Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:34

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik heb wat wijsheid nodig.
Wat ik wil is een mierennest filmen en live-streamen. Eigenlijk wil ik vooral een hele goede webcam.

Nu gebruik ik een Logitech C922 webcam met een zelfgeknutseld voorzetlensje uit de hobbywinkel.
Dat werkt verbazend goed maar ik wil beter dus ik wil naar een "echte" camera met een macro-lens.
Ik heb 0 ervaring met video of fotografie, zelfs de camera van mijn telefoon gebruik ik vrijwel nooit. Ongetwijfeld doet iedere moderne camera het beter dan die webcam maar ik wil mijn geld niet verspillen aan de verkeerde optimalisaties. Er is een hoop informatie te vinden maar ik kan zelf niet goed afwegen hoe belangrijk de verschillende keuzes zijn. Vandaar wat vragen. Ik ben meer opzoek naar wijsheid dan naar het technisch meest correcte antwoord want waarschijnlijk stel ik niet eens de juiste vragen.

Eerst even mijn doel/probleemstelling.
Ik wil dus mieren filmen en live streamen maar met meer detail, een groter deel van het beeld goed in focus, bij minder licht. Volgens mij is macro filmen bij slecht licht niet het makkelijkste onderwerp maar het werkt in mijn voordeel dat ik niks anders wil, flexibiliteit is niet nodig.

Een aantal punten vooraf:
1. mieren zijn nogal klein (ongeveer 3mm), het hele verblijf is 10x10cm, meer dan dat filmen is niet nodig;
2. mijn mieren zitten in reageerbuisjes en lopen niet weg, ik kan de camera op 1cm afstand plaatsen;
3. de camera komt vast op een statief te staan en wordt niet uit de hand gebruikt;
4. mieren houden niet van fel licht;
5. ik heb geen andere doelen, vakantiefoto's enzo zijn niet in scope;
6. het gaat primair om streaming naar mijn PC, telefoon en TV, 1080p @ 30fps is voldoende. 4k is een kleine wens maar meer lijkt mij zinloos;
7. viewfinder/scherm zijn onbelangrijk omdat ik op een extern scherm kijk;
8. ik snap genoeg van videocodecs, compressie en streaming om te beseffen dat dit een bovengrens is aan de verwachte resultaten;
9. het gaat om streams van vele uren, de camera moet in principe 24/7 kunnen functioneren via kabels, liefst USB (dus niet afhankelijk van batterijen of SD-kaartjes, geen idee of dit vanzelfsprekend is of niet);
10. budget: onder de 500e zou mooi zijn, meer dan 1000e is te veel.

Dan kom ik nu meer bij de vragen. Ik probeer ze zelf te beantwoorden en hoop dat jullie mij corrigeren.
Ik snap dat niet al mijn vragen een simpel antwoord hebben anders dan "duurder is beter". Mijn vraag is dus eigenlijk niet "wat is beter?" maar "hoe besteed ik mijn geld verstandig?".

MIrrorless systeemcamera vs DSLR?
Eigen idee: DSLR is goedkoper, in een vaste opstelling met extern scherm heeft een mirrorless camera geen voordelen.

Wat is de "juiste" brandpuntsafstand?
Eigen idee: Hoe kleiner de brandpuntsafstand hoe dichter bij je kan filmen en hoe beter het beeld. Natuurfotografen lijken vaak voor een grote afstand te kiezen om de dieren niet te laten schrikken. Voor mij is dat geen probleem en dus kan ik beter een lens met een kleine brandpuntsafstand nemen, bv 25mm.

Full-Frame vs APS-C (of een ander formaat)
Eigen idee: APS-C is veel goedkoper. Met een beperkt budget kan ik betere een goede APS-C camera en lens nemen dan een full-frame gaan en dan op andere punten bezuinigen.

Megapixels:
Eigen idee: 4k video is ongeveer 8 megapixel. Meer heeft geen enkele zin als ik toch alleen maar video stream.

Nieuw vs oud. Hoe snel verouderen camera's? Mis ik iets met een ouder model?
Eigen idee: de afgelopen 5 jaar zit de vooruitgang vooral in software zoals slimme autofocus. Voor mijn doel heb ik niks aan die moderne features en voldoet een camera van 5 jaar prima. Camera's van 10 jaar oud ziin meestal niet snel genoeg om continue 1080p te filmen.

Nieuw vs oud. Hoe snel verouderen lezen?
Eigen idee: de ontwikkeling van lenzen gaat heel langzaam en een lens van 10 jaar oud is net zo goed als een nieuwe.

Lens mounts
Eigen idee: Voor Sony mounts is de markt voor lenzen het grootste maar met een goedkope convertor kun je iedere lens op ieder toestel zitten, het type mount is dus niet zo belangrijk.

Cliks, zeggen die iets?
Bij 2e hands camera's wordt vaakt het aantal clicks vermeldt. Mijn eigen idee is dat dit geen directe maat is voor wat dan ook. Het is hooguit een indicatie voor hoe intensief een camera gebruikt is. Uiteindelijk zullen de mechanische delen het uiteraard begeven. De verwachte levensduur ligt ver boven de 100.000 clicks.

Verhouding prijs lens vs camera:
Eigen idee: geef meer uit aan de lens dan aan de camera. Bij een budget van 500 euro dan is 200 voor de camera en 300 voor de lens een goede verhouding? (note: ik wil één lens want ik heb maar 1 doel).

Ik ga het hier even bij laten om jullie, en mezelf, niet helemaal te overspoelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 13:41

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Hele dure (en vaak) lichtsterke lenzen gaan je in deze hele specifieke situatie niet helpen. Je grootste uitdaging is de DOF (Depth of Field, hoeveel is er tegelijk in focus). Om de DOF te vergroten vergroot je meestal het diafragma en dat betekent dat er veel minder licht op je sensor terecht komt. Het is in dat geval dus handiger om (bijvoorbeeld met LED lampen) de hoeveelheid licht op de "kolonie" te verhogen. Ik weet niet of de beestjes daar last van hebben.

Voor wat betreft oplossingen, misschien is een reverse lens adapter iets? Daarmee kun je een lens omdraaien om een véél kleinere brandpuntafstand te krijgen, wat ideaal is voor macrofotografie en filmen. Ik denk wel dat je dan manual focus hebt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Aangezien je naar een DSLR neigt: lang niet alle DSLRs (zeker wat oudere modellen) hebben de mogelijkheid om live beeld door te sturen (laat staan via USB). Of het is in beperkte resolutie.

Voor de voeding zal je vaak ook naar speciale AC adapters moeten. DSLRs die live gevoed kunnen worden via USB en een goede kwaliteit video out hebben (al dan niet via USB) zijn volgens mij redelijk schaars (in elk geval bij Nikon bestaat dat überhaupt niet geloof ik).

Daarnaast zijn DSLRs alles behalve ontworpen voor 24/7 streamen. Kan zomaar een limiet in de camera zitten hoe lang de sensor actief kan zijn, of de camera krijgt problemen met oververhitting als je hem continue gebruikt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
DexterDee schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:01:
Hele dure (en vaak) lichtsterke lenzen gaan je in deze hele specifieke situatie niet helpen. Je grootste uitdaging is de DOF (Depth of Field, hoeveel is er tegelijk in focus). Om de DOF te vergroten vergroot je meestal het diafragma en dat betekent dat er veel minder licht op je sensor terecht komt. Het is is dat geval dus handiger om (bijvoorbeeld met LED lampen) de hoeveelheid licht op de "kolonie" te verhogen. Ik weet niet of de beestjes daar last van hebben.
De beestjes houden niet van licht. Het is niet stikdonker maar daglicht aangevuld met een klein rood lampje. Maar het is geen felverlichte studio.
Voor wat betreft oplossingen, misschien is een reverse lens adapter iets? Daarmee kun je een lens omdraaien om een véél kleinere brandpuntafstand te krijgen, wat ideaal is voor macrofotografie en filmen. Ik denk wel dat je dan manual focus hebt.
Is dat beter of goedkoper dan een macrolens? Ik heb nog niks. Een lens kopen om die om te draaien lijkt mij dan niet beste oplossing maar misschien schat ik dat verkeerd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb ooit een keer een week in een youtube-mierennest-kijk-bubble gezeten. Misschien is 't mogelijk een vraag te stellen aan de beheerder van dat kanaal hoe hij een en ander filmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:02:
Aangezien je naar een DSLR neigt: lang niet alle DSLRs (zeker wat oudere modellen) hebben de mogelijkheid om live beeld door te sturen (laat staan via USB). Of het is in beperkte resolutie.

Voor de voeding zal je vaak ook naar speciale AC adapters moeten. DSLRs die live gevoed kunnen worden via USB en een goede kwaliteit video out hebben (al dan niet via USB) zijn volgens mij redelijk schaars (in elk geval bij Nikon bestaat dat überhaupt niet geloof ik).

Daarnaast zijn DSLRs alles behalve ontworpen voor 24/7 streamen. Kan zomaar een limiet in de camera zitten hoe lang de sensor actief kan zijn, of de camera krijgt problemen met oververhitting als je hem continue gebruikt.
Een losse adapter voor stroom is geen probleem.
De camera hoeft niet echt 24/7 te streamen maar wel uren achter elkaar.
Geen life beeld door geven via USB is wel een show-stopper, bedankt voor de tip.
De belangrijkste vraag: wat moet ik dan wel hebben?
Zijn mirrorless camera's bv beter op deze aspecten of moet ik naar een echte videocamera gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je kan ook kijken naar een DSLR met HDMI out en een HDMI capture kaart/dongle. Maar ook daar goed opletten welke kwaliteit HDMI output een camera heeft.

Mirrorless camera's hebben het voordeel dat ze in het algemeen soms wat moderner zijn qua features, wat meer gericht op video (en op continue gebruik van de sensor).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Arie- schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:06:
Ik heb ooit een keer een week in een youtube-mierennest-kijk-bubble gezeten. Misschien is 't mogelijk een vraag te stellen aan de beheerder van dat kanaal hoe hij een en ander filmt?
Ik ken hem en heb de vraag al op het bijhorende forum gesteld. Daar is nog niks bruikbaars uitgekomen. Op grond van zijn video's vermoed ik dat hij fors meer budget heeft dan ik er aan uit wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:12:
Je kan ook kijken naar een DSLR met HDMI out en een HDMI capture kaart/dongle. Maar ook daar goed opletten welke kwaliteit HDMI output een camera heeft.
Tnx, HDMI-capture had ik nog niet bedacht, dat is inderdaad een interessante optie om in gedachte te houden.
Mirrorless camera's hebben het voordeel dat ze in het algemeen soms wat moderner zijn qua features, wat meer gericht op video (en op continue gebruik van de sensor).
Duidelijk. Dan moet ik daar toch maar naar gaan kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 25-07-2022 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:12
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:51:
Wat is de "juiste" brandpuntsafstand?
Eigen idee: Hoe kleiner de brandpuntsafstand hoe dichter bij je kan filmen en hoe beter het beeld. Natuurfotografen lijken vaak voor een grote afstand te kiezen om de dieren niet te laten schrikken. Voor mij is dat geen probleem en dus kan ik beter een lens met een kleine brandpuntsafstand nemen, bv 25mm.
Deze prik ik er even tussenuit, want dit is een veelvoorkomende denkfout bij macro. Een 1:1 (of 1x) macrolens betekent dat je onderwerp op de minimale focusafstand evengroot op de sensor geprojecteerd wordt als dat het is. Met een groothoeklens kun je inderdaad dichterbij komen, maar daarmee wordt de projectie (bij gelijkblijvende vergroting) niet groter. Een langere lens geeft je dus vooral meer werkruimte, maar geen kleiner onderwerp. Bij mijn Canon 24-70 f/4 is de minimale focusafstand in de macrostand in de zonnekap. Dus dan ben je eigenlijk altijd schaduw op je onderwerp aan het gooien. En dat voor maar 0.8x vergroting. Mijn Tokina 100mm kan ik comfortabel op ongeveer 30cm gebruiken met een 1x vergroting :)

Verschillen in projectie/beeldhoek hou je natuurlijk wel bij verschillende brandpuntsafstanden.

[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 25-07-2022 14:21 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Tnx, HDMI-capture had ik nog niet bedacht, dat is inderdaad een interessante optie om in gedachte te houden.
Controleer dan wel goed of het ook om een clean HDMI-out gaat. Anders heb je ineens je belichtingsmeter enzo in je stream :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wormaap schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Deze prik ik er even tussenuit, want dit is een veelvoorkomende denkfout bij macro. Een 1:1 (of 1x) macrolens betekent dat je onderwerp op de minimale focusafstand evengroot op de sensor geprojecteerd wordt als dat het is.
En als je een object van 10x10cm wilt filmen heb je dus ook geen 1:1 macro lens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Orion84 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:24:
[...]

En als je een object van 10x10cm wilt filmen heb je dus ook geen 1:1 macro lens nodig.
Dat is natuurlijk helemaal waar :) Dan kun je gewoon fijn zelf kiezen welke beeldhoek/look je mooi vindt en afhankelijk daarvan je statief op de juiste afstand zetten om't beeldvullend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Wormaap schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:20:
[...]

Deze prik ik er even tussenuit, want dit is een veelvoorkomende denkfout bij macro. Een 1:1 (of 1x) macrolens betekent dat je onderwerp op de minimale focusafstand evengroot op de sensor geprojecteerd wordt als dat het is. Met een groothoeklens kun je inderdaad dichterbij komen, maar daarmee wordt de projectie (bij gelijkblijvende vergroting) niet groter. Een langere lens geeft je dus vooral meer werkruimte, maar geen kleiner onderwerp. Bij mijn Canon 24-70 f/4 is de minimale focusafstand in de macrostand in de zonnekap. Dus dan ben je eigenlijk altijd schaduw op je onderwerp aan het gooien. En dat voor maar 0.8x vergroting. Mijn Tokina 100mm kan ik comfortabel op ongeveer 30cm gebruiken met een 1x vergroting :)
Volgens mij is dit hele belangrijke informatie die ik nog niet goed kan plaatsen. Vergeef me dus als ik een open deur intrap, concludeer ik correct dat je zegt dat 25mm onhandig is en ik beter iets hogers kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Orion84 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:24:
[...]

Het gaat me om de mieren die in dat object rondkruipen. Die opmerking zette ik vooral neer om een bovengrens te geven aan hoeveel ik maximaal in beeld zou kunnen willen brengen. Het is geen heel voetbalveld ofzo, alles past op mijn werktafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:29:
[...]

Volgens mij is dit hele belangrijke informatie die ik nog niet goed kan plaatsen. Vergeef me dus als ik een open deur intrap, concludeer ik correct dat je zegt dat 25mm onhandig is en ik beter iets hogers kan nemen?
Als je bijvoorbeeld je hele oppervlak van 10cm breed op een APS-C sensor van 25mm breed beeldvullend wil krijgen, dan heb je een lens nodig die een vergroting van 0.25x haalt. Als je je mieren groter in beeld wil hebben, dan heb je een hogere vergroting nodig, maar dat is onafhankelijk van de brandpuntsafstand van de lens die je kiest. Als je dus een 1:1 vergroting zou willen, dan betekent een langere lens dat je de camera dus verder naar achteren kan zetten, en jezelf daarmee dus meer ruimte geeft voor de logistiek rondom je opname :)

Bottom line is vooral: met een kortere lens dichterbij komen betekent niet automatisch dat je onderwerp groter op de plaat komt, de vergrotingsfactor is daarbij leidend (en die staat in de Pricewatch gelukkig gewoon bij de kenmerken van lenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-05 13:41

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Wormaap schreef op maandag 25 juli 2022 @ 14:39:
Bottom line is vooral: met een kortere lens dichterbij komen betekent niet automatisch dat je onderwerp groter op de plaat komt, de vergrotingsfactor is daarbij leidend (en die staat in de Pricewatch gelukkig gewoon bij de kenmerken van lenzen).
En als je écht zou willen (niet dat het voor TS relevant is) dan kun je er altijd nog een Macro Extension Tube tussen gooien. Dan kom je met gemak boven de 1:1 uit. Voor TS is denk ik de minimale brandpuntafstand vooral interessant.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Korte update
(terwijl ik wacht op de postbode die onderstaande komt brengen):

Ik heb gekozen voor een Nikon D5300 met een laowa 60mm Ultra Macro lens:

pricewatch: Nikon D5300 + 18-55mm f/3.5-5.6 Zwart
pricewatch: Laowa 60mm f/2.8 2:1 Ultra-Macro (Nikon F)

Doorslaggevende factor voor de camera is uitvoer in uncompressed 1080p @60fps. Niet dat ik echt 60fps nodig heb maar zo weet ik zeker dat het ding 30fps aan kan zonder te overhitten.
Secundaire factoren zijn "goed bij weinig licht", "klapscherm", "wifi"
Grootste twijfelpunt is auto-focus want die schijnt slecht te zijn en eigenlijk niet geschikt voor video.
Omdat ik van plan ben handmatig te focussen heb ik dat maar geaccepteerd.

Voor de lens is de 1:2 vergroting de doorslaggevende factor.
Grootste twijfelpunt is dat dit een handmatige lens is zonder autofocus aangezien ik geen ervaring heb met fotografie*.

Onuitgesproken factor is natuurlijk de "juiste" prijs, ik had mezelf een budget van 500 euro gesteld en dit is wat ik daar nu voor kon krijgen. Dat er nu ook nog een hdmi-capture-kaart, een statief en nog wat andere onderdelen bij komen wil ik even niet weten ;)
Ik had misschien nog iets kunen besparen door een losse body te kopen zonder kit-lens maar omdat het mijn eerste camera is vind ik het wel prettig om ook een "normale" lens te hebben.

