Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 12:56
Gisteren overal in het nieuws: de GGD begint met vaccineren tegen het apenpokken virus. Mannen die seks hebben met mannen krijgen een uitnodiging van de GGD.

Hoe weten ze wie ze een bericht moeten sturen? De GGD heeft toch geen database met seksuele voorkeur van Nederlanders? Of zie ik iets over het hoofd?

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:29

WhySoSerious

Be the change.

Het is hier geen HK.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 26-07-2022 10:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mensen die nu de hiv-remmer Prep gebruiken, worden opgeroepen. De huisarts weet wie Prep gebruikt. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:50
Big brother is watching us.

Er zal ergens via big data wel het een en ander te vinden zijn over de inwoners in Nederland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
van nu.nl
Om een prik te krijgen, moeten de MSM en trans personen aan deze voorwaarden voldoen:

- Ze slikken de PrEP-pil. Dat is een medicijn dat de kans op hiv verkleint.

- Of ze staan op de wachtlijst voor de PrEP-pil. De pil is nog een test, niet iedereen kan die krijgen.

- Ze staan bij het Centrum Seksuele Gezondheid bekend als iemand met een verhoogd risico op soa's. Bijvoorbeeld omdat ze veel wisselende seksuele contacten hebben. Die centra staan ook wel bekend als de soaklinieken van de GGD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:22
sjtienuh schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:05:

Er zal ergens via big data wel het een en ander te vinden zijn over de inwoners in Nederland.
En juist dit laat zien waarom het zo belangrijk is dat we dingen weten van elkaar. Door deze informatie kunnen we gericht de risicogroepen benaderen en daarmee hopelijk een hoop leed voorkomen. Overigens gebeurd dit al vele jaren voor de griepprik, op basis van je medische informatie die bekend is bij de huisarts is het mogelijk dat je een brief ontvangt.

Voor je begint over misbruik van gegevens e.d. Natuurlijk heb je daar dan gelijk in en ik besef mij dat het geregeld schort aan beveiliging. Maar dat is voor mij een probleem wat opgelost moet worden en maakt de basis niet minder goed.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 23:45

Dat is op zich waar, maar hier niet aan de hand :)

Zoals eerder opgemerkt gaat het om mensen die al bij de huisarts/GGD in beeld zijn voor (verhoogd risico op) hiv.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Drardollan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:10:
[...]

En juist dit laat zien waarom het zo belangrijk is dat we dingen weten van elkaar. Door deze informatie kunnen we gericht de risicogroepen benaderen en daarmee hopelijk een hoop leed voorkomen. Overigens gebeurd dit al vele jaren voor de griepprik, op basis van je medische informatie die bekend is bij de huisarts is het mogelijk dat je een brief ontvangt.

Voor je begint over misbruik van gegevens e.d. Natuurlijk heb je daar dan gelijk in en ik besef mij dat het geregeld schort aan beveiliging. Maar dat is voor mij een probleem wat opgelost moet worden en maakt de basis niet minder goed.
Belangrijke is dat al deze gegevens alleen met opt-in verkregen worden. Iemand heeft een vragenlijst ingevuld over sexueel gedrag - meestal bij consult mbt SOA-symptomen - waar expliciet bij verteld werd dat er op basis van de antwoorden gekeken zou worden naar risico's op gebied van sexuele gezondheid en waar nodig contact opgenomen zou worden voor preventie of behandeling. Daar valt dit ook onder.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-05 12:56
RaZ schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:05:
Mensen die nu de hiv-remmer Prep gebruiken, worden opgeroepen. De huisarts weet wie Prep gebruikt. ;)
Maar eeeh, HIV remmer gebruiken == homoseksueel met wisselende contacten? Nee, duidelijk. 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-05 19:07
useruser schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Maar eeeh, HIV remmer gebruiken == homoseksueel met wisselende contacten? Nee, duidelijk. 8)7
Hoeft niet, maar goed, Prep gebruik je voor een reden (hoge kans op besmetting HIV). Als je een stabiele enkele bedpartner hebt en geen van de twee is positief, dan zit je niet aan de Prep.

