PC in bootloop | kom niet voorbij windows/ubuntu laadscherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderJ
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:53
Goededag!

Ik heb sinds vorige week een probleem met mijn desktop, hij start niet meer (volledig) op. Telkens start deze op en zodra het windows laad icoon verschijnt start de pc opnieuw op en herhaalt dit zich. Het zelfde gebeurd wanneer ik in Ubuntu probeer te booten. De PC komt dus wel voorbij POST.

Relevante Hardware:
  • Ryzen 5 3600 (stock cooler)
  • Asus Prime B450M-A Mobo
  • 2x 8GB Corsair 3200Mz DDR4
  • AMD RX580 8GB
Probleem omschrijving:
  • PC start niet volledig op, komt niet voorbij windows/ubuntu laadscherm, start opnieuw op, herhaalt zich
  • Booten naar BIOS gaat prima, start niet uit zich zelf op
Wat heb ik geprobeerd:
  • Nieuwe installatie van Windows en Ubuntu, kom niet voorbij het laadscherm voor nieuwe install
  • Booten naar Live Ubuntu USB geeft zelfde problemen
  • Bovenstaande proberen met diverse SSD's, verschillende SATA porten&kabels en M2-slots
  • Vervangen van de PSU
  • Visuele inspectie van CPU en Mobo Socket, geen zichbare schade
  • Memory geswapt
Verdere trubbleshooting die ik heb gedaan:
  • Uitvoeren van Memtest86, succesvol uitgevoerd 0 errors (45min zonder reboot gedraaid)
  • CPU stress-test met https://www.ultimatebootcd.com/index.html (geen idee hoe outdated deze tests zijn, maar ze runde zonder issues)
Als ik een nieuwe Ubuntu install probeer te doen krijg ik het volgende te zien:
code:
1
2
3
mce: [Hardware Error]: CPU 4: machine Check: 0 Bank 6: baa0000000
mce: [Hardware Error]: TSC 0 MSIC d0120001000000000 SYND 4d000000
mce: [Hardware Error]: PROCESSOR 2:870f10 TIME [timestamp] SOCKET 0 APIC a microcode 8701013

Dit Googlen hielp mij niet veel verder dan een kapotte CPU, maar dit waren mensen die hun PC net in gebruik hadden genomen (en veel Kernel issues, uit 2019/2020).

Nu ben ik een beetje de weg kwijt met wat ik nog kan testen en wat de oorzaak is. Memory en CPU lijken goed te functioneren. Hoe ik het moederboard kan testen weet ik niet goed, maar als CPU en Memory tests geod gaan moet het moederboard ook nog werken? (geen idee of dit klopt).

Misschien ook goed om te vermelden dat ik deze setup een ruime 3 jaar heb draaien zonder dat ik ooit ergens last van heb gehad.

Suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:57
BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderJ
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:53
Uszka schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:13:
BIOS van het moederbord up to date?
Nee, nu echter wel. Eens kijken of dat verschil gaat maken. Als dit het is voel ik mij ontzettend dom vandaag :X. Dit deed het hem niet.

[ Voor 5% gewijzigd door XanderJ op 25-07-2022 21:48 . Reden: update ]