Stopcontacten verlagen naar 25cm boven de grond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-05 19:36
Hallo allemaal,

Het volgende, ik wil in onze nieuwe woning de stopcontacten verlagen naar (ongeveer) 25cm boven de vloer.
Ik krijg aankomende week de sleutel en kan dan eindelijk aan de slag, ik ga er vanuit dat de huidige buizen met
draden vanboven komen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Ik dacht het volgende te doen:
-Stroom eraf
-Oude stopcontacten demonteren
-Nieuw gat in muur (gipsblokken) boren voor inbouwdoos
-Sleuf frezen van oude stopcontact naar nieuwe locatie

Tot hier is het mij wel duidelijk en gaat het mijzelf wel lukken alleen zit ik nu met hoe verder?
Ik hoor/lees diverse opties, nieuwe draden trekken vanaf oude stopcontact/lasdoos en daar dus
de nieuwe draden aan de oude verbinden maar je kunt ook de draden vanaf de centraaldoos
helemaal opnieuw trekken. Ik kan eigenlijks niet een duidelijk antwoord vinden wat beter/veiliger is.

Ruud

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
De enige juiste manier is nieuwe draden trekken vanaf de centraaldoos. Alle andere "oplossingen" zijn knoeiwerk, tenzij je de oude stopcontacten ook in stand houdt.

[ Voor 18% gewijzigd door JukeboxBill op 25-07-2022 01:34 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:26
Ik geloof dat het voorschrift altijd was: vanuit het stopcontact recht omhoog en dan in een rechte lijn naar de centraaldoos. Maar je weet natuurlijk nooit zeker of er voor jou al iemand aan het beunen is geweest. Controleer ook even het bouwbesluit. Volgens mij is er een reden dat stopcontacten niet meer op kind-hoogte worden geplaatst. Ze moeten hoe dan ook minimaal 30cm vanaf de vloer.

En inderdaad, trek nieuwe draden. Geen broddelwerk in de oude lasdoos en daar vervolgens overheen stucen of behangen, daar krijg je spijt van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Je zou met lasklemmen de stroomdraden kunnen verlengen vanuit de oude doos, en deze wegwerken zonder er ooit problemen mee te krijgen. Maar zo'n advies is als vloeken in de kerk en knoeiwerk zoals bovenstaand omschrijft.

Krijg je wél ooit problemen dan sla je jezelf voor de kop (want je moet iets openbikken?), en een toekomstige bewoner of elektricien/storingsmonteur zal je vervloeken. Draden zouden altijd opnieuw getrokken moeten kunnen worden, dus een doorknoop-installatie waarbij dit niet (meer) kan, of bijvoorbeeld iets aanleggen met een knik in de buis, is simpelweg "not done".

Nieuwe draden trekken, gewoon doen. Bestaande buis mooi verlengen zodat een trekveer er zonder problemen doorheen kan. Heb je in de huidige stopcontacten géén randaarde maar zit dit wél in de centraaldoos? Dan zou ik nieuwe stopcontacten met randaarde willen adviseren (voor zover dit tegenwoordig al niet verplicht zou zijn).

[ Voor 18% gewijzigd door Chris.nl op 25-07-2022 02:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruudstertje
Duidelijk verhaal. Dan ga ik voor nieuwe draden trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Ruudstertje schreef op maandag 25 juli 2022 @ 02:16:
Duidelijk verhaal. Dan ga ik voor nieuwe draden trekken.
Tip; maak de trekveer vast aan een oude draad wanneer je die eruit trekt, zo gaat 't vrijwel altijd goed.

Mocht je dit vergeten en er later achterkomen dat er perongeluk een losse sok (destijds niet goed verlijmd oid) in het plafond zit, dan had je de tip willen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
En wat is een goed adres voor het bestellen/halen van materialen voor deze klus?
Dikte stroomdraad? 3 in 1 kabel (blauw, bruin, geel/groen) of 3x apart trekken?

Misschien handig om te weten, stopcontacten bevinden zich allemaal in de woonkamer en zijn in gebruik voor
TV/Radio en verlichting. Dus niet zware apparatuur zoals ovens/drogers e.d.

[ Voor 57% gewijzigd door Ruudstertje op 25-07-2022 02:51 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Installatiedraad 2,5 mm is de standaard. Het is immers de installatie van een stopcontact en je weet niet wie daar wanneer een kacheltje in drukt.

Al die meuk moet voldoen aan keurmerken dus je kan imo de goedkoopste van de bouwmarkt pakken.

