Nieuws of advertorial?

Pagina: 1
Acties:

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:20

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
nieuws: Gratis wifi-initiatief [..] is beschikbaar op 700 Nederlandse l... @TijsZonderH

Wat is precies de nieuwswaarde van dit artikel? Een commerciele dienstverlener heeft 700 klanten. Gefeliciteerd. Gaan jullie dit voor iedere dienstverlener doen? Of is dit een verkapte advertorial? Volgens mij zetten jullie daar normaal gesproken duidelijk bij dat het een advertorial betreft.

[ Voor 9% gewijzigd door ocn op 25-07-2022 15:39 ]

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:33

WoutF

Hoofdredacteur
Volgens mij zetten jullie daar normaal gesproken duidelijk bij dat het een advertorial betreft.
Klopt, fijn je dat weet :) daarmee is dan ook meteen je vraag beantwoord

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
WoutF schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Klopt, fijn je dat weet :) daarmee is dan ook meteen je vraag beantwoord
Wat een bijdehand antwoord :+

Ik heb dan blijkbaar in ieder geval één van mijn drie vragen alvast beantwoord.

Blijven over: wat is precies de nieuwswaarde van dit artikel? Gaan jullie dit voor iedere commerciële dienstverlener gratis doen?

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Eerlijk, je staat met 'verkapte advertorial' al meteen met 0-1 achter bij me, ook al probeer je best een legitieme vraag te stellen. Maar om je toch een serieus antwoord te geven: we schrijven heel vaak berichten over mijlpalen. In de kwartaalcijfers van socialemediadiensten schrijven we bijvoorbeeld ook hoeveel gebruikers ze hebben. Of we schrijven het over diensten die gratis te gebruiken zijn, zoals Matrix. Dit doen we al jaren, omdat de groei van diensten of bedrijven nieuwswaardig is.

We laten ons daarbij niet leiden door de commerciële achtergrond. We beoordelen het op basis van hoe interessant de dienst is voor lezers, voor internet of voor de maatschappij. We schrijven het over Facebook en over Matrix. Publicroam is een interessante dienst voor Nederland waar we ook vaker over hebben geschreven. Ergo, de groei is interessant.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2025 ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik vind het wel appels en peren. Had PublicRoam BV een andere naam gehad, bijv. Microsoft Publieke WiFi, Centric Publieke WiFi of Capgemini Publieke WiFi, was het artikel dan ook gepubliceerd? Misschien mis ik gewoon wat verdieping of een kritische noot. Wat ik door mijn oogharen zie is de groei van een monopolie. Dat is interessant (en wellicht zelfs nieuwswaardig).

De framing van de dienst, en het nieuwsartikel gaat daarin mee, is dat het initiatief gratis is. Maar in feite draait deze dienst volledig op publieke gelden, terwijl het geen liefdadigheidsinstelling is.

[ Voor 21% gewijzigd door ocn op 25-07-2022 17:21 ]