2 Deco slaves bedraad aansluiten op de main Deco.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:14
Momenteel heb ik 3 Deco M4 units die draadloos met elkaar werken. De main unit is bedraad aangesloten op de Ziggo modem (Connectbox, staat nu in bridge mode) en fungeert tevens als router. Werkt allemaal prima omdat mijn werkkamer beneden is waar tevens de main unit staat.

Ik ga binnenkort verhuizen (nieuwbouw dus veel beton) en ik heb een vermoeden dat als ik alles draadloos laat er niet genoeg dekking is en ik ook niet genoeg snelheid haal. De werkkamer is namelijk op de 2de verdieping en de modem staat op de begane grond en komt in de meterkast. Dit heb ik dus nog niet daadwerkelijk kunnen testen.

In de nieuwe woning gaat er vanuit de meterkast 1 UTP naar de werkkamer (2de verdieping) en 1 UTP naar de woonkamer (begane grond). Er ligt dus geen draad vanuit de woonkamer naar de werkkamer. Dit zijn de enige fysieke verbindingen momenteel.

Nu zat ik te denken om mijn Deco netwerk eventueel uit te breiden met een Deco X50. Daar zitten 3 LAN-poorten op. Dan wordt de X50 mijn main unit en gaat als router fungeren.

In dat geval zou ik de Ziggo modem dus moeten aansluiten op de X50. Nu vraag ik me af, als ik vanaf de X50 de werkkamer (2de verdieping) en huiskamer (begane grond) bedraad ga aansluiten of het het ook zou werken zonder een switch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LuXyef_1rxyZXDAtPUT9mc3BxBI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0RKecO1CN5EA9icNkDGLC4Ej.png?f=user_large

Geeft dit conflicten of heeft het invloed op de snelheid als ik een switch er tussen uit laat ? Ik weet dat een switch netwerkverkeer 'regelt' maar ik vraag me af of het ook kan zonder een switch.

Of is het verstandig om het anders aan te pakken ? Bijv. door de modem van de bridge mode af te halen en te laten fungeren als router en 2 units direct bedraad aan te sluiten op de modem en te werken in AP mode ( zie B ). Of is een switch echt nodig ? Dus modem (router) -> switch -> 2x M4 bedraad en 1x M4 draadloos ( zie A )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EjEvgFgOROB7biLA8-6HplPoqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ML4oUNUujDPxBOPQPFw2NjQk.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gEtHa7qXDBV-7LeQFOAvk5vlC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vpOEz7t6zlWSDYUEdtAFMfQf.png?f=user_large

Dan zou ik geen X50 nodig hebben maar 2 M4 units direct kunnen aansluiten op de Ziggo modem, die dan dus ook als router fungeert.

[ Voor 11% gewijzigd door dcell op 26-07-2022 07:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:36
Ik zou
- het ziggo modem in router mode laten staan
- deco in ap mode
- wifi uit bij ziggo
- switch in meterkast (tplink van action)
- kabeltje vanuit meterkast naar woonkamer>deco
- kabeltje vanuit mwtwrkast naar 2e verdieping>deco

Deze setup mag officieel niet meer volgens tplink maar hij werkt (met die tplink switch ertussen) prima.
Zie ook oude foto van tplink site

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 09:55
Ik heb 3x deco M9 en de main vervangt heb ik als router staan, dan een switch en daar de andere 2 deco's op, de main staat gewoon in de meterkast (internet voor in de tuin :)).
Dit zorgt ervoor dat je de ziggo modem kunt droppen (gebruikt een boel meer stroom dan een simpele switch en liep vrij vaak vast / spontane reboot).
Ik heb al een tijdje geen ziggo meer maar met vrije modem keuze zou je toch je eigen modem moeten kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@dcell (dank je wel voor de duidelijke beschrijving !) Volg de tips van @laurens0619

[ Voor 37% gewijzigd door W1ck1e op 26-07-2022 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JJ16v schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:12:
Ik heb 3x deco M9 en de main vervangt heb ik als router staan, dan een switch en daar de andere 2 deco's op, de main staat gewoon in de meterkast (internet voor in de tuin :)).
Dit zorgt ervoor dat je de ziggo modem kunt droppen (gebruikt een boel meer stroom dan een simpele switch en liep vrij vaak vast / spontane reboot).
Ik heb al een tijdje geen ziggo meer maar met vrije modem keuze zou je toch je eigen modem moeten kunnen gebruiken.
Zo'n Ziggo modem verbruikt een stuk meer dan een simpele switch - omdat er een modem in zit :o

Je kunt een eigen modem gebruiken, maar die zal ook een stuk meer verbruiken dan een simpele switch. Sowieso is een modem met losse router vrijwel altijd onzuiniger dan een modem met ingebouwde router met zelfde functionaliteit, aangezien je twee keer alle verliezen hebt van adapterblokjes en interne stroomregeling. Je wint er alleen mee als je wezenlijk andere functionaliteit kiest (lees: modem zonder WiFi en ingebouwde swtich en router zonder WiFi) - maar goed, dat is de M9 alvast niet, en alle vooralsnog in NL verkrijgbare modems hebben volle routerfunctionaliteit incl WiFi, met ook nog eens zelfde modemchip als apparaten van Ziggo zelf wat niet raar is, er zijn welgeteld twee fabrikanten van DOCSIS modemchips, en een ervan heeft ongelofelijke leveringsproblemen momenteel.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
laurens0619 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:58:
Ik zou
- deco in ap mode
- wifi uit bij ziggo

Deze setup mag officieel niet meer volgens tplink maar hij werkt (met die tplink switch ertussen) prima.