Niet drie in 1, maar drie losse draden in 1x trekken. Er zijn vast filmpjes op YouTube hoe je 3 of 4 installatiedraden in 1x aan de trekveer knoopt. Aan de ene kant trek je, en aan de andere kant duwt/geleid je maat de kabel naar binnen. In rustige rukken van zo'n 50 centimeter zodat je maat na elke ruk weer 50 centimeter kabel recht kan buigen (koper komt vanaf rol) wat het trekken makkelijk maakt (waarschijnlijk is insmeren met zeep niet nodig voor die korte stukjes).

Bij lage stopcontacten wil je de tekveer liefst vanuit de centraaldoos trekken, je moet immers recht vanuit de buis trekken, dus laag bij de grond zit je te pielen met te korte ruimte om een goeie ruk te maken.

Bezuinig niet op de laatste 10 centimeter met afknippen, liever iets met het handvat van een hamer (dus botte houten stok) in de doos moeten wegdrukken dan met afmonteren 0,5 centimeter tekort komen.

[ Voor 37% gewijzigd door Chris.nl op 25-07-2022 03:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:21
Ruudstertje schreef op maandag 25 juli 2022 @ 01:15:
Ik dacht het volgende te doen:
-Stroom eraf
-Oude stopcontacten demonteren
-Nieuw gat in muur (gipsblokken) boren voor inbouwdoos
-Sleuf frezen van oude stopcontact naar nieuwe locatie

Tot hier is het mij wel duidelijk en gaat het mijzelf wel lukken alleen zit ik nu met hoe verder?
- Oude inbouwdoos uit de muur losbreken
- Nieuwe draad trekken vanaf de centraaldoos
- Bestaande PVC leiding verlengen met een mof / sok
- Nieuwe buis en inbouwdoos in de muur plaatsen
- Afsmeren met gips / cement
- Muur weer glad afwerken

Inderdaad 3 losse draden gebruiken VD 2,5mm² in bruin, blauw en groen/geel.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 25-07-2022 04:42 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Chris.nl schreef op maandag 25 juli 2022 @ 02:38:
[...]
Tip; maak de trekveer vast aan een oude draad wanneer je die eruit trekt, zo gaat 't vrijwel altijd goed.
Waarom niet meteen de nieuwe draad aan de oude draad vastmaken? Die draad is dunner dan een trekveer, praktisch net zo sterk (voor een beetje draadtrekken in ieder geval voldoende) en je hebt geen extra gereedschap nodig.

@Ruudstertje Doe jezelf een paar pleziertjes: bik de oude lasdoos ook uit de muur. Het blijft een zwakke plek voor nieuw stucwerk. Haal je de lasdoos er uit dan kun je netjes de oude buis met een (verlijmde) sok op een nieuw stuk buis aansluiten. Het dichtsmeren gaat eigenlijk net zo makkelijk als de sleuf die je moet frezen.

Gebruik voor het stukje van de bestaande buis naar het nieuwe stopcontact vaste buis en geen flexibel. Mocht je later nog draden moeten trekken dan kom je er pas achter wat voor troep dat is voor een vaste installatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 15:52
sypie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 06:51:
[...]

Waarom niet meteen de nieuwe draad aan de oude draad vastmaken? Die draad is dunner dan een trekveer, praktisch net zo sterk (voor een beetje draadtrekken in ieder geval voldoende) en je hebt geen extra gereedschap nodig.
De reden om voor een trekveer te kiezen is simpel: draad trekken met bestaande draad is slecht tot niet te doen. Trekveer is sterker, flexibeler en heeft zo een kop waar je makkelijk bestaande of nieuwe draad aan vast kunt maken. Ook tevens de reden dat de zwarte 'trekdraad' in nieuwbouw slechts buisvulling is, om iets degelijkers aan vast te maken zoals een trekveer. Als er een 'trekdraad' zit weet je zeker dat de buis 'open' is.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ruudstertje schreef op maandag 25 juli 2022 @ 02:41:
En wat is een goed adres voor het bestellen/halen van materialen voor deze klus?
https://www.sandervunderink.nl/

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Justin013 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:54:
[...]

De reden om voor een trekveer te kiezen is simpel: draad trekken met bestaande draad is slecht tot niet te doen. Trekveer is sterker, flexibeler en heeft zo een kop waar je makkelijk bestaande of nieuwe draad aan vast kunt maken. Ook tevens de reden dat de zwarte 'trekdraad' in nieuwbouw slechts buisvulling is, om iets degelijkers aan vast te maken zoals een trekveer. Als er een 'trekdraad' zit weet je zeker dat de buis 'open' is.
Het loont iig de moeite het te proberen. Al trek je de trekveer erdoor met de oude kabels. Een trekveer door loze buizen duwen heb ik altijd een van de kutste klussen gevonden. Doe het ook met zn 2en, dan weet je zeker dat je optijd stopt als je veer niet lang genoeg is.

