Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ploxgod
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-01-2023
Dag Allemaal,

Ik ben ondertussen iets meer dan een jaar afgestudeerd met een bachelor in de informatica.
Ik heb als afstudeerrichting gekozen voor software management omdat ik niet elke dag continue achter mijn computer wil zitten en wil programmeren, ik krijg namelijk zeer veel energie uit sociaal contact.

Uiteindelijk ben ik dan toch uit gemak gestart als RPA Developer (Stageplek).
Ik merk nu na ongeveer een jaar te werken als RPA Developer dat dit dus niet echt iets voor mij is.

Het kost mij elke dag alleen maar meer moeite om uit bed te geraken en beginnen met werken.
Elke zondag voel ik me echt ongelukkig dat het bijna terug maandag is.

Ik ben dan momenteel ook wat aan het rondzoeken naar een andere uitdaging en heb momenteel mijn zinnen gezet op Account manager. Dit is dan ook een rol waar je veel in contact komt te staan met klanten en waar verkopen ook bij komt kijken.

Maar ik heb toch nog steeds schrik dat ik nooit een job ga vinden waar ik elke dag met volle goesting uit bed stap en waarbij ik het gevoel heb ik dat ik iets nuttigs aan het doen ben in mijn dag. Want momenteel voel ik me extreem nutteloos op mijn werk en is de uitdaging er van af.

Hebben jullie wat advies of voorstellen van een job die bij mij zouden kunnen passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:00
Vind je software management nog wel leuk, of was dat ook al een "best of the worst"-keuze?

Zo ja, dan kan je nog denken aan een consultancy baan. Meer andere contacten en omgevingen. Minder van precies hetzelfde.

Anders moet je denk ik toch een stap terug doen en nadenken over wat je professioneel gezien leuk vindt. Sociale contacten + niet heel de dag naar een scherm turen, dat kan in vele beroepen.

En dan, wil je je eventueel omscholen? Politie heeft altijd mensen nodig. Ziekenhuiszorg snakt naar meer medewerkers; om maar even twee out-of-the-box voorbeelden te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 26-07-2022 10:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:45
Ploxgod schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:42:
en waarbij ik het gevoel heb ik dat ik iets nuttigs aan het doen ben in mijn dag.
Dan moet je vooral ook gaan kijken naar banen die al lang bestaan: onderwijs, zorg, politie... En niet naar een ICT job. Al is het hier niet misschien de juiste plek om te zeggen: de maatschappij draaide ook prima zonder deze sectoren en banen. Maken het ergens makkelijker, maar de ICT sector blijft zichzelf maar constant ontwikkelen om geld te blijven verdienen... Is het ene 'perfecte iets af' dan hebben ze volgende maand al weer iets bedacht wat weer beter is... Ze moeten wel om te blijven verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Hebben jullie wat advies of voorstellen van een job die bij mij zouden kunnen passen?
Klopt het dat je nu één jaar op die ene plek gewerkt hebt, en dat dat oorspronkelijk een Stageplek is?

in dat geval is er ook een gerede kans dat het kan liggen aan die specifieke werkgever, werkomgeving of zelfs het gegeven dat het een Stage is...
misschien is het ook zo dat dit werk enkel remote is (aangezien je het hebt over 'uit bed komen en aan het werk te gaan) en dat het probleem grotendeels ook is dat je geen direkt en IRL contact met collega's hebt?

Ik zou zeker gewoon verdere ervaring opdoen en dit zien als leerervaring...
en nog niet zo snel concluderen dat de ICT niet je plek is... er bestaat een groot verschil tussen bedrijfsculturen en ook de organisatie van de werkomgeving, alswel of er meer of minder contact tussen collega's bestaat

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41
Je hoort wel vaker dat mensen uit de ICT in de zorg gaan werken.
Misschien kan je een dagje meelopen om te kijken of het wat voor je is. Had dat een keer gedaan. Lijk mij wel dat je dit niet bij elke zorg instelling kan doen.

Het is nu zo wat vakantie. Maar hier op school doen sommige studente een jobtest. Weet niet hoe duur het is, maar dat werk wel erg goed. Ze zijn er heel erg positief over. Als het goed is komen een paar collega's in de middag en hoop er na te vragen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-09 16:28
Werkplezier bestaat uit veel meer dan alleen je werkzaamheden. Je geeft aan dat dit type functie niet bij je past, maar het is best mogelijk dat er externe factoren zijn waardoor je je niet helemaal op je plek voelt.

Ik zie vrij vaak dat mensen radicaal van functie wisselen omdat ze ongelukkig zijn, om alleen maar nóg ongelukkiger te worden in hun nieuwe functie omdat ze niet wisten waaróm hun oude functie zo slecht aansloot.

