Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-10 15:45
Wij (koppel) gaan binnenkort naar Costa Rica voor 3 weken. Inmiddels al erg veel uitgezocht en wijzer geworden, maar de meest ideale route met alle toppers te bezoeken blijft lastig. We hebben de complete 3 weken bezit van een huurauto. aankomst en vertrek is San José.

We willen graag diversiteit, dus strand, stad, local, jungle, vulkaan, rivieren etc. graag willen we ergens ook voor 3 a 4 dagen in een luxe resort vertoeven. het moet wel vakantie zijn en dus elke dag een andere plaats en 3 a 4 uur in de auto willen we ook niet. om de 2 a 3 dagen lijkt ons prima afhankelijk van wat er te doen is.

Op moment heb ik de volgende route bedacht:
aankomst San José
Tortuguero
Sarapiqui
La Fortuna
Rincón de la Vieja
Sámara
Monteverde
Manuel Antonio
Vertrek San José

Bovenstaande leek mij wel in de 3 weken te passen met al onze wensen.
Corcovado en Puerto Viejo de Talamanca stond ook op mijn lijstje, echter liggen deze niet echt op de route.

Wat vinden jullie van bovenstaande en voldoet dit aan onze wensen of kunnen we beter één of meer andere plaatsen bezoeken/andere route nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 19:26
Ik heb een vergelijkbare vakantie gedaan in 15 dagen dus in 3 weken moet het zeker kunnen :)
In Tortuguero heb je weinig aan een huurauto ;) Wij hebben toen (bijna 15 jaar geleden) transfers vanuit San Jose naar Tortuguero geregeld en de huurauto daarna opgehaald.
Alles vanuit NL geboekt bij een crstours.com en vlucht apart geboekt. Zoals gezegd dat was 15 jaar geleden en toen was het allemaal meer dan prima geregeld. Mocht je ze willen gebruiken zul je zelf recente recensies moeten bekijken.

Edit: check de "Costa Rica Highlights" packages op crstours.com dan zie je wat er zo'n beetje mogelijk is in 8 / 15 / 21 dagen.

[ Voor 11% gewijzigd door Caeruleus op 25-07-2022 16:51 ]

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Huurauto inderdaad weinig aan, maar is makkelijker mijn weg te vervolgen ipv terug naar san jose. Voor nu waarschijnlijk maar 2 dagen gepland dus links of rechtsom ben ik het ook kwijt aan alternatief transport en/of tijd.

Boek alles zelf, maar wellicht even spieken op crstours. Thnx in ieder geval voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 10:25
Oh man, prachtig vooruitzicht. Even wat losse flodders: In 2012 geweest. Veel overeenkomsten.
  • Tortuguero kom je het mooiste per boot in!
  • In de buurt van Sámara - het is maar wat je in de buurt noemt - heb je Coco en Playa Hermosa. Prachtige omgeving, ongelofelijke stranden.
  • Finca el Carmen en het park Silvestre Caño Negro. Prachtige omgeving.
  • in la Fortuna zat een Nederlands/Belgische organisatie die wandeltochten en zuks deed! Ik hoop dat ze er nog zitten, prachtige wandeling, nachtelijke verkenning van een stuk jungle/bos en werd afgesloten in hotsprings met een drankje en gezichtsmasker!
Verder, plan niet te veel, als het niet te druk is kom je de mooiste dingen tegen door aan de hotels/lodges/B&B's te vragen. Veel local guides met bergen ervaring.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:14

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik ben er ook 4 weken geweest en mijn persoonlijke highlight was zonder twijfel Los Quetzales National Park. Een prachtige sprookjesachtige vallei, supermooie natuur en het dorpje in het dal is nog echt jaren terug in de tijd. En oh ja, de felbegeerde Quetzal ook gezien dankzij een lokale gids. Door velen gezien als een van de mooiste vogels van midden Amerika.