Het gaat om een hoogrisicogroep. En ja, daar zullen uitzonderingen tussen zitten.

Ik snap je reactie eerlijk gezegd totaal niet.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 26-07-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dion_b schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Belangrijke is dat al deze gegevens alleen met opt-in verkregen worden. Iemand heeft een vragenlijst ingevuld over sexueel gedrag - meestal bij consult mbt SOA-symptomen - waar expliciet bij verteld werd dat er op basis van de antwoorden gekeken zou worden naar risico's op gebied van sexuele gezondheid en waar nodig contact opgenomen zou worden voor preventie of behandeling. Daar valt dit ook onder.
Dat is voor mij ook onderdeel van de beveiliging, dat je hier vrijwillig aan meewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Bij de GGD spreken ze over MSM, mannen die sex hebben met mannen - het gaat er niet om hoe je identificeert, maar puur mechanisch om wat waarin gaat, hoe vaak dat is en hoe vaak dat met een ander is. En inderdaad PrEP krijg je niet zomaar, indicatie is MSM met wisselende partners, of sexwerkers (ongeacht geslacht) die IV-drugsgebruiker zijn.

In overige gevallen is de afweging dat kosten en - significante - bijwerkingen van PrEP niet opwegen tegen lage risico van overdracht.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Je komt niet heel snugger over met een dergelijke opmerking. Ik denk dat je je eens moet gaan verdiepen in de groep waarin HIV zich, helaas nog steeds, het meeste verspreid. De oorzaak dat dit in deze groep gebeurd komt inderdaad omdat ze regelmatig wisselende contacten hebben en het gebruik van condooms helaas te vaak achterwege gelaten wordt. En het blijkt dat juist deze groep ook laat zien dat er meer gevallen van apenpokken zijn dan in andere groepen binnen de samenleving.

Dat is verder in zijn geheel zonder waardeoordeel vanuit mijn kant. Men moet doen wat men wil doen. Vrij leven wat mij betreft. Maar dankzij de kennis die wij hebben van deze groep kunnen we dit prima gebruiken om hen op zijn minst een brief te sturen met informatie en een oproep tot vaccinatie. Ook daarvoor geldt weer dat men moet doen wat men wil doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Als er, uit gegevens die al van jou bekend zijn, blijkt dat jij een verhoogde kans hebt op (het oplopen van of schadelijke gevolgen van) een virus, dan krijg je een uitnodiging om je te laten inenten tegen dat virus.

Wat is voor jou het probleem nou?

Vind je het vervelend dat homomannen met wisselende contacten een grotere kans hebben op HIV en nu ook apenpokken? Vind je het niet goed dat er op basis van gedrag en risico's een profiel van je wordt opgesteld? Ben je boos dat er op basis van dat profiel een briefje wordt gestuurd?

Of is het hele probleem die dataverzameling an sich? Ook daar heb je een punt, maar dat staat volledig los van homo's en apenpokken, dus zorg dat je, voordat je een topic opent, voor jezelf duidelijk hebt waar je nu eigenlijk boos op bent, want mij is het dat niet.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:10:
[...]

Klopt, maar ook de griepprik is volledig je eigen keuze, je kan zelf kiezen of de huisarts je op de lijst zet of niet (ik sta er namelijk op). En met Covid kon je dus ook zelf kiezen of je de risicogroep voorrang wou gebruiken voor die prik of niet.

Prepgebruik staat ook via de huisarts gedocumenteerd dus ik ga er eigenlijk wel vanuit dat het op dezelfde manier een opt-in wordt. Huisarts stuurt een uitnodiging voor de apenpokken vaccinatie en je kiest zelf of je er op ingaat of niet. Ik zie hier absoluut geen problemen mee.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De GGD roept ook niemand op om te komen. De GGD zet alleen de prik, en mensen die geen brief bij zich hebben dat ze zijn uitgenodigd voor het vaccin, krijgen die dus gewoon niet.

