2^128.
Oslik blyat! Oslik!
Voordat je hier op tweakers allemaal goede en inhoudelijke antwoorden krijgt: je bent toch niet van plan om een nanobot leger op de been te brengen hè?

Die sturen we naar Afrika. Inclusief alle hardware die er mee gemoeid is.MyHero schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:32:
/s