Corcovado ligt inderdaad niet op de route, maar kwam voor mij op een goede tweede plaats. In die natuur de mooiste wandelingen gemaakt. Zorg voor een camera met een flinke telelens. Toekans, Luiaards, Papegaaien, ze zitten vaak op een flinke afstand.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvR79
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-10 16:38
Zeker een prachtig vooruitzicht. Hier ook wat losse flodders (in 2019 geweest met twee kinderen van 9 en 11).
  • Tortuguero inderdaad per boot. Wij hadden een georganiseerde groepstrip aan het begin van onze reis, na afloop stond onze huurauto klaar. De rest hebben we zelf gereden.
  • Houdt er bij verplaatsing rekening mee dat je niet hard kunt rijden. 50 km/u gemiddeld is al veel.
  • Onze reis was: San Jose > Tortuguero > Arenal > Monteverde > Manuel Antonio > Corcovado > Puerto Viejo.
  • Bij Corcovado hebben we de huurauto ingeleverd en zijn we teruggevlogen naar San Jose, van daar een transfer naar Puerto Viejo. Was een lange reisdag, zou ik niet aanraden. Puerto Viejo was wel leuk, gezellig Caribisch sfeertje. Maar niet een must-see wat mij betreft. Voor ons was het een paar dagen chillen aan het eind van de vakantie.
  • Corcovado ligt inderdaad uit de route maar vond ik wel een van de hoogtepunten. Maar denk wel lastig te combineren met Rincon de la Vieja/Samara. Wij hebben in ieder geval de afweging gemaakt om dit niet te doen.
  • In de buurt van Manuel Antonio hadden we een mooie lodge in het binnenland. Erg leuke plek om te raften/wandelen. Heette Rafiki Lodge o.i.d..
Verder ziet je reis er goed uit. Krijg spontaan weer zin om terug te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ik ben er een aantal jaren geleden geweest, erg mooi land! Eens met alles wat hierboven staat ;)

Waarschijnlijk een tip die te laat komt, maar mocht je met KLM via Panama City vliegen, dan zou ik daar de diversiteit "stad" doen; San José is niet echt boeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep steden vond ik in Costa Rica niet veel aan. Wij deden drie dagen acclimatisering in San Jose maar dat was echt niet het leukste. Ook cartago vond ik niet echt veel aan. Ons rondje (tien jaar geleden) ging ook langs montezuma. Een chill surfersdorpje.

Het leukste vond ik wandelingen in de jungle met lokale gidsen. Veelal via de pensions geregeld.

Ik heb toen ook een huurauto geregeld na het bezoek aan torteguero. Die stond klaar bij het uitstappen uit de boot (laatste 2u naar torteguero is denk ik altijd met de boot?). Maar je auto daar neerzetten kan natuurlijk ook vast wel ergens.

[ Voor 25% gewijzigd door JvS op 26-07-2022 07:41 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 10:25
JvS schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:39:
Yep steden vond ik in Costa Rica niet veel aan.
Same. Niet veel aan, druk en eigenlijk niet interessant. Hotel voor aankomst en vertrek, meer niet!

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:24
Wij zijn maart dit jaar er geweest (via Tenzing Travel grotendeels geregeld, wij boekten vorig jaar en met COVID vonden we een reisbureau achter de hand makkelijker). Voor Tortuguero moet je tevoren je toegang tot het park regelen. Bij hotelkeuze ook kijken naar de activiteiten, sommige hebben 2 tours per dag inclusief, anderen 1 tour.
Huurauto, zeker voor 4x4 gaan of alleen op hoofdwegen blijven, een dagje heb ik vermijd tolwegen aangezet, en dat heb ik geweten ook, andere keer was de route langs een helling waarbij de lokalen klaarstonden je naar boven te slepen tegen vergoeding maar wat niet nodig was want sperdifferentieel aan en rustig zelf omhoog gekropen, ik was dolblij met de 4x4. Let op dat lekke banden zelf geregeld moeten worden (althans in mijn huurcontract, zelf geen last gehad, maar collega die er paar jaar terug was had het 4 keer).

