Hoe lang laat je water in een waterkoker zitten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

Topicstarter
Simpele vraag maar google geeft geen antwoord.
Zelf hervul ik de koker pas als ik niet zeker weet of het langer dan een dag of 3 a 4 geleden is dat deze voor het laatst gekookt heeft (bijna nooit dus). Maar bijna overal zie ik dat voor ieder kopje thee de waterkoken wordt leeggegooit en met vers kraanwater wordt gevuld, waarom? En is er iets van een richtlijn hoe lang gekookt water drinkbaar blijft.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Niet helemaal antwoord op je vraag: maar ik kook de hoeveelheid water die ik nodig heb. Dus na gebruik is mijn waterkoker leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Geen idee of er een richtlijn is.... Zelf gebruiker ik mijn waterkoker dagelijks en vul hem altijd gewoon bij tot het niveau dat ik nodig heb. Dus als ik hem niet helemaal leeg schenk blijft er een beetje water achter. Aangezien je het water kookt lijk mij niet dat dit problemen heeft. Enige wat ik me wal kan indenken is dat er sneller kalkaanslag ontstaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Niet, het is een plastic ding ik vind het niet helemaal tof daar water lang in te laten zitten. Ik gebruikte het water en gooide hem de keer erna leeg (of gaf het aan een plant).

Tegenwoordig gebruiken we weer een metalen fluitketel, ik heb gezocht naar een duurdere niet plastic waterkoker maar dan heb je nog steeds zo'n plastic kijkvenster.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:27

DexterDee

I doubt, therefore I might be

n9iels schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:17:
Enige wat ik me wal kan indenken is dat er sneller kalkaanslag ontstaat.
Dit.

Water dat overblijft na het koken van je vorige beurt heeft een hogere concentratie opgeloste kalk en mineralen. Hoe vaker je het water hergebruikt, hoe meer geconcentreerd het wordt en hoe sneller de waterkoker aanslag krijgt.

Als je daar dus geen last van hebt, lekker het overgebleven water hergebruiken. Anders bij elke kookbeurt even vers water pakken. Bij ons is het water redelijk hard en ik merk echt wel verschil in de opbouw van aanslag.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Marzman schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:21:
Tegenwoordig gebruiken we weer een metalen fluitketel, ik heb gezocht naar een duurdere niet plastic waterkoker maar dan heb je nog steeds zo'n plastic kijkvenster.
Je hebt toch tientallen opties die volledig van glas zijn en schandalig goedkoop? Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/gnJ9VDGgNX4G/550x661.jpg

Voor minder dan 2 tientjes bij bol.com, lidl, action of blokker te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

Topicstarter
Okee het gaat dus om de kalk aanslag. Duidelijk. Heb ik verder geen last van een beetje azijn af en toe doet wonderen.

En als bederf verder geen factor is. kan je dan dus ook in de koffiemachine het water gerust een week of meer laten staan?
jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:16:
Niet helemaal antwoord op je vraag: maar ik kook de hoeveelheid water die ik nodig heb. Dus na gebruik is mijn waterkoker leeg.
Ja dat is natuurlijk ook wel handig, maar toch neem ik aan dat je dan een beetje marge neemt en wat water overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:21:
Niet, het is een plastic ding ik vind het niet helemaal tof daar water lang in te laten zitten. Ik gebruikte het water en gooide hem de keer erna leeg (of gaf het aan een plant).

Binnenkant RVS en instelbare temperatuur
https://www.blokker.nl/te...rkoker-sense/3347202.html
Er zijn er uiteraard meer van RVS, ik heb hier ook nog een oude Tristar liggen die ik vroeger op mijn werk gebruikte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

jeroenkb schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:16:
Houdt er wel rekening mee dat die dingen niet voor niets een minimum vulniveau hebben.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
CyBeR schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:55:
[...]

