Huis gekocht Funda omschrijving voorziening ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-09 16:06
Vrijdag hebben we overdracht van ons nieuwe huis en ik heb het vermoeden dat er in de garage geen "stromend water" aanwezig itt wat er bij "voorzieningen" op de funda advertentie stond (het woord wellicht pastte niet meer in de titel).

Tijdens de bezichtiging hebben we hier ook niet goed naar kunnen kijken want de garage stond vol gepakt. De makelaar zei dat het er wel was/omtweek de vraag. Het is wel relevant voor ons want we willen de wasmachine naar de garage verplaatsen. Als er geen water en afvoer aanwezig is dan moet dit alsnog worden gemaakt.

Natuurlijk staat er in de advertentie het volgende: "Deze informatie is geheel vrijblijvend, uitsluitend voor geadresseerde bestemd en niet bedoeld als aanbod.
Ten aanzien van de juistheid van de vermelde informatie kan door ons kantoor geen aansprakelijkheid worden aanvaard, noch kan aan de vermelde informatie enig recht worden ontleend."

Als we nu vrijdag tijdens de oplevering zien dat er geen water is, kunnen we dan de kosten om er wel stromend water te krijgen op de verkoper verhalen?

Als ik google vind ik enkel voorbeelden die over de m2 prijs gaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:08
Dat wordt een lastig verhaal. Hoeveel energie wil je daar in steken? Als koper heb je ook een bepaalde verplichting om zaken uit te zoeken. Ga maar eens bewijzen dat ze je hebben voorgelogen. Dat de makelaar de vraag ontweek of wazig over deed, is denk ik niet genoeg. Je hebt niet nog een mailwisseling gehad hierover?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:02
Waar zit evt de dichtsbijzijnde waterleiding? Je hebt natuurlijk principekwesties, jezelf beroepen op van alles maar is zo'n aansluiting aanleggen waarschijnlijk peanuts op je totale rekening van aanschaf, verhuizing, verbouwing, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Bij wie zou je dit willen verhalen?

De verkopende partij in deze lijk je het niet gevraagd te hebben. Enkel de makelaar als tussen persoon. Daarin ben je verder zelf ook niet geheel duidelijk. Want stellen dat het er wel is, of de vraag ontwijken, zijn twee verschillende dingen. Zeggen dat iets er is, is tenslotte geen spectrum.

Ik vermoed dan ook dat je hier zelf vermoedelijk aan het kortste eind zal trekken.

Daarnaast is het aanleggen van een waterleiding, mocht deze er niet zijn, natuurlijk ook weer niet het eind van de wereld.

Als laatste, voor een wasmachine ga je sowieso al meer nodig hebben dan stromend water alleen. Je hebt namelijk ook een afvoer nodig. Dus zelfs indien het water er al wel was, was je toch nog niet klaar geweest en had er alsnog een loodgieter aan te pas moeten komen?

Acties:
  • +96 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:43
Wat is dat toch met mensen die dit soort dingen gelijk willen 'verhalen' op de verkoper? Je hebt de hele periode tot 3 dagen na het tekenen van de koopovereenkomst tijd gehad om vragen te stellen om dingen helder te krijgen.

Nu kom je er dus achter dat je wellicht iets over het hoofd hebt gezien, en wil je het gelijk verhalen op de verkoper? Kom op, waar is de common sense gebleven. Zoals andere Tweakers hierboven aangeven is het aanleggen van een leiding + kraan niet erg duur, dus zelfs al wil je het aanvechten denk ik dat de stress en gedoe versus wat het je oplevert het totaal niet waard is.

[ Voor 7% gewijzigd door Sito op 24-07-2022 20:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus eigenlijk stel je het volgende: ik ga mijn droomhuis niet kopen omdat er een waterleiding ontbreekt naar de garage toe?

Pas maar op, als je dalijk het behang eraf trekt en er zitten overal gaten in ga je wellicht nog de verkopers aansprakelijk stellen en aangeven dat ze de gaten moeten dichtmaken.

Wat denk je zelf? Als je een huis koopt ben je er nog niet qua totale kosten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is een mooie tweede klus om meteen na overdracht uit te voeren. De eerst is natuurlijk je alternatief voor de Toon monteren. Daarna mooi even water, stroom en afvoer in de garage regelen. Tot die tijd kan de wasmachine mooi op de WOP (Wasmachine Opstel Plaats).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:14
Heb je voldaan aan de onderzoeksplicht is de eerste vraag die in dit soort zaken gesteld wordt. Als je dat nu nog wil verhalen zou ik niet weten op welke gronden. Dat gaat echt enorm lastig worden, zo niet onhaalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jppilot
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:40
Het is alweer een tijd geleