Aankoop advies wifi6

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 09:41
Via netwerken ben ik 2jaar terug enorm goed geholpen en heb ik destijds een cat7 netwerk in huis aangelegd met een patchpanel en switch in meterkast. Bedraad internet gaat dus goed.

Het wifi laat echter te wensen over en daar wil ik nu graag mee aan de slag. Van mijn werk heb ik nog een mediamarkt bon liggen twv 250,- (kerstcadeau). Dat beperkt nogal denk ik, aan andere kant klopt het geloof ik toch dat de accespoint minder sterk hoeven te zijn om ze aangesloten worden op het bedrade netwerk?
het moet dus iets zijn wat ik bij de mediamarkt kopen kan.

Ik heb slechts 1 kabel per holle buis lopen en dan is het wel handig als het accespoint nog wat extra ethernet poorten heeft. Naast de begane grond heb ik nog 2 verdiepingen en zat zelf te denken aan deze van asus:
https://www.mediamarkt.nl...s-rt-ax1800u-1722877.html

Voor thuiswerken wil ik ook werk van het eigen netwerk gescheiden houden, dat zou dan afdoende moeten zijn?

Alle reacties

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10-02 21:11
Lees deze FAQhttps://gathering.tweaker...message/71232906#71232906 maar, dat antwoordt de meeste van je vragen.

De gelinkte asus zou ik dan niet nemen

• taurus0205
Niet_Jan_Jaap schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:58:
Lees deze FAQhttps://gathering.tweaker...message/71232906#71232906 maar, dat antwoordt de meeste van je vragen.

De gelinkte asus zou ik dan niet nemen
Bedankt voor de link. Je bevestigd eigenlijk wat ik ook schreef bedrade accespoints te nemen die bovendien goedkoper zijn dan een mesh systeem.

Wat ik wel fijn zou vinden is als er wat extra lan punten op elk accespoint zit. Ik zie er maar 2 zitten. Eentje gaat al op aan de kabel uit de muur, dan hou je nog maar 1 lan poort over om iets bekabeld aan te sluiten. Op 1 kamer wil ik zowel de pc, bluesound als printer erop aansluiten en op een andere de tv en bluesound, dus 3 lan poorten zou wel optimaal zijn.

https://www.mediamarkt.nl...o-x50-3-pack-1717438.html

dit zou dan een goede zijn?

• Niet_Jan_Jaap
taurus0205 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Bedankt voor de link. Je bevestigd eigenlijk wat ik ook schreef bedrade accespoints te nemen die bovendien goedkoper zijn dan een mesh systeem.

Wat ik wel fijn zou vinden is als er wat extra lan punten op elk accespoint zit. Ik zie er maar 2 zitten. Eentje gaat al op aan de kabel uit de muur, dan hou je nog maar 1 lan poort over om iets bekabeld aan te sluiten. Op 1 kamer wil ik zowel de pc, bluesound als printer erop aansluiten en op een andere de tv en bluesound, dus 3 lan poorten zou wel optimaal zijn.

https://www.mediamarkt.nl...o-x50-3-pack-1717438.html

dit zou dan een goede zijn?
opzich is dit wel goed, en dekt dat je wensen af van additionele UTP poorten, maar zoals in de FAQ staat is het aan te raden alsnog een switch tussen de router en de AP set te zetten om raar gedrag te voorkomen. de switch heeft zelf natuurlijk ook additionele poorten die je kan gebruiken:
Wifi 5/6 dual band zoals de TP Link deco m4, m5, x20. Zet er wel een goedkope tlink switch tussen waar de accesspoints samenkopen (10tje action) want direct op je provider router kun je rare dingen krijgen.
de X50 is ook prima, maar dan betaal je in feite voor een wireless backhaul die je niet gebruikt. prijsverschil is niet heel groot, dus is niet zo'n probleem.