Ik vond een trekveer van kunststof aanzienlijk prettiger werken dan een van staal.

Als je nieuwe buizen gaat trekken, gebruik dan bij voorkeur harde buizen en elke 30cm vastmaken (als je ze niet in de muur vastsmeert). Er zijn speciale veren waarmee je bochten in de buizen kan maken. Flexibele buis is verschrikkelijk om iets doorheen te trekken.

[ Voor 28% gewijzigd door Dexs op 25-07-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:38

LankHoar

Langharig tuig

@Ruudstertje info die ik een beetje mis:
- Waarom?
- Is het zichtwerk? Je hebt het over TV etc. dus kans bestaat dat het niet opvalt.
- Is dit het enige dat je wilt aanpakken in die ruimte(s)? Wanneer je gaat frezenen en het is zichtwerk, zul je minimaal moeten stuken en die wand opnieuw schilderen, wil je het netjes doen.

Indien het geen zichtwerk is, en slechts gaat om bereikbaar maken van een wcd voor TV etc. is het wellicht makkelijker/goedkoper om met een verlengsnoer te werken, of de wcd door te lussen en nieuwe bij te plaatsen ipv vervangen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Sowieso nooit een doosje in de muur monteren die je later gaat afsmeren waardoor hij onbereikbaar wordt. Krijg je spijt van. Daarnaast als iemand ooit de draden wil vervangen zal ie niet begrijpen waarom hij de draden er niet doorheen krijgt.

Ook WAGO klemmen kunnen falen, als je er niet bij kan, kan je ze niet herstellen.

Draden doortrekken met de oude draad nooit doen. Als je die kapot trekt is de kans groot dat je met de trekveer ook tegen obstakels aanloopt.

Zo moest ik ook eens 2 centraaldozen verbinden omdat de aardedraad ontbrak. Ik had alleen een bruine en blauwe draad beschikbaar. Daar wilde ik eerst de draden mee doortrekken omdat de trekveer er niet door wilde, maar de eerste draad trok ik inderdaad al kapot. Ik had vies veel geluk dat ik met de laatste draad de trekveer er doorheen kreeg en daarna met veel moeite 3 nieuwe draden kon trekken, anders had mijn woonkamer geen stroom meer gehad. Ik moest toen wel een risicootje nemen, maar als het even kan altijd die trekveer erin.

PS. Zorg er voor dat je 100% zeker alle stroom er af hebt die je kan tegen komen, liefst ook de aardlek van die zone, zodat de fase én nul zeker afgekoppeld zijn. Een trekveer met 240volt er op geeft een heel raar dansfeestje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 25-07-2022 09:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-05 16:24
Ik zit aan het einde van een flinke verbouwing, ook alle elektra opnieuw laten doen. Bijna alle materialen via https://www.elektramat.nl/ besteld (op aangeven van de elektriciën). Schakelmateriaal (een van de laatste fases) moet je even goed uitzoeken. Dat hebben we bij Hornbach besteld ivm scherpe prijs.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Met dit soort vragen bekruipt mij altijd het gevoel dat er iemand aan een elektrische installatie gaat prutsen die er beter vanaf kan blijven. Ook nu weer, als je moet vragen welke draaddikte, of waar je spullen koopt, ben je gewoon niet geschikt voor een dergelijke klus.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:50
evilution schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:54:
Met dit soort vragen bekruipt mij altijd het gevoel dat er iemand aan een elektrische installatie gaat prutsen die er beter vanaf kan blijven. Ook nu weer, als je moet vragen welke draaddikte, of waar je spullen koopt, ben je gewoon niet geschikt voor een dergelijke klus.
Niet mee eens. Draad trekken is geen moeilijke klus, draad verbinden ook niet.

Nog 3 aandachtspunten:
- gebruik geen flexibele (geribbelde) buis, maar gewoon gladde.
- doe kabel trekken met 2 man: 1 die trekt en 1 die invoert.
- gebruik geen zeep om draden te trekken, maar een geschikt smeermiddel als je lange afstanden moet en het niet gaat.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002

Creesch

bla bla!

evilution schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:54:
Beetje vreemde houding als ik eerlijk ben... Het feit dat iemand er voor zorgt dat ze de juiste informatie voorhanden hebben en dat ze het op de correcte manier aanpakken is in mijn optiek alleen maar een goed teken.
Genoeg mensen die alleen maar aannames doen en vervolgens met bord voor de kop gaan klussen, dat zijn het soort mensen waar je je eerder zorgen over moet maken.

Het niet weten van bepaalde informatie vooraf bepaald niet of mensen geschikt zijn voor een klus of niet. Afgezien van hun basis technische kunnen is het vele malen belangrijker dat mensen goed vooronderzoek doen, wat hier gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Creesch schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Beetje vreemde houding als ik eerlijk ben... Het feit dat iemand er voor zorgt dat ze de juiste informatie voorhanden hebben en dat ze het op de correcte manier aanpakken is in mijn optiek alleen maar een goed teken.
Genoeg mensen die alleen maar aannames doen en vervolgens met bord voor de kop gaan klussen, dat zijn het soort mensen waar je je eerder zorgen over moet maken.

Het niet weten van bepaalde informatie vooraf bepaald niet of mensen geschikt zijn voor een klus of niet. Afgezien van hun basis technische kunnen is het vele malen belangrijker dat mensen goed vooronderzoek doen, wat hier gebeurt.
Ik snap jullie beiden, maar dergelijke basale vragen als de draaddikte gaan er bij mij wel wat alarmbellen rinkelen. Ik krijg dan wel het gevoel dat er straks iemand connecties aan het maken is die hij beter aan de elektricien kan overlaten. Voor een ervaren persoon is het maken van een verdeeldoos op een onbereikbare plek op voorhand al uitgesloten. Als je dat via een forum moet vragen, roept dat inderdaad wel het gevoel op dat hij het beter niet zelf kan doen.

Het strippen van de draden, als je dat verkeerd doet en je krijgt een sneetje in het koper, dan kan dit bij het buizen heel makkelijk scheuren. Gebruik je het verkeerde gereedschap (mes bijvoorbeeld :X) om een draad te strippen kan dit grote problemen geven op termijn, net zoals het te kort of te lang afstrippen van draad.

Ook het trekken van kabels is niet zomaar zonder risico. Als hij de trekveer in een actieve buis drukt waar nog wèl stroom op staat of hij heeft het niet goed afgeschakeld kan je jezelf dodelijk verwonden.

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 25-07-2022 10:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 23:55

M2M

medicijnman

Die connecties worden zonder forumposts ook wel gemaakt. Afgesneden kroonsteentjes achter een plint enzo. 1x bruin, 1x blauw en 1x groengeel de buis in, 3x groengeel dat uitkomt bij een stopcontact.

Ik zeg doen, maar lees je in en bij twijfels gewoon even vragen. Dus;
- flexibele slang vermijden
- Nieuw draad trekken
- Oud draad is prima te gebruiken als trekdraad, mocht het breken, dan trek je alles gewoon terug en moet je er toch een trekveer in drukken. Een draad breekt nooit op twee plekken tegelijkertijd, dus terughalen gaat altijd. op de 500+ getrokken draden is het nog niet voorgekomen dat een draad zo vast zat dat het aan geen enkele kant er meer uit te krijgen was.
- Als je een eind moet gebruik je glijmiddel
- met twee man werken, eentje recht erin stoppen, de ander trekken
- Trek de draden voordat je de sleuf afsmeert :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Cyriel85 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Nog 3 aandachtspunten:
- gebruik geen zeep om draden te trekken, maar een geschikt smeermiddel als je lange afstanden moet en het niet gaat.
Wij gebruikten "vroeger" siliconen spray, een wereld van verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 17:13
Quick scan van 't topic gedaan, maar mis nog één detail. verwijderen van de oude doos en vervangen door rechte buis.
Een trekveer recht door de doos krijgen als deze achter 't stucwerk zit mocht het ooit nodig zijn, is ook vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Amtelode schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:44:
[...]

Wij gebruikten "vroeger" siliconen spray, een wereld van verschil.
Beste is dit spul https://www.elektroproduc...lijmiddel-3m-lubi-02.html De uitvoerder bij ons vorige huis noemde dat spul "trekvet" :D

Afwasmiddel en dat soort spul is vooral leuk voor de volgende bewoner, dat droogt op en doet dan precies het tegenovergestelde.

En gebruik niet te veel.

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 25-07-2022 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ero-Sensei
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-05 14:07
Fairy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Ik snap jullie beiden, maar dergelijke basale vragen als de draaddikte gaan er bij mij wel wat alarmbellen rinkelen. Ik krijg dan wel het gevoel dat er straks iemand connecties aan het maken is die hij beter aan de elektricien kan overlaten. Voor een ervaren persoon is het maken van een verdeeldoos op een onbereikbare plek op voorhand al uitgesloten. Als je dat via een forum moet vragen, roept dat inderdaad wel het gevoel op dat hij het beter niet zelf kan doen.

Het strippen van de draden, als je dat verkeerd doet en je krijgt een sneetje in het koper, dan kan dit bij het buizen heel makkelijk scheuren. Gebruik je het verkeerde gereedschap (mes bijvoorbeeld :X) om een draad te strippen kan dit grote problemen geven op termijn, net zoals het te kort of te lang afstrippen van draad.

