Simpel en snel kopie van SD/CF kaartjes maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-07 12:10
Soms ben ik voor een fotoklus een paar dagen weg en wil ik een kopie van mijn kaartjes kunnen maken. Uploaden naar mijn eigen NAS is niet altijd mogelijk vanwege brakke internetverbindingen of hotels die de verbinding elk kwartier oid heel even onderbreken, waardoor je telkens opnieuw moet starten. Via 4G is niet echt een oplossing, want soms gaat het om meerdere tientallen GB's

Nu heb ik een tijdje een Synology DS416slim mogen lenen en dit was bijna perfect; Klein en compact, maar als nadeel, dat je altijd een pc nodig hebt om een kaartje te kopiëren. Bovendien is ie niet meer leverbaar.

Mijn voorkeur gaat uit naar een soort van 'ouderwetse' imagetank die SD en CF kaartjes kan kopiëren (al dan niet via usb-adapter dmv een druk op de knop. Thuis via ethernet- of USB3kabel de data overzetten en verder verwerken.

Onlangs zag ik een Raspberry Pi Oplossing die mij wel aansprak; YouTube: Travellers How to Guide: Cheap and Easy Photo Backup Without a Computer
Ook zag ik onlangs een rapsberry pi voorbij komen met een SSD aansluiting op een extra bordje, wat het nog sneller maakt, maar daar moest ook e.e.a. aan aangepast worden meen ik te herinneren en dat is niet mijn forté.

Zelf zoek ik vooral iets simpels; zelf kernels compileren of arduinobordjes solderen gaat hem niet worden. Wie heeft dit probleem ook gehad en hoe heb jij het oplost (of hoe zou jij het oplossen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heeft je camera 2 kaartsloten? Dan kun je vaak ook je camera zo instellen dat er naar 2 kaarten wordt geschreven. Hoef je niet achteraf te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
@eLScha Nope. Alle camera's hebben single slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-07 13:03
Ik had vroeger een imagetank waar alle soorten kaartjes in pasten. Werkte prima, geen idee of ze nog bestaan. Maar waarom neem je niet gewoon een laptopje mee?

Of, je iPhone/iPad met usb camera-dongle. Kun je zo je hele camera leeghalen naar je iPad. iPad Pro heeft usb-c en dat gaat best snel...

[ Voor 30% gewijzigd door PhilipsFan op 25-07-2022 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
@PhilipsFan Die had ik vroeger ook, maar zover ik zie zijn die er niet meer. Zag er laatst 1 met 48TB... maar dat is overdreven groot en vreselijk duur. Over de afmeting heb ik het dan nog niet eens.
Een laptop daarvoor vind ik niet handig en heb deze bovendien vaak voor andere dingen nodig. Ik wil met een druk op de knop een hele kaart kunnen kopiëren in een eigen (unieke) map zonder zelf mappen aan te moeten maken en te slepen naar die plek. Tuurlijk kan ik allerlei batch/bash-files aanmaken, maar dan kan ik mijn laptop niet gebruiken.

iPad heb ik niet en denk ook niet dat dat een hele snelle oplossing is. Het is fijn als ik 's nachts ook nog wat kan slapen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door MikeVanD op 25-07-2022 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
MikeVanD schreef op maandag 25 juli 2022 @ 01:12:
@eLScha Nope. Alle camera's hebben single slot.
Die dan maar vervangen? :+

Een imagetank had ik vroeger, wat een ellende....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Je hebt vast wel een telefoon bij je.
Koop een CF cardreader met twee slots, sluit die aan op je telefoon en gebruikt een filemanager App om te kopiëren van de ene CF naar de andere.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-07 23:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb nog een copybox (Sitecom CN131) maar die heb ik uiteindelijk zelden gebruikt.
De vraag is denk ik wat je doel is: data veiligstellen, of simpelweg een kaartje per opnamesessie.

Data veiligstellen met een copybox is betrekkelijk. Immers, als ze je externe medium weghalen of je verliest het ben je het alsnog kwijt. En vaak bewaar je dat soort dingen bij je camera...je voelt hem al aankot.
Blijft over de scheiding van media over sessies. Da's simpel op te lossen: gewoon wat extra kaartjes kopen. Heb ik uiteindelijk ook gedaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Heb wel eens een scriptje gemaakt voor iemand.
Simple usb type adapter makkelijke bereikbaar, en het scriptje ging vanzelf de SD kaart leegtrekken als aan de voorwaarden voldaan werd. (Speciaal bestandje op een bekende plek gezet, als die gevonden werd, was het een foto SD kaartje, nieuwe map aangemaakt op eenv aste plek, en de foto's werden weggekopieerd )

Technisch gezien stelde het niet veel voor, maar die persoon was er erg bij mee.
Maar dat heeft natuurlijk iets van een laptop nodig, kan wellicht met iets van een Chromebook?