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-02 21:43
Je zou eventueel naar de Asus RT-AX86s kunnen kijken. Ik heb zelf de U variant ivm 10Gbit en 1GB RAM, de AX86s heeft 1Gbit poorten en 512MB RAM

• taurus0205
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:56:
[...]

opzich is dit wel goed, en dekt dat je wensen af van additionele UTP poorten, maar zoals in de FAQ staat is het aan te raden alsnog een switch tussen de router en de AP set te zetten om raar gedrag te voorkomen. de switch heeft zelf natuurlijk ook additionele poorten die je kan gebruiken:

[...]

de X50 is ook prima, maar dan betaal je in feite voor een wireless backhaul die je niet gebruikt. prijsverschil is niet heel groot, dus is niet zo'n probleem.
Inderdaad een switch hang ik op tussen de kpn router en het patch panel. De nodes van tp-link zou ik dan respectievelijk in de woonkamer, eerste verdieping en twee verdieping zetten.
Bij de switch heb je de keuze tussen managed en unmanaged, wat is het verschil? Managed lijkt wel duurder te zijn.

• taurus0205
sjtienuh schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:08:
Je zou eventueel naar de Asus RT-AX86s kunnen kijken. Ik heb zelf de U variant ivm 10Gbit en 1GB RAM, de AX86s heeft 1Gbit poorten en 512MB RAM
Dat wordt een dure grap als je er 3 kopen wilt :P
Bij voorkeur blijf ik om en nabij de 250,- mediamarkt bon die ik nog heb liggen zodat dat potje ook opgemaakt heb. :)

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-02 21:43
taurus0205 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Dat wordt een dure grap als je er 3 kopen wilt :P
Bij voorkeur blijf ik om en nabij de 250,- mediamarkt bon die ik nog heb liggen zodat dat potje ook opgemaakt heb. :)
Dat lijkt mij ook inderdaad, had niet in de gaten dat het er meerdere moesten worden.
Kijk inderdaad naar de Mesh systemen waar meerdere nodes geleverd worden.
TP-link heb ik zelf wat mindere ervaringen mee mbt stabiliteit netwerk. Met Asus heb ik juist zeer goede ervaring.
Wellicht is de volgende dan nog iets: pricewatch: ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) Triple Pack Wit

• Niet_Jan_Jaap
taurus0205 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:52:
[...]

Inderdaad een switch hang ik op tussen de kpn router en het patch panel. De nodes van tp-link zou ik dan respectievelijk in de woonkamer, eerste verdieping en twee verdieping zetten.
Bij de switch heb je de keuze tussen managed en unmanaged, wat is het verschil? Managed lijkt wel duurder te zijn.
met managed switch heb je meer mogelijkheden om in te stellen, bijv. als je netwerken intern wil scheiden met VLAN's, Quality of Service etc.

voor 95% van de gebruikers is unmanaged voldoende. 1 ding waar je rekening mee moet houden: als je IPTV hebt (dus tv via internet en niet via COAX) moet je je tv kastje direct in de provider router stoppen, of alleen maar switches gebruiken die IGMP snooping ondersteunen, waarbij de meest aangeraden switch hier de netgear gs105e is

• taurus0205
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:00:
[...]

met managed switch heb je meer mogelijkheden om in te stellen, bijv. als je netwerken intern wil scheiden met VLAN's, Quality of Service etc.

voor 95% van de gebruikers is unmanaged voldoende. 1 ding waar je rekening mee moet houden: als je IPTV hebt (dus tv via internet en niet via COAX) moet je je tv kastje direct in de provider router stoppen, of alleen maar switches gebruiken die IGMP snooping ondersteunen, waarbij de meest aangeraden switch hier de netgear gs105e is
Ah bedankt. we kijken geen tv (althans niet via streaming of reguliere zenders), dus dat scheelt dan weer :P

https://www.tp-link.com/n.../eap615-wall/v1/#overview
Is dit niet een goede optie. Natuurlijk weer niet verkrijgbaar bij mediamarkt. Leuk zo een bon, maar praktisch alles wat ik eventueel nodig zou hebben verkopen ze daar weer niet.