Wij hadden hotspot bij de auto geboekt maar dekking viel tegen onderweg en was prima in de hotels. Gelukkig alle routes thuis al in Google Maps gepland en de kaarten erbij gedownload.
Snelheden op de wegen liggen laag en vaak kun je niet doorrijden door drukte, wegwerkzaamheden. Dus plan 50kmh als max voor jezelf, en tank tijdig.

Onze route, San José, Puerto Viejo de Limon, San Gerardo de Dota, Manuel Antonio (park met gids viel tegen vond ik), La Fortuna, Monteverde, San Bernardo de Bagaces (thermische rivier), en als afsluiting Peninsula Papagayo.
San José was 1 nacht, Papagayo waren er 5, dat was puur ontspanning, de rest allemaal 2 tot 3 nachten.

Corcovado niet gedaan maar daardoor 1 apensoort niet gezien, en dat is ook de beste kans op een luipaard (die we dus ook niet gezien hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:12
Djordjo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 00:17:
Ik ben er een aantal jaren geleden geweest, erg mooi land! Eens met alles wat hierboven staat ;)

Waarschijnlijk een tip die te laat komt, maar mocht je met KLM via Panama City vliegen, dan zou ik daar de diversiteit "stad" doen; San José is niet echt boeiend.
Mijn tip heb je waarschijnlijk ook niets meer aan, maar de stranden hebben we aangedaan in Panama (San Blas is top, Bocas del toro een goede tweede)....en Costa Rica voor de parken. Maar alles met lokaal vervoer gedaan, je wil denk ik niet met een huur auto de grens over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
flyingdutchboy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:29:
[...]

Mijn tip heb je waarschijnlijk ook niets meer aan, maar de stranden hebben we aangedaan in Panama (San Blas is top, Bocas del toro een goede tweede)....en Costa Rica voor de parken. Maar alles met lokaal vervoer gedaan, je wil denk ik niet met een huur auto de grens over
San Blas ben ik niet geweest maar Bocas del Toro wel, inderdaad een aanrader! En vanuit daar over een gammele brug de grens overgegaan naar Costa Rica. Ik lees nu net dat die brug 5 jaar geleden ingestort is. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Zou zo de grens over gaan, echter mag dit niet met de huurauto. we bijven dus voor nu echt binnen Costa Rica zelf.
flyingdutchboy schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:29:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

DexterDee schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 00:06:
Ik ben er ook 4 weken geweest en mijn persoonlijke highlight was zonder twijfel Los Quetzales National Park. Een prachtige sprookjesachtige vallei, supermooie natuur en het dorpje in het dal is nog echt jaren terug in de tijd. En oh ja, de felbegeerde Quetzal ook gezien dankzij een lokale gids. Door velen gezien als een van de mooiste vogels van midden Amerika.

Corcovado ligt inderdaad niet op de route, maar kwam voor mij op een goede tweede plaats. In die natuur de mooiste wandelingen gemaakt. Zorg voor een camera met een flinke telelens. Toekans, Luiaards, Papegaaien, ze zitten vaak op een flinke afstand.
Ik heb de Quetzal gespot in San Gerardo de Dota, ook met dank aan de lokale gids. Zonder gids zal je veel dieren niet gaan spotten, ook in de andere parken hebben we van alles gespot door de gidsen.

Voornaamste tips die ik heb is dat de stad San Jose niet veel voorstelt, gidsen in de bekende parken wel echt een aanrader zijn en de zip line in het Monteverde absoluut de moeite waard is.
Je moet alleen geen hoogtevrees hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:14

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Tortelli schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:52:
Ik heb de Quetzal gespot in San Gerardo de Dota, ook met dank aan de lokale gids. Zonder gids zal je veel dieren niet gaan spotten, ook in de andere parken hebben we van alles gespot door de gidsen.

