Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-10 22:38
Mijn vraag
...

Ik ben bezig om APs monitoring te installeren maar het begint al dat de instructie verwijst naar aps ecu in de play store maar daar niet is te vinden. Wel een ema app en een ena manager app maar dat zijn dezelfde volgens mij.

iemand enig idee? of een instructie die wel klopt met de werkelijkheid?

Alle reacties

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 22:44
Je meld je eerst aan als 'installateur' via de website van APsystems. Hierbij krijg je inloggegevens om online op de EMA omgeving te komen. Hier kan je een project aanmaken en inloggegevens creëren voor de EMA App (feitelijk de particulieren App).

EMA Manager (Installateurs APP) = EMA online omgeving, maar dan als app
EMA App (Particulieren APP) = Om read-only de gegevens in te zien van het systeem.

Heb je een project aangemaakt, en je gaat naar de EMA manager, dan kan je ook lokaal inloggen op de ECU-R (de APS ECU app in principe), dan kan je op de ECU-R alle instellingen goed zetten, om of wifi of wired verbinding te maken met het internet. Waarna je op de EMA app alles kan inlezen.

• snoef
@burnoutpc dank, ik ga het zo proberen. op site van aps staat een video met de instructie om via de play store aps ecu te installeren. is dat dan niet up to date?

• snoef
je zou toch denken dat zoiets geautomatiseerd is; het aanvragen van inloggegevens?

Hi, Thanks for reaching out to APsystems costumer support.
Due to vacation period there can be a delay on your answer, nevertheless, all cases will be handled.
Please do not open a new case for checking up on pending ones.

Best regards

Technical Support Team

of gaan ze inderdaad nakijken of mijn kvk nummer echt voor de installateursbranche is?

• burnoutpc
Duurt een dag of iets en dan krijg je een mail binnen met alle gegevens. Ik begreep dat er in de EMA manager ook een optie was voor particulieren om een account te krijgen. Maar dit is net zo makkelijk.

Alle andere apps zijn mij niet bekend en of oud.

• snoef
Antwoord: ze geven me geen toegang. In de ema manager app staat rechtsonder de optie om de ECU app te downloaden volgens hun bijgevoegde voorbeeld. Maar bij mij staat er local access. Ik zal er eens induiken.

• burnoutpc
Bijzonder. Misschien hebben ze hun beleid aangepast omdat er teveel particulieren als installateur inschrijven.

Local Access is om direct ( in de buurt van de ECU-R) contact te maken. Om zo je instellingen te wijzigen en de ECU-R bereikbaar te maken via WIFI of LAN

Kan je hier niets mee?

https://emea.apsystems.co...-account-registration.pdf

Zogenaamde DIY account, volgens mij doet dat precies alles wat je ook met een installer account zou kunnen.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
de EMA manager app heeft de aps ecu app functies ingebakken, via de app kun je lokaal toegang krijgen tot de ecu. geheel zonder account.
op het begin scherm ie je klein onderin de optie voor lokaal beheer, zorg er dan wel voor dat je met het wifi hotspot van ecu verbonden bent..

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• burnoutpc
geenwindows schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:48:
de EMA manager app heeft de aps ecu app functies ingebakken, via de app kun je lokaal toegang krijgen tot de ecu. geheel zonder account.
op het begin scherm ie je klein onderin de optie voor lokaal beheer, zorg er dan wel voor dat je met het wifi hotspot van ecu verbonden bent..
Correct. Maar ik kan mij voorstellen dat het wenselijk is om ook niet lokaal bij je gegevens te kunnen. Vroeger kon dit als DIY alleen door je aan te melden als installateur, om vervolgens een workspace te creeren voor jezelf, waarna je bij de EMA app er ook op afstand bij kan.

Inmiddels kan je ook als DIY diezelfde functies krijgen, zonder hiervoor als installateur te hoeven in te schrijven (wat blijkbaar nu niet meer mogelijk is dus?)

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
burnoutpc schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Correct. Maar ik kan mij voorstellen dat het wenselijk is om ook niet lokaal bij je gegevens te kunnen. Vroeger kon dit als DIY alleen door je aan te melden als installateur, om vervolgens een workspace te creeren voor jezelf, waarna je bij de EMA app er ook op afstand bij kan.

Inmiddels kan je ook als DIY diezelfde functies krijgen, zonder hiervoor als installateur te hoeven in te schrijven (wat blijkbaar nu niet meer mogelijk is dus?)
Ik heb begin dit jaar een DIY aangemaakt via de toen nog ecu app, hoefde me hiervoor niet als installer te registreren. voor zover ik kan zien kun je met een diy account o.a. niet de Grid profiel aanpassen, iets wat je gewoon wel kan doen via lokaal toegang,

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• snoef
@burnoutpc ik heb de link die plaatste geprobeerd maar er wordt verwezen naar een diy icoontje en dat heb ik niet.
De ECU app staat niet meer in de play store en ik heb hem elders gedownload. Maar met drie icoontjes onderin en geen 5 en geen diy.
Als ik verbinding maak met de wifi van de ECU zelf kan ik wel alles scannen en opbrengst zien. Maar nu nog via mijn eigen wifi zodat ik niet meer heen en weer hoef te schakelen.

• snoef
Als ik inlog op ema manager en via local access alles invul zit er onder instellingen de optie om aan te melden. Na alle gegevens te hebben ingevuld en gebruikersvoorwaarden te hebben geaccepteerd (en terug verbinding met internet te hebben gemaakt) geeft ie aan failliet. Maar niet wat en hoe.

• snoef
niemand?
Ik heb de ecu app inmiddels via aptoide gedownload en ik kan alles van de panelen zien maar alleen via de wifi van de ecu-r zelf.
Het lukt me niet om een account aan te maken
en wat betekenen al die zaken onder grid profile? over voltage, under frequency e.d.? moet ik daar iets mee?

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:55
Als je geen installer account krijgt van ze, kun je dan wel de firmware van de DS3 micro inverters upgraden?
Met "local access" of DIY?

• darwusch
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:55
darwusch schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:08:
Als je geen installer account krijgt van ze, kun je dan wel de firmware van de DS3 micro inverters upgraden?
Met "local access" of DIY?
Ik zal mijn eigen vraag beantwoorden, want ik kreeg net een email van APsystems:

De firmware van alle omvormers/ECUs wordt automatisch bijgewerkt zodra ze met internet zijn verbonden.
Wij registreren de installateur accounts alleen voor professionele PV installatiebedrijven.

• snoef
Betekent dit dat ik een installateur moet vinden die een account voor mij kan aanmaken?
Wanneer vind aps dat je installateur bent?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:42

RvV

Dat installateursbeleid is inderdaad aangepast en niet meer voor particulieren beschikbaar. Als je een KVK nummer hebt en een beetje een geloofwaardig verhaal, dan zullen ze vast neit moeilijk zijn.
APsystems heeft wat mensen in Nederland zitten die prima een standaard user accountje voor je kunnen aanmaken. Als ze over een een week nog niets van zich hebben laten horen, dan wil ik er ook wel een voor je maken met mijn installateurs account.

Y'24

• snoef
@RvV dank alvast. Ze hebben mijn aanvraag afgewezen met mijn KvK nummer . Ik zal die email nog eens opzoeken.

• snoef
"Wij registreren de installateur accounts alleen voor professionele PV installatiebedrijven.
Indien u een ECU heeft, kunt u het account zelf aanmaken of contact opnemen met het installatiebedrijf van de PV systemen.

U kunt eerst de EMA Manager app downloaden, op ECU APP klikken en de gebruikershandleiding van EMA Manager volgen [let op de inhoud op pagina 78] om door te gaan met accountregistratie.
https://emea.apsystems.co...-Manager-User-Manual.pdf"

Maar op de ema app staat local access ipv ecuapp. En daarna raak ik de weg kwijt....

• RvV

RvV

snoef schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 20:33:
"Wij registreren de installateur accounts alleen voor professionele PV installatiebedrijven.
Indien u een ECU heeft, kunt u het account zelf aanmaken of contact opnemen met het installatiebedrijf van de PV systemen.

U kunt eerst de EMA Manager app downloaden, op ECU APP klikken en de gebruikershandleiding van EMA Manager volgen [let op de inhoud op pagina 78] om door te gaan met accountregistratie.
https://emea.apsystems.co...-Manager-User-Manual.pdf"

Maar op de ema app staat local access ipv ecuapp. En daarna raak ik de weg kwijt....
De benaming is sowieso al irritant/warrig en daarnaast zijn er een tijd geleden ook wat dingen veranderd daarmee. (deprecated)

De EMA App die ik ken, is alles behalve lokaal. Je moet daar met je normale end user inloggen. Dat staat er ook als je gaat inloggen in de app. Als je toch eigenwijs bent en je installateurs account gebruikt, dan krijg je een popup dat je de EMA Manager moet gebruiken.
Dus hoe kom je aan een end user account voor de EMA App? Enkel en alleen door een installateur of APSystems zelf.

Maar goed, kijk maar of je er nog uit wilt of gaat komen met APSystems Nederland, en anders mag je mij altijd een DM sturen en dan stuur ik wel de gegevens die ik nodig heb. ;)

-Ah, nu zie ik het onder in het hoekje, dat local access. Dat zal zijn om de lokale ECU app te vervangen gok ik.

[ Voor 4% gewijzigd door RvV op 06-08-2022 22:30 ]

Y'24

• snoef
Ik denk dat aps alle diy mogelijkheden heeft geschrapt maar dat ze hun bibliotheek aan hulp video's en pdf's nog niet hebben aangepast.
De ecu app (niet meer in de playstore maar via aptoide gedownload) geeft 'failure' nadat ik alles heb ingevuld en ook de diy optie in de EMA manager geeft failure.

Wat rest is een installateur om een account vragen.

• RvV

RvV

snoef schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 12:57:
Ik denk dat aps alle diy mogelijkheden heeft geschrapt maar dat ze hun bibliotheek aan hulp video's en pdf's nog niet hebben aangepast.
De ecu app (niet meer in de playstore maar via aptoide gedownload) geeft 'failure' nadat ik alles heb ingevuld en ook de diy optie in de EMA manager geeft failure.

Wat rest is een installateur om een account vragen.
Stuur maar een berichtje. Dan stuur ik de details die nodig zijn. Een legplan is ook wel handig.

Y'24

• snoef
Met behulp van ap systems support opgelost. Ik heb een account van ze gekregen. Waarschijnlijk was de ds3 waar geen panelen aanzitten de stoorzender. Wat ik niet snap want via de wifi van de ecu zelf was alles te zien, Het is mij niet direct duidelijk hoe dit een account in de weg zit.

Lezen ze mee hier?

• RvV

RvV

Eh nee. Dat lijkt mij ook onwaarschijnlijk, dat het een account aanmaken in de weg zit. En of ze hier mee lezen? Ik heb nog geen bedrijfsaccount gezien, maar het kan altijd dat een medewerker passief mee leest.
In ieder geval mooi dat het is opgelost.

Y'24

• snoef
deels opgelost, ik blijf nu afhankelijk; ik heb mijn legplan aangepast en nu komen er in sepember nog twee panelen bij! Technisch geen probleem maar die kan ik niet zelf in het programma/app erbij plaatsen volgens mij.

(En ik kan via de wifi van de ecu zelf langer terug kijken en die geschiedenis mis ik nu, maar dat is maar een paar weken. edit: staat er vandaag wel in :) )
Overigens geeft de homewizzard in de meterkast een hoger aantal watt aan dan de ecu!?! Ik had verwacht dat het andersom was vanwege 35 meter kabelverlies. 1020 om 1050 ongeveer

[ Voor 3% gewijzigd door snoef op 12-08-2022 12:02 ]

• SolarOrbiter
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
@RvV @snoef
Is het uiteindelijk goed gekomen?
Ik heb vandaag de zonnepanelen en Micro-omvormers (DS3) aangesloten. ECU-R aangezet. De omvormers zijn nog niet op AC in de meterkast aangesloten, maar ik heb via Local-Acces de omvormers toegevoegd en ik heb verbinding met ze (al regent het >:) )

Ik heb zojuist een aanmelding als "installateur" gedaan op de aps-website. fingers crossed.

hebben jullie de grid-profile aangepast naar Nederland?

• RvV

RvV

SolarOrbiter schreef op maandag 26 september 2022 @ 17:07:
@RvV @snoef
Is het uiteindelijk goed gekomen?
Ik heb vandaag de zonnepanelen en Micro-omvormers (DS3) aangesloten. ECU-R aangezet. De omvormers zijn nog niet op AC in de meterkast aangesloten, maar ik heb via Local-Acces de omvormers toegevoegd en ik heb verbinding met ze (al regent het >:) )

Ik heb zojuist een aanmelding als "installateur" gedaan op de aps-website. fingers crossed.

hebben jullie de grid-profile aangepast naar Nederland?
Volgens mij is het TS gelukt om het via APsystems te regelen. Ik ben wel benieuwd of het bij jou lukt om ook installateur te worden. :)
Zo niet, dan moet je het via APsystems support regelen en anders kan ik ook wel even voor installateur spelen via een PB.
De grid profiles heb ik niet aangepast. Het zag er (bij mij) af-fabriek al prima uit.

Y'24

• SolarOrbiter
RvV schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:54:
[...]

De grid profiles heb ik niet aangepast. Het zag er (bij mij) af-fabriek al prima uit.
Thanks voor je voorstel.
Wat zie je trouwens staan in de instellingen van de grid?

• RvV

RvV

SolarOrbiter schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:47:
[...]

Thanks voor je voorstel.
Wat zie je trouwens staan in de instellingen van de grid?
Current setting criteria: Netcode

Die heeft een over voltage van 253v. Dat andere profiel is iets van 263V wat mij een beetje veel lijkt. :/

Y'24

• SolarOrbiter
Ik heb toegang als eindgebruiker. De verkoper van de ECU heeft me aangemeld. AC kabel is vandaag om 18.30 uur aangesloten op de meterkast. Ik ben benieuwd wat op morgen ga zien aan opbrengst. En of alles correct werkt.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11 15:55

Audione0

Strijdt der titanen

Klein schopje?

Ik heb nog iets leuks gevonden om zelf de wat aan te kunnen passen. Ik weet alleen niet of het werkt gezien mij het niet is gelukt. Ik weet het IP adres van de ECU-R maar kom er alleen via het IP niet in.

Wat je er mee schijnt te kunnen doen is bijvoorbeeld om de omvormers uit te zetten of signaal sterkte inzien/aanpassen

Iemand meer geluk?

There is a secret menu you can access from a web browser; you just need to know the IP address of the ECU on your network (which I found by logging into my network router and looking at the list of connected devices):

To see the firmware version, go to this URL, replacing the IP address at the start with the actual IP address of your ECU:

http://192.168.0.2/index.php/hidden/remoteupdate

There is also a secret menu for the signal strength of the inverters:

http://192.168.0.2/index.php/hidden/signal_level

And there is another one where you can change the zigbee channels the inverters use to communicate with the ECU.

http://192.168.0.2/index.php/hidden/channel

From the top of any of these pages you can also navigate to less-secret pages with other configuration details. As far as I can tell, none of them lead to anything that will make my faulty inverters actually function properly though.

Edit: I found this via another solar forum that is in French; I thought people here might find it useful too. Another secret menu to turn inverters on and off and set power levels is below; it requires a login but user admin and password admin seems to work:
http://192.168.0.2/index.php/configuration/switch_state

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 23-08-2023 23:29 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:37
Audione0 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:28:
Klein schopje?

Ik heb nog iets leuks gevonden om zelf de wat aan te kunnen passen. Ik weet alleen niet of het werkt gezien mij het niet is gelukt. Ik weet het IP adres van de ECU-R maar kom er alleen via het IP niet in.

Wat je er mee schijnt te kunnen doen is bijvoorbeeld om de omvormers uit te zetten of signaal sterkte inzien/aanpassen

Iemand meer geluk?

There is a secret menu you can access from a web browser; you just need to know the IP address of the ECU on your network (which I found by logging into my network router and looking at the list of connected devices):

To see the firmware version, go to this URL, replacing the IP address at the start with the actual IP address of your ECU:

http://192.168.0.2/index.php/hidden/remoteupdate

There is also a secret menu for the signal strength of the inverters:

http://192.168.0.2/index.php/hidden/signal_level

And there is another one where you can change the zigbee channels the inverters use to communicate with the ECU.

http://192.168.0.2/index.php/hidden/channel

From the top of any of these pages you can also navigate to less-secret pages with other configuration details. As far as I can tell, none of them lead to anything that will make my faulty inverters actually function properly though.

Edit: I found this via another solar forum that is in French; I thought people here might find it useful too. Another secret menu to turn inverters on and off and set power levels is below; it requires a login but user admin and password admin seems to work:
http://192.168.0.2/index.php/configuration/switch_state
Alle menu's kan ik prima in, alleen m'n browser maakt er https van. Die weer weghalen en juiste IP adres en alle menu's werken als een zonnetje.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11 15:55

Audione0

Strijdt der titanen

lampy25 schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:11:
[...]

Alle menu's kan ik prima in, alleen m'n browser maakt er https van. Die weer weghalen en juiste IP adres en alle menu's werken als een zonnetje.
Ik ben echt heel benieuwd hoe je dit gedaan hebt? Met geen mogelijkheid krijg ik het voorelkaar.
Ik heb de ECU-R

Er zijn trouwens 2 RJ45 aansluitingen, 1 RJ45-internet en 1 RJ45-Signal/RS485. Waar heb jij de UTP ingestoken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-lJgJt8Q816lirgCrtCukZfkI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmGQZ4w60UPea41mBDlqnwRF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Audione0 op 04-09-2023 20:41 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:37
Oh oeps, ik heb de ECU-C ipv ECU-R. Sorry 8)7
Pagina: 1