Even wat mogelijkheden op een rijtje:
  • Een monotone functie levert vrijwel altijd weinig werkplezier op. Als starter/stagiair krijg je mogelijk de repetitieve taken op de afdeling, waardoor je uiteindelijk altijd inlevert op werkplezier. Je geeft bijvoorbeeld aan liever met klanten te praten: de kans is vrij groot dat je ook niet gelukkig wordt van 40 uur per week met klanten praten. Juist de afwisseling is belangrijk. Misschien kun je aangeven dat je graag wat werkzaamheden oppakt die daar wat meer mee te maken hebben.
  • Een functie bevindt zich altijd op een spectrum van twee assen: mensen vs. dingen en ideeën vs. data. Jij als persoon bevindt je ook ergens op dat spectrum, en hoe meer overlap je hebt met die functie, des te tevredener je bent. Het lijkt erop dat jouw functie zich heel erg aan de dingen-kant van de mensen-dingen as bevindt, en dat jij liever meer met mensen bezig bent. Let er wel op dat je niet doorschiet en volledig aan de mensen-kant gaat zitten. De kans is groot dat jouw optimum zich ergens in het midden bevindt - je hebt ooit niet voor niks voor informatica gekozen.
  • Het bedrijf kan mogelijk meer tegenstaan dan het werk zelf. Een vervelende omgeving, bedrijf zonder doel en nare leidinggevenden/collega's kunnen allemaal redenen zijn waarom jij niet graag je bed uit komt. Zou je een andere functie binnen hetzelfde bedrijf wel leuk vinden?
Voordat je bedenkt wát je wil gaan doen, eerst dus even bedenken waaróm je iets anders wil doen :)

Mocht je toch echt ander werk zoeken, de gouden standaard in beroepskeuzetesten is de RIASEC test op basis van de Holland Codes (hier te vinden). Die is al wel een paar decennia oud dus in sommige gevallen krijg je wat verouderd advies. De achterliggende concepten (mensen scoren op 6 variabelen die geïntegreerd zijn met de assen mensen-dingen en ideeën-data) blijven wel gewoon valide.

Ik denk dat je vooral even moet kijken in welke mate het mensen-aspect uit die test komt. Grote kans dat dat best meevalt, en je ergens midden op die as uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:29
Na 1 jaar werk/stage kan je ook nog maar heel weinig zeggen over wat je wel of niet ligt denk ik. Maw. Je komt echt net kijken.

Bij elke job zijn er wel taken waar je/niemand zin in heeft en zelfs als je een hele leuke baan hebt zijn er momenten dat je er helemaal geen zin in hebt.

Zeker als je nog maar net bezig bent zou ik zoveel mogelijk proberen, kletsen met collega's uit andere werkvelden, processen in je bestaande werkveld doorgronden en kijken waar jij mogelijk verbeteringen ziet, dit vervolgens bespreken met je manager/collega's en kijken of het niet al is geopperd en zoeken naar de redenen waarom iets wel of juist niet wordt opgepakt.
Soms lijken dingen heel onlogisch of gek, tot je het vanuit een andere (bv commerciële) hoek bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploxgod
RM-rf schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Klopt het dat je nu één jaar op die ene plek gewerkt hebt, en dat dat oorspronkelijk een Stageplek is?

in dat geval is er ook een gerede kans dat het kan liggen aan die specifieke werkgever, werkomgeving of zelfs het gegeven dat het een Stage is...
misschien is het ook zo dat dit werk enkel remote is (aangezien je het hebt over 'uit bed komen en aan het werk te gaan) en dat het probleem grotendeels ook is dat je geen direkt en IRL contact met collega's hebt?

Ik zou zeker gewoon verdere ervaring opdoen en dit zien als leerervaring...
en nog niet zo snel concluderen dat de ICT niet je plek is... er bestaat een groot verschil tussen bedrijfsculturen en ook de organisatie van de werkomgeving, alswel of er meer of minder contact tussen collega's bestaat
Ik heb eerst een halfjaar stage gedaan en dan vervolgens ben ik vast begonnen en werk hier vast nu een jaar. Op zich ben ik wel tevreden over mijn werkgever, de collega's/werkomgeving heb ik het wel moeilijk mee. Onze job is vooral remote wat betekent dat de meeste altijd van thuis uit werken of bij een klant zitten (meestal alleen). 90% van de tijd als ik naar kantoor ga is er niemand aanwezig en heb ik het gevoel dat ik even goed ook thuis kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calamor
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41
Op school werken we met https://www.talentfocus.nl/
Het wordt niet bij iedereen gedaan. Bij twijfel kunnen ze die test maken. Iedereen maak voordat ze op school komen een AMN test.

Bij talentfocus krijgen ze ook een overzicht van welke beroepen bij je passen.
Voor de test ben je zo 1,5 uur bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploxgod
eric.1 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:52:
Vind je software management nog wel leuk, of was dat ook al een "best of the worst"-keuze?

Zo ja, dan kan je nog denken aan een consultancy baan. Meer andere contacten en omgevingen. Minder van precies hetzelfde.

Anders moet je denk ik toch een stap terug doen en nadenken over wat je professioneel gezien leuk vindt. Sociale contacten + niet heel de dag naar een scherm turen, dat kan in vele beroepen.

