Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
Ik ben me aan het inlezen voor een nieuwe camera. Gezien het probleem met de kaartfout melding, kan ik er niet langer op vertrouwen dat m'n x-t20 het blijft doen. Ik heb nieuwe SD-kaartjes gekocht (SanDisk extreme pro 170mb/sec), maar die geven dezelfde kaartfout. M'n camera is nog werkzaam, doordat een microsd kaartje in een adapter nog wel geaccepteerd wordt, maar dat kan natuurlijk zomaar veranderen. Het maakt em helaas ook niet interessant voor de verkoop. :-(

De x-h2s valt ver buiten mijn budget, hoe geweldig die camera ook mogen zijn.

De opties zijn dan volgens mij de
  • x-t30 II á €950,-
  • x-t3 (ww/II) á €1150,-
  • x-t4 á €1650,-
Als ik het goed heb begrepen hebben ze dankzij firmware updates, allemaal dezelfde verbeterde fase-detectie autofocus die het ook goed doet bij weinig licht (-6 stops EV) en snellere autofocus.

Waar de x-t3 zich in onderscheid van de x-t30 is weather sealing, betere viewfinder en snellere fps bij continues shooting.

De x-t4 biedt dat alles, inclusief ibis en een grotere accucapaciteit.

Zelf denk ik niet dat ik ibis nodig heb, of laat ik het anders zeggen, ik vind het de meerprijs van €500,- niet waard. En met meerdere accu's, heb ik de beperktere capaciteit nooit een probleem gevonden. Waardoor de x-t4 voor mij afvalt.

Hoewel ik nooit in de stromende regen zal gaan fotograferen, heb ik wel enkele lenzen met weathersealing die ik ook vaak meeneem. Daarnaast lijkt het me ook extra prettig bij hoge luchtvochtigheid.
Ik maak vrij vaak gebruik van continues shooting, oa bij handheld macro-stacks, dus die hogere fps lijkt me daar een groot voordeel.
Ook de betere viewfinder en betere aansluiting op het oog, lijkt mij een groot voordeel tov mijn x-t20 en de vergelijkbare x-t30.

De x-t3 lijkt mij voor mij de beste keuze. Zie ik nog een kenmerk, nadeel, andere camera over het hoofd?

Volgens mij is er nog helemaal niets bekend over een aankomende x-t40 of x-t5 of wel?

Nadeel is dat de ww versie niet meer in het zilver verkrijgbaar is :-( maar dat is geen dealbreaker

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 23-07-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:19:
...

De x-t3 lijkt mij voor mij de beste keuze. Zie ik nog een kenmerk, nadeel, andere camera over het hoofd?
...
De vormgeving van de camera's.
De X-T3 is echt wel groter en licht daardoor anders in de hand dan een X-T30. Dat is heel persoonlijk.

Voor mij zou een X-T30 met grotere lenzen (bv een XF 16-55 2.8) niet fijn voelen. Ik ben blij met de X-T3 die ik heb.

Daarentegen heb ik ook een X100V en daar vind ik de kleine omvang (én zeer kleine lens) dan weer wél heel erg fijn. Persoonlijk en situatie afhankelijk.
Dat zou nog een overweging kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@jkrol Ik begrijp wat je bedoelt. Nadat ik mn x-t20 had gekocht, was het eerste wat volgde zo'n grip voor wat meer houvast. Ik geloof dat de x-t30 net iets anders is qua formaat, waardoor die grip niet zou passen, maar er zijn ongetwijfeld third-party grips te koop.

Met die grip heb ik overigens niet zo'n issues met m'n 80mm macro, 50-140 of 70-300. Ik gebruik die lenzen toch nooit one-handed.

Maar goed, dat is dus nòg een pré voor de x-t3, hoewel ik nog niet weet hoe die zich verhoudt tot de x-t20 met grip. De battery-grip voor de x-t3 lijkt mij wat te bulky eigenlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door LA-384 op 23-07-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jkrol
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
LA-384 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:56:
@jkrol

Maar goed, dat is dus nòg een pré voor de x-t3, hoewel ik nog niet weet hoe die zich verhoudt tot de x-t20 met grip. De battery-grip voor de x-t3 lijkt mij wat te bulky eigenlijk.
..ik heb de originele Fujifilm handgrip (niet de battery grip), aangezien mijn handen vrij groot zijn. Daardoor is de diepte van de grip voor mij voldoende toegenomen en het heeft direct een ArcaSwiss mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 20:37
@LA-384
Gezien het beperkte prijsverschil zou ik persoonlijk ook voor de X-T3 gaan. De extra’s zouden mij althans de meerprijs wel waard zijn. Vooral de betere EVF vind ik zelf ook echt een groot verschil. Zeker als brildrager vind ik dat een groot voordeel tov de X-T30. Ik gebruik op mijn X-T3 ook de handgrip van Fuji, dat geeft net een wat betere grip met grotere lenzen, maar hij is niet zo bulky als de battery grip.

