Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Dr_Falken
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:56
In november 2022 levert de aannemer mijn nieuwbouw woning op. Het is een tweekapper met de voorgevel op Zuid-West en de achtergevel Noord-Oost.
Het huis heeft 12 x JA Solar JAM60S21 365Wp op het dak ZW met omvormer Growatt MOD 4000TL3-X .

Het nog te bouwen tuinhuis met platdak meet 7 meter breed x 3 meter lang, plek voor 6 PV panelen orientatie ZW. Afstand tuinhuis tot meterkast is 20 meter.

Op de achterzijde met orientatie Noord-Oost passen maximaal 13 PV panelen. Daar zit een dakraam en een dakdoorvoer.

Ik lees op dit forum regelmatig het advies om dakruimte zoveel mogelijk vol te leggen, als je het geld hebt en uitgaande van de huidige tarieven en kosten. Mijn doel is dan ook vol leggen voor zover economisch verantwoord is.
Is het slim om op de achterkant 13 panelen te laten leggen plus 6 stuks op het tuinhuis? Of is de NO orientatie een no-go en dus alleen het tuinhuis doen.
Vanwege de verschillende orientatie: 1 systeem met 1 omvormer, of 2 systemen met 2 omvormers, of 1 systeem met optimizers?
Maakt het uit dat er al een systeem aanwezig is?

Voor alleen het tuinhuis heb ik twee offertes, zie hieronder. Best wel duur volgens mij, nietwaar?
Foto's
voorkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYDjJc0GlSyp-4f049KPYjiFYw8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2nfwoLnuWBIy2OnoiKwQLOit.jpg?f=user_large

achterkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHOlJe1FILfpvwNttG0XeGpMTDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/keBk7fyyOJAyNDwiNfNlDUnk.png?f=user_large

achterkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSprHJlV6nRm88uuZ2fxQ0gM4v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybYxUtqlwOpAVgxLKeAFaQcI.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Voorzijde krijgt 12 panelen, achterzijde plek voor 13 panelen. Tuinhuis 6 panelen.
Schaduw
voorzijde geen schaduw, tuinhuis geen schaduw. Op het dak achterzijde staat een nep-schoorsteen, misschien vlak voor zonsondergang een klein stukje harde schaduw op 1 paneel.
Jaarverbruik
onderbouwde schatting is 6500 kWh vanwege de lucht/water warmtepomp, vloerverwarming/koeling, gasloos, EV in voorbereiding.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 x 25A. Ik weet niet hoe de Growatt is aangesloten want de meterkast is er nog niet.
Budget en doel
Budget is geen beperking, mijn doel is vol leggen voor zover economisch verantwoord is.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend. Voorkeur voor een landelijke grote leverancier of een lokaal bedrijf met goede referenties.
Bijhouden van data
Leuk dat het kan, maar ik zal er weinig mee doen weet ik uit ervaring.
Reeds verkregen offertes
Voor het woningdak achterzijde nog geen offertes opgevraagd omdat ik het nut ervan betwijfel. Voor 6 panelen op het tuinhuis heb ik twee offertes inclusief installatie, garantie enzovoort.
Offerte 1 Coolblue:
6x Trina Solar TSM-390 DE09.05 zonnepanelen met een totaalvermogen van 2.340 Wattpiek.
1x Growatt MIN 2500 TL-XE omvormer. serie geschakeld.
€ 3918,- ex BTW. Komt uit op €1,67 /Wp.

Offerte 2 helderzon:
6x Denim U - Mono 415Wp White-Black
6x Enphase IQ7+ micro omvormer (8th generation)
Envoy Gateway
Voorbehoud op de offerte: indien bij plaatsing prijsstijgingen >5% dan doorbelasten aan de klant.
€ 4523,- ex BTW. Komt uit op € 1,81 /Wp.

Ik verwacht dat de offertes er anders uitzien wanneer ik zowel tuinhuis als achterkant woning vol laat leggen.
Regio
Noord-Brabant

Alle reacties

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Zo te zien zijn dit aardig dure offertes voor een simpele casus. Als er geen schaduw is dan geen enphase oplossing.

In principe kan op je dak een simpel systeem met beide kanten op een aparte string. Noord-oost kan zeker uit maar je moet wel richting de euro/wp gaan.

Voor je tuinhuis dan apart string systeem.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:13
Op het tuinhuis past 12x Jinko HC N-type 370Wp als je er een licht hellend, 10° dak van maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Uszka op 25-07-2022 21:44 ]

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:22
Dakdoorvoer past gewoon een paneel bovenop. Zelf heb ik sinds 1 november mijn noordkant ook vol laten leggen (13x 380 wp), tot nu toe is de opbrengst hiervan ruim 2.100 wp.

Noordoost levert meer op, gewoon offertes opvragen en de achterkant + tuinhuis volleggen. In november/december zijn het normaal gesproken "rustige" tijden voor de installateurs.