En dan, wil je je eventueel omscholen? Politie heeft altijd mensen nodig. Ziekenhuiszorg snakt naar meer medewerkers; om maar even twee out-of-the-box voorbeelden te nemen.
Ik ben momenteel 21, vlotjes afgestudeerd en een heel sociaal persoon. Ik ben dan ook van plan om in september te starten met mijn D-Cursus zodat ik eventueel in het avondonderwijs of later kan gaan lesgeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-09 07:22
Iets wat min of meer dicht bij account management aanleunt is product owner (ook veel in contact met klanten en een iets meer sales profiel maar toch baad bij een technische achtergrond). Ik ben origineel ook afgestudeerd als bachelor in IT maar zag me niet heel de dag programmeren of IT beheer (kan nogal slecht een focus houden).
Heb 3 jaar gewerkt op een helpdesk (trainer, coach, technical writer wat ook leuk is en wat afwisseling) en nadien gegaan voor product owner binnen het bedrijf (wat ik inmiddels een jaar of 8 doe). Kom je heel veel in contact met klanten, interne sales, customer care (eigenlijk heel het bedrijf dus je sociaal kantje wordt enorm gebruikt) en het technisch kantje hou je nog wat omdat je ook wel dagelijks in contact bent met ontwikkelaars.
Kortom enorm veel afwisseling ;)

Misschien een track die je eens kan proberen bewandelen. PO's worden vaak ofwel gerekruteerd uit de business kant (iemand van sales / marketing / product management), vanuit DEV (typisch een analist) of gewoon van de markt (maar dan iemand met ervaring en met een business of technisch profiel afhankelijk waar het bedrijf op zoek naar is). In vacatures bij de functie beschrijving kan je al snel zien waar men op zoek naar is (soms zoekt men gecombineerde profielen als Product owner / manager of analist / product owner) of in het takenpakket (mee zelf analyses maken of net zelf een business case gaan maken).

Bij grotere bedrijven zal je misschien moeilijker aan de bak geraken zonder ervaring, maar in kleinere bedrijven is er wat meer mogelijk. Een ontwikkelaar die sociaal, diplomatisch en met een sales kant is tamelijk uniek (niet om te veralgemenen, maar het is nu eenmaal zo).

[ Voor 18% gewijzigd door SMGGM op 26-07-2022 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Laatst online: 26-09 15:22
heeft de bore-out en de motivatie ook niet iets te maken met de manier van onderwijs de afgelopen 2-3 jaar? Ik zie in ons werkveld dat de onlangs afgestudeerde (0-1 jr) moeite heeft met het komen in een werkritme.. structuur etc..

gelukkig ligt de arbeidsmarkt verre van op zijn gat en zoeken ze overal mensen. Nu een mooi moment om eens te kijken waar je wel energie van krijgt...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 17:13

Zeror

Ik Henk 'm!

Dag Allemaal,

~knip~

Maar ik heb toch nog steeds schrik dat ik nooit een job ga vinden waar ik elke dag met volle goesting uit bed stap en waarbij ik het gevoel heb ik dat ik iets nuttigs aan het doen ben in mijn dag. Want momenteel voel ik me extreem nutteloos op mijn werk en is de uitdaging er van af.

Als je hier zo enorm mee zit, zou je daar wellicht eens onderzoek naar kunnen doen.

Toevallig ben ik hier onlangs met mijn jobcoach ook mee bezig geweest aangezien ik momenteel werkzoekende ben. Hij legde mij het concept uit een ikigai (uitleg: https://www.toolshero.nl/psychologie/ikigai/). Het idee is dat je op zoek naar een aantal antwoorden op de vragen: Waar je van houdt, Waar je goed in bent, Wat de wereld nodig heeft en Waar je voor betaald wordt/kan worden. Door antwoord te geven op deze vragen kun je erachter komen wat voor jouw de ideale job kan zijn. Misschien kun je door hier in te verdiepen wat meer inzichten te krijgen over wat voor werk je beter ligt dan wat je nu doet.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploxgod
SMGGM schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:03:
Iets wat min of meer dicht bij account management aanleunt is product owner (ook veel in contact met klanten en een iets meer sales profiel maar toch baad bij een technische achtergrond). Ik ben origineel ook afgestudeerd als bachelor in IT maar zag me niet heel de dag programmeren of IT beheer (kan nogal slecht een focus houden).
Heb 3 jaar gewerkt op een helpdesk (trainer, coach, technical writer wat ook leuk is en wat afwisseling) en nadien gegaan voor product owner binnen het bedrijf (wat ik inmiddels een jaar of 8 doe). Kom je heel veel in contact met klanten, interne sales, customer care (eigenlijk heel het bedrijf dus je sociaal kantje wordt enorm gebruikt) en het technisch kantje hou je nog wat omdat je ook wel dagelijks in contact bent met ontwikkelaars.
Kortom enorm veel afwisseling ;)

Misschien een track die je eens kan proberen bewandelen. PO's worden vaak ofwel gerekruteerd uit de business kant (iemand van sales / marketing / product management), vanuit DEV (typisch een analist) of gewoon van de markt (maar dan iemand met ervaring en met een business of technisch profiel afhankelijk waar het bedrijf op zoek naar is). In vacatures bij de functie beschrijving kan je al snel zien waar men op zoek naar is (soms zoekt men gecombineerde profielen als Product owner / manager of analist / product owner) of in het takenpakket (mee zelf analyses maken of net zelf een business case gaan maken).

