Deminy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:28:
Ahaa, nu begrijp ik de verwarring. Het gaat om een systeem wat niet op het reguliere Waterleidingnet is aangesloten.
Door middel van een pomp ga ik 8m3 per uur door de leiding “persen”.
Ik zou graag willen weten welke druk dit op de leiding geeft, zodat ik de kwaliteit van de leiding erop af kan stemmen.
Ik hoop dat ik het nu duidelijker verwoord heb.
Excuus als dat niet zo is, maar ik ben geen installatie deskundige.
De hoeveelheid water stelt niks voor op de genoemde leiding. Om het even in perspectief te plaatsen:
een gemiddelde douche kan al snel 10 L/min leveren en zit eigenlijk altijd op een 15mm koperleiding (dus inwendige diameter is ~13mm). Dat geeft dus ~600 L/uur of 0,6 m3/uur. Jij hebt een leiding die 4 keer zoveel diameter heeft, dus 16 keer zoveel oppervlakte. Dat gaat dus vrij makkelijk.
Ik zou voor de aanleg kijken naar de drukklasse van je koppelingen. Die zijn vrijwel altijd PN6 (max werkdruk dus 6bar) of soms PN10 in Nederland. Dus al je afsluiters/kranen etc. Zorg ook dat je een pomp hebt waarbij je de absolute druk in kunt stellen, bijv. tussen de 1-5 bar.
Je hebt aan druk bijna niks nodig om het water door die leiding te persen, zoals de berekeningen laten zien. De reden dat er in NL vaak ~1.5 -2.0 bar op je waterleiding staat is dan ook niet omdat het anders niet door de leidingen gaat, maar om ook boven in je huis nog waterdruk te hebben. Om 10 meter omhoog te gaan heb je ook 1 bar nodig namelijk
Kwaliteit van de leiding en die van je koppelingen dus afstemmen op je pomp maar kan me niet voorstellen dat alles gewoon op de standaard van 6bar max druk zetten problemen gaat geven.