Alles omtrent thuiswerken is erg afhankelijk van je eigen voorkeuren, maar in de laatste jaren heb ik wel e.e.a. ontdekt dat voor mij flink veel verschil heeft gemaakt.
Webcam/microfoon
Ik ben zelf een voorstander van het gebruik van een echte microfoon en goede webcam. Zoveel collega's die gewoon een gaming headset of zelfs de ingebouwde microfoon van hun laptop, en de ingebouwde webcam. Je kan voor minder dan 100 euro een XLR microfoon en USB audio interface krijgen tegenwoordig, die geluidskwaliteit hebben die beter is dan zelfs de hele dure Jabra headsets (die overigens ook 10/10 zijn). Daarnaast heb ik zelf een Lenovo 500 FHD webcam gekocht, wat van de ~10 webcams die ik gebruikt heb toch wel echt de beste is. 4K webcam lijkt me niet heel nuttig, maar ik zou graag ooit overstappen op een échte camera, alleen zijn camera's met schone HDMI out.
Het feit dat andere mensen mij goed kunnen verstaan zelfs als de airco langs mij aan staat en dat ik altijd goed in beeld ben onafhankelijk van het licht en ik zelf kan kiezen uit welke hoek ik gefilmd word is heel fijn. Het geeft je gewoon een veel beter, professioneler gevoel als je in een meeting zit en zeker weet dat jij in ieder geval niet de storende factor bent.
Beeld
Onderschat de waarde van meerdere monitoren niet. Minstens twee, allebei minimaal 27" 1440p. Vrijwel iedere laptop kan twee 1440p schermen aan. Laptop zelf heb ik dichtgeklapt tegen de muur hangen.
Muis/toetsenbord
Ik gebruik zelf een Logitech MX Keys (niet-mech), een MX Master 3 en een Ergo M575 (Business). Daarnaast heb ik nog een goedkope verticale muis.
Voorheen had ik een gaming toetsenbord, typte erg fijn maar was heel lastig als ik dan een keer op kantoor zat. Deze past in mijn tas, batterij gaat weken mee en anders heb ik er zo'n magnetisch USB-C stukje in zitten zodat ik de kabel maar in de buurt hoef te gooien om 'm op te laden.
Ook hier, onderschat niet hoeveel waarde ergonomie heeft. Qua muis vind ik het zelf heel fijn om af te wisselen tussen 'ergonomische' gewone muis, trackball, en verticale muis.
Stoel
Ook hier is ergonomie belangrijk. Wat je ook doet,
geen racestoel. Ik heb jaren op een 'heel ergonomische' racestoel gewerkt en had altijd last van rugpijn. Recentelijk overgestapt op een BenS 837H-Ergo-4 en ik heb nergens meer last van. Onderuit zitten is er minder fijn op en ik denk dat ik op redelijk korte termijn voor een wat luiere 'executive' stoel ga, maar deze houd ik er zeker ook bij.
Bureau
Weer een ding met ergonomie. Ik had voorheen een IKEA MALM bureau en daarvoor weer een maatwerk ouderwets lomp bureau, maar dat werkt gewoon niet. Je kan onmogelijk je ellebogen op je armleuningen leggen als je bureaublad 10 centimeter dik is. Ik zie veel mensen die hele mooie oplossingen bedenken met zwevende bureau's en dergelijke, maar er geen rekening mee houden dat je als mens wat flexibeler bent en niet altijd hetzelfde zit.
Ik heb nu een elektrische BEKANT, L-vormig. 's Ochtends gaat hij zo dat hij net iets boven mijn armleuningen op laagste stand komt, richting de middag wil ik 'm nog wel eens net iets lager zetten, en als ik wil heb ik de optie om te gaan staan. Je verbaast je echt over hoeveel verschil in zitgemak (en rugpijn) een bureau dat net 3 centimeter hoger of lager is kan maken.
Docking station
Ik heb een Dell D6000 gekocht voor mijn werk laptop, aangesloten op mijn ultrawide (middelste scherm) en linker 27". Als ik thuis kom hang ik mijn laptop aan de muur, steek ik de USB-C kabel in en klaar. Geen gedoe met een losse oplader of laptop die goed op het bureau moet staan. Mijn ultrawide regelt in dit geval KVM tussen mijn werk laptop en mijn eigen Mac Mini, dus dezelfde peripherals met een druk op de knop naar een ander apparaat.
Kabels wegwerken
Voor de rust, alle kabels netjes wegwerken. Desnoods met plakklemmetjes of schroeven onder je bureau. Scheelt enorm veel in visuele ruis en het werkt gewoon veel fijner als je bureau mooi opgeruimd is. Ik heb zelf
twee verschillende
klemmen ontworpen voor onder mijn bureau, waarvan ik er een stuk of 40 heb geprint met mijn 3D printer, maar ook zonder 3D printer kom je heel ver met een meter van die plastic kabelgoot die je voor een paar euro kan kopen.
Planten, zonlicht, frisse lucht
De grootste aanpassing die ik tijdens de corona heb gemaakt. Voorheen zat ik altijd met mijn rug naar het raam toe in het donkerste hoekje van de zolder, had ik geen groen op zolder, en waren het raam en het rolluik altijd dicht. Tegenwoordig (tenzij de mobiele airco aan staat) heb ik eigenlijk altijd het raam open, zit ik (inmiddels weer in hetzelfde hoekje) zo dat ik in mijn ooghoek het raam kan zien, en heb ik voor 50 euro een paar planten gekocht om alles toch net iets levendiger te maken. Mentale gezondheid is daarvan echt omhoog gegaan.
Upgrades die ik zelf nog wil doen:
- Tzt een andere audio interface met XLR aan de achterkant zodat deze netter op mijn bureau staat
- Beeldschermen weer op een monitorarm, vooral de middelste, maar dan moet ik eerst een oplossing vinden die 1x 34" en 2x 27" kan dragen
- Webcam upgraden naar een echte camera staat op het 'ooit nog een keer' lijstje
- Betere microfoon, mijn Behringer C-1 is super, maar een Shure SM7B is toch wel echt een (onnodig) super ding
- Ik denk dat ik mijn 3440x1440 ultrawide ga upgraden naar een 'echt' 4K scherm
- Meer planten
- Ventilators voor aan de muren voor wat meer actieve circulatie, ik zit in de hoek het verst van het raam en daar wordt de lucht toch wel minder fris na een dag werken