Ik schrijf dit voordat ik de spullen daadwerkelijk heb zodat mijn keuzes en herinneringen nog niet gekleurd zijn door een groot succes, of juist het gebrek daar aan.
Morgen hopelijk een update waarin ik vertel dat alles helemaal geweldig is ;)

PS. Hobbies...
De mieren zelf heb ik gratis van de stoep gehaald en hun eten komt gratis uit mijn GFT-bak gevlogen.
Ze wonen ingratis plastic bakje van de Chinees, 1 euro aan gips van de bouwmarkt en voor 15 euro aan slangetjes, regeerbuisjes en andere afgedankte laboratorium en aquarium meuk.
En er staat (nu al) voor honderden euro's aan apparatuur om heen. Verhoudingen mensen, verhoudingen ;)

* Dat is inmiddels niet helemaal meer waar, ik heb wat geknutseld met een webcam en wat goedkope lensjes en daar moet ik ook alles (oa focus, aperture, gevoeligheid, witbalans) met de hand doen, dus ik blaak nu (nog) van het zelfvertrouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Klinkt als een prima setje, @CAPSLOCK2000 :) Laowa zie ik regelmatig voorbij komen in 'voorbij 1x macro'-communities en doorgaans met heel mooie resultaten, dus dat lijkt een prima keuze. Autofocus is sowieso negen van de tien keer onbruikbaar in macro, dus daar mis je niet veel aan. Één van de grootste uitdagingen is om op 2x vergroting überhaupt nog iets te vinden, want je hebt natuurlijk nog maar een heel klein gebied op je sensor, dus zoeken kan wel eens frustrerend worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik wilde je iets vergelijkbaars aanbevelen. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Ken je dit filmpje van de BBC al? Vanwege mijn locatie kan ik het zelf niet bekijken, maar een VPN doet wonderen vermoed ik. :)

How we made it: How to film miniscule ants

Cameraman Peter Nearhos explains the challenges of filming tiny 5mm long ants and the lengths it takes to film their extraordinary nest building skills.

https://www.bbc.co.uk/programmes/p02942wr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Squawk schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:04:
Ken je dit filmpje van de BBC al? Vanwege mijn locatie kan ik het zelf niet bekijken, maar een VPN doet wonderen vermoed ik. :)

How we made it: How to film miniscule ants

Cameraman Peter Nearhos explains the challenges of filming tiny 5mm long ants and the lengths it takes to film their extraordinary nest building skills.

https://www.bbc.co.uk/programmes/p02942wr
Klinkt goed maar de BBC wil zelfs met VPN deze beelden niet aan mij tonen.

De camera is binnen. Nu leren er mee werken. Mijn eerste indrukken zijn niet zo best en rond uit teleurstellend. Stomme zaken als dat liveview niet werkt met een USB-kabel ingestoken. Ik ga het verder even voor me houden tot ik iets meer kennis heb anders ga ik maar domme dingen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 07:54

bobcom

Dedicated dabbler

Typisch dat ik totnogtoe nergens de letters MFT en de naam Panasonic heb horen vallen. De kleinere MFT sensor levert een grotere scherptediepte op, dus meer mier bij hetzelfde diafragma.
Daarnaast hebben met name Panasonic camera's nogal een videoreputatie. Een GH4 doet 4k, is te vinden voor 3 à 400 euri en is via adapters en eventueel tussenringen met alle mogelijke niet al te dure oude macrolenzen uit te rusten, maar je Nikonmount Laowa kan er ook op.
Maar misschien dat mensen die er echt iets van weten hier beter wat dieper op in kunnen gaan.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bedankt voor de tip, die kant heb ik inderdaad niet opgekeken. Ik weet dat het bestaat maar meer ook niet en je aanbeveling klinkt interessant. Ik kan me er op zich wel iets bij voorstellen maar kan het niet afwegen tegen andere aspecten. Voor nu ga ik me even richten op de set die ik net heb aangeschaft. Ik vermoed dat ik nog wel een paar verbeterpunten ga vinden zodra ik wat praktische ervaring heb.