Wellicht iets in de trand van "USB HDD, met backup functie". Dan zou je alleen nog een sd -> usb verloopje nodig hebben.

https://www.coolblue.nl/externe-ssd/back-up-functie

[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 25-07-2022 10:21 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
The Eagle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:12:
Ik heb nog een copybox (Sitecom CN131) maar die heb ik uiteindelijk zelden gebruikt.
De vraag is denk ik wat je doel is: data veiligstellen, of simpelweg een kaartje per opnamesessie.
Data veiligstellen door een 2e kopie te hebben van de opnames. De kopie blijft meestal in het hotel achter in de kluis in de kamer; dat is veilig genoeg. de kaartjes zitten in mijn fotokoffer, zodat ik ze bij mij heb.
Data veiligstellen met een copybox is betrekkelijk. Immers, als ze je externe medium weghalen of je verliest het ben je het alsnog kwijt. En vaak bewaar je dat soort dingen bij je camera...je voelt hem al aankot.
Blijft over de scheiding van media over sessies. Da's simpel op te lossen: gewoon wat extra kaartjes kopen. Heb ik uiteindelijk ook gedaan.
Ik hergebruik geen kaartjes tijdens een trip en heb dus een flinke map met CF en SD kaartjes bij mij.
Het gaat mij er dus vooral om een kopie van de kaartjes te hebben, waarbij het risico gespreid wordt als het origineel of de back-up er niet meer is (om welke reden dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
_Apache_ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:16:
Wellicht iets in de trand van "USB HDD, met backup functie". Dan zou je alleen nog een sd -> usb verloopje nodig hebben.

https://www.coolblue.nl/externe-ssd/back-up-functie
klinkt interessant en is niet duur. Allen de backup functie zit in de software die je moet installeren; dat is dan net het scriptje wat je gemaakt had idd. Snel is het wel.... Kingston zit op 2GB/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Da's leuk die 2GB/sec, maar je bent ook afhankelijk van de leessnelheid van je kaartjes, en die komen denk ik niet boven de 150 - 300 MB/sec uit, afhankelijk van je kaartje.

Ik zat ook nog te kijken naar van die HDD docks met kloon mogelijkheden (OTB, one touch backup). Je probleem is dan alleen dat je meestal een bitkopie doet, dus 1 op 1. Dan heb je dus altijd exact een gelijk kaartje nodig, en moet je vaak alsnog van USB naar een kaartlezer omdat het alleen via USB werkt.

Overigens, ik krijg het idee dat je dit professioneel gebruikt. Ik zag wel SD clone apparaten van ca 200 euro op Amazon, wellicht is dat iets? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-07 20:54

job

MikeVanD schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:15:
Nu heb ik een tijdje een Synology DS416slim mogen lenen en dit was bijna perfect; Klein en compact, maar als nadeel, dat je altijd een pc nodig hebt om een kaartje te kopiëren. Bovendien is ie niet meer leverbaar.
Een Synology is zo in te stellen dat na aansluiten van een USB-stick of kaartlezer er automatisch een kopie wordt gemaakt. Daarvoor heb je geen pc nodig.

https://kb.synology.com/n...p/USBCopy/usbcopy_general

De DS416slim wordt inderdaad niet meer gemaakt. Maar misschien is een 120j klein genoeg om mee te nemen?

Persoonlijk zou ik in jouw situatie toch de raspberry pi oplossing kiezen. Leuk project om in de vakantie uit te zoeken en in elkaar te zetten. Een nas is toch mij nog net iets te groot en kwetsbaar.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 25-07-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
The Eagle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:41:
Da's leuk die 2GB/sec, maar je bent ook afhankelijk van de leessnelheid van je kaartjes, en die komen denk ik niet boven de 150 - 300 MB/sec uit, afhankelijk van je kaartje.
Daar heb je gelijk in.
Overigens, ik krijg het idee dat je dit professioneel gebruikt.
semi... ;)
Ik zag wel SD clone apparaten van ca 200 euro op Amazon, wellicht is dat iets? :)
Het klonen van de kaartjes heeft niet mijn voorkeur, omdat het relatief duur geheugen is en de kans op fouten aanwezig is. Daarnaast vind ik het wel handig als alles op 1 schijf staat als ik thuis ben en dat ding in het netwerk of aan mijn pc kan hangen en het hele zwikkie in één keer over kan zetten ipv nog een keer het aantal kaartjes te moeten "voeren".