Is overigens de X-S10 ook nog een optie? Dan heb je wel IBIS maar voor (min of meer) een X-T30 prijs en formaat. Heb je wel een PASM bediening, dus dat kan natuurlijk wel een deal breaker zijn als je de traditionele bediening fijner vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

X-S10 is dan toch ook een optie?
Wat @Erwin186 dus ook net zegt ;)

Ik had mijn vorige vakantie een X-S10 met 16-80 geleend, beviel me goed.
Nu een X100V kunnen lenen, benieuwd hoe dat gaat bevallen.

[ Voor 85% gewijzigd door hjs op 23-07-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Erwin186 @hjs Ik weet niet wat ik van de x-s10 moet vinden. Ik ben eigenlijk erg gewend aan de bediening van de X-T20. Het werkt snel en efficiënt door de diverse dials. Met een pasm dial moet ik weer een andere flow aanleren. Bovendien gebruik ik standaard een automatische ISO-range en vaak een maximale sluitertijd, ik weet niet of de x-s10 die opties ook biedt? Plus dat ik twijfel over de meerwaarde van ibis, tot op heden kan ik de situaties waarin de sluitertijd niet snel genoeg kon zijn vanwege te weinig beschikbaar licht, op 1 hand tellen.

Ik was al haast zeker van de x-t3, maar hoorde graag wat bevestigende geluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:06
LA-384 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 23:19:
@Erwin186 @hjs Ik weet niet wat ik van de x-s10 moet vinden. Ik ben eigenlijk erg gewend aan de bediening van de X-T20. Het werkt snel en efficiënt door de diverse dials. Met een pasm dial moet ik weer een andere flow aanleren. Bovendien gebruik ik standaard een automatische ISO-range en vaak een maximale sluitertijd, ik weet niet of de x-s10 die opties ook biedt? Plus dat ik twijfel over de meerwaarde van ibis, tot op heden kan ik de situaties waarin de sluitertijd niet snel genoeg kon zijn vanwege te weinig beschikbaar licht, op 1 hand tellen.

Ik was al haast zeker van de x-t3, maar hoorde graag wat bevestigende geluiden.
Hier ook een X-T20 user, dat van die flow veranderen naar een X-S10, valt dat niet mee? Ik bedoel, je sluitertijd kun je nog steeds met een scroll wiel wijzigen, Weliswaar niet on top, dus wellicht valt het mee. En de drie presets zijn ook erg handig, heb ik ook op mijn Ricoh GR, dat is echt goud.

Ik schiet overigens veel lowlight, dus IBIS is voor mij wel een pré, anders was ik voor de X-T3 gegaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomas_ op 23-07-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD_Allard
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 20:27
LA-384 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:19:...

...

...

Nadeel is dat de ww versie niet meer in het zilver verkrijgbaar is :-( maar dat is geen dealbreaker
Ik weet niet wat je met wil simulaties doet maar de X-T3 heeft deze volgens mij niet allemaal. Classic negative en Sterna Bleach Bypass missen volgens mij. Verder is de menustructuur iets anders, waarbij die van de X-T3 misschien bij mijzelf de voorkeur heeft. Vooral bij presets merk je dat. Je past in het nieuwe menu niet alleen meer de jpeg settings aan maar kan/moet per custum preset alles aangeven. Denk aan auto-focus mode, gezichtsherkenning, etc. Voordeel is dan wel weer dat je een apart menu voor foto en video hebt. Ik ben van die nieuwe opzet in ieder geval nog niet echt onder de indruk met de X-E4.

Dit heb ik overigens alleen van internet, ik heb zelf de X-T3 niet maar volgens mij is de opzet verder gelijk aan de X100V die ik ook gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
@CAD_Allard Ik schiet wel in RAW+jpeg, maar gebruik eigenlijk uitsluitend de RAW's. Qua simulaties vind ik alleen provia, velvia en heel soms acros interessant. Ik heb die nieuwe simulaties gezien, maar die passen niet bij mijn onderwerpen (hoofdzakelijk natuur; landschap, dieren, insecten, zonsopkomst).