Stand van zaken:
Hardware
Oude webcam verwijderd, nieuwe camera op statief gezet, lens bevestigd, hartaanval onderdrukt en de boel net op tijd opgevangen. Arm korter gemaakt, drie disks vol bitjes toegevoegd als contragewicht en de kitlens er maar opgezet want die is een stuk lichter. Toen mijn collectie gekke usb-kabels geplunderd en de camera met m'n laptop weten te verbinden.
Software
gphoto2 leest via usb de viewfinder(?) uit, die data voer ik aan ffmpeg dat het transcode naar h264 en op slaat als HLS-stream. Een kleine webserver publiceert dat op het lokale netwerk. Vervolgens is het te bekijken met iedere moderne browser of videospeler. Werkt best aardig alleen is de resolutie niet meer dan 640x424.

Op dit moment ben ik blij dat ik iets werkend heb, nu het apparaat iets beter te leren kennen en wat accesoires te zoeken een HDMI-capture card en een AC-adapter want de batterij is duidelijk niet ontworpen op lange filmsessies. Nikons prijs van 165 euro is gewoon lachwekkend maar gelukkig zijn er andere aanbieders.
Ondertussen leer ik allemaal mooie nieuw woorden als "macro focus rail" en "balhoofd".

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Lekker bezig, zie ik. Een beetje rondneuzend stuitte ik op deze handleiding. Misschien oud nieuws voor je, misschien nuttig.

Als je meer wilt dan 640x424 uit de USB van de camera: de collectie hdmi>usb capture dongels die in bovengenoemd verhaal worden genoemd is inmiddels fors uitgebreid. Hier een greep uit wat mijn Amazone me te bieden heeft

Tenslotte hier nog een aardig verhaaltje over hoe je met lichte en goedkope tussenringen of voorzetlenzen je kitlens dichter op je mieren kunt laten kruipen,

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bedankt voor de tip. Aan de Amazon link te zien ben jij op vakantie in Italie :)

Heb je misschien een tip voor een capture kaart die meer dan 5fps uncompressed kan zonder direct naar de luxe apparaten van Elgato te springen? Die dingen kosten bijna even veel als de camera die ik er op wil aansluiten en dat voelt niet helemaal in verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je nu een webcam hebt en graat verbeteren wilt, heb je eigenlijk twee opties. Je kan een PTZ camera overwegen, maar die zijn redelijk duur. Heb je wel veel instelmogelijkheden e.d. Zit vaak ook een afstandsbediening bij. Dat zijn de zogenaamde point to zoom camera's. De andere optie - en dat gebruiken influiencers ook vaak, zeker beginnenden - die gebruiken een superzoom camera. Die kunnen vaak ook videos opnemen, maar zijn een stuk goedkoper dan DSLR camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bedankt voor de tip maar de DSLR is inmiddels in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oh, oeps. Ik had even niet gezien dat het topic al wat ouder is... :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 18:19:
Bedankt voor de tip. Aan de Amazon link te zien ben jij op vakantie in Italie :)

Heb je misschien een tip voor een capture kaart die meer dan 5fps uncompressed kan zonder direct naar de luxe apparaten van Elgato te springen? Die dingen kosten bijna even veel als de camera die ik er op wil aansluiten en dat voelt niet helemaal in verhouding.
Noob vraag (heb nog nooit iets met video gedaan): waarom zou je per se uncompressed willen als je de boel gaat streamen? 1080p 60fps in mp4 zou goed genoeg moeten zijn voor een avondje vakantievideo kijken, waarom zouden mieren meer moeten? Maar zoals gezegd, ik ben een videonoob.
Op Youtube vertelt een vriendelijke landgenoot ;) me hoe ik met een HDMI capture dingeltje van €20 hdmi-output met OBS-freeware kan streamen. Werkt ook in andere buitenlanden, zoals deze youtuber meldt,

Overigens: hartverzakkingen voorkom je ook door je camera vertikaal boven je mierenhoop te plaatsen. Als je in plaats van een statief (de zuil van) een oude vergroter gebruikt om je camera (al dan niet op macrorail) aan te bevestigen scheelt je dat een balhoofd en je kunt je mieren vanaf elke gewenste hoogte observeren - zelfs met de Laowa 1:2. Maakt je opstelling ook wat verplaatsbaarder.

Succes met je projekt, en ik zie de filmpjes graag tegemoet. Wie commentaar heeft kun je altijd naar de bijbel verwijzen
Ga tot de mier, gij luiaard, zie haar wegen en word wijs: hoewel zij geen aanvoerder heeft, noch leidsman, noch heerser, bereidt zij in de zomer haar brood, verzamelt zij in de oogst haar spijs. (Spreuken 6, 6-8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
bobcom schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:47:

Noob vraag (heb nog nooit iets met video gedaan): waarom zou je per se uncompressed willen als je de boel gaat streamen? 1080p 60fps in mp4 zou goed genoeg moeten zijn voor een avondje vakantievideo kijken, waarom zouden mieren meer moeten? Maar zoals gezegd, ik ben een videonoob.
Om de kwaliteit te maximaliseren. De compressie die goedkope hdmi capture cards doen is erg inefficient. Het is eigenlijk een serie domme jpeg plaatjes. Dat kost veel bandbreedte voor weinig kwaliteit. Ik wil het liever zelf coderen met instellingen die optimaal zijn voor mijn toepassing in plaats van te transcoden.