Tja voor thuiswerken is dan managed switch handig? Zodat je, je eigen netwerk gescheiden houdt van het netwerk van je werk? Heb geen idee eerlijk gezegd. Voor thuiswerken moet je inloggen op het netwerk van je werk via internet. Aangezien ik hier een noob in ben, weet ik niet in hoeverre dit door elkaar heen lopen kan?

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Altijd managed pakken. Ik heb bijvoorbeeld al m'n chinese spul(schakelmateriaal, robotstofzuigers, zonnepanelen etc) aan het gastnetwerk hangen. Met een managed switch kan je middels een vlan ervoor zorgen dat al je stations een gastnetwerk hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Huigie op 26-07-2022 12:06 ]

Specs

• Niet_Jan_Jaap
taurus0205 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:16:
[...]

Ah bedankt. we kijken geen tv (althans niet via streaming of reguliere zenders), dus dat scheelt dan weer :P

https://www.tp-link.com/n.../eap615-wall/v1/#overview
Is dit niet een goede optie. Natuurlijk weer niet verkrijgbaar bij mediamarkt. Leuk zo een bon, maar praktisch alles wat ik eventueel nodig zou hebben verkopen ze daar weer niet.

Tja voor thuiswerken is dan managed switch handig? Zodat je, je eigen netwerk gescheiden houdt van het netwerk van je werk? Heb geen idee eerlijk gezegd. Voor thuiswerken moet je inloggen op het netwerk van je werk via internet. Aangezien ik hier een noob in ben, weet ik niet in hoeverre dit door elkaar heen lopen kan?
ziet er prima uit, mooi apparaat. Let wel: is een POE AP, dus je regelt het via stroom op de UTP kabel, daar moet je wel een POE injector op zetten als je geen POE switch ervoor hebt zitten. ook moet je je kabels dan daisy chainen als je maar 1 POE injector wilt gebruiken (en die moet genoeg stroom leveren voor meerdere AP's). ik weet niet of je kabels zo lopen dat je dat kan doen? anders kan je wel meerdere POE injectors kopen, per AP 1tje.

• taurus0205
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:06:
[...]

ziet er prima uit, mooi apparaat. Let wel: is een POE AP, dus je regelt het via stroom op de UTP kabel, daar moet je wel een POE injector op zetten als je geen POE switch ervoor hebt zitten. ook moet je je kabels dan daisy chainen als je maar 1 POE injector wilt gebruiken (en die moet genoeg stroom leveren voor meerdere AP's). ik weet niet of je kabels zo lopen dat je dat kan doen? anders kan je wel meerdere POE injectors kopen, per AP 1tje.
Bedankt voor je reactie, ik snap er alleen niks van :( Het komt erop neer dat de POE in de switch moet zitten om te communiceren met de wall mount? Daisy chaining opgezocht, dat heeft te maken met monitoren direct aan elkaar te koppelen, maar dan mis ik het verband met deze topic..
Volgens mij hoort deze switch erbij:https://www.tp-link.com/n...witch/tl-sg3210xhp-m2/v1/ Dat is wel weer een duur kreng. Als je een managed switch wilt hebben.

• Niet_Jan_Jaap
taurus0205 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 19:57:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik snap er alleen niks van :( Het komt erop neer dat de POE in de switch moet zitten om te communiceren met de wall mount? Daisy chaining opgezocht, dat heeft te maken met monitoren direct aan elkaar te koppelen, maar dan mis ik het verband met deze topic..
Volgens mij hoort deze switch erbij:https://www.tp-link.com/n...witch/tl-sg3210xhp-m2/v1/ Dat is wel weer een duur kreng. Als je een managed switch wilt hebben.
POE is een manier om AP’s van stroom te voorzien zonder aparte stroomkabel. Je kan dus met een POE switch (dan staat er stroom op de utp poorten) meerdere AP’s voeden. Je kan ook zonder POE switch POE AP’s gebruiken, maar dan moet je met een aparte POE injector (soort van adaptertje) stroom op de utp kabel zetten waarmee je de AP voedt. Aangezien dit een in-wall is, zou ik vanaf de ‘originele’ plek waar de kabel begint de stroom op de kabel zetten, dus voordat het de muur in gaat, dan staat er dus stroom op de utp aansluiting die in je muur zit.