Tuinhuis zou ik wel prio geven met bouwen zodat alles in 1x volgelegd kan worden.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Dr_Falken
Uszka schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:42:
Op het tuinhuis past 12x Jinko HC N-type 370Wp als je er een licht hellend, 10° dak van maakt.
Bedankt voor deze tip. Ik heb de afmetingen erbij gezocht (1692 x 1029 x 30 mm, 19 KG). Ik bereken dat er 2 rijen van 4 panelen landscape = 8 totaal passen. Ik kom niet op 12, maar dat zal eraan liggen dat ik niet begrijp waar het licht hellend, 10° dak precies voor is.
Bravertal schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:26:
Dakdoorvoer past gewoon een paneel bovenop. Zelf heb ik sinds 1 november mijn noordkant ook vol laten leggen (13x 380 wp), tot nu toe is de opbrengst hiervan ruim 2.100 wp.

Noordoost levert meer op, gewoon offertes opvragen en de achterkant + tuinhuis volleggen. In november/december zijn het normaal gesproken "rustige" tijden voor de installateurs.

Tuinhuis zou ik wel prio geven met bouwen zodat alles in 1x volgelegd kan worden.
Het tuinhuis krijgt inderdaad prio met bouwen, die is al besteld. De dakdoorvoer lijkt voor de WTW unit te zijn. De overige nieuwbouw huizen in hetzelfde project hebben allemaal geen PV paneel bovenop de dakdoorvoer, vandaar dat ik die wegliet. Als het geen kwaad kan dan scheelt dat weer een paneel.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Zenix

BOE!

Op de achterkant van je huis kan je ook goedkopere panelen neerleggen of grote panelen, als dat wat rendabeler is. Misschien ook in combinatie met je huidige omvormer.

• Dr_Falken
Foto's
Vanwege budget ga ik alleen voor panelen op het tuinhuis (ja, ik weet dat vol leggen beter is). Voor het tuinhuis in L-vorm heb ik dit legplan, richting ZW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1cJN1Sr7EwpVLbKCKidxDV4ov8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tf1iAP0wQdmrMPg3XAQRJkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Super simpel, maar ik krijg deze offerte met 5 panelen met oriëntatie ZO:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv0ULSri4bcK2sGXswbgdtwCH5g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7UmBMofaYAMQl4ekpQ8tvBD6.png?f=user_large
Offerte 3
5 x DMEGC DM400M10-54HBB/-V 400Wp met omvormer SAJ R5-3K-S1, max 3300W, serie.
Kosten €3514,- ex. Komt uit op € 1,75 / Wp.
In het offertegesprek werd ik goed en snel geholpen, prima. Maar 5 panelen op ZO in plaats van 8 panelen op ZW is niet optimaal toch? Omdat 8 x DMEGC DM400M10-54HBB niet past, lijkt mij 7 panelen ZW beter dan 5 panelen ZO. Of zie ik dit verkeerd?
Deze offerte is ook best duur vind ik. Ben op zoek naar wat feedback hierop, alvast bedankt.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:18

bert pit

asdasd

Of het financieel interessant is, zal mede afhangen van de energie tarieven.

Mijn systeem (nu 2 weken in gebruik) kostte 3.900 Euro excl. BTW incl installatiekosten.

Panelen; 11 stuks Jinko 345wp full black
Totaal vermogen; 3.795 wp
Omvormer; Goodwe 3600 DNS
Bevestigingsmateriaal; Esdec

Geleverd door een bedrijf uit st Maartensdijk die ook veel in N Brabant doet.

[ Voor 24% gewijzigd door bert pit op 27-07-2022 20:49 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Passen daar in NO-ZW dakjes niet gewoon 10 panelen op?

Dakjes oriëntatie maakt zo goed als geen bal uit voor jaaropbrengst en jaar verdeling.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dr_Falken
Ik zie niet hoe er 10 op passen. De eerder genoemde jinko HC N van 1692 x 1029 mm is vrij klein en daarmee kom ik op 8 panelen in NO-ZW. Morgen spreek ik twee leveranciers waaronder Greenchoice en die verkopen o.a. Jinko solar. Benieuwd wat hun legplan is.

De prijs die bert pit noemt is scherp vergeleken met de offertes die ik ontving. Ik zal dat bedrijf ook maar om een offerte vragen. Kom bedrijven tegen die geen offertes meer maken omdat ze het te druk hebben. Het is gekkenwerk op de pv markt. Nu bestellen is plaatsen over 6 maanden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
2x4 van de jinko is 200x680cm Dat is tikje krap op 7m.
Ruweg op de plek waar 1,2,3 en helft van 4 ingetekend staan

Dan nog 2x1 waar 5 en de andere helft van 4 staan.

Of 8 van deze: https://www.solar-outlet....no-silver-frame-hiku.html
Dat kost 632cm in 2x3

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dr_Falken
Die Canadian Solar panelen die Ronald noemt is een mooie optie. Nu een leverancier vinden die ze kan plaatsen.

Ik dacht dat Greenchoice Jinko leverde maar dat is nu niet (meer) zo. Greenchoice offerte ontvangen: 8 x trina solar 385 Wp, growatt MIC 3000 TL-X a € 4254,- is € 1,38 / Wp. Legplan ZW - NO dakjes. Beste offerte tot nu toe.

Kan deze 1 fase growatt omvormer samen met de 3 fase Growatt MOD 4000TL3-X op de 3 x 25A meterkast?
Pagina: 1