De reden dat ik zo'n hoge kwaliteit wil is zodat ik software verder in kan zoomen en pannen.

Ik geef toe, misschien is het een beetje overkill maar ik vind het leuk om te doen.
Op Youtube vertelt een vriendelijke landgenoot ;) me hoe ik met een HDMI capture dingeltje van €20 hdmi-output met OBS-freeware kan streamen. Werkt ook in andere buitenlanden, zoals deze youtuber meldt,
De softwareconfiguratie is het probleem, daar kom ik wel uit.

De eerste video toont en output configuratie van 25fps in MJPEG. Waarschijnlijk valt die terug naar 5fps als je het rauw wil hebben. Als je goed kijkt zie je dat de USB-stekker wit is, dat wijst op USB-2 en dat is te langzaam voor meer.

De tweede video heeft wel een blauwe stekker wat op USB3 wijst. By default wordt ook 60fps output geselecteerd en dat is een goed teken. Helaas laat hij niet zien welk formaat er gebruikt wordt.

Het lastige me dit soort video's is dat deze budgetdevices typisch maar een paar maanden te koop zijn. Na een maand of 3 werken links naar Amazon vaak al niet meer. Daarnaast worden populaire modellen gekopieerd, althans de buitenkant. Of er ook dezelfde chip in zit is maar de vraag. Toch bedankt voor de tips.

Dat alles gezegd hebbend.... ik heb inmiddels zo'n goedkope capture card besteld en ik ga eens kijken hoe ver ik daar mee kom voordat ik veel geld uitgeef aan een beter model.
Overigens: hartverzakkingen voorkom je ook door je camera vertikaal boven je mierenhoop te plaatsen. Als je in plaats van een statief (de zuil van) een oude vergroter gebruikt om je camera (al dan niet op macrorail) aan te bevestigen scheelt je dat een balhoofd en je kunt je mieren vanaf elke gewenste hoogte observeren - zelfs met de Laowa 1:2. Maakt je opstelling ook wat verplaatsbaarder.
Dank hiervoor. Ik ben vooral blij met de naam. Voor een vorig plan heb ik zo'n ding gezocht maar ik kon de juiste zoektermen niet bedenken. Ik kan wel bedenken dat er een oplossing moet zijn want er zjin vast duizenden fotograven met de zelfde uitdaging. Maar hoe heet zo'n ding? Vroeg of laat kom ik de juiste term tegen (bv 'cold shoe') en dan kan ik er opeens 1000 op marktplaats vinden.

Ik had bijna een oude kolomboormachine gekocht om te verbouwen.
Mijn huidige plan is inderdaad om iets boven de mieren te maken waar ik de camera aan kan hangen voor de grove positionering om het dan af te maken met een macro rail. Het plan was om daar een monitorarm voor te gebruiken, die vind je op iedere straathoek en zijn wat betaalbaarder.
Succes met je projekt, en ik zie de filmpjes graag tegemoet.
De eerste beelden zijn er maar op 400 pixels breed is het niet heel indrukwekkend.
Dat mijn statief begint te stuiteren op z'n veren als ik aan de focus-ring draai helpt ook niet, het "record" knopje bedienen gaat ook niet zonder grote verschuivingen.
Niettemin is het veelbelovend.

Als de postbode een beetje meewerkt kan ik woensdag de volgende stap maken.
Wie commentaar heeft kun je altijd naar de bijbel verwijzen
Ga tot de mier, gij luiaard, zie haar wegen en word wijs: hoewel zij geen aanvoerder heeft, noch leidsman, noch heerser, bereidt zij in de zomer haar brood, verzamelt zij in de oogst haar spijs. (Spreuken 6, 6-8)
:) Dat is me op het lijf geschreven. Ik ben wel gestopt met lezen na 9 woorden, ik namelijk een beetje lui en kijk liever naar mieren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:15
Als je wil upgraden naar een fatsoenlijke capture device dan zou ik zeker even bij BlackMagic kijken. Die maken geweldige kwaliteit producten voor een redelijk betaalbare prijs.
Deze doet 10-bit ongecomprimeerde video op 1080 bij 60fps: https://www.thomann.de/nl...trastudio_recorder_3g.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-05 00:53
Ik weet dat Camponico Ants (Ook een Nederlander) ook plannen heeft om binnenkort mieren-livestreams te houden. Hij heeft de laatste weken al heel wat uitgezocht over het hoe en wat. Misschien kan je bij hem eens vragen hoe hij het doet?