Edit: plaatje zegt meer:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqyrcMl3_nQu11HVGFA-EiIiJ0s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEGY7myHaO4cAWB4LmdjAvGt.jpg?f=fotoalbum_large

Edit2: daisy chain is bovenste voorbeeld, doorlussen dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhrkwCFk20qWQ3YGw-6v9QEeDL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5USpgf6IRwLScZKyU9nYJvYu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 26-07-2022 20:12 ]

• taurus0205
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:02:
[...]

POE is een manier om AP’s van stroom te voorzien zonder aparte stroomkabel. Je kan dus met een POE switch (dan staat er stroom op de utp poorten) meerdere AP’s voeden. Je kan ook zonder POE switch POE AP’s gebruiken, maar dan moet je met een aparte POE injector (soort van adaptertje) stroom op de utp kabel zetten waarmee je de AP voedt. Aangezien dit een in-wall is, zou ik vanaf de ‘originele’ plek waar de kabel begint de stroom op de kabel zetten, dus voordat het de muur in gaat, dan staat er dus stroom op de utp aansluiting die in je muur zit.

Edit: plaatje zegt meer:[Afbeelding]

Edit2: daisy chain is bovenste voorbeeld, doorlussen dus:
[Afbeelding]
Als leek zie ik dan potentiele problemen met mogelijke kortsluiting ofzo? Er loopt vanuit de switch dan elektra op de cat7 kabels? Deze lopen vervolgens door het patchpanel en daarna door een hele bundel bedrading die aan het plafond in de meterkast hangt en dan naar de diverse wall points. Hoezo zit er niet gewoon een adapter per wall mount?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wil je Wifi6? of meteen ook 6E?

404 Signature not found

• Niet_Jan_Jaap
taurus0205 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Als leek zie ik dan potentiele problemen met mogelijke kortsluiting ofzo? Er loopt vanuit de switch dan elektra op de cat7 kabels? Deze lopen vervolgens door het patchpanel en daarna door een hele bundel bedrading die aan het plafond in de meterkast hangt en dan naar de diverse wall points. Hoezo zit er niet gewoon een adapter per wall mount?
Jij komt er zelf mee aanzetten :-)

Tis niet voor iedereen de beste optie, maar als je wall mounted of plafond AP’s hebt is het wel fijn om alleen UTP kabel nodig te hebben. Een POE injector is in feite een adapter, dus die kan je ook zo gebruiken. Je POE-uit poort moet je dan niet gebruiken (die gebruik je normaal om de volgende AP van stroom te voorzien, onderin links. Bovenin is de POE-in, daar steek je dus de UTP kabel in die uit de injector of POE switch komt).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QSuSfmPP2pY1VGGQEBjxS4zmTE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TMXzBD2BNiNBu7YiFAv7AU8m.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 26-07-2022 20:28 ]

• taurus0205
wifi6 lijkt me voldoende, het is vooral voor mn vrouw handig. De thuis werkplek van mijn zit op de tweede en daar heb ik geen wifi bereik, dat is vervelend voor de laptop en mobiel.

• taurus0205
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:27:
[...]

