Tijdelijk teveel spaargeld na verkoop woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 16:05
Goedemorgen,

vanmiddag gaan we bij de notaris tekenen voor onze nieuwe woning en volgende week zijn we er weer voor de verkoop van onze woning.
Wij hebben onze woning met een enorme overwaarde verkocht en nadat we onze nieuwe woning betaald hebben incl. alle kosten, houden we nog rond de €60k over. Prima, niks aan de hand met een fiscaal partner.

Volgend jaar gaan we verbouwen en gaan dan dat geld daarvoor gebruiken, maar wij hebben ook nog rond de €60k spaargeld op dit moment. Dan gaan wij natuurlijk boven de €101k belastingvrije voet komen, al is het maximaal voor 6-8 maanden.

Hoe kun je hier mee omgaan zodat onze vrienden van de belastingdienst niet aan dit geld kunnen komen?
Is dat geld op een manier vast te zetten in een soort bouwdepot o.i.d.?

Beste antwoord (via Analamoebe op 25-07-2022 08:12)

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:31

CeesKees

I rest my Kees

Bereken eens over hoeveel belasting het maximaal gaat.

Ik denk dat het middel erger is dan de kwaal

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +40 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:31

CeesKees

I rest my Kees

Bereken eens over hoeveel belasting het maximaal gaat.

Ik denk dat het middel erger is dan de kwaal

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Begrijp ik goed dat je het hebt over 120k aan totaal vermogen op 1 januari 2023? Dat kost je dan ongeveer 100 euro aan belasting. Op 120k vermogen is dat toch niks ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:22

Roozzz

Plus ultra

Verkijk je je niet op hoe groot dit 'probleem' is?

Even snel tellend kom ik op een euro of 100.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

de belastingvrijvoet gaat er vanaf dus wat wordt er dan belast; het bedrag boven de 101k op 1 januari.
60+60-101=19K een dan daarover de Belasting, dat is niet zoveel euro.

Bovendien zijn ze het stelsel aan het aanpassen, grote kans dat het helemaal niet belast wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door bombadil op 25-07-2022 07:46 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20

Reinier

\o/

Koop alvast spullen voor je verbouwing, leen 20K uit aan een familielid dat dat op 3 januari weer aflost of betaal gewoon VRH over het stukje boven het heffingsvrije deel, want dat is tientjeswerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Reinier op 25-07-2022 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:09
Je kan dit jaar toch alvast wat aanbetalingen doen voor volgend jaar voor je nieuwe huis...?
En idd, dit gaat om max 100-110 euro belasting.

Je kan beter een krantenwijk lopen dan hier moeite voor doen, levert je meer op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:18

Tazzios

..

Reinier schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:45:
Koop alvast spullen voor je verbouwing, leen 20K uit aan een familielid die dat op 3 januari weer aflost of betaal gewoon VRH over het stukje boven het heffingsvrije deel.
uitgeleend geld is nog steeds van jou, niet opgeven is fraude.

@ts de peil datum is 1-1 wat er de rest van het jaar op staat maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:00
Waarom zou je voor die paar tientjes belasting willen ontduiken.

101k - 1000 euro teveel, dus misschien 30 euro belasting...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20

Reinier

\o/

Tazzios schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:47:
[...]

uitgeleend geld is nog steeds van jou, niet opgeven is fraude.
Ja, dat was wel een domme suggestie. Ik betaal de VRH gewoon dus ik houd me niet bezig met manieren om dit te ontduiken. Dat blijkt maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:09
Kun je niet alvast wat aanbetalingen doen voor die verbouwing?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Analamoebe
Whahaha, ik had echt gedacht dat we veel meer belasting zouden moeten gaan betalen.

Dank voor de verhelderende info, ik ga me hier niet druk meer om maken.

Aanbetalingen ga ik zeker niet doen. We gaan wel een keuken kopen, maar daar ga ik geen aanbetaling voor doen. Voor de rest gaan we wel het e.e.a. aankopen zoals 110m2. vloertegels, maar die betalen we zo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:19
Analamoebe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:41:
Goedemorgen,

vanmiddag gaan we bij de notaris tekenen voor onze nieuwe woning en volgende week zijn we er weer voor de verkoop van onze woning.
Wij hebben onze woning met een enorme overwaarde verkocht en nadat we onze nieuwe woning betaald hebben incl. alle kosten, houden we nog rond de €60k over. Prima, niks aan de hand met een fiscaal partner.

Volgend jaar gaan we verbouwen en gaan dan dat geld daarvoor gebruiken, maar wij hebben ook nog rond de €60k spaargeld op dit moment. Dan gaan wij natuurlijk boven de €101k belastingvrije voet komen, al is het maximaal voor 6-8 maanden.

Hoe kun je hier mee omgaan zodat onze vrienden van de belastingdienst niet aan dit geld kunnen komen?
Is dat geld op een manier vast te zetten in een soort bouwdepot o.i.d.?
Heb je wel een hypotheek op de nieuwe woning? Mij is verteld dat winst uit je vorige woning wel in de nieuwe woning moet worden gestopt binnen een bepaald termijn. Anders heeft dat gevolgen voor je hypotheekrente aftrek. Ik geloof dat offertes met met voornemens om dat te doen ook goed zijn, maar het moet wel daadwerkelijk gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het bedrag dat je leent voor de nieuwe woning gaat van die 120k af. Tenzij het moeilijk wordt met boxen etc.

[ Voor 23% gewijzigd door bouwfraude op 25-07-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Erwin537 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:12:
[...]

Heb je wel een hypotheek op de nieuwe woning? Mij is verteld dat winst uit je vorige woning wel in de nieuwe woning moet worden gestopt binnen een bepaald termijn. Anders heeft dat gevolgen voor je hypotheekrente aftrek. Ik geloof dat offertes met met voornemens om dat te doen ook goed zijn, maar het moet wel daadwerkelijk gebeuren.
Ja hebben we. Het zit zo: Hypotheek nog €140k. Verkoop huis €450k, aankoop huis €390k Dus blijft er €60k over.
Die €60k maken we volgend voorjaar op als we de woning gaan verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:35

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Analamoebe schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:19:
[...]

Ja hebben we. Het zit zo: Hypotheek nog €140k. Verkoop huis €450k, aankoop huis €390k Dus blijft er €60k over.
Die €60k maken we volgend voorjaar op als we de woning gaan verbouwen.
Dan houd je van die 450k toch 310k over na verrekenen met je huidige hypotheek, of mis ik een denkstap? :? Ik zit niet in de hypothecaire of financiële wereld, vandaar mijn onnozelheid. ;)

Ik begrijp je constructie zo:
- verschuldigd aan bank over huidig huis: 140k,
- opbrengst huidig huis: 450k
-- Houdt over: 310k

Nodig voor nieuw huis: 390K
Dus hypotheek/aanvullen nodig voor: 80K (=310k-390k)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
Goudvis schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:19:
[...]

Nodig voor nieuw huis: 390K
Dus hypotheek/aanvullen nodig voor: 80K (=310k-390k)
Ik heb nog €60k nodig om te verbouwen, dus de originele hypotheek van €140k blijft gewoon staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:22
Ik zou me meer zorgen maken om de inflatie ;)
Pagina: 1