Ook het trekken van kabels is niet zomaar zonder risico. Als hij de trekveer in een actieve buis drukt waar nog wèl stroom op staat of hij heeft het niet goed afgeschakeld kan je jezelf dodelijk verwonden.
We hebben het over een stopcontact. Echt niet het meest ingewikkelde op electra gebied.
Als TS de adviezen netjes opvolgt komt het best goed volgens mij:
* Nieuwe bedrading
* 2.5 mm
* oude lasdoos eruit, solid buis erin

Als dit alleen maar door ervaren mensen gedaan mag worden, dan kunnen we over 30 jaar geen stroomdraden meer trekken. Immers zal iedereen als onervaren beginnen neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ero-Sensei schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:24:
[...]

We hebben het over een stopcontact. Echt niet het meest ingewikkelde op electra gebied.
* Nieuwe bedrading
* 2.5 mm

Als dit alleen maar door ervaren mensen gedaan mag worden, dan kunnen we over 30 jaar geen stroomdraden meer trekken. Immers zal iedereen als onervaren beginnen neem ik aan.
Niet het meest ingewikkelde, maar bij verkeerde aansluiting wel potentieel (brand)gevaarlijk.

Je hoeft geen elektricien te zijn (ben ik ook niet) maar je moet wel wat basiskennis opdoen. Bij mij is het een beetje met de paplepel ingegoten (familie met veel techneuten) maar helemaal blanco aan stopcontacten aanleggen beginnen zou ik niet aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:59
Fairy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Niet het meest ingewikkelde, maar bij verkeerde aansluiting wel potentieel (brand)gevaarlijk.

Je hoeft geen elektricien te zijn (ben ik ook niet) maar je moet wel wat basiskennis opdoen. Bij mij is het een beetje met de paplepel ingegoten (familie met veel techneuten) maar helemaal blanco aan stopcontacten aanleggen beginnen zou ik niet aanraden.
Youtube heeft zat filmpjes die laten zien waar je op moet letten. Zolang de draden goed vastgezet zijn kan er weinig mis gaan. Want zelfs als de kleuren per ongeluk verkeerd worden gebruikt merk je dat zodra je de zekering weer aan zet, of als je het stopcontact gebruikt :+
Uiteindelijk zul je het toch een keer moeten leren, desnoods kijk je even of er een vriend/buur is die het vaker heeft gedaan en bij het aansluiten even meekijkt.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• axed92
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-05 13:21
Heb ik hier ook gedaan, hou er rekening mee dat de buizen in de muur wel eens waardeloos aangelegd kunnen zijn waardoor je de hele muur naar het plafond kan openbreken om een paar kabels te leggen. Als het niet lukt om te trekken doe jezelf een plezier en breek het open. Hier zat er ribbel buis in de muur die heen en weer ging wat ik heb moeten vervangen zoals je kan zien op de foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcUVFjHcYAr4OeT1acs65i-5CSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4DG2G1H4FQn93kfBjJm9NNN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:53
Dikte stroomdraad? 3 in 1 kabel (blauw, bruin, geel/groen) of 3x apart trekken?

Misschien handig om te weten, stopcontacten bevinden zich allemaal in de woonkamer en zijn in gebruik voor
TV/Radio en verlichting. Dus niet zware apparatuur zoals ovens/drogers e.d.
Je hebt online Actiepakketten, dat is vaak een paar eu goedkoper. Niet zo spectaculair, maar alle beetjes helpen:
- https://elektro-kopen.nl/...e-bruin-blauw-geel-groen/
- https://www.sandervunderi...aad-4-dozen-vd-draad.html

Je moet even zoeken wat je zelf wilt, sommige hebben incl zwart draad. En je moet even bedenken hoeveel je wilt (en dat is altijd meer dan je verwachte :9 )

Complimentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:58
Afhankelijk van hoe vaak je er een stekker in duwt kun je je afvragen hoe prettig het is om regelmatig te moeten bukken voor bijv de stofzuiger. Ik ken in ieder geval iemand die er flink van baalt dat hij in nieuwbouw alles laag heeft laten plaatsen omdat het in de praktijk nogal onpraktisch blijkt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:54

Coach4All

I'm a Coach 4 All

ninjazx9r98 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:09:
Afhankelijk van hoe vaak je er een stekker in duwt kun je je afvragen hoe prettig het is om regelmatig te moeten bukken voor bijv de stofzuiger. Ik ken in ieder geval iemand die er flink van baalt dat hij in nieuwbouw alles laag heeft laten plaatsen omdat het in de praktijk nogal onpraktisch blijkt te zijn.
Ik zou het stroom recht omlaag verlengen en het bovenste stopcontact "verbergen" met Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/136919c23f8ae387bf327a510ef6ff54/5/0/50439.jpg.