Jij komt er zelf mee aanzetten :-)

Tis niet voor iedereen de beste optie, maar als je wall mounted of plafond AP’s hebt is het wel fijn om alleen UTP kabel nodig te hebben. Een POE injector is in feite een adapter, dus die kan je ook zo gebruiken. Je POE-uit poort moet je dan niet gebruiken (die gebruik je normaal om de volgende AP van stroom te voorzien, onderin links. Bovenin is de POE-in, daar steek je dus de UTP kabel in die uit de injector of POE switch komt).

[Afbeelding]
hahah, ja klopt, zo in de basis leek het me perfect, meerdere lan poorten erop, direct op de RJ45 wandcontactdozen in elke kamer (is het ook netjes afgewerkt). Iets wat andere APs niet hebben.

Ik loop dus geen risico op kortsluiting of andere gekke dingen?

Dus die POE kabel linksonder (uitgang) kan je dus niet gebruiken om een apparaat op internet aan te sluiten? de verbinding tussen de verschillende wall units gaat toch gewoon via het cat7 netwerk dat er in huis ligt?

[ Voor 9% gewijzigd door taurus0205 op 26-07-2022 20:37 ]

• Niet_Jan_Jaap
taurus0205 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:34:
[...]

hahah, ja klopt, zo in de basis leek het me perfect, meerdere lan poorten erop, direct op de RJ45 wandcontactdozen in elke kamer (is het ook netjes afgewerkt). Iets wat andere APs niet hebben.

Ik loop dus geen risico op kortsluiting of andere gekke dingen?

Dus die POE kabel linksonder (uitgang) kan je dus niet gebruiken om een apparaat op internet aan te sluiten? de verbinding tussen de verschillende wall units gaat toch gewoon via het cat7 netwerk dat er in huis ligt?
In theorie blijft alles werken en kan je em wel blijven gebruiken, de switch zet de poe uit als ie geen poe device detecteert, afhankelijk van welke standaard gebruikt wordt, lees ook:
https://community.fs.com/...n-poe-switch-devices.html

• taurus0205
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:42:
[...]

In theorie blijft alles werken en kan je em wel blijven gebruiken, de switch zet de poe uit als ie geen poe device detecteert, afhankelijk van welke standaard gebruikt wordt, lees ook:
https://community.fs.com/...n-poe-switch-devices.html
wellicht beter toch maar een alternatief te zoeken, zeker omdat een switch die POE ondersteunt weer zo achterlijk duur is, verder kan ik in dit verhaal die mediamarkt bon van 250,- euro niet kwijt.

Eerder gaf je aan dat asus niks is, hoezo dan niet? Die routers/aps hebben namelijk wel 4lan poorten, die communiceren ook gewoon met elkaar en die verkopen ze in de mediamarkt.

PS. bedankt voor de link met aanvullende uitleg. Interessant allemaal.

[ Voor 4% gewijzigd door taurus0205 op 26-07-2022 20:52 ]

• Niet_Jan_Jaap
taurus0205 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:47:
[...]

wellicht beter toch maar een alternatief te zoeken, zeker omdat een switch die POE ondersteunt weer zo achterlijk duur is, verder kan ik in dit verhaal die mediamarkt bon van 250,- euro niet kwijt.

Eerder gaf je aan dat asus niks is, hoezo dan niet? Die routers/aps hebben namelijk wel 4lan poorten, die communiceren ook gewoon met elkaar en die verkopen ze in de mediamarkt.

PS. bedankt voor de link met aanvullende uitleg. Interessant allemaal.
3 LAN poorten, 1 WAN poort (is soms not wel in de config aan te passen). Is een router, dus je betaalt voor dingen die je niet gaat gebruiken, is geen plug-play, maar zal je allemaal apart moeten configureren, dat moet allemaal 100% gelijk zijn anders krijg je issues. Het zal uiteindelijk wel werken, maar in mijn mening niet de beste oplossing, zou eerder gewoon aparte domme switch er tussen zetten als je die poorten nodig hebt.

• taurus0205
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:01:
[...]

