TLDR: Wat is de opzegtermijn bij een 0-uren contract waarop aanvullend vaste dagen zijn afgesproken?
Beste Tweakers,
Eind juni is mijn vrouw weer begonnen met werken in een winkel. Hier heeft ze een paar jaar geleden al eerder gewerkt, maar is daar weggegaan tijdens een zwangerschap. Dit doet er in dit geval niet toe, maar de manier waarop was toen niet echt prettig en beinvloed welilcht onze blik op de situatie.
Omdat mijn vrouw hiervoor enkel dagdelen heeft gewerkt, en in deze winkel hele dagen gebruikelijk zijn, wist ze niet of ze fysiek en mentaal wel in staat is om hele dagen in de winkel te werken, ook in combinatie met ons gezin. Afgesproken met een van de eigenaren is dat ze een 0-uren contract zou krijgen. Omdat op woensdag mijn vrije dag is, wilde ze op woensdag werken en eventueel 1 zaterdag in de maand. Besloten is om rustig te beginnen dus is er voor haar een uitzondering gemaakt en waren de eerste diensten halve dagen. So good, so far.
Na de tweede keer werken heeft ze een gesprek gehad met de leidinggevende, waarin werd gevraagd of ze leiding wilde geven aan de medewerkers, en of ze eventueel op vrijdag ook kon werken. In overleg met mijn werk is dat goedgekeurd, omdat we zelf voor de kleine willen zorgen.
Echter, na de eerste keer een hele dag werken kwam ze kapot thuis. Misschien even wennen dachten we, maar de dienst daarna was het nog erger. Geen puf meer en ze moest er 2 dagen van bijkomen. Daarom hebben we besloten om ermee te stoppen. Halve diensten zijn niet mogelijk en hele zijn te zwaar voor mijn vrouw.
Nu is echter de moeilijkheid gerezen: Gaat het om een 0-uren contract (met 4 dagen opzegtermijn) of om een contract voor de woensdag en 1 zaterdag in de maand (met een opzegtermijn van een maand)?
De passages in het contract hierover zijn als volgt:
Beste Tweakers,
Eind juni is mijn vrouw weer begonnen met werken in een winkel. Hier heeft ze een paar jaar geleden al eerder gewerkt, maar is daar weggegaan tijdens een zwangerschap. Dit doet er in dit geval niet toe, maar de manier waarop was toen niet echt prettig en beinvloed welilcht onze blik op de situatie.
Omdat mijn vrouw hiervoor enkel dagdelen heeft gewerkt, en in deze winkel hele dagen gebruikelijk zijn, wist ze niet of ze fysiek en mentaal wel in staat is om hele dagen in de winkel te werken, ook in combinatie met ons gezin. Afgesproken met een van de eigenaren is dat ze een 0-uren contract zou krijgen. Omdat op woensdag mijn vrije dag is, wilde ze op woensdag werken en eventueel 1 zaterdag in de maand. Besloten is om rustig te beginnen dus is er voor haar een uitzondering gemaakt en waren de eerste diensten halve dagen. So good, so far.
Na de tweede keer werken heeft ze een gesprek gehad met de leidinggevende, waarin werd gevraagd of ze leiding wilde geven aan de medewerkers, en of ze eventueel op vrijdag ook kon werken. In overleg met mijn werk is dat goedgekeurd, omdat we zelf voor de kleine willen zorgen.
Echter, na de eerste keer een hele dag werken kwam ze kapot thuis. Misschien even wennen dachten we, maar de dienst daarna was het nog erger. Geen puf meer en ze moest er 2 dagen van bijkomen. Daarom hebben we besloten om ermee te stoppen. Halve diensten zijn niet mogelijk en hele zijn te zwaar voor mijn vrouw.
Nu is echter de moeilijkheid gerezen: Gaat het om een 0-uren contract (met 4 dagen opzegtermijn) of om een contract voor de woensdag en 1 zaterdag in de maand (met een opzegtermijn van een maand)?
De passages in het contract hierover zijn als volgt:
6.1 De arbeidsovereenkomst wordt in beginsel aangegaan voor nul uur per week. Indien geschikte werkzaamheden voor de werknemer voor handen zijn, zal de werkgever de werknemer echter oproepen voor het verrichten van deze werkzaamheden. De werknemer verplicht zich om na deze oproep de werkzaamheden te verrichten. Indien op basis van soortgelijke afspraken als bij deze overeenkomst tussen partijen zijn gemaakt, meerdere werknemers in aanmerking komen om te worden opgeroepen voor het verrichten van bepaalde werkzaamheden, zal de werkgever deze werknemers oproepen in volgorde van anciënniteit
Afgelopen vrijdag heeft ze via Facebook Messenger haar ontslag aangeboden, en werd haar gezegd dat ze vandaag haar uniform zou kunnen inleveren, en dat ze binnenkort de eindafrekening zou krijgen. Toen ze dat vandaag echter deed kwam de hoofdbaas haar vertellen dat ze deze maand nog moest uitdienen omdat ze een maand opzegtermijn heeft. Daarop is ze in huilen uitgebarsten, maar daar had hij geen boodschap aan. Sterker nog, als ze besluit om woensdag niet te komen ziet hij dat als contractbreuk en zal zij daarvoor schadevergoeding moeten betalen.6.4 De dagen en tijden waarop de arbeid dient te worden verricht worden bepaald door de werkgever, welke daarbij, zoveel als de eisen van een goede bedrijfsvoering toelaten, rekening houdt met de wensen van de werknemer. Aanvullend is afgesproken dat werknemer iedere woensdag werkt en één keer per maand op zaterdag tot 14.00 uur.
Drie maanden na indiensttreding wordt bekeken of de arbeidsovereenkomst kan worden omgezet in een min-max contract.
[ Voor 3% gewijzigd door henk1994 op 25-07-2022 15:20 ]