Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21-09 22:09
Als je een nieuw huis koopt en je oude woning verkoopt moet je je overwaarde in je nieuwe huis investeren anders heb je geen recht op hypotheekrente aftrek van ter grootte van de overwaarde.

Nu is mijn hypotheek bijna afgelost en hebben we een nieuw huis gekocht. Kan ik de overwaarde "verkleinen" door mijn hypotheek op mijn huidige woning maximaal te verhogen en hierdoor meer hypotheekrente aftrek op de nieuwe woning te krijgen? Lullig dat mensen die (extra) aflossen eigenlijk gestraft worden met minder renteaftrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-09 14:34
De nieuwe hypotheek die je nu zou nemen komt ook niet in aanmerking voor de HRA....
Deze constructie die je poogt te doen verandert niks aan je eigenwoning reserve.

Inderdaad eenmaal afgelost, je geld in stenen gestopt, blijft je geld in stenen gestopt en krijg je over dat bedrag geen HRA meer tenzij je een nieuwe keuken of badkamer installeerd/koopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 26-09 21:46
Nee. Je nieuwe lening wordt immers geen eigen woning schuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Snap niet helemaal wat je wilt verhogen en wat je dan met het geld wilt doen?
Stel je huis is nu 100k waard en hypotheekvrij, wil je dan de hypotheek verhogen naar 100k en dat geld op de bank zetten?(denk niet dat de bank daar in meegaat) en dan de volle hypotheek nemen op je nieuwe huis?
Want je hebt nu gekozen voor wwn bijna afgelost huis met alle voordelen daarvan waarom zal je dan in je nieuwe huis vol in de hypotheek gaan.

Die regeling is juist om mensen niet vol een hypotheek aan te gaan naar het te stimuleren om af te lossen en je overwaarde te gebruiken ipv de HRA te misbruiken

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Honesty schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:42:
Snap niet helemaal wat je wilt verhogen en wat je dan met het geld wilt doen?
Stel je huis is nu 100k waard en hypotheekvrij, wil je dan de hypotheek verhogen naar 100k en dat geld op de bank zetten?(denk niet dat de bank daar in meegaat) en dan de volle hypotheek nemen op je nieuwe huis?
Want je hebt nu gekozen voor wwn bijna afgelost huis met alle voordelen daarvan waarom zal je dan in je nieuwe huis vol in de hypotheek gaan.

Die regeling is juist om mensen niet vol een hypotheek aan te gaan naar het te stimuleren om af te lossen en je overwaarde te gebruiken ipv de HRA te misbruiken
Ja precies dit, de hypotheek betaal ik dan 2 maanden later af. Het effect is hetzelfde als dat ik aflossingvrij had geleend dus ik zie niet waarom dit misbruik is.

Dat de bank hier niet in mee gaat ben ik wel bang voor idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
Maximaal verhogen vereist dat er een notaris langs komt. Die zal zich afvragen waar je mee bezig bent. Dus helaas.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
DiedX schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:56:
Maximaal verhogen vereist dat er een notaris langs komt. Die zal zich afvragen waar je mee bezig bent. Dus helaas.
Maximaal tot het orginele hypotheekbedrag, niet tot de huidige woningwaarde. Dan wordt veel meer werk met taxatie, notaris etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

mmmmmark schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:54:
[...]

Ja precies dit, de hypotheek betaal ik dan 2 maanden later af. Het effect is hetzelfde als dat ik aflossingvrij had geleend dus ik zie niet waarom dit misbruik is.

Dat de bank hier niet in mee gaat ben ik wel bang voor idd.
Blijft dan toch het zelfde?
Je leent een ton bij die je twee maanden later weer terug stort in de hypotheek. Over je afgeloste bedrag heb je sowieso geen HRA.

In mijn eerste voorbeeld stel je hebt een huis van 100k en geen hypotheek, je koopt je nieuwe huis voor 500k dan krijg je over 400k wel HRA en over die 100k niet.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
mmmmmark schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:01:
[...]

Maximaal tot het orginele hypotheekbedrag, niet tot de huidige woningwaarde. Dan wordt veel meer werk met taxatie, notaris etc
Ook dan zal een notaris willen komen. Je gaat géén persoonlijke lening aan.

Volgens mij wil je hypotheekverstrekker dan niet met je praten, maar je zal wel aan moeten geven waarom je een verhoging wil.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Het geld (de overwaarde) staat nu in Box 1.
Door de huidige hypotheek te verhogen of een tweede hypotheek te nemen wordt de schuld in Box 1 inderdaad kleiner en je overwaarde wordt dan minder.

Je hebt alleen recht op HRA als je opgenomen geld weer gebruikt voor je eigen woning, oftewel weer inzet in Box 1.
Bij elke andere manier van uitgeven of parkeren van dit opgenomen geld komt het bedrag in Box 3 (vermogen) terecht, met als gevolg geen recht op HRA.

Parkeer je het opgenomen geld op je spaarrekening, dan is dit dus vermogen in Box 3 en je lening (verhoogde hypotheek of tweede hypotheek) verhuist dan ook naar box 3.
De overheid ziet dit desondanks nog steeds als overwaarde (want niet uitgegeven voor eigen woning in Box 1).
Je gedachte is begrijpelijk maar in de praktijk niet mogelijk.
De enige legale uitweg is wanneer je na verkoop 3 jaar gaat huren.
https://www.homefinance.n...lt-eigenwoningreserve.asp

Technische term is niet overwaarde maar eigenwoningreserve. Als je op eigenwoningreserve googelt dan is hier veel over te vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jack op 24-07-2022 21:27 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Jack schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:25:
Het geld (de overwaarde) staat nu in Box 1.
Door de huidige hypotheek te verhogen of een tweede hypotheek te nemen wordt de schuld in Box 1 inderdaad kleiner en je overwaarde wordt dan minder.

Je hebt alleen recht op HRA als je opgenomen geld weer gebruikt voor je eigen woning, oftewel weer inzet in Box 1.
Bij elke andere manier van uitgeven of parkeren van dit opgenomen geld komt het bedrag in Box 3 (vermogen) terecht, met als gevolg geen recht op HRA.

Parkeer je het opgenomen geld op je spaarrekening, dan is dit dus vermogen in Box 3 en je lening (verhoogde hypotheek of tweede hypotheek) verhuist dan ook naar box 3.
De overheid ziet dit desondanks nog steeds als overwaarde (want niet uitgegeven voor eigen woning in Box 1).
Je gedachte is begrijpelijk maar in de praktijk niet mogelijk.
De enige legale uitweg is wanneer je na verkoop 3 jaar gaat huren.
https://www.homefinance.n...lt-eigenwoningreserve.asp

Technische term is niet overwaarde maar eigenwoningreserve. Als je op eigenwoningreserve googelt dan is hier veel over te vinden.
Thanks, helder. Jammer maar helaas.
Pagina: 1