3 LAN poorten, 1 WAN poort (is soms not wel in de config aan te passen). Is een router, dus je betaalt voor dingen die je niet gaat gebruiken, is geen plug-play, maar zal je allemaal apart moeten configureren, dat moet allemaal 100% gelijk zijn anders krijg je issues. Het zal uiteindelijk wel werken, maar in mijn mening niet de beste oplossing, zou eerder gewoon aparte domme switch er tussen zetten als je die poorten nodig hebt.
Dat is duidelijke taal! :)
Simpele AP dus en desnoods een switch er tussen en zo direct ook de kosten laag te houden omdat het allemaal ruim voldoende is. Vaak is de simpelste oplossong ook de beste he ;-)

• taurus0205
Niet_Jan_Jaap schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Trouwens in jou link die je aan het begin van de topic stuurde schreef je voor bedraad de tp link x20, maar dat is ook een mesh systeem... https://www.tp-link.com/n...v1%20(3-pack)%20(3-pack)/

Ook even uitgezocht wat nu verschil is tussen WAN en LAN https://digitalworld839.com/wan-port-vs-lan-port/ Waarschijnlijk is deze vraag off topic, maar hoe leg ik dan een netwerk aan in huis als je meerdere verdiepingen hebt en alleen APs plaatst?

[ Voor 14% gewijzigd door taurus0205 op 27-07-2022 19:21 ]

• Niet_Jan_Jaap
taurus0205 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:18:
[...]

Trouwens in jou link die je aan het begin van de topic stuurde schreef je voor bedraad de tp link x20, maar dat is ook een mesh systeem... https://www.tp-link.com/n...v1%20(3-pack)%20(3-pack)/

Ook even uitgezocht wat nu verschil is tussen WAN en LAN https://digitalworld839.com/wan-port-vs-lan-port/ Waarschijnlijk is deze vraag off topic, maar hoe leg ik dan een netwerk aan in huis als je meerdere verdiepingen hebt en alleen APs plaatst?
Lees nog een keertje de FAQ aan het begin over mesh en dual / tri band. Als je de x20 met wireless backhaul gebruikt (AP’s zonder kabel gebruiken, wat de meeste mensen herkennen als ‘mesh’), dan verlies je snelheid. Daarom is het beter om deze ‘mesh’ sets bekabeld aan te sluiten.

Een simpele switch heeft alleen maar LAN poorten, elke poort doet hetzelfde. Een router (zoals die asus) heeft een WAN poort om de modem / internetverbinding op aan te sluiten (niet verwarren met netwerkkabel), en doet routerfuncties zoals DHCP. Dit heb je allemaal niet nodig, aangezien de meeste mensen gewoon de provider (modem/)router hiervoor gebruiken. Je kan ook meerdere routers op elkaar aansluiten over de WAN poort, maar dan krijg je dubbele (of meer) NAT en is vaak niet wenselijk, ik zou het iig niet aanraden.

Een netwerk aanleggen doe je door alles met LAN poorten (of WLAN (wifi)) op elkaar aan de sluiten wat je in het netwerk wilt hebben. Kan met de LAN poorten op je provider router en als je daar niet genoeg van hebt additionele switches en/of AP’s met switches ingebouwd. Veel van die tp-link AP sets hebben ook soms een router functie, die zou ik zelf gewoon in AP mode zetten, dan is het een AP+kleine switch.

[ Voor 5% gewijzigd door Niet_Jan_Jaap op 27-07-2022 20:19 ]

• taurus0205
Helemaal top! Voegt het volgens jou nog wat toe om in 1x door te pakken en voor 6e te gaan?

• taurus0205
TP-LINK Deco XE75(3-pack)

dit is hem geworden.

[ Voor 148% gewijzigd door taurus0205 op 06-08-2022 08:31 ]

• taurus0205
Trouwens deze switch voor in de meterkast dan afdoende?
https://www.coolblue.nl/p...108e.html#product-reviews
Pagina: 1