Bij grotere bedrijven zal je misschien moeilijker aan de bak geraken zonder ervaring, maar in kleinere bedrijven is er wat meer mogelijk. Een ontwikkelaar die sociaal, diplomatisch en met een sales kant is tamelijk uniek (niet om te veralgemenen, maar het is nu eenmaal zo).
Product Owner lijkt me namelijk ook zeer interresant! Bedankt voor de tip en deze richting wil ik zeker eens bekijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:16
Ik lees hier meer beklag over het werken en werkgever an sich dan ICT.

Even zonder doekjes; veel starters hebben momenteel problemen met werken an sich. Ze beginnen, vaak fulltime en worden overrompeld door de 40 uur, de gedachte dat ze nog 50 jaar moeten werken, de verdiensten en hoe weinig je ervoor kunt kopen, het niet constant verbeteren van de wereld en ga zo maar door.

De meesten kunnen er weinig aan doen, want als je van huis of je milieu niet voorbereid word op dit leven is het ook echt een zwart gat waarin je kunt vallen. Gevolg wat je tegenwoordig vaak ziet is burn-out en veel jonge mensen die part-time werken. Erg kwalijk imo, want dit is nou net de periode dat je vol enthousiasme stappen kunt maken in je ontwikkeling met alle energie die je hebt!

Hate to brake it to you, maar elke baan word op den duur over het algemeen routine. Dat gezegd hebbende, tot het moment dat je deze routine acceptabel vind (dit moment komt bij de meesten) is je beste medicijn een doel/uitdaging/ambitie hebben om iets te bereiken. Voor de een is dat een geld kwestie, voor de ander een prestige kwestie. Denk aan een bepaald salaris willen verdienen voor je 24e of binnen 2 jaar medior en binnen 6 senior functietitel.

Wat betreft RPA development, kan het natuurlijk goed zijn dat je qua functie niet helemaal lekker zit bij dit bedrijf. Met software management zou ik het ook eerder in een consultancy of product owner achtige rol zoeken. Vooral ook het sociale wat daarbij komt kijken.

Daarnaast wil ik je ook waarschuwen voor die vroege conclusies, want 1 jaar zegt niet veel. Steeds switchen en eigenlijk starter blijven geeft je nooit het momentum om verder te bouwen op eerdere ervaringen en leuke carriere stappen te kunnen maken. Veel goede product owners hebben bijv. hands-on ervaring als developer/analist/consultant of iets dergelijks.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 26-07-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploxgod
Furion2000 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:45:
Ik lees hier meer beklag over het werken en werkgever an sich dan ICT.

Even zonder doekjes; veel starters hebben momenteel problemen met werken an sich. Ze beginnen, vaak fulltime en worden overrompeld door de 40 uur, de gedachte dat ze nog 50 jaar moeten werken, de verdiensten en hoe weinig je ervoor kunt kopen, het niet constant verbeteren van de wereld en ga zo maar door.

De meesten kunnen er weinig aan doen, want als je van huis of je milieu niet voorbereid word op dit leven is het ook echt een zwart gat waarin je kunt vallen. Gevolg wat je tegenwoordig vaak ziet is burn-out en veel jonge mensen die part-time werken. Erg kwalijk imo, want dit is nou net de periode dat je vol enthousiasme stappen kunt maken in je ontwikkeling met alle energie die je hebt!

Hate to brake it to you, maar elke baan word op den duur over het algemeen routine. Dat gezegd hebbende, tot het moment dat je deze routine acceptabel vind (dit moment komt bij de meesten) is je beste medicijn een doel/uitdaging/ambitie hebben om iets te bereiken. Voor de een is dat een geld kwestie, voor de ander een prestige kwestie. Denk aan een bepaald salaris willen verdienen voor je 24e of binnen 2 jaar medior en binnen 6 senior functietitel.

Wat betreft RPA development, kan het natuurlijk goed zijn dat je qua functie niet helemaal lekker zit bij dit bedrijf. Met software management zou ik het ook eerder in een consultancy of product owner achtige rol zoeken. Vooral ook het sociale wat daarbij komt kijken.

Daarnaast wil ik je ook waarschuwen voor die vroege conclusies, want 1 jaar zegt niet veel. Steeds switchen en eigenlijk starter blijven geeft je nooit het momentum om verder te bouwen op eerdere ervaringen en leuke carriere stappen te kunnen maken. Veel goede product owners hebben bijv. hands-on ervaring als developer/analist/consultant of iets dergelijks.
Het ding wat ik momenteel in mijn Job heb is dat ik gewoon geen gevoel van succes of blijheid heb. Als ik een project afmaak, word ik hier niet bepaald enthousiast over. Ik kijk er dan eerder naar van "ja, nu dan maar het volgende project doen".

Ik heb doorheen de jaren getwijfeld over auto verkoper (Houd van auto's en kan hier uren over praten) en vastgoedmakelaar. ICT leek op dat moment een logische keuze omdat ik ook van technologie houd en alles wat hier rond is te vinden, doorheen mijn opleiding ben ik dan beginnen te merken dat het programmeren niks voor mij is en eerder een kant wou uitgaan waar ik veel in contact sta met klanten.