Ik denk dat de t3 een mooie upgrade is, zonder in te leveren qua workflow. Daarnaast past die waarschijnlijk ook beter bij mn lenzen. De grotere/zwaardere lenzen zijn degenen die ik het vaakst bij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Als je de EVF van een X-T3 gewoon bent, wil je sowieso niet meer terug naar een X-T20/30 / X-E4 / X-S10.
Ik heb nu sinds enkele weken een X100V naast m'n X-T3, prachtige camera is dat. En sinds de V ook een mooi scherpe lens op alle diafragmas en afstanden. Ik mis de D-pad wel een beetje, maar om te compenseren heb ik de X100V erg minimalistisch ingesteld. Ik schiet toch raw en doe alles naderhand in Lightroom.

[ Voor 23% gewijzigd door phobosdeimos op 24-07-2022 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@LA-384 je zegt de ibis geen meerprijs waard te vinden, zijn al je lenzen gestabiliseerd dan of loop je gewoon nooit tegen beperkingen aan?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Gonadan 4 van de 6 lenzen die ik bezit hebben ois, maar maak daar (van de ois) zelden gebruik van. Als ik al in dergelijke omstandigheden kom, zit ik met een beweeglijk onderwerp, waar ois/ibis geen meerwaarde heeft. Ik fotografeer eigenlijk alleen als de zon boven de horizon is en dan is er vrijwel automatisch voldoende licht.

OIS gebruik ik overigens wel bij de tele-lenzen, maar dat is om eigen beweging te compenseren, niet om langere sluitertijden te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:32
LA-384 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 05:50:
OIS gebruik ik overigens wel bij de tele-lenzen, maar dat is om eigen beweging te compenseren, niet om langere sluitertijden te gebruiken.
Is dat niet een beetje hetzelfde? Met een sluitertijd die kort genoeg is bevries je ook je eigen beweging met telelenzen. Met IS kun je langere sluitertijden gebruiken - bijvoorbeeld 1/250 met IS waar je anders 1/000 voor de zekerheid had gebruikt. Kun je toch weer mooi inruilen voor wat ISO, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Tarquin ja oke, maar als er al voldoende ois in de lens zit (in mijn lenzen 4-6 stops dacht ik), dan voegt ibis van 6 stops daar niets meer aan toe, althans in mijn situatie niet merkbaar. Ook al zou ik dan bij wijze van naar 1/10 kunnen, wordt dat vanwege het onderwerp weer onwenselijk, of gebruik ik een statief.

Ik heb het tot op heden nog niet gemist en ik vindt €500,- extra teveel om het uit te proberen en de x-s10 teveel inleveren qua workflow.

Dus blijft naar mijn idee de x-t3 over als beste optie, wat ook nog een upgrade is tov de x-t20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 07:59
De X-T5 is nog niet veel van bekend, behalve dat het waarschijnlijk 40 MP is, een lagere base ISO dan de huidige modellen heeft (dus waarschijnlijk 1/3 stop meer dynamic range meer) en betere AF gaat hebben.
X-H2 komt in September (>2k EUR), X-T5 verwacht ik begin Februari al is dat een gok, misschien heeft Fuji een verrassing.

Je hebt zelf al de voordelen van de X-T3 vs X-T30 II opgelijst. De X-T3 is gewoon stuk meer pro (weather resistant, dubbele SD kaart slots, grotere viewfinder). Het lage gewicht en compacte formaat van de X-T30 II zijn ook wel fijn, maar als je er toch een grip op zet is dat misschien ook geen punt.

Let wel op dat volgens mij de X-T3 niet meer geproduceert wordt (?), en meer en meer uitverkocht geraakt (https://www.fujirumors.co...eplaced-by-fujifilm-x-t4/ ) (al hoop ik dat het gewoon een tijdelijk te kort is en dat Fuji de X-T3 in het gamma houdt)

[ Voor 12% gewijzigd door Thmz159 op 25-07-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@LA-384 als de lens al OIS heeft voegt IBIS inderdaad minder toe, zeker bij tele.
Stel nu dat je een mooi UWA hebt zonder OIS of ook macro wil doen dan heeft het meer waarde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@Thmz159 ik dacht ook dat de xt3 eol was, maar die is in een andere vorm te koop xt3 ww. Gelijk aan de xt3, maar dan zonder flitser en oplader.

Dit is nog niet aangepast in de pricewatch.