Voornaamste tips die ik heb is dat de stad San Jose niet veel voorstelt, gidsen in de bekende parken wel echt een aanrader zijn en de zip line in het Monteverde absoluut de moeite waard is.
Je moet alleen geen hoogtevrees hebben :D
Een gids is echt wel een must als je een hike door de natuur maakt ja. Je ziet zoveel meer. Zo'n gids weet plaatsen waar de kans het grootst is dat je bijzondere dieren ziet. Op een van onze tochten hadden we de legendarische Bullet-Ants gevonden. Gids liet ze op een tak op en neer lopen, met z'n andere hand leunde hij ongemerkt tegen de boom waar ze omhoog liepen. Dat ging net goed zeg :D Die kleine en felgekleurde kikkertjes zijn ook prachtig. Zorg voor een goede verrekijker en maak ook eens een nachttocht, dan kom je ook heel bijzondere dieren tegen. Een gids kun je overal vinden, gewoon even navragen bij het hotel of B&B.

Ziplinen in Monteverde is inderdaad super gaaf. Vooral die langste zipline van meer dan een kilometer. Hoort zeker in de top 10 van leukste dingen om te doen in Costa Rica

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 10:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Costa Rica, wat een land! Pura vida! Wij zijn er ook 3 weken geweest, maar vooral in het noorden en het westen. Arenal vonden we een mooi gebied, vooral de hot springs waren tof. De steden zijn inderdaad niets aan.

[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 29-07-2022 14:16 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
dank allemaal voor jullie reacties.

Het schema hou ik aan zoals bovenstaand beschreven. in San jose verblijven we 2 dagen (1 dag komen we 's avonds laat aan. dag erna is jetleg en in de stad gaan kijken. volgende dag vroeg halen we huurauto op.

Tortueguero 2 dagen
la foruna 3
rincon de la vieja 3
samara 3
montverde 3
manuel antonio 3
San Jose 1 dag (volgende dag vliegveld)

Dan heb ik nog 2 dagen over. kan kijken naar een andere plaats, maar wellicht kan ik ook ergens een dag toevoegen omdat het groot en interessant genoeg is.

Wat zouden jullie adviseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
basjuhh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:02:
dank allemaal voor jullie reacties.

Het schema hou ik aan zoals bovenstaand beschreven. in San jose verblijven we 2 dagen (1 dag komen we 's avonds laat aan. dag erna is jetleg en in de stad gaan kijken. volgende dag vroeg halen we huurauto op.

Tortueguero 2 dagen
la foruna 3
rincon de la vieja 3
samara 3
montverde 3
manuel antonio 3
San Jose 1 dag (volgende dag vliegveld)

Dan heb ik nog 2 dagen over. kan kijken naar een andere plaats, maar wellicht kan ik ook ergens een dag toevoegen omdat het groot en interessant genoeg is.

Wat zouden jullie adviseren ?
Corcovado toevoegen na Manuel Antonio, of Puerto Viejo de La Limon na Tortuguero.
Beide bieden een andere omgeving en micro klimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
Puerto Viejo de La Limon Leuker dan Sarapiqui?
swhnld schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:47:
[...]

Corcovado toevoegen na Manuel Antonio, of Puerto Viejo de La Limon na Tortuguero.
Beide bieden een andere omgeving en micro klimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
basjuhh schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:32:
Puerto Viejo de La Limon Leuker dan Sarapiqui?
[...]
Het is een kwestie van smaak en wat je wil. Sarapuque is veel minder ontwikkeld.
In Puerto Viejo zijn hele mooie stranden, Cahuito nationaal park is gratis toegankelijk, Jaguar Rescue Center had geen Jaguars meer wel kleinere katachtigen.
Wij zaten in Le Cameleon hotel, met bijbehorende strandclub, echt genoten een paar dagen compleet wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:21

TommyGun

Stik er maar in!

Ik weet dat dit een wat ouder topic is, maar ik twijfel heel erg over Costa Rica. Sowieso heb ik niet veel met Midden Amerika (ik ga liever naar de VS of andere westerse landen), maar de natuur lijkt me wel geweldig.

Alleen, in tegenstelling tot hier, lees ik heel veel - op bijvoorbeeld Reddit - over de waardeloze infrastructuur, corruptie, misdaad, matig eten en dergelijke. Zoals deze posts;
https://www.reddit.com/r/4x4/s/kYO1BM7R4i
https://www.reddit.com/r/travel/s/6mf2YtbOxn

Nu ben ik niet naïef en moet je overal op je hoede zijn, maar het klinkt vrij heftig allemaal?