Zo heb ik dan eigenlijk een beetje van beide werelden samen gezocht omdat veel van de beroepen die ik graag wil doen ook met verkopen te maken hebben en kwam ik uit op Account manager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 11:36
Ploxgod schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:07:
[...]

Het ding wat ik momenteel in mijn Job heb is dat ik gewoon geen gevoel van succes of blijheid heb. Als ik een project afmaak, word ik hier niet bepaald enthousiast over. Ik kijk er dan eerder naar van "ja, nu dan maar het volgende project doen".

Ik heb doorheen de jaren getwijfeld over auto verkoper (Houd van auto's en kan hier uren over praten) en vastgoedmakelaar. ICT leek op dat moment een logische keuze omdat ik ook van technologie houd en alles wat hier rond is te vinden, doorheen mijn opleiding ben ik dan beginnen te merken dat het programmeren niks voor mij is en eerder een kant wou uitgaan waar ik veel in contact sta met klanten.

Zo heb ik dan eigenlijk een beetje van beide werelden samen gezocht omdat veel van de beroepen die ik graag wil doen ook met verkopen te maken hebben en kwam ik uit op Account manager.
Hier een beetje hetzelfde, eerst een jaar bedrijfseconomie gedaan want iets als verkoper leek me wel wat. Uiteindelijk HBO Informatica gedaan en doe nu (4 jaar ervaring) m'n werk bij een detacheerder in max 5 uur per dag (thuiswerken) met goede beoordelingen. Meer tijd voor mezelf om dingen te doen die ik leuk vind, en qua salaris op het dubbele van een autoverkoper, als ik zo snel even Google. Dan maar 5 uurtjes per dag iets waar ik niet super-enthousiast van word, maar prima vind met een leuk salaris.

Ook van het verkopen van een auto word je na 5 jaar niet meer enthousiast, zeker niet als je een nieuwe auto verkoopt aan een kulleke van 10 jaar jonger die je zelf nooit zou kunnen betalen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:09
[...]

Autoverkoper zou ik niet doen, die bestaan over 10 jaar niet meer. Of jawel, maar dat is dan een support functie achter een bureau en dan kun je autokopers helpen met het navigeren door de aankoopwebsite. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploxgod
Thomas18GT schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:18:
[...]

Hier een beetje hetzelfde, eerst een jaar bedrijfseconomie gedaan want iets als verkoper leek me wel wat. Uiteindelijk HBO Informatica gedaan en doe nu (4 jaar ervaring) m'n werk bij een detacheerder in max 5 uur per dag (thuiswerken) met goede beoordelingen. Meer tijd voor mezelf om dingen te doen die ik leuk vind, en qua salaris op het dubbele van een autoverkoper, als ik zo snel even Google. Dan maar 5 uurtjes per dag iets waar ik niet super-enthousiast van word, maar prima vind met een leuk salaris.

Ook van het verkopen van een auto word je na 5 jaar niet meer enthousiast, zeker niet als je een nieuwe auto verkoopt aan een kulleke van 10 jaar jonger die je zelf nooit zou kunnen betalen ;)
Ik werk momenteel ook een 4 uur max per dag en krijg ook zeer goede beoordeling maar ik verveel mij meer dan iets anders. Ik heb op het einde van de dag ook het gevoel dat ik niks of weinig heb gedaan met mijn dag!

En zeker omdat het nog eens iets wat ik totaal niet graag doe, ik vind werken helemaal niet erg zolang het maar iets is wat interessant blijf en ik het gevoel heb dat ik daadwerkelijk iets bereik

[ Voor 8% gewijzigd door Ploxgod op 26-07-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:16
[...]

Ik snap je punt van de herhaling. Jammergenoeg -> het volgende project word de volgende auto, word de volgende deal, word de volgende arrestant? Beetje mijn punt van die routine. Dat besef dat alles minder spannend word moet er zijn imo.

Die innerlijke drive is wat een vak leuk maakt. Voor mij is dat dingen in mijn hoofd bedenken en telkens bouwen in software, voor een politie agent is dat de wereld een veilige plek maken, voor een zuster de dankbaarheid van mensen. Die naald die zij erin steekt voor de 1001e keer is routine.

Waarom bedenk je niet een bepaald carrierepad voor jezelf? Bijv. begin met die klanten als technisch consultant waar je klanten blij maakt met snelle implementaties (uit je verhaal met je leraar voorbeeld denk dat je daar energie uit kan halen) en word daarin een bedreven consultant in een termijn van 3 jaar. Van zo'n commitment word je mentaal beter en behoedt je jezelf van dat constant twijfelen (uitzonderingen daar gelaten). Als je bij een beetje bedrijf zit en een beetje naam maakt voor jezelf dienen de volgende kansen zich vanzelf aan.

Als laatste nog even een persoonlijke mening: ik word minder warm van RPA dan van de grote frontend/backend/db languages. Puur omdat ik het vooroordeel heb dat het iets minder uitdagend is. Daar kun je misscchien ook al wat winst mee behalen als je switched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:39

Zenix

BOE!

President schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:58:
[...]