Mijn oude ds214play kon het wel... SD kaartjes kopiëren met een druk op de knop... maar die staat nu backup voor mijn netwerk te zijn. Is ook wel groter dan gewenst, maar werkt wel.

dit is ook nog wel interessant... Niet erg actueel (2020), maar alles is verkrijgbaar; ook de noodzakelijke aanpassingen;
https://www.jeffgeerling....aspberry-pi-nas-sata-raid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
[quote]job schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:58:
[...]De DS416slim wordt inderdaad niet meer gemaakt. Maar misschien is een 120j klein genoeg om mee te nemen?[quote] Net niet... de 214play is ook te groot eigenlijk hoor.
Persoonlijk zou ik in jouw situatie toch de raspberry pi oplossing kiezen. Leuk project om in de vakantie uit te zoeken en in elkaar te zetten. Een nas is toch mij nog net iets te groot en kwetsbaar.
Ja de link die ik net plaatste lijkt een volledige set te zijn. Moet alleen nog even kijken of alle onderdelen te vinden zijn, maar dat zal wel; is nog maar 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Waarom koop je niet een andere Synology als backup en zet je die ds214se in voor je doeleinde? Of idd de genoemde ds120j. Die aansturing kan ook via je telefoon. Weet niet of het met de app kan, maar via de desktop view kan het zeker.

Koop je er een travel router bij die je op de hotel wifi hangt, ben je nog helemaal safe ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt dingen als de Renkforce RF-SDD-300 maar voor dat bedrag zou ik ook een Pi gebruiken zoals eerder genoemd.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronenmon
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-07 23:01
WD My passport wireless Pro doet volgens mij precies wat jij wilt. Ik heb er laatst 1 gekocht voor een foto reis, maar uiteindelijk had ik voldoende SD cards beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Ronenmon schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:49:
Ik heb er laatst 1 gekocht voor een foto reis, ..
Waar ? Zover ik weet zijn die nog nergens te koop.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronenmon
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-07 23:01
Kamera Express heeft de SSD uitvoering, ik heb de normale HDD uitvoering destijds gekocht bij MaxICT link

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Lijkt me dat je een HDD uitvoering omwille van de snelheid niet wilt, en al helemaal niet bij MaxICT wilt bestellen (zie de reviews) :X
Maar dat terzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Koop een 2.5 inch portable ssd zoals zo'n wd disk.
Koop een multi usb hub met zowel een CF slot als een usb slot.
Gebruikt je telefoon om de data van de CF card naar de disk te kopieren.

Veel moeilijker is het echt niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Ronenmon schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:49:
WD My passport wireless Pro doet volgens mij precies wat jij wilt. Ik heb er laatst 1 gekocht voor een foto reis, maar uiteindelijk had ik voldoende SD cards beschikbaar
yes! maar waarom noemen ze het zo achterlijk? (weet wel dat jij dat ook niet weet :) ) maar zo is het ook nooit te vinden... enniewee... Ze zijn nergens met SSD leverbaar of wordt niet naar Europa verzonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
The Eagle schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:16:
Lijkt me dat je een HDD uitvoering omwille van de snelheid niet wilt, en al helemaal niet bij MaxICT wilt bestellen (zie de reviews) :X
Maar dat terzijde :)
klopt! moet wel SSD zijn anders gaat het hem niet worden.
en nee... MaxICT daar moet je idd zo ver mogelijk bij weg blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Ben(V) schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:52:
Koop een 2.5 inch portable ssd zoals zo'n wd disk.
Koop een multi usb hub met zowel een CF slot als een usb slot.
Gebruikt je telefoon om de data van de CF card naar de disk te kopieren.

Veel moeilijker is het echt niet.
Ik ga geen meerdere tientallen GB's via mijn iPhone SE of Galaxy J6 sturen. Bovendien moet ik dan nog mapjes maken en slepen van de de een naar de ander, terwijl dat niet nodig is en er veel simpelere oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Je begrijpt het niet.

Je sluit zowel de cf kaart als de disk op zo'n hub aan en gebruikt enkel de telefoon om van cf naar disk te kopieren.
Er komt helemaal niks op die telefoon te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Ben(V) schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:43:
Je begrijpt het niet.

Je sluit zowel de cf kaart als de disk op zo'n hub aan en gebruikt enkel de telefoon om van cf naar disk te kopieren.
Er komt helemaal niks op die telefoon te staan.
Ik denk dat jij het niet begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Ok jij je zin, zoek het lekker zelf uit.

Pagina: 1