Het lijkt wel gebaseerd te zijn op de waarheid aangezien door overheden voor veel van die zaken wordt gewaarschuwd;
http://diplomatie.belgium...ene-veiligheid-costa-rica
En
https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/costa-rica

Dit soort berichten liegen er ook niet om;
https://ticotimes.net/202...omic-and-tourism-concerns

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuhh
Ik ben 1,5 jaar geleden geweest en hebben een twaalftal plaatsen aan gedaan. In costa rica is een globale snelweg, die is erg goed. Snelwegen er rond zijn van mindere kwaliteit maar nog steeds ok. Zodra je naar een kleiner of minder bekende plaats wilt gaan of naar een park heb je kans op mindere wegen. Dit zijn meestal gravelwegen wat niet fijn rijd, maar ook geen ramp is.

Heb me er eigenlijk nooit onveilig gevoelt, ook s avonds niet. Locals zijn over het algemeen erg behulpzaam en eerlijk.

Je moet er voornamelijk voor de natuur en activiteiten naar toe gaan. Hiken, parken, watervallen, schildpadden en dolfijnen, stranden, waterfall repelling en de beroemze ziplinen zijn geweldig om te doen.
TommyGun schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:34:
Ik weet dat dit een wat ouder topic is, maar ik twijfel heel erg over Costa Rica. Sowieso heb ik niet veel met Midden Amerika (ik ga liever naar de VS of andere westerse landen), maar de natuur lijkt me wel geweldig.

Alleen, in tegenstelling tot hier, lees ik heel veel - op bijvoorbeeld Reddit - over de waardeloze infrastructuur, corruptie, misdaad en dergelijke. Zoals deze posts;

Nu ben ik niet naïef en moet je overal op je hoede zijn, maar het klinkt vrij heftig allemaal?

Het lijkt wel gebaseerd te zijn op de waarheid aangezien door overheden voor veel van die zaken wordt gewaarschuwd;
En

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
Sowieso heb ik niet veel met Midden Amerika (ik ga liever naar de VS of andere westerse landen)
In welke landen in Midden-Amerika ben je al geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@TommyGun Costa Rica is het veiligste land van Midden Amerika, en enorm populair bij Amerikaanse toeristen.
Boek tevoren hotels via een reisbureau, en pak de tolwegen met je huurauto, en gebruik je gezonde verstand, ga niet met je Rolex lopen showen, of drugs gebruiken.

En horror verhalen vindt je zelfs over Amsterdam op Reddit. Mensen kunnen overal in de problemen komen door pech of door domme dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37

Alleen, in tegenstelling tot hier, lees ik heel veel - op bijvoorbeeld Reddit - over de waardeloze infrastructuur, corruptie, misdaad, matig eten en dergelijke. Zoals deze posts;

En

wij gaan over 6 weken naar CR, maak me eigenlijk niet heel veel zorgen, hebben 3 weken een auto en probeer gewoon niet in het donker te rijden en of over straat te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 13:25

TheBorg

Resistance is futile.

RenaldoN schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:39:
[...]

wij gaan over 6 weken naar CR, maak me eigenlijk niet heel veel zorgen, hebben 3 weken een auto en probeer gewoon niet in het donker te rijden en of over straat te lopen.
Een Suzuki Vitara of andere 4x4 is op zich wel praktisch op de gravel wegen.

Heb me er nooit onveilig gevoeld maar wel altijd voor gezorgd dat we een slaapplek hadden gevonden voor het donker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:37
TheBorg schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Een Suzuki Vitara of andere 4x4 is op zich wel praktisch op de gravel wegen.

Heb me er nooit onveilig gevoeld maar wel altijd voor gezorgd dat we een slaapplek hadden gevonden voor het donker wordt.
ik heb dit pakket geboekt exclusief de vluchten:
https://www.nrv.nl/core.s...ard_id=22&entiteit_id=746
zonder me in te lezen hebben we het gewoon maar geboekt :)
Pagina: 1