Houdt er wel rekening mee dat die dingen niet voor niets een minimum vulniveau hebben.
De minimale hoeveelheid die ik gebruik (1 kop koffie) gaat zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
-36- schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:42:

Ja dat is natuurlijk ook wel handig, maar toch neem ik aan dat je dan een beetje marge neemt en wat water overhoudt.
Niet echt. Ik pak het item dat gevuld moet worden met heet water. Doe daar koud water in en giet dat dan in de waterkoker.

Absoluut omslachtig, maar makkelijke manier om heel klein beetje stroom te besparen. Rest druppels gaan de wasbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-09 19:19
Kalkaanslag lijkt me grootste probleem inderdaad, omdat je het water inkookt. Daarnaast kan er in vier dagen best wat leven (lees: bacterien) ontstaan in je water, zeker als ie in de zon staat.

En als bederf verder geen factor is. kan je dan dus ook in de koffiemachine het water gerust een week of meer laten staan?
Absoluut niet. Probeer maar eens en ruik eraan. Je gaat bacterien/alg (of whatever het is) krijgen. Aanslag is zichtbaar in je watercontainer.

E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Welke voedingsstoffen zitten er in water dan? Ik ververs het op gevoel, max 2 dagen

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Water van dezelfde dag gebruik ik nog. Water dat er de volgende dag nog in zit geef ik aan een of meer (balkon-)planten. Ook ideaal, zo vergeet ik ze minder vaak water te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
Heb via Amazon warehouse deze gekocht voor iets van 20
https://www.amazon.fr/gp/..._asin_image?ie=UTF8&psc=1
Heerlijk ding, mn vrouw maakt iffusie en we hebben zelden warmer dan 60C nodig

Wel gewoon altijd vullen met wat je gebruikt, scheelt nml ook een hoop energie als je niet onnodig zit te verhitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:18
Bederf in een waterkoker is niet zo groot. ;)
Die kookt het water (als het goed is) tot 100 graden. Veel bacterien gaan dan dood. Dus vandaar dat je dat water kunt laten staan.

Het water in een koffiemachine wordt pas verwarmt bij gebruik. En dan niet eens tot 100 graden, maar lager.
Het reservoir van de koffiemachine bevat dus nog die bacterien, dus die kunnen daarin groeien. Dus ik zou zeker regelmatig dat water vervangen.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:28
Andere reden is schoonhouden van de afvoeren.
Zo af en toe wat kokend heet water erdoorheen zorgt ervoor dat vervuiling los laat.
Dat is goedkoper dan een loodgieter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je kookt water in een waterkoker niet, je brengt het aan de kook. Daarna gaat het apparaat direct uit. Je kookt dus niet de bacteriën dood, dan moet je het water echt 10 minuten laten doorkoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er zitten nauwelijks voedingsstoffen in water en af en toe aan de kook brengen is best funest voor populaties. Dus eigenlijk steriliseer je de boel dermate op regelmatige basis dat het weinig risico heeft dat overgebleven wat een issue zal worden.

Natuurlijk kunnen bacteriën delen in 15 minuten, maar het gebrek aan voedingsstoffen zal dan een beperkende factor blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kpriem
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-12-2023
De experts zeggen..

Kan ik water in de waterkoker laten staan?
Nee, het is niet goed om water in de waterkoker te laten staan.

Als je water laat staan in de waterkoker, zal er kalkaanslag ontstaan. Dit kan de smaak van je thee beïnvloeden, maar ook de levensduur en de efficiëntie van je waterkoker kan hierdoor verkorten.

bron:
https://www.waterkokeradv...e-waterkoker-laten-staan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

DexterDee schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:24:
[...]

