Is mijn PLA print geschikt voor deze monitor mount?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik ben vrij nieuw in de 3D print wereld (dit is mijn tweede print ooit). Ik heb een monitor mount ontworpen en het beeldscherm hangt prima maar ik twijfel aan of dit ook lang zo blijft. Het hangt namelijk in een ruimte met dakkapel die in de zomer behoorlijk warm kan worden. Kan iemand met ervaring misschien vertellen of dit sterk genoeg is om langdurig zo te blijven hangen?

settings: 0.2mm, infill van 80% (PLA).

Dikte van de mount is 6 mm en de schroeven liggen 1mm verzonken, monitor zelf is ongeveer 6KG (Samsung G5 32 inch)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DXAZZryDbjUVJzFlNCpi_4uEs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Af8DL1ofnpknbtPZQZ105STq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIdDaJhgbcVATfs6XrzHy2YHWeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLLmaE6mngZBrITOedDZOCjY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRpA1wXyEkAY4tuZFM-hV6pPM8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ac95bpnOhBWqR9yIfUSStb4e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbQSY-5vcpeFVT0KwJdt1kafc5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MqQpWHooOlJee4Hv1AsBY58.jpg?f=fotoalbum_large

(bovenste scherm).

Nog een iets waar ik nieuwsgierig naar ben, tijdens het printen kreeg ik de onderstaande 'ijspegels'. Weet iemand hoe dat komt? (Was er wel makkelijk af te halen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIm1MkwICciB0R9AxEy-N8l1nIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBfAehjOko1qrZ0OTP8uDTTh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdZfl-bdoeIgPwhAIynbo0Aa9Ow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Yek0oHAaMheIPJoiR4Mz9kL.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via talkatoo op 25-07-2022 13:38)

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:24
Tegen de 30 C, gaat PLA al vervormen, en als er 6Kg aan hangt zou dit best wel eens slecht kunnen aflopen,
je kan al meer doen door metalen ringen onder de schroevenkoppen te doen.

Maar eerder raad ik aan om het in PETG te printen, is niet veel moeilijker dan PLA, maar vele male sterker, en heeft een hogere temperatuurbestendigheid.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-09 15:37

Rmg

die draadjes is stringing, vrij normaal. Ik zou wat ringetjes om je boutjes doen zodat het wat meer contact oppervlak heeft.

PLA heeft wel last van creep, dus dingen zullen over tijd wat losser kunnen komen te zitten maar ik verwacht geen catastrofale failure mode.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• absrnd
  • Laatst online: 23:24
Tegen de 30 C, gaat PLA al vervormen, en als er 6Kg aan hangt zou dit best wel eens slecht kunnen aflopen,
je kan al meer doen door metalen ringen onder de schroevenkoppen te doen.

Maar eerder raad ik aan om het in PETG te printen, is niet veel moeilijker dan PLA, maar vele male sterker, en heeft een hogere temperatuurbestendigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 13:18
Dit beantwoord je vraag niet maar lost misschien wel je probleem op:

Waarom neem je geen metertje aluminium L-strip van de bouwmarkt, zaag er twee stukjes van, en boor er wat gaatjes in.
Dan weet je zeker dat het sterk genoeg is (en ben je ook in een halfuurtje klaar).

Mooie setup trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door Durandal op 26-07-2022 01:19 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Buiten dat zoals gezegd je beter PETG kan printen; 80% infill is belachelijk hoog. Je print wordt veel sterker als je het aantal perimeters omhoog gooit, met ook nog eens veel lagere printtijd en veel minder filament verbruik.
Dit ding printen met 10 perimeters en 15% infill is even sterk of zelfs sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-09 15:45
Zoals hierboven al beschreven:
- Perimeters verhogen ipv. infill
- onderlegringen onder de bouten

Kan zijn dat je steun gaat vervormen door de warmte, maar dit zal niet in eens afbreken.
Bij het ontwerp zou je de fillets kunnen vervangen door een chamfer.

Heb zelf ook een monitor aan een geprinte steun hangen, geen probleem mee gehad nog.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:45
Oon schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 01:45:
Buiten dat zoals gezegd je beter PETG kan printen; 80% infill is belachelijk hoog. Je print wordt veel sterker als je het aantal perimeters omhoog gooit, met ook nog eens veel lagere printtijd en veel minder filament verbruik.
Dit ding printen met 10 perimeters en 15% infill is even sterk of zelfs sterker.
Dank voor de handige tips (allemaal trouwens). Wat bedoel je met 'perimeters'? is dat de Wall Thickness of Wall line count in Cura? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7vFHOXF7hNL_o6sAPWgmrm7s5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nV0r2GQ3dhyOD2FYGV3PpkS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

talkatoo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Dank voor de handige tips (allemaal trouwens). Wat bedoel je met 'perimeters'? is dat de Wall Thickness of Wall line count in Cura? [Afbeelding]
Volgens mij berekent Cura de ene automatisch op basis van de andere, maar het aantal perimeters is in dit geval de Wall Line Count. Als je met een 0.4mm nozzle print krijg je met 10 perimeters dus een Wall Thickness van 4mm, bijna een halve centimeter. Goed om te dubbelchecken dat hij ze dus ook allebei meteen goed heeft staan als je één van de twee aan past.

Daarnaast heb je ook nog Top Layer en Bottom Layer, die moet je ook opschroeven als je wil dat je print aan alle kanten even sterk is, maar door de manier waarop de laagjes geprint worden zijn deze al wat sterker (omdat het één ondoorbroken lijn is)

[ Voor 5% gewijzigd door Oon op 26-07-2022 12:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Even los van de tips voor PETG en hogere wall counts zou ik zelf ook de krachten beter opvangen met wat driehoekjes.

Er ontstaat best wel een flink krachtmoment op die muurtjes die omhoog staan. Die zou ik zelf ondersteunen met wat driehoekjes naar het liggende vlak. Anders breekt het wel makkelijk af na een tijdje denk ik.
Eventueel ook nog een driehoekje in het midden tussen de andere 2.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B19TdJoDnhapFgiuhthqZVTl_-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/doOkYzarzht2ta83h21zJtDP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02:03

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook ik zou hiervoor gewoon aluminium nemen. Een plaatje van 2mm dik is sterk genoeg voor wat je wilt en makkelijk in een bankschroef te buigen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Headbuddy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-09 11:26

Headbuddy

Surrealist

Let ook even goed op je print oriëntatie.
Als ik het goed zie komt vrij veel kracht in Z as van je print.
Dit is het zwakke punt bij alle FDM print doordat het de plek is waarop lagen aan elkaar gehecht zijn.
Printen met een hoger temperatuur helpt dit probleem met de layer adhesion enigszins te verminderen.
Een goed artikel om te lezen is deze van CNC kitchen
Als je overweegt om een nieuwe rol te halen voor functionele prints.
Hij heeft overigens erg veel informatie over het produceren van functionele prints op zijn youtube kanaal en website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 26-09 16:25
geen verstand van 3d printen maar voorkomen dat de monitor valt kan je ook oplossen met een simpel borgje. Kan van alles zijn (alu, draad, touw) als het maar sterk genoeg is om de monitor te houden goed vast zit op de monitor en op/om de dragers
Pagina: 1