Dan hoef je ook niet het snoer van de lampjes te verlengen die je op je dressoir / tvkast kwijt wilt.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:09
ninjazx9r98 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:09:
Eens! Wij hebben zowel lage (net boven de plint) als hoge WCD's. De lage voor lampen, TV, audio en alles waarvoor de WCD toch net niet goed zit. Een dubbele ongeveer elke strekkende 2m. Kabel van plint langs de plint en dan omhoog is netter dan kabel naar beneden, langs een plint en weer omhoog, de hoge voor stofzuigers en andere, vooral ttijdelijke, zaken. De hoge zitten vrijwel allemaal in een blok waar ook schakelaars inzitten of naast een raam (achter een gordijn). Opmerking: Je hebt nooit voldoende WCD's en ze zitten nooit op de juiste plek 8) Ik meen dat kindveilig niet verplciht is maar mijn suggestie: doe dat wel.

Ik zat ook nog even de minimale hoogte te zoeken (bij ons ~10cm tot hart WCD), volgens Hornbach bestaat die niet echt. Ook Google resultaten geven geen minimale hoogte. Geen enkele site komt verder dan "het is gebruikelijk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:55

Dark Angel

Corvette LS Power

PhilipsFan schreef op maandag 25 juli 2022 @ 01:56:
Ik geloof dat het voorschrift altijd was: vanuit het stopcontact recht omhoog en dan in een rechte lijn naar de centraaldoos. Maar je weet natuurlijk nooit zeker of er voor jou al iemand aan het beunen is geweest. Controleer ook even het bouwbesluit. Volgens mij is er een reden dat stopcontacten niet meer op kind-hoogte worden geplaatst. Ze moeten hoe dan ook minimaal 30cm vanaf de vloer.

En inderdaad, trek nieuwe draden. Geen broddelwerk in de oude lasdoos en daar vervolgens overheen stucen of behangen, daar krijg je spijt van.
Heb jij daar ergens een norm voor van die 30cm van de vloer. Bij ons zitten ze volgens mij al lager maar niet alles. nu gaan wij verbouwen en wilde juist de gene die nog hoger zitten naar het niveau brengen van de lagere stopcontacten.

|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:58
De 30 cm wordt op veel Nederlandse sites genoemd maar vooralsnog heb ik daar geen norm bij gezien. Voorbeeld:
https://breda-elektricien...tact-geinstalleerd-worden
Bij het aanleggen van elektra in de vorm van stopcontacten, vragen mensen zich vaak af op welke hoogte een stopcontact eigenlijk bevestigd moet worden. Plaats ze niet lukraak op een bepaalde hoogte, want er gelden bepaalde regels voor het plaatsen van een stopcontact. Deze regels zijn uit het oogpunt van veiligheid opgesteld. Zo moet een stopcontact op minimaal dertig centimeter van de grond bevestigd worden. De hoogte boven deze dertig centimeter maakt niet veel uit. Kies in dat geval een hoogte die voor u functioneel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ivm klimaatbestendig maken van nieuwe huizen.

https://www.klimaateffectatlas.nl/nl/overstromingsdiepte

Ik zou ook zeker meenemen wat de waterdiepte wordt als er een lokale stortbui valt. (dit is dus los van evt meters onder NAP zeeniveau).

Zo zou ik in Alphen aan de rijn bijv in een aantal wijken eerder kijken naar 1m+ hoogte gebaseerd op middelgrote kans (1 op 100 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Coach4All schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Ik zou het stroom recht omlaag verlengen en het bovenste stopcontact "verbergen" met [Afbeelding].

Dan hoef je ook niet het snoer van de lampjes te verlengen die je op je dressoir / tvkast kwijt wilt.
Dat is inderdaad ook een goed idee, want dank kan je ze toch gebruiken als je wil stofzuigen enzo, zoals erboven al werd vermeld.

Wel even zorgen dat je een stopcontact hebt die naast een ingang ook weer een uitgang heeft om het door te lussen, maar dat heeft het meeste inbouwspul volgens mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:09
ninjazx9r98 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:08:
De 30 cm wordt op veel Nederlandse sites genoemd maar vooralsnog heb ik daar geen norm bij gezien. Voorbeeld:
https://breda-elektricien...tact-geinstalleerd-worden

[...]
Die norm is er ook (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Fairy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen gewoon naar de winkel gaan en 'stroomdraad' kopen zonder uberhaupt bij de dikte stil te staan. Blauw bij blauw, bruin bij bruin, groengeel bij groengeel. Ik heb meer het idee dat het een checkvraag is (en dat is zeker niet onverstandig) dan totale onkunde. Ik schaar hem in de categorie "domme vragen bestaan niet" maar domme antwoorden wel.