Water dat overblijft na het koken van je vorige beurt heeft een hogere concentratie opgeloste kalk en mineralen.
Gekookt water heeft juist een lagere concentratie opgeloste kalk en mineralen. Door water te koken verdwijnt de tijdelijke hardheid (opgelost calciumwaterstofcarbonaat en magnesiumwaterstofcarbonaat) en blijft alleen de blijvende hardheid over.
Na het koken bevat de waterkoker een suspensie van calciumcarbonaat in water. Het water ziet er troebeler uit dan kraanwater. Als je het gekookte water te lang laat staan daalt het calciumcarbonaat neer en krijg je kalkaanslag.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

fopjurist schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:39:
Gekookt water heeft juist een lagere concentratie opgeloste kalk en mineralen. Door water te koken verdwijnt de tijdelijke hardheid (opgelost calciumwaterstofcarbonaat en magnesiumwaterstofcarbonaat) en blijft alleen de blijvende hardheid over.
Na het koken bevat de waterkoker een suspensie van calciumcarbonaat in water. Het water ziet er troebeler uit dan kraanwater. Als je het gekookte water te lang laat staan daalt het calciumcarbonaat neer en krijg je kalkaanslag.
Technically right is the best kind of right. Suspensie en oplossing zijn inderdaad twee verschillende dingen. Punt is dat de concentratie calcium en magnesiumverbindingen ten opzichte van het water toeneemt en dat dit dus eventuele gevolgen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 17:11

DropjesLover

Dit dus ->

Qooker _/-\o_

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-09 15:26
Bedankt voor je bijdrage, het is trouwens Quooker.

Om nog even in te gaan op het koffieapparaat, voel na een paar dagen maar eens met je vinger aan de binnenkant van het waterreservoir als je er water in laat staan. Als deze glibberig aanvoelt dan zijn de algen al begonnen. Daarom zou ik dat wel periodiek (lees: dagelijks) vervangen. En soms even uitspoelen met wat kokend water.

[ Voor 4% gewijzigd door Slappyjoez op 04-08-2022 10:05 ]

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

365 dagen, 24u per dag. Ik heb een kokendwaterkraan :)
Zolang je water weer opnieuw kookt is er geen probleem lijkt me want dat doodt dan alle schadelijke bacteriën.

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-08-2022 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik snap niet dat je in je TS beweert dat Google geen antwoord geeft.

Ik voerde je TT in Google in, en vond onder andere dit:

https://www.maxvandaag.nl...etten-is-een-slecht-idee/

https://www.plusonline.nl...fabels-over-je-waterkoker

https://www.waterkokeradv...e-waterkoker-laten-staan/

https://www.startpagina.n...28594/waterkoker-gebruik/

Deze links spreken elkaar tegen op sommige punten, doe je eigen reasearch maar :D

De belangrijkste vraag is: Waarom heb je uberhaupt extra water in je waterkoker zitten? Dan kook je continue te veel water? Lekker energiezuinig. (maarja, ik zie hier mensen Quooker noemen, dat is pas energieneutraal :') ) Afgezien dat kraanwater in sommige gebieden snel 'oud / stale' wordt.

Zijn er echt mensen die een waterkoker tot de rand vullen, en deze per kopje opdrinken en opwarmen? 8)7

En zoals reeds gemeld: Een scheut kokend water in de afvoer kan af en toe ook geen kwaad.

TL:DR Ik laat nooit water in mijn waterkoker zitten, het klein beetje extra gooi ik direct de gootsteen in.

[ Voor 4% gewijzigd door The_BoKmeester op 04-08-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Slappyjoez schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor je bijdrage, het is trouwens Quooker.

Om nog even in te gaan op het koffieapparaat, voel na een paar dagen maar eens met je vinger aan de binnenkant van het waterreservoir als je er water in laat staan. Als deze glibberig aanvoelt dan zijn de algen al begonnen. Daarom zou ik dat wel periodiek (lees: dagelijks) vervangen. En soms even uitspoelen met wat kokend water.
Als er algen in je waterreservoir groeien drink je te weinig koffie :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Ik gooi het overschot ook altijd in de gootsteen, omstebeurt in de keuken en de badkamer

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als je een mierennest hebt of onkruid is het daar ook nog goed voor :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Marzman schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:29:
Als je een mierennest hebt of onkruid is het daar ook nog goed voor :)
Goed voor de mieren of het nest? :+
Pagina: 1