@Gonadan Je bedoelt uwa macro? Want de 80mm heeft ook ois dacht ik.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 25-07-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 20:37
@LA-384 Volgens mij gaat het in het bericht van Fujirumors ook specifiek over de X-T3 WW, althans daar hebben ze het in de tekst wel over. De non-WW X-T3 is al een tijdje EOL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Wil je de camera enkel voor fotografie gebruiken? Of wellicht ook video?
In het laatste geval, doe jezelf een plezier, en ga voor de XT4.

Ik heb (nu nog) de X-T3. Maar het gebrek aan IBIS zorgt er wel voor dat je bijna altijd een gimbal moet meezeulen. Nu is IBIS geen gimbal vervanger, maar het is wel vaak al voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@LA-384 wat voor macro dan ook. Je gaf aan dat je altijd genoeg licht hebt, maar met macro is dat vaak wel anders (of TC's wat feitelijk ook licht kost). Dan is alle stabilisatie welkom, of statief uiteraard.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tarquin
LA-384 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:50:
@Tarquin ja oke, maar als er al voldoende ois in de lens zit (in mijn lenzen 4-6 stops dacht ik), dan voegt ibis van 6 stops daar niets meer aan toe, althans in mijn situatie niet merkbaar. Ook al zou ik dan bij wijze van naar 1/10 kunnen, wordt dat vanwege het onderwerp weer onwenselijk, of gebruik ik een statief.

Ik heb het tot op heden nog niet gemist en ik vindt €500,- extra teveel om het uit te proberen en de x-s10 teveel inleveren qua workflow.

Dus blijft naar mijn idee de x-t3 over als beste optie, wat ook nog een upgrade is tov de x-t20.
Fuji begint pas net met IBIS. Ik snap dat je het niet gewend bent.
Ik heb zelf een keer ergens in 1990 een foto van een kwart seconde uit de hand genomen (was bij kaarslicht). En hij was scherp.
Ik heb nu Olympus en de IBIS is zó standaard dat ik er niet eens over nadenk - dat is een enorm compliment voor de zeer goede techniek. Sluitertijden die eigenlijk belachelijk laag zijn druk je gewoon af - en het resultaat is scherp. Het is gewoon een zorg minder. Ik snap je voorbehoud wat betreft bewegende onderwerpen. Klopt.

IBIS (In Body) doet twee dingen extra: Het is over 5 assen waar een lens slechts 2 assen stabiliseert. Hij compenseert dus bewegingen die de lens gewoon niet kan stabiliseren.
Daarbij geeft hij al je lenzen stabilisatie. Niet alleen degenene met OIS.
Dus ook de handmatige TT-Artisan 50mm f1.2 en de Sigma f1.4 serie die nét uit is voor Fuji. (56mm. Aanrader)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Tarquin schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:17:
[...]

Ik heb nu Olympus en de IBIS is zó standaard
Altijd leuk om te zien dat de mensen die er 20 jaar geleden tegenstander van waren, nu het de heilige graal noemen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Wat kost reparatie eigenlijk?

(misschien heb je voor €150 een prima werkende camera voor de verkoop of als backup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Laat ik vooropstellen dat m'n keuze al 95% zeker voor de x-t3 was, voordat mijn vraag naar een los topic werd verplaatst.

De x-t3 is inmiddels in mijn bezit en de eerste indruk is goed. Ligt lekker in de hand, eigenlijk hetzelfde als de X-T20 met handgrip. Ondanks dat de burst fps volgens de instellingen iets lager is met mechanische sluiter (11fps vs 14fps) lijkt het er wel op dat er veel sneller foto's gemaakt worden en dat dat ook voor iets langere tijd door gaat (kan ook aan de SD kaart liggen). En dan heb ik nog de optie om het met elektronische sluiter te verhogen naar 30fps. Nu nog een keer er op uit en de camera in de praktijk ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:10

DirtyBird

Praktiserend denker

Johan1995 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Altijd leuk om te zien dat de mensen die er 20 jaar geleden tegenstander van waren, nu het de heilige graal noemen... ;)
Wat was <20 jaar geleden> het probleem met ibis dan, dat mensen (@Tarquin specifiek?) ertegen waren?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
De gebruikelijke zaken...

- het was nieuw
- het zou kwetsbaar zijn
- de marktleiders hadden het niet op hun camera's (patenten?) dus het werd geassocieerd met mindere kwaliteit
- het zou allerlei problemen geven met sensorgrootte, zoeker, accuverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
DirtyBird schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:48:
[...]

Wat was <20 jaar geleden> het probleem met ibis dan, dat mensen (@Tarquin specifiek?) ertegen waren?
Ik heb daar geen actieve herinnering aan.
Pagina: 1