Overigens zou ik nog wel even nadenken waar je meubels ed. komen. Ik heb hier uiteindelijk een stopcontact midden op de muur gehouden.... ideaal want de bank staat eronder dus wel chill met laptop/telefoon als die bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12:26
Creesch schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:03:
[...]

Bij elektra weet je niet of je alles weet en of je dus nog wat moet vragen. Je denkt misschien dat t goed zit als het werkt maar dat is dus niet zo, het kan alsnog een onveilige situatie zijn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
LankHoar schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:30:
@Ruudstertje info die ik een beetje mis:
- Waarom?
- Is het zichtwerk? Je hebt het over TV etc. dus kans bestaat dat het niet opvalt.
- Is dit het enige dat je wilt aanpakken in die ruimte(s)? Wanneer je gaat frezenen en het is zichtwerk, zul je minimaal moeten stuken en die wand opnieuw schilderen, wil je het netjes doen.

Indien het geen zichtwerk is, en slechts gaat om bereikbaar maken van een wcd voor TV etc. is het wellicht makkelijker/goedkoper om met een verlengsnoer te werken, of de wcd door te lussen en nieuwe bij te plaatsen ipv vervangen.
Waarom? Dingen zitten in het zicht, verschillende soorten/kleuren.
Inmiddels alle muren kaal van behang en stucen moet toch dus neem de stopcontacten meteen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudstertje
Voor de rest iedereen bedankt voor de tips en adviezen! Zal dr v/d week mee aan de slag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudstertje
Get!em schreef op maandag 25 juli 2022 @ 15:28:
Ivm klimaatbestendig maken van nieuwe huizen.

https://www.klimaateffectatlas.nl/nl/overstromingsdiepte

Ik zou ook zeker meenemen wat de waterdiepte wordt als er een lokale stortbui valt. (dit is dus los van evt meters onder NAP zeeniveau).

Zo zou ik in Alphen aan de rijn bijv in een aantal wijken eerder kijken naar 1m+ hoogte gebaseerd op middelgrote kans (1 op 100 jaar).
Ons huis staat op een terp. Als daar water in komt zijn er grotere problemen in het land 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Cyriel85 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Nog 3 aandachtspunten:
Low friction PVC buis (met rode binnnenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:41
Ik zit voor hetzelfde te kijken, maar heb daar nog een (domme?) vraag over. Als de bestaande buis naar de centaaldoos "vol" is door de 3 draden kan je er geen trekveer meer langs duwen en moet je er eerst 1 of 2 uittrekken om ruimte voor je veer te maken. Hoe weet je dan welke draden je moet losmaken in je centaaldoos om vanuit de wcd te kunnen gaan trekken? Dat installatie draad is niet zo soepel als een touwtje dat je bij een rukje gelijk in de centraaldoos ziet uit welke pijp ze komen. Centraaldoos is meestal één grote bak stugge spaghetti.

Iemand daar tips voor?

[ Voor 1% gewijzigd door Robonus op 27-07-2022 13:40 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
Robonus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:39:
Ik zit voor hetzelfde te kijken, maar heb daar nog een (domme?) vraag over. Als de bestaande buis naar de centaaldoos "vol" is door de 3 draden kan je er geen trekveer meer bij duwenoet je er eerst 1 of 2 uittrekken om ruimte voor je veer te maken.
Gewoon alles eruit trekken, dat moet toch vervangen worden door langere draden.
Hoe weet je dan welke draden je moet losmaken in je centaaldoos om vanuit de wcd te kunnen gaan trekken? Dat installatie draad is niet zo soepel als een touwtje dat je bij een rukje gelijk in de centraaldoos ziet uit welke pijp ze komen. Centraaldoos is meestal één grote bak stugge spaghetti.

Iemand daar tips voor?
Meestal lukt dat prima als je even met 2 man bent. Natuurlijk wel eerst alles zoveel mogelijk naar buiten vouwen om wat meer te zien tussen de "spaghetti". ;)

Anders 1 bruine draad afkoppelen, de groep eventjes terug inschakelen en kijken wat er niet meer werkt (let op je kunt dan ook de draad van de groepenkast richting centraaldoos te pakken hebben, in plaats van de draad van centraaldoos naar WCD). Paar keer herhalen en je hebt de juiste.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Robonus schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:39:
Ik zit voor hetzelfde te kijken, maar heb daar nog een (domme?) vraag over. Als de bestaande buis naar de centaaldoos "vol" is door de 3 draden kan je er geen trekveer meer langs duwen en moet je er eerst 1 of 2 uittrekken om ruimte voor je veer te maken. Hoe weet je dan welke draden je moet losmaken in je centaaldoos om vanuit de wcd te kunnen gaan trekken? Dat installatie draad is niet zo soepel als een touwtje dat je bij een rukje gelijk in de centraaldoos ziet uit welke pijp ze komen. Centraaldoos is meestal één grote bak stugge spaghetti.

