Voorbereiden op airco installatie bij verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:13
Hoe kun je bij een verbouwing de aanleg van een airco alvast voorbereiden?

Ik ga/ben bezig met een grote verbouwing van een appartement. Budget/noodzaak is er niet om nu al een airco te laten installeren, maar nu alles openligt kan het natuurlijk een mooi moment zijn om alvast wat voorbereidend werk te doen.
De buitenunit kan eigenlijk maar op 1 plek geplaatst worden. Er zijn 2 binnenunits nodig. Op de plekken waar een binnenunit komt zorg ik alvast voor een stopcontact/voorbereiding daar voor.

Maar nu wil ik ook al zorgen dat de eventuele koelleidingen mooi weggewerkt zijn.

Wat is nu wijsheid:
- Een loze buis plaatsen? Welke diameter? En dan twee buizen naar elke binnenunit? Of kunnen beide leidingen door 1 buis?
- Koelleiding alvast plaatsen, maar welke dan? Nadeel hiervan is dat het nu al veel geld kost met de kans dat het nooit gebruikt gaat worden of dat in de toekomst andere leidingen geplaatst moeten worden

1 binnenunit is recht-toe-recht-aan aan te sluiten op de buitenunit. Zit eigenlijk recht boven de buitenunit en kan eventueel zelfs buitenom, maar een loze buis van 10 cm diameter is geen probleem en ook maar max 2 meter afstand te overbruggen.

Bij de andere binnenunit is er iets meer uitdaging en daar kan ik op twee manieren komen:
De lange weg: Ik heb dan een lengte van ongeveer 20 meter nodig met een aantal bochten die ik ruim kan leggen bijvoorbeeld 2x 45 graden of 3 x 30. Via die route kan ik een buis tot ongeveer 10 cm diameter kwijt.

De korte weg: Benodigde lengte is dan ongeveer 12 meter maar daar zit een echte 90 graden hoek en de eventuele buis die ik kwijt kan is max 5 cm. Lijkt mij niet handig om een loze buis te plaatsen, want hoe krijg je op een normale manier een koelleiding hier doorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25

FeaR

In GoT we trust

BB-One schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:14:
Op de plekken waar een binnenunit komt zorg ik alvast voor een stopcontact/voorbereiding daar voor.
Binnenunit krijgt stroom via de buitenunit.

De woning achter de mijne (nieuwbouw) heeft ook de leidingen weg laten werken, beide leidingen gaan door één (rode) buis. Welke diameter en hoe makkelijk het is om later nog leiding door te trekken, geen idee.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Condensleiding niet vergeten.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:12
Als je een grote verbouwing gaat doen, wat zijn dan nog de extra kosten van daadwerkelijk een airco laten installeren? Lijkt mij een no-brainer om dat dan gelijk te doen. Nu veel extra kosten maken en moeite doen voor iets wat er mogelijk nooit komt klinkt mij als een foute keuze. En eenmaal aanwezig wil je niet meer zonder is mijn ervaring.

Sowieso zou ik niet snel iets gaan voorbereiden zonder een gedegen advies van een professioneel installateur. Als leek kan je veel bedenken, maar als straks de leiding er niet doorheen kan dan heb je tijd en geld weggegooid en krijg je alsnog een goot op je muur.

Zelf heb ik het geluk dat de binnenunits direct door de buitenmuur naar buiten gaan waardoor ik behalve de binnenunit dus geen leidingen heb lopen. Maar eerlijk gezegd had een nette goot mij ook niet gestoord, een airco is per definitie niet echt een sieraad voor in je kamer.

Zoals gezegd heeft het aanleggen van een stroompunt geen enkele zin, de binnenunits worden gevoed vanaf de buitenunit en hebben geen eigen aansluiting.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:13
Drardollan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:55:
Als je een grote verbouwing gaat doen, wat zijn dan nog de extra kosten van daadwerkelijk een airco laten installeren? Lijkt mij een no-brainer om dat dan gelijk te doen. Nu veel extra kosten maken en moeite doen voor iets wat er mogelijk nooit komt klinkt mij als een foute keuze. En eenmaal aanwezig wil je niet meer zonder is mijn ervaring.
Een mantelbuis van max 100 euro of een airco van 1500 euro is wel een wezenlijk verschil.
Op een gegeven moment is het geld ook op én het is een vakantie appartement dus wordt niet continu gebruikt. Ik denk dat er helemaal geen airco nodig is maar mijn vrouw is het niet met mij eens O-) dus dit is het resultaat van de 'onderhandeling'.
Sowieso zou ik niet snel iets gaan voorbereiden zonder een gedegen advies van een professioneel installateur. Als leek kan je veel bedenken, maar als straks de leiding er niet doorheen kan dan heb je tijd en geld weggegooid en krijg je alsnog een goot op je muur.
Dat probeer ik op deze wijze zoveel als mogelijk te voorkomen. Ik probeer altijd eerst zelf een plan te maken/idee te hebben en dat plan dan concreet voor te leggen aan mijn installateur.
Zelf heb ik het geluk dat de binnenunits direct door de buitenmuur naar buiten gaan waardoor ik behalve de binnenunit dus geen leidingen heb lopen. Maar eerlijk gezegd had een nette goot mij ook niet gestoord, een airco is per definitie niet echt een sieraad voor in je kamer.
Maar dan lopen de leidingen over je buitenmuur en dat hoop ik hiermee ook enigszins te voorkomen.
Zoals gezegd heeft het aanleggen van een stroompunt geen enkele zin, de binnenunits worden gevoed vanaf de buitenunit en hebben geen eigen aansluiting.
Dat laatste wist ik nog niet, maar dan moet er per saldo nog wel een kabel naar de buitenunit.
Dat is een goed punt, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:12
BB-One schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:41:
[...]

Een mantelbuis van max 100 euro of een airco van 1500 euro is wel een wezenlijk verschil.
Op een gegeven moment is het geld ook op én het is een vakantie appartement dus wordt niet continu gebruikt. Ik denk dat er helemaal geen airco nodig is maar mijn vrouw is het niet met mij eens O-) dus dit is het resultaat van de 'onderhandeling'.
Als je zelf de verbouwing doet dan ben je vast ook handig genoeg om het meeste werk te doen op het laatste aansluiten en vacumeren na. Maar ook als het 1500 euro is dan zou ik toch eens in het budget kijken. Beter nu goed doen en afmaken is mijn motto.
Maar dan lopen de leidingen over je buitenmuur en dat hoop ik hiermee ook enigszins te voorkomen.
Als ik de buitenunit hoger had geplaatst dan had je amper wat gezien, maar dan had hij onwerkbaar hoog gehangen wat weer andere problemen met zich meeneemt. In mijn geval is het sowieso naast het huis, maar dan nog boeit het mij niet zoveel. Het is nu eenmaal nodig. Zonnepanelen zijn ook niet mooi, maar kijk er toch met veel plezier naar.
Dat laatste wist ik nog niet, maar dan moet er per saldo nog wel een kabel naar de buitenunit.
Dat is sowieso noodzakelijk dat die 2 met elkaar verbonden zijn. Hoe je de buitenunit moet voeden is soms een puzzel, bij mij komt de kabel via de kruipruimte en een gat in de fundering. Maar wellicht kan je achter een stopcontact boren.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Pagina: 1