Exact de zelfde strategie als met het covid vaccin. Als risicogroep sta je vooraan in de rij.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
SmurfLink schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Klopt, maar ook de griepprik is volledig je eigen keuze, je kan zelf kiezen of de huisarts je op de lijst zet of niet (ik sta er namelijk op). En met Covid kon je dus ook zelf kiezen of je de risicogroep voorrang wou gebruiken voor die prik of niet.

Prepgebruik staat ook via de huisarts gedocumenteerd dus ik ga er eigenlijk wel vanuit dat het op dezelfde manier een opt-in wordt. Huisarts stuurt een uitnodiging voor de apenpokken vaccinatie en je kiest zelf of je er op ingaat of niet. Ik zie hier absoluut geen problemen mee.
Zover mij bekend is dat ook precies hoe het werkt. En als je geen prijs op zulke brieven stelt dan kan je deze laten stopzetten bij je huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 11:55
[...]

Dat is de interpretatie die media eraan geven. GGD heeft het over de 'hiv-PrEP doelgroep' en hanteert dat ook als uitgangspunt voor het versturen van uitnodigingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Zover mij bekend is dat ook precies hoe het werkt. En als je geen prijs op zulke brieven stelt dan kan je deze laten stopzetten bij je huisarts.
Ja je kan je op elk moment laten uitschrijven voor de griepprik inderdaad. Dan krijg je geen oproepen meer tenzij je daar zelf weer om vraagt.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Daar we op Tweakers zitten: m.b.v. software ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MaZo op 26-07-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Vind ik nog al een beschuldiging eigenlijk, dat de GGD zo te werk gaat. Zoiets zou ik het liefst gelijk onderbouwd zien.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:50
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Vind ik nog al een beschuldiging eigenlijk, dat de GGD zo te werk gaat. Zoiets zou ik het liefst gelijk onderbouwd zien.
Het gaat zich dan wellicht niet volledig specifiek over de big data welke via internet vergaard wordt, maar zoals eerder gesteld vanuit gezondheidsinstanties van patienten welke een verhoogd risico hebben op HIV en noem maar op.
Wellicht is het dan nog geheel willekeur voor de keuze wie de oproep krijgt, maar er zal voor info zijn voor het verzenden van de brieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuupie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-05 17:57
Dezelfde manier waarop mensen met overgewicht eerder de oproep kregen voor covid vaccinatie; via informatie die bekend was bij de huisarts / GGD. Zo kreeg een vriend van mij ook een oproep terwijl hij in de afgelopen 2 jaar (voor covid) 40kg was afgevallen.

Maar los hiervan, dit topic gaat volgens mij niet over Big brother en big data, dus het lijkt mij verstandig om dit topic te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:46
[...]

Je probeert een discussie los te peuteren die er niet is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:04

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Om antwoord te geven op de originele vraag:
Samenvattend wordt geadviseerd om:
- de hoogrisicogroep bestaande uit MSM en transgenders die hiv-PrEP
gebruiken of op de wachtlijst staan, hiv-positief zijn met een hoog risico op
soa of bekend zijn bij de soa-poli met een hoog risico op soa in Nederland
inclusief MSM-sekswerkers, te vaccineren (totaal ca. 32.000 personen);
- eenieder die in aanmerking komt voor PrEP-vaccinatie tegen monkeypox twee
doses aan te bieden met een vaccinatie-interval van vier weken;
- vanwege de hoge incidentie van monkeypox en de grote populatie MSM en
transgenders te starten in Amsterdam en daarna PrEP-vaccinatie over andere
GGD-regio’s uit te rollen;
Heb je een brief ontvangen, dan ben je welkom bij de GGD (die alleen de prik zet). Meer discussie dan dit is ook niet nodig.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.