In de beschrijving van zijn videos staat een link naar een Discord server waar je hem kan vinden om er een praatje mee te slaan.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Opifex schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:27:
Ik weet dat Camponico Ants (Ook een Nederlander) ook plannen heeft om binnenkort mieren-livestreams te houden. Hij heeft de laatste weken al heel wat uitgezocht over het hoe en wat. Misschien kan je bij hem eens vragen hoe hij het doet?
Wauw, wat een beelden. Ik was al best tevreden met mijn eigen setup tot ik dit zag. Indrukwekkend, daar moet ik een keer mee gaan praten.

Tussentijdse update: ik krijg HDMI-uit niet werkend, niet met een capture card en niet met een beeldscherm. Beide apparaten werken wel met mijn PC en laptop.

Als de postbode meewerkt, die had er vanochtend al moeten zijn, krijg ik vandaag een ander mini-HDMI -> HDMI verloopkabeltje om mee te testen maar ik heb weinig hoop.

Man man man, het voelt allemaal wel erg als tegen de wind in fietsen. Alles schreeuwt dat deze apparaten niet gemaakt zijn om mee te filmen, om niet te zeggen dat ze gemaakt zijn om niet te filmen.

• Wormaap
@CAPSLOCK2000 Werkt de Nikon Webcam Utility met je camera? Geen idee of dat helemaal is wat je zoekt, maar ik krijg met het Canon-equivalent prima resultaten met mijn 80D :)

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Wormaap schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:29:
@CAPSLOCK2000 Werkt de Nikon Webcam Utility met je camera? Geen idee of dat helemaal is wat je zoekt, maar ik krijg met het Canon-equivalent prima resultaten met mijn 80D :)
Bedankt voor de tip maar die software is niet compatible met mijn camera.

gphoto2 kan er wel iets mee via USB maar dat is ongeveer 400x200 pixels, de resolutie van het display.
Voor zo'n bescheiden resolutie ziet dat er best wel goed uit ziet, maar ik wil toch nog wel wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 16:11:
Tussentijdse update: ik krijg HDMI-uit niet werkend, niet met een capture card en niet met een beeldscherm. Beide apparaten werken wel met mijn PC en laptop.
Na eindeloos in de software gezocht te hebben viel het me op dat het stekkertje wel erg ver uit het gat stak...
Na een half uur de mini-hdmi poort schoonmaken ging het er nog steeds niet helemaal in.
Toen viel het me eindelijk op dat het een stekker is met een vrij dikke behuizing... en daardoor niet voorbij een uitstekend hoekje van de camera kwam. 3 minuten vijlen later paste het stekkertje wel en kreeg ik eindelijk beeld.

Na mijn eerste enthousiasme besefte ik me dat de kwaliteit eigenlijk een beetje tegen viel. Twee uur debuggen later lijkt het een firmware-bug te zijn in de Elgato capture card die de beschikbare resoluties/formaten niet doorgeeft maar vast zit op 720x480 pixels. Beste dusver uit deze camera maar AARGH!

Gelukkig had ik ook nog dat goedkope ding van Amazon liggen en die werkt wel gewoon. De kwaliteit is niet super maar het beste dusver.

Tijd voor plaatjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3LBN-oqmDiaglUDi5wH8ZOMrJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bisPCAq4Uy9ckyiXtM4DTN7O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUdxzhhvQsEsUc7319s1yWXxa_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qP1bi7g9dyN3uXyqk8zuFvtG.jpg?f=fotoalbum_large

En, waar het echt om gaat, filmpjes:

Dat was een worsteling maar ik ben tevreden met wat ik al bereikt heb.
Ik ben er nog niet helemaal waar ik wil zijn maar als proof-of-concept is het geslaagd.
Met wat meer kennis en ervaring wordt het vast nog beter.

ps. misschien moet ik nog even vermelden dat deze mieren in een reagaeerbuisje zitten. Ik film hier dus door rond glas heen en dat geeft wat vertekening.

todo:
- legato capture card driver fixen
- macro slider/mount/arm/rig voor een stabiele en nauwkeurige camera.

Pagina: 1