Dan moet je vooral ook gaan kijken naar banen die al lang bestaan: onderwijs, zorg, politie... En niet naar een ICT job. Al is het hier niet misschien de juiste plek om te zeggen: de maatschappij draaide ook prima zonder deze sectoren en banen. Maken het ergens makkelijker, maar de ICT sector blijft zichzelf maar constant ontwikkelen om geld te blijven verdienen... Is het ene 'perfecte iets af' dan hebben ze volgende maand al weer iets bedacht wat weer beter is... Ze moeten wel om te blijven verdienen.
Inderdaad. Ik heb in de GGZ gewerkt als ICT'er en nu bij de Rijksoverheid. Als ik maandagochtend start dan geeft dat altijd wel een goed gevoel, omdat het werk als doel heeft om mensen te helpen of om Nederland beter maken.

Ik denk bij de TS eerder aan een functie als scrum master of product owner. Daarbij kan je de kennis gebruiken die je hebt, maar tegelijk zijn die functies een stuk meer extrovert. Misschien daar op richten? Account manager is weer een hele andere kant op.

[ Voor 16% gewijzigd door Zenix op 26-07-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 11:36
Ploxgod schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Ik werk momenteel ook een 4 uur max per dag en krijg ook zeer goede beoordeling maar ik verveel mij meer dan iets anders. Ik heb op het einde van de dag ook het gevoel dat ik niks of weinig heb gedaan met mijn dag!

En zeker omdat het nog eens iets wat ik totaal niet graag doe, ik vind werken helemaal niet erg zolang het maar iets is wat interessant blijf en ik het gevoel heb dat ik daadwerkelijk iets bereik
Dan heb je toch 4/5/6 uur per dag om iets te doen waar je wel energie en plezier uit haalt! Hier is heel het huis netjes gemaakt, overkapping gezet enz. Nu begin ik een webshop om te kijken of ik dat leuk vind. Ik heb een paar barretjes gemaakt voor in mancaves en via marktplaats verkocht bijvoorbeeld. Heel leuk om te doen, maar niet voor de rest van m'n leven.

Een baan vinden waar je geheel je ei in kwijt kunt, en dat blijf kunnen lukt maar weinig mensen. Dan maar zo min mogelijk werken voor zoveel mogelijk geld en daarnaast tijd hebben voor dingen die je wel heel leuk vind.

Al blijf ik programmeren ook prima vinden hoor, anders worden die 4 a 5 uur per dag al veel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMGGM
Furion2000 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:45:

PO is in elk bedrijf wel anders ingevuld. Ik heb PO's gezien die heel DEV gericht zijn en veel die business gericht zijn. Elk heeft voor en nadelen en is zeer afhankelijk van bedrijfscultuur, het product, type klanten,...

Nadeel van een PO die veel te DEV gericht is, is dat die teveel in oplossingen denkt terwijl een PO net het probleem dat men wil oplossen voor ogen moet houden en kan inschatten hoeveel waarde de klant eraan hecht. Maar het is vaak dat een meer IT PO ook wordt bijgestaan door een product manager.
In een product dat al bestaat gaat men al eens sneller een PO nemen die vanuit DEV komt omdat een bestaand product al een hele legacy zit mee te sleuren die moeilijker is om te begrijpen door business. Of dat goed is, is weer een andere zaak (want opnieuw een technische PO die gaat al snel zeggen "dat gaat niet" omdat die beïnvloed is door technische complexiteit en al eens vergeet wat het probleem nu weer was dat opgelost diende te worden). In die val ben ik ook al een paar keer gevallen en je moet leren om hier afstand van te nemen.
Voor een product dat in volle oprichting is, is een PO vanuit business sneller gekozen. Iemand die de business goed kent of snel kan begrijpen is ideaal. Dat die persoon met IT'ers kan werken is uiteraard ook een nuttig.

De structuur van waar een PO in zit zal ook veel maken of de job je zal liggen of niet. De rol van een PO is ook compromissen sluiten met de stakeholders en daarom geen eenvoudige functie (vereist serieus wat sociale vaardigheden, mensen overtuigen en een dikke huid want je zal het aanspreekpunt zijn als het goed gaat maar ook als het fout loopt).

[ Voor 6% gewijzigd door SMGGM op 26-07-2022 16:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ploxgod
SMGGM schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:40:
[...]

PO is in elk bedrijf wel anders ingevuld. Ik heb PO's gezien die heel DEV gericht zijn en veel die business gericht zijn. Elk heeft voor en nadelen en is zeer afhankelijk van bedrijfscultuur, het product, type klanten,...

Nadeel van een PO die veel te DEV gericht is, is dat die teveel in oplossingen denkt terwijl een PO net het probleem dat men wil oplossen voor ogen moet houden en kan inschatten hoeveel waarde de klant eraan hecht. Maar het is vaak dat een meer IT PO ook wordt bijgestaan door een product manager.
In een product dat al bestaat gaat men al eens sneller een PO nemen die vanuit DEV komt omdat een bestaand product al een hele legacy zit mee te sleuren die moeilijker is om te begrijpen door business. Of dat goed is, is weer een andere zaak (want opnieuw een technische PO die gaat al snel zeggen "dat gaat niet" omdat die beïnvloed is door technische complexiteit en al eens vergeet wat het probleem nu weer was dat opgelost diende te worden). In die val ben ik ook al een paar keer gevallen en je moet leren om hier afstand van te nemen.
Voor een product dat in volle oprichting is, is een PO vanuit business sneller gekozen. Iemand die de business goed kent of snel kan begrijpen is ideaal. Dat die persoon met IT'ers kan werken is uiteraard ook een nuttig.

