Nieuwe TV, geluid niet meer synchroon

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:53

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Ik heb al wat zitten Googlen en ik heb al van alles gevonden en geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik hoop dat hier iemand is die mij op weg kan helpen!

Het probleem: sinds ik vorige week een nieuwe televisie heb geïnstalleerd, loopt het geluid over mijn home cinema niet meer 100% synchroon. In de oude situatie met een ca. 8 jaar oude Samsung LED TV (UE40F5000) had ik nergens last van, met mijn nieuwe Philips 55OLED806 doet dit probleem zich vooral voor als ik Ziggo kijk, maar na een tijdje ook als ik Netflix kijk via de app op de TV. Ik heb al geprobeerd de audio delay uit te zetten in de instellingen op mijn TV, zonder resultaat. Hetzelfde geldt voor de overige apparatuur. Ik heb het vermoeden dat ik de audio juist moet 'versnellen' i.p.v. delayen, want hoe hoger ik de delay zet, hoe erger het lijkt te worden. Ik kan maar 1 kant op verstellen.

Mijn opstelling momenteel:

- Philips 55OLED806 (met optische kabel naar LG home cimema)
- LG 2.1 home cinema met blu-ray speler (geen hdmi arc), hdmi out naar TV Link naar LG
- Ziggo Next, hdmi out naar TV

Ben ik gedoemd een nieuwe audio setup te kopen, of zou ik dit misschien nog op een of andere manier kunnen oplossen? Ik ben niet echt te spreken over de geluidskwaliteit van de TV en ben altijd blij geweest met de klank van mijn home cinema setje, dus ik zou het jammer vinden als ik deze nu toch zou moeten vervangen.

Een soundbar is daarbij al geen optie, want de TV staat erg laag op mijn dressoir (lage pootjes) en ik wil het effect van de 4-zijdige ambilight niet verstoren. Ook ligt een receiver met losse speakers en woofer momenteel niet binnen mijn budget.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je toch altijd met je home cinema set TV kijkt, optische kabel van de next naar je lg ipv vanaf je TV.
En volgens mij moet je op je next box ook iets met delays kunnen doen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:15:
Als je toch altijd met je home cinema set TV kijkt, optische kabel van de next naar je lg ipv vanaf je TV.
Heb ik geprobeerd, maar ik kijk meer Youtube en Netflix dan 'echte' TV via Ziggo, dat doe ik dan liever via de apps op de TV i.v.m. gemak (en kwaliteit). Ook hielp deze setup niet om de audio synchroon te krijgen, dus de optische kabel zit weer in de TV.
En volgens mij moet je op je next box ook iets met delays kunnen doen.
Heb ik ook geprobeerd, maar dat maakt het alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heb de handleiding van je LG er eens op nageslagen en dat ding ondersteunt gewoon HDMI CEC en ARC. Je moet simplink aanzetten (Engelse handleiding p15).
Verder zit er in je LG onder audio settings een optie HD AV sync (P30 van die zelfde handleiding) waarmee je kunt Tweaker. Al zou als alles op automatisch staat dat niet echt nodig moeten zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:39:
Heb de handleiding van je LG er eens op nageslagen en dat ding ondersteunt gewoon HDMI CEC en ARC. Je moet simplink aanzetten (Engelse handleiding p15).
Verder zit er in je LG onder audio settings een optie HD AV sync (P30 van die zelfde handleiding) waarmee je kunt Tweaker. Al zou als alles op automatisch staat dat niet echt nodig moeten zijn.
Ok, misschien een domme vraag, maar ARC is nieuw voor mij. De blu-ray speler zit nu op een ARC aansluiting op de TV. Houdt dit in dat als ik ARC aanzet in het menu op de LG, de LG automatisch aan gaat als ik mijn TV aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ARC is audio return channel. Doet exact dat. CEC is Consumer Electronic Control (ookwel: command en control :+) en kan idd besturingsdingen doorgeven. nadeel van LG is dat die twee dingen dan weer niet afzonderlijk te gebruiken zijn.
Op de TV moet je uiteraard ook de dergelijke functie aan hebben staan dan. Weet niet hoe dat bij Philips zit. Maar check je boekje zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
The Eagle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:13:
ARC is audio return channel. Doet exact dat. CEC is Consumer Electronic Control (ookwel: command en control :+) en kan idd besturingsdingen doorgeven. nadeel van LG is dat die twee dingen dan weer niet afzonderlijk te gebruiken zijn.
Op de TV moet je uiteraard ook de dergelijke functie aan hebben staan dan. Weet niet hoe dat bij Philips zit. Maar check je boekje zou ik zeggen :)
Maar als ik het goed begrijp, moet ik dan mijn Ziggo Next met een HDMI aansluiten op de LG, en dan vanaf de LG door naar de TV? Dat zou betekenen dat ik op de TV maar 1 source kan selecteren en dat is de LG. Ik heb dat net even getest, en in principe ‘werkt’ het wel, maar het geluid is nog steeds niet synchroon en ik moet de LG alsnog met de hand aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:58

FeaR

In GoT we trust

Fanta schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:58:
[...]
Maar als ik het goed begrijp, moet ik dan mijn Ziggo Next met een HDMI aansluiten op de LG, en dan vanaf de LG door naar de TV?
Dat is een andere methode: alle bronnen naar de LG Home Cinema en dan vanaf daar één HDMI kabel naar de TV. Kans op delay is dan vele malen groter omdat je beeld en geluid apart gaat versturen na de LG. LG doet immers geluid afspelen en alleen video naar de TV sturen.
Dat zou betekenen dat ik op de TV maar 1 source kan selecteren en dat is de LG.
Klopt, bronnen regel je dan op de LG.

Bovenstaande methode is echter niet werken met HDMI ARC zoals aangegeven, HDMI ARC heb je nog niet getest. Met HDMI ARC sluit je de bronnen aan op de TV en ga je vanaf HDMI ARC van de TV (HDMI 1) naar HDMI ARC van de LG (HDMI Out). TV doet eARC over HDMI 2, kan je ook doen maar ARC is het hoogst haalbare doordat de LG dat maximaal ondersteunt. In principe vervangt HDMI in deze de optische kabel. Voordeel van HDMI ARC is dat er, in theorie, automatische lip-sync plaats zou moeten vinden wat S/PDIF niet ondersteunt. Tevens kan HDMI ARC Dolby Digital Plus vervoeren wat S/PDIF niet kan.

Het is wel een apart issue dit. Audio versnellen is iets wat je normaal niet ziet, audio vertragen wel. Waarbij S/PDIF Out van een TV veelal in sync is met het beeld.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 25-07-2022 18:15 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 25 juli 2022 @ 18:13:
[...]

Dat is een andere methode: alle bronnen naar de LG Home Cinema en dan vanaf daar één HDMI kabel naar de TV. Kans op delay is dan vele malen groter omdat je beeld en geluid apart gaat versturen na de LG. LG doet immers geluid afspelen en alleen video naar de TV sturen.

[...]

Klopt, bronnen regel je dan op de LG.

Bovenstaande methode is echter niet werken met HDMI ARC zoals aangegeven, HDMI ARC heb je nog niet getest. Met HDMI ARC sluit je de bronnen aan op de TV en ga je vanaf HDMI ARC van de TV (HDMI 1) naar HDMI ARC van de LG (HDMI Out). TV doet eARC over HDMI 2, kan je ook doen maar ARC is het hoogst haalbare doordat de LG dat maximaal ondersteunt. In principe vervangt HDMI in deze de optische kabel. Voordeel van HDMI ARC is dat er, in theorie, automatische lip-sync plaats zou moeten vinden wat S/PDIF niet ondersteunt. Tevens kan HDMI ARC Dolby Digital Plus vervoeren wat S/PDIF niet kan.

Het is wel een apart issue dit. Audio versnellen is iets wat je normaal niet ziet, audio vertragen wel. Waarbij S/PDIF Out van een TV veelal in sync is met het beeld.
Bedankt voor je reactie. Ik krijg het nog niet helemaal voor elkaar. Ik heb mijn Ziggo Next op HDMI1 van de TV zitten, en mijn blu-rayspeler op HDMI2. Gaat het uitkomende videosignaal van de blu-ray speler dan over dezelfde kabel die het geluid van mijn TV terugstuurt naar de LG, of moet ik daarvoor een extra kabel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Fanta schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:16:
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik krijg het nog niet helemaal voor elkaar. Ik heb mijn Ziggo Next op HDMI1 van de TV zitten, en mijn blu-rayspeler op HDMI2. Gaat het uitkomende videosignaal van de blu-ray speler dan over dezelfde kabel die het geluid van mijn TV terugstuurt naar de LG, of moet ik daarvoor een extra kabel gebruiken?
Blu-ray is in deze de LG 2.1 toch? Dan zou één kabel afdoende zijn. Die ene HDMI kabel zorgt voor data naar de TV maar ook audio (van alle bronnen) terug van de TV naar de LG. Vandaar ARC, Audio Return Channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
FeaR schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:32:
[...]

Blu-ray is in deze de LG 2.1 toch? Dan zou één kabel afdoende zijn. Die ene HDMI kabel zorgt voor data naar de TV maar ook audio (van alle bronnen) terug van de TV naar de LG. Vandaar ARC, Audio Return Channel.
Klinkt logisch, zo las ik het ook. Maar dat werkt dus (nog) niet. Wat ik ook verwarrend vind, is dat de blu-ray speler (LG) een aantal functies heeft, waaronder 'optical' waarmee hij automatisch aan gaat als de TV aan gaat, maar als ik door alle functies 'scroll' kom ik geen hdmi(-cec) o.i.d. tegen, dat zou ik verwachten als het allemaal zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Fanta schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:41:
[...]
Klinkt logisch, zo las ik het ook. Maar dat werkt dus (nog) niet. Wat ik ook verwarrend vind, is dat de blu-ray speler (LG) een aantal functies heeft, waaronder 'optical' waarmee hij automatisch aan gaat als de TV aan gaat, maar als ik door alle functies 'scroll' kom ik geen hdmi(-cec) o.i.d. tegen, dat zou ik verwachten als het allemaal zou werken.
HDMI CEC heet bij LG "SIMPLINK", Philips noemt het weer "EasyLink". Mogelijk vind je daar meer op? Overigens heb ik niet nagekeken of de LG inderdaad HDMI ARC ondersteunt, ik ging puur af op de eerder gegeven informatie. Moet ook bij worden gezegd dat HDMI CEC (en daarmee ARC) in theorie goed klinkt maar in praktijk kan het wel eens niet geheel goed werken omdat elk merk HDMI CEC mag inplementeren zoals men wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Ik heb gisteren nog wat gerommeld, maar ik sta op het punt om het op te geven. Wat heb ik gedaan:

- Optische kabel helemaal verwijderd
- Simplink aangezet op de LG
- Arc staat op automatisch op mijn TV
- Audio output op TV naar HDMI Home Cinema

Resultaat: De TV probeert continue te switchen naar de home cinema, krijgt geen gehoor, switcht terug naar TV speakers, probeert daarna weer te switchen naar de home cinema, en dit in een eeuwige loop.

Voor mijn gevoel heb ik nu echt alles geprobeerd, maar gaat het gewoon niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
(never mind, slecht gelezen)

[ Voor 74% gewijzigd door K0L3N op 04-08-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
K0L3N schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:15:
Heb je in het menu van je bluray onder det kopje others de simplink/arc aangezet?
Ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-09 13:34
Probeer eens wat er gebeurt als je hem in hdmi 3 stopt, alle poorten hebben arc, maar 2 heeft earc, wat je bruray niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Ga ik vanavond even uitproberen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Topicstarter
Update: ook de laatste pogingen waren helaas niet succesvol. Ik heb daarom de koe bij de hoorns gevat en heb de LG set vervangen door een Yamaha RX-V475 die ik van een Tweaker heb overgenomen. Deze staat nu in 2.0 opstelling met JVC SP-UXP55 speakers die ik nog had staan, en alles werkt nu perfect. Ik vind het jammer van de LG set waar naar mijn mening prima geluid uit kwam, maar ik heb nu wel een basis staan die veel meer potentie heeft. Nu rustig op zoek naar wat betere speakers, want ik mis wel wat laag met deze speakers, met name op laag volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
Het zit volgens mij ook "fout" met het Ziggo Next kastje. Ik heb in combi met Ziggo Next en een LG TV (2 types) en sounds (3 types, LG, Sony en Denon) en ook nog eens geprobeerd met een Sony Bravia TV, in alle combinaties (ook kabels) geprobeerd en had vaak ook last van die uit-sync. Na veel speurwerk, Next-box is de boosdoener, als je je audio op PCM Stereo zit gaat de sync het langste goed, gaat ie fout dan switch je naar Dolby, gaat dolby weer uit sync na x tijd weer op Stereo zetten. Echt drama.

Ik zit nu tijdelijk (wegens verhuizing+verbouwing) op KPN en heb nergens last van met audio uit sync met dezelfde TV- en audioapparatuur als op de Ziggo Next-box was aangesloten.

[ Voor 15% gewijzigd door Petje72 op 07-08-2022 17:42 ]

Pagina: 1