[Afbeelding]
Ik ga dit denk ik uitproberen tegen de tijd dat ik verhuisd ben. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
dion_b schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Zo'n Ziggo modem verbruikt een stuk meer dan een simpele switch - omdat er een modem in zit :o

Je kunt een eigen modem gebruiken, maar die zal ook een stuk meer verbruiken dan een simpele switch. Sowieso is een modem met losse router vrijwel altijd onzuiniger dan een modem met ingebouwde router met zelfde functionaliteit, aangezien je twee keer alle verliezen hebt van adapterblokjes en interne stroomregeling. Je wint er alleen mee als je wezenlijk andere functionaliteit kiest (lees: modem zonder WiFi en ingebouwde swtich en router zonder WiFi) - maar goed, dat is de M9 alvast niet, en alle vooralsnog in NL verkrijgbare modems hebben volle routerfunctionaliteit incl WiFi, met ook nog eens zelfde modemchip als apparaten van Ziggo zelf wat niet raar is, er zijn welgeteld twee fabrikanten van DOCSIS modemchips, en een ervan heeft ongelofelijke leveringsproblemen momenteel.
True, alleen moet je dan niet vergeten dat hij die Deco 4's al heeft en in AP mode waarschijnlijk net zoveel gebruiken als in router mode.
Ik heb hier glasvezel dus kan de M9 gewoon als router gebruiken, met kabel kan dat idd niet.

Wat betreft het energie verbruik: na switch naar glasvezel ligt het 24/7 energie verbruik meer dan 10% lager (denk niet dat de NEXT box veel doet als hij uit staat dus enige verschil is ziggo modem vs switch + glas decoder (of hoe je dat ding ook noemt)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-09 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JJ16v schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 06:54:
[...]

True, alleen moet je dan niet vergeten dat hij die Deco 4's al heeft en in AP mode waarschijnlijk net zoveel gebruiken als in router mode.
Ik heb hier glasvezel dus kan de M9 gewoon als router gebruiken, met kabel kan dat idd niet.

Wat betreft het energie verbruik: na switch naar glasvezel ligt het 24/7 energie verbruik meer dan 10% lager (denk niet dat de NEXT box veel doet als hij uit staat dus enige verschil is ziggo modem vs switch + glas decoder (of hoe je dat ding ook noemt)).
Neem je daarbij verbruik van je ONT/NTU mee? Dat is equivalent van modem in een glas-installatie, je kunt niet alleen de Deco meten. Glas zou wel eens zuiniger kunnen zijn (want geen modulatie nodig over breedbandige carrier), maar vergelijk appels met appels. Er kan ook flink verschil zitten in verbruik decoders (Next box heeft een DVB-C tuner wat meer zal verbruiken dan een puur IP box), dus al gaat het om totaal verbruik huishouden, de modem hoeft zeker niet enige boosdoener te zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
dion_b schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Neem je daarbij verbruik van je ONT/NTU mee? Dat is equivalent van modem in een glas-installatie, je kunt niet alleen de Deco meten. Glas zou wel eens zuiniger kunnen zijn (want geen modulatie nodig over breedbandige carrier), maar vergelijk appels met appels. Er kan ook flink verschil zitten in verbruik decoders (Next box heeft een DVB-C tuner wat meer zal verbruiken dan een puur IP box), dus al gaat het om totaal verbruik huishouden, de modem hoeft zeker niet enige boosdoener te zijn.
Ja, was misschien niet helemaal duidelijk, het verschil is duidelijk te zien in het verbruik, wat ik per 5 seconden log, via de meter (hele huis dus) maar enige wijziging was/is ziggo eruit en glas erin.

Ik vond die ziggo modem ook altijd al aan de warme kant, als je nog zo'n horizon box hebt is het helemaal een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
laurens0619 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:58:
Ik zou
- deco in ap mode
- wifi uit bij ziggo

[Afbeelding]
Even nog voor mijn beeldvorming. Wat jij hier beschrijft is dus optie 1 in de afbeelding. Optie 2 zou ook moeten werken ?