De structuur van waar een PO in zit zal ook veel maken of de job je zal liggen of niet. De rol van een PO is ook compromissen sluiten met de stakeholders en daarom geen eenvoudige functie (vereist serieus wat sociale vaardigheden, mensen overtuigen en een dikke huid want je zal het aanspreekpunt zijn als het goed gaat maar ook als het fout loopt).
Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en samen met mijn werkgever eens gekeken naar wat mogelijk zou zijn binnen ons bedrijf. We zijn snel aan het groeien en zouden altijd nog een account manager kunnen gebruiken, ik start vanaf september (als mijn andere baas akkoord gaat) deels als account manager zodat ik een feel kan krijgen en kan zien of dit iets voor mij is.

Uiteindelijk ben ik wel zeer blij met de compromis, op deze manier kan ik dan toch in een vertrouwde omgeving iets nieuws proberen. Ik zie het momenteel als een nieuwe uitdaging :)

Bedankt allemaal voor de tips en hulp! Ik ben nog steeds van plan om in september naar school te gaan voor mijn educatieve bachelor zodat ik onderwijs ook nog altijd kan proberen moest ik niks in de ICT vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
Zeker in huidige tijden waar werknemers vinden zeer kostelijk is wil men wel eens vaker experimenten indien de werknemer ongelukkig is.
Lijkt me een goede oplossing voor beide partijen.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-09 20:43
Bulder schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:28:
Werkplezier bestaat uit veel meer dan alleen je werkzaamheden. Je geeft aan dat dit type functie niet bij je past, maar het is best mogelijk dat er externe factoren zijn waardoor je je niet helemaal op je plek voelt.

Ik zie vrij vaak dat mensen radicaal van functie wisselen omdat ze ongelukkig zijn, om alleen maar nóg ongelukkiger te worden in hun nieuwe functie omdat ze niet wisten waaróm hun oude functie zo slecht aansloot.

Even wat mogelijkheden op een rijtje:
  • Een monotone functie levert vrijwel altijd weinig werkplezier op. Als starter/stagiair krijg je mogelijk de repetitieve taken op de afdeling, waardoor je uiteindelijk altijd inlevert op werkplezier. Je geeft bijvoorbeeld aan liever met klanten te praten: de kans is vrij groot dat je ook niet gelukkig wordt van 40 uur per week met klanten praten. Juist de afwisseling is belangrijk. Misschien kun je aangeven dat je graag wat werkzaamheden oppakt die daar wat meer mee te maken hebben.
  • Een functie bevindt zich altijd op een spectrum van twee assen: mensen vs. dingen en ideeën vs. data. Jij als persoon bevindt je ook ergens op dat spectrum, en hoe meer overlap je hebt met die functie, des te tevredener je bent. Het lijkt erop dat jouw functie zich heel erg aan de dingen-kant van de mensen-dingen as bevindt, en dat jij liever meer met mensen bezig bent. Let er wel op dat je niet doorschiet en volledig aan de mensen-kant gaat zitten. De kans is groot dat jouw optimum zich ergens in het midden bevindt - je hebt ooit niet voor niks voor informatica gekozen.
  • Het bedrijf kan mogelijk meer tegenstaan dan het werk zelf. Een vervelende omgeving, bedrijf zonder doel en nare leidinggevenden/collega's kunnen allemaal redenen zijn waarom jij niet graag je bed uit komt. Zou je een andere functie binnen hetzelfde bedrijf wel leuk vinden?
Voordat je bedenkt wát je wil gaan doen, eerst dus even bedenken waaróm je iets anders wil doen :)

Mocht je toch echt ander werk zoeken, de gouden standaard in beroepskeuzetesten is de RIASEC test op basis van de Holland Codes (hier te vinden). Die is al wel een paar decennia oud dus in sommige gevallen krijg je wat verouderd advies. De achterliggende concepten (mensen scoren op 6 variabelen die geïntegreerd zijn met de assen mensen-dingen en ideeën-data) blijven wel gewoon valide.

Ik denk dat je vooral even moet kijken in welke mate het mensen-aspect uit die test komt. Grote kans dat dat best meevalt, en je ergens midden op die as uitkomt.
Goede punten. Daarnaast is, afhankelijk van hoe je bent als persoon, de sociale factor zeker belangrijk. Zonder prikkels van sociale interactie blijft vooral de taak over. Die kan dan veel sneller als saai aanvoelen.

Behoorlijk verschil tussen in magazijn schappen vullen en ondertussen plezier hebben mrt collega's en alleen opgesloten zitten in dat magazijn en dezelfde taak doen.

