Ik heb een tijd geleden advies gevraagd op dit forum voor een systeem met upgrade potentieel daaruit bleek dat ik veelste moeilijk aan het doen was. Heb dus nog even wat in de spaarpot gedaan en heb nu een zodanig andere opzet dat het een andere topic verdient.
[Edit] Deze opzet is vanwege mijn persoonlijke situatie nu voor mij het meest voor de hand liggend. Ik weet dat het niet het meest kosteneffectieve manier van werken is. Dat is überhaupt niet de reden dat ik dit wil doen, dan had ik een mainstream gamepc in elkaar proberen te zetten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[Edit] Het is niet de bedoeling om gelijk een game PC neer te zetten, momenteel heb ik helemaal geen computer. Zal dus voornamelijk gebruikt worden voor de alledaagse dingen.
Wil wel de games oppakken die ik voorheen (2016-18) speelden gamen met de igpu (low/medium quality is okay). Uiteindelijk met aankoop van een videokaart (RTX 3080/90 (TI)) over 6-12 maanden hoop ik 4K 60hz te kunnen gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de onderstaande onderdelen wil ik €1100-1150 uitgeven (hier zit nog wel enige rek in);
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Deze staan dus redelijk vast, maar voor de volledigheid:
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zat te denken aan onderstaand:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua fans etc. NZXT of Corsair voor het gebruik van CAM of iCue. Want luiheid is blijheid.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wel heb ik voorkeur voor goed gebouwde hardware. En heb dus liever betere VRM / koeling dan nodig.
Ga je overklokken?
Deze optie hou ik graag open.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag advies over het volgende:
[Edit] Deze opzet is vanwege mijn persoonlijke situatie nu voor mij het meest voor de hand liggend. Ik weet dat het niet het meest kosteneffectieve manier van werken is. Dat is überhaupt niet de reden dat ik dit wil doen, dan had ik een mainstream gamepc in elkaar proberen te zetten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
[Edit] Het is niet de bedoeling om gelijk een game PC neer te zetten, momenteel heb ik helemaal geen computer. Zal dus voornamelijk gebruikt worden voor de alledaagse dingen.
Wil wel de games oppakken die ik voorheen (2016-18) speelden gamen met de igpu (low/medium quality is okay). Uiteindelijk met aankoop van een videokaart (RTX 3080/90 (TI)) over 6-12 maanden hoop ik 4K 60hz te kunnen gamen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor de onderstaande onderdelen wil ik €1100-1150 uitgeven (hier zit nog wel enige rek in);
- CPU
- Moederboord
- Geheugen
- Voeding
- Opslag
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Deze staan dus redelijk vast, maar voor de volledigheid:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Behuizingen | Lian Li O11 Dynamic EVO Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken X73 RGB - Zwart | € 189,90 | € 189,90 |
1 | Ventilatoren | NZXT Aer RGB 2 Single Zwart, 120mm | € 21,95 | € 21,95 |
1 | Ventilatoren | NZXT Aer RGB 2 Triple & Controller Wit, 120mm | € 83,95 | € 83,95 |
Totaal | € 435,70 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zat te denken aan onderstaand:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i7-12700K Boxed | € 422,90 | € 422,90 |
1 | Moederborden | MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4 | € 319,- | € 319,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18 | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2021) Zwart | € 139,- | € 139,- |
1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 91,31 | € 91,31 |
Totaal | € 1.102,11 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua fans etc. NZXT of Corsair voor het gebruik van CAM of iCue. Want luiheid is blijheid.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wel heb ik voorkeur voor goed gebouwde hardware. En heb dus liever betere VRM / koeling dan nodig.
Ga je overklokken?
Deze optie hou ik graag open.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil graag advies over het volgende:
- Zie ik een bottleneck over het hoofd?
- Is er een component zodanig sneller/beter dat het verspilling is
- Zou ik na toevoeging van een high-end Videokaart met deze build kunnen 4K gamen, als nee welk component moet daarvoor beter?
- Als iemand ervaring heeft met de AiO / fans ben ik daar ook geïnteresseerd in
- Als je ziet dat er kosten bespaard kunnen worden is dat natuurlijk welkom, als dat ergens ten kosten van gaat (bv. PCIe slots, kloksnelheid) zou het mooi zijn als je me uit kan leggen waarom ik dat niet nodig heb
[ Voor 4% gewijzigd door Mobmaster op 26-07-2022 13:51 ]