Ik heb namelijk maar 2 stopcontacten in de meterkast. Dus als ik de modem/router, de main deco en de switch aan de stroom moet hebben dan ik ervoor zorgen dat ik een stopcontact extra heb, als ik optie 1 gebruik. Met optie 2 hoeft dat niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pD07QMUu_G3jlZX9Jc4HKUNTkmY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qeJ6k3GSyPZ7r7GwNmaVwPM6.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@dcell nee ik beschrijf optie 2
Ga er wel vanuit dat je dan nog extra switch in meterkast moet neerzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:24
Ik maak even van dit topic gebruik omdat ik nu een zelfde aansluiting al heb zoals de TS wordt geadviseerd.

Info:
Ziggo router - router modus
2 TP links 8 poort switches
Deco's in accesspoint modus
1 Hoofddeco is verbonden op switch 1
2 overige deco's aangesloten op switch 2
Alle deco's bekabeld aangesloten

Ik dit was naar mijn beleving altijd goed, maar ik zat laatst even in de deco app te kijken, maar nu zit ik dat 1 van de 2e deco's op de 1e verdiepeing continu op wifi verbinding sprint en de ander wel bekabeld is. Heb ze beide al eens geprobeerd te verwijderen en daarna weer toe te voegen, maar dan is het precies andersom. Even lijkt het wel via ethernet, maar als ik dan later weer kijk staat er dat hij verbonden is met de andere deco via 2,4 GHz/5 Ghz.

Ergens is mijn vermoeden dat dit enkel een foute weergave is omdat ik wel strak 450Mbps haal als ik vlakbij de deco zit, bij draadloos zou ik een grilliger grafiek verwachten i.p.v. strakke lijn. Maar is iemand hier bekend of dit een bug is of is deze deco daadwerkelijk draadloos verbonden nu?

[ Voor 17% gewijzigd door SirMemeAlot op 27-07-2022 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@SirMemeAlot de communicatie onderling tussen de decos moet via switches lopen die deze communicatie ondersteunen (IEEE 1905.1 protocol)

De switch uit je provider modem doet dit meestal niet.

Als je decos nu met elkaar te willen praten dan komen ze langs het ziggo modem, dat werkt niet. Tenminste ik neem even aan dat je beide switches naast elkaar hebt staan in het ziggo modem

Zet direct achter je ziggo modem een switch en druk daar de 2 8 poort switches in en het zal weer werken. Tenminste als die switches wel IEEE 1905.1 protocol kunnen praten. Mijn ervaring is dat dit met netgear/tplink switches goed gaat maar met dlink/modem switches niet.

Samengevat is het een groot gevoelig systeem waarom tplink deze manier van aansluiten ook niet meer ondersteund. Echter als het werkt, is het stabiel en is de topologie wel vaak het meest logische

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 27-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcell
laurens0619 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:37:
@dcell nee ik beschrijf optie 2
Ga er wel vanuit dat je dan nog extra switch in meterkast moet neerzetten
Die extra switch dient voor de andere bekabelde (slave) Deco ?

Ik ging nu uit van modem/router - > switch -> beide bekabelde Deco's. Heef deze configuratie nog nadelige gevolgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee zo is die goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
laurens0619 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:19:
@SirMemeAlot de communicatie onderling tussen de decos moet via switches lopen die deze communicatie ondersteunen (IEEE 1905.1 protocol)

Als je decos nu met elkaar te willen praten dan komen ze langs het ziggo modem, dat werkt niet. Tenminste ik neem even aan dat je beide switches naast elkaar hebt staan in het ziggo modem

Zet direct achter je ziggo modem een switch en druk daar de 2 8 poort switches in en het zal weer werken. Tenminste als die switches wel IEEE 1905.1 protocol kunnen praten. Mijn ervaring is dat dit met netgear/tplink switches goed gaat maar met dlink/modem switches niet.

Samengevat is het een groot gevoelig systeem waarom tplink deze manier van aansluiten ook niet meer ondersteund. Echter als het werkt, is het stabiel en is de topologie wel vaak het meest logische
Ik zou dan verwachten dat beide Deco's niet werken die aangesloten zijn op switch 2, maar de deco op de slaapkamer geeft wel Ethernet aan en de switch op mijn kantoor geeft dus 2,4 en 5 Ghz aan

Correctie: Bij deco slaapkamer staat: Signaalbron: Kantoor - Ethernet en deco slaapkamer zegt signaalbron: Woonkamer 2,4Ghz / 5Ghz. Dus wat je zegt klopt wel, Hoofddeco is bekabeld, die voed Deco slaapkamer en de deco kantoor voedt dan weer onderling bekabeld bekabeld.

Ik ga je tip eens toepassen

[ Voor 11% gewijzigd door SirMemeAlot op 27-07-2022 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
laurens0619 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:19:

Had dit weekend weer eens wat tijd over en heb een losse TP link Switch gekocht en er tussen gezet, nu geven zijn beide weer aan verbonden te zijn met de hoofd Deco _/-\o_
Pagina: 1