Iemand daar tips voor?
Alle draden in centraaldoos even losmaken en naar buiten vouwen. Als je dan beetje aan de draden trekt zie je direct beweging bij de centraaldoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Fairy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:22:
[...]

Beste is dit spul https://www.elektroproduc...lijmiddel-3m-lubi-02.html De uitvoerder bij ons vorige huis noemde dat spul "trekvet" :D

Afwasmiddel en dat soort spul is vooral leuk voor de volgende bewoner, dat droogt op en doet dan precies het tegenovergestelde.

En gebruik niet te veel.
https://www.elektramat.nl...OIBzpWQZsQAEaAt2qEALw_wcB

kun je makkelijk inspuiten. ideaal spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:59
Sethro schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:57:
[...]

Alle draden in centraaldoos even losmaken en naar buiten vouwen. Als je dan beetje aan de draden trekt zie je direct beweging bij de centraaldoos.
Sowieso hierbij ook even logisch nadenken. Meestal wordt wel de uitgang van de centraaldoos gebruikt die richting de WCD staat en zijn er dus maar een paar mogelijke opties.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:41
Bedankt voor de adviezen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ero-Sensei schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:24:
[...]

* Nieuwe bedrading
* 2.5 mm

Er zijn niet voor niets opleidingen tot elektricien. Het gaat niet om ervaring maar om een gedegen theoretische achtergrond die wat verder gaat dan een YouTube filmpje of navraag op een forum. Beetje kennis van NEN1010 bijvoorbeeld. Weten welke draaddikte je waar gebruikt, weten hoe je een draad moet strippen, weten dat lasdozen bereikbaar moeten zijn, weten dat buizen met een bepaalde afstand gebeugeld moeten worden.
Ervaring leert je niet wat je niet weet, ervaring leert je wat je wel weet effectiever toe te passen.
Werken aan een elektrische installatie is niet zonder gevaar. Er kan door kleine foutjes elektrocutie- en of brandgevaar ontstaan. Ook na langere tijd. Je zou dit gewoon niet moeten willen zonder dat je echt weet wat je aan het doen bent.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:02
evilution schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:55:
[...]

Er zijn niet voor niets opleidingen tot elektricien. Het gaat niet om ervaring maar om een gedegen theoretische achtergrond die wat verder gaat dan een YouTube filmpje of navraag op een forum. Beetje kennis van NEN1010 bijvoorbeeld. Weten welke draaddikte je waar gebruikt, weten hoe je een draad moet strippen, weten dat lasdozen bereikbaar moeten zijn, weten dat buizen met een bepaalde afstand gebeugeld moeten worden.
Ervaring leert je niet wat je niet weet, ervaring leert je je kennis effectiever toe te passen.
Werken aan een elektrische installatie is niet zonder gevaar. Er kan door kleine foutjes elektrocutie- en of brandgevaar ontstaan. Ook langere tijd. Je zou dit gewoon niet moeten willen zonder dat je echt weet wat je aan het doen bent.
Meeste van die dingen die je opnoemt leren de meesten juist in de praktijk, Met de theorie krijg je dat soort zaken niet, maar dat is mijn ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

popie schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:58:
[...]

Meeste van die dingen die je opnoemt leren de meesten juist in de praktijk, Met de theorie krijg je dat soort zaken niet, maar dat is mijn ervaring
Ik ken jou ervaring niet en kan die dus niet op waarde schatten.

Ik weet wel dat dit allemaal zaken zijn die aan de orde kwamen in het eerste jaar van mijn opleiding MTS elektronica. En daarnaast praktijkvakken om de theorie te leren toepassen.
De volgorde is toch echt eerst de theorie, dan de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Fairy schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:22:
[...]

De uitvoerder bij ons vorige huis noemde dat spul "trekvet" :D
Hoe vaak heeft die uitvoerder te horen gekregen dat hij de enige in de ploeg was die dit als dual use nodig had })

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruudstertje
Even een update van mijn kant, klus geklaard! Uiteindelijk wel met hulp van een kennis van een vriend die elektricien is. Had ook een paar lichtschakelaars die niet meer schakelden dus dat ging mij de pet te boven.

Het voorbereidende werk had ik zelf al gedaan, sleuven frezen (met flex ging prima) en dozen ingeboord. Gister elektra aangesloten door de 'specialist' en vandaag alles strak gestuct.

Leuke en leerzame klus!

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen!

[ Voor 5% gewijzigd door Ruudstertje op 31-07-2022 18:24 ]

Pagina: 1