Zelf ervaar ik overigens ook nog wat stress doordat ik niet echt gemaakt ben voor 1 kant van het spectrum wat je noemt, en de keuzestress van alle mogelijkheden die je zou kunnen doen.

Dit is bijvoorbeeld mijn testuitslag van je link:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlHfsLQD_RefGEpOOIQ6sBz4QV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CD1lYDT13ocba8vPRysDhH1q.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan goed met cijfers werken, daar is ook vraag naar. Maar ik ben van vroeger uit juist ook van de ideeën en creativiteit. Ik kan goed zelfstandig werken, maar heb wel graag mensen om mij heen. Ik ben meer opgegroeid achter de computer dan met gereedschap in de handen, maar stel me voor meer plezier uit timmerman zijn te kunnen halen dan rest van carrière achter de computer.

Het is een luxe probleem, dat wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-09 20:46

Electrowolf

Mod met Liefde!

Goed om te horen dat je ondertussen iets hebt gevonden. Maar om toch wat ervaringen te delen.

Zelf heb ik ook een bore-out gehad. Heb toen ontslag genomen (in de ICT is altijd wel een baan te vinden als je geld nodig hebt...) om eens na te denken wat ik wil.

Uiteindelijk ben ik toen tot de conclusie gekomen dat ik:
  1. Meer inhoudelijke uitdaging zoek.
  2. Meer "met mensen wil werken" om me zo meer sociaal te ontwikkelen in een werkomgeving.
Vervolgens ben ik toen een combinatie van studeren (inhoudelijke uitdaging) en werken als adviseur (sociale ontwikkeling) gaan doen. Dus als je dit soort dingen meer voor jezelf op een rijtje hebt (wat je belangrijk vindt) kan je beter zoeken naar wat je wil doen ;).

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ploxgod schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Ergens is het ook indicatief dat je met 4 uur gedaan krijgt waar een ander een volle 8 uur over doet. Want ergens heb je wel het vermogen om het werk op hoog niveau te doen. Maar als een 6je genoeg is om met kop en schouders boven de rest uit te steken dan is er ook weinig motivatie om in jezelf naar die 10 op zoek te gaan.
Ik herken dit ook. Er is bij ons zooooo veel laaghangend fruit dat het genoeg is om met open mond, plat op de grond te gaan liggen, en het fruit rolt gewoon je mond in.
En in het begin is dat leuk, want veel opportunities. Maar op gegeven moment wil je ook eens het fruit boven in die boom hebben omdat je van de klim naar de top zelf ook van groeit.

Ik hoop dat je nieuwe functie je gaat bevallen en dat je je draai gaat vinden. En ik hoop dat het geen cultuur-dingetje is van het bedrijf waar iedereen maar achter het 6je aan gaat.
Hertog_Martin schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:49:
[...]

Goede punten. Daarnaast is, afhankelijk van hoe je bent als persoon, de sociale factor zeker belangrijk. Zonder prikkels van sociale interactie blijft vooral de taak over. Die kan dan veel sneller als saai aanvoelen.

Behoorlijk verschil tussen in magazijn schappen vullen en ondertussen plezier hebben mrt collega's en alleen opgesloten zitten in dat magazijn en dezelfde taak doen.

Zelf ervaar ik overigens ook nog wat stress doordat ik niet echt gemaakt ben voor 1 kant van het spectrum wat je noemt, en de keuzestress van alle mogelijkheden die je zou kunnen doen.

Dit is bijvoorbeeld mijn testuitslag van je link:

[Afbeelding]

Ik kan goed met cijfers werken, daar is ook vraag naar. Maar ik ben van vroeger uit juist ook van de ideeën en creativiteit. Ik kan goed zelfstandig werken, maar heb wel graag mensen om mij heen. Ik ben meer opgegroeid achter de computer dan met gereedschap in de handen, maar stel me voor meer plezier uit timmerman zijn te kunnen halen dan rest van carrière achter de computer.

Het is een luxe probleem, dat wel
Ik moet echt een career-switch gaan maken :/ :Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zPPGCKrCnvgLBftm1NyMKd7noo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzlIgH8mnM1yborB2e9iQuS0.png?f=user_large
Alhoewel, zo'n test wel met een korreltje zout nemen natuurlijk, want je antwoorden worden beinvloed door je achtergrond (overtuigingen, cultuur, opvoeding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-09 09:02
boxlessness schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:45:

Alhoewel, zo'n test wel met een korreltje zout nemen natuurlijk, want je antwoorden worden beinvloed door je achtergrond (overtuigingen, cultuur, opvoeding).
Ik heb de test ook eens gedaan, ik kende hem niet.
(voor de geïnteresseerde: https://www.mynextmove.org/explore/ip )

Ik werk zelf in de IT, ik vind het leuk, maar ik geef antwoorden op dingen die ik vooral zou willen doen in mijn vrije tijd.
Omdat ik in de IT werk heb ik niet de behoefte om s avonds nog meer te programmeren (freelancer, ik werk al 12 uur per dag). Dus kies ik er voor dat ik een keuken in elkaar zetten leuk vind, want dat is vooral omdat het fysiek anders is.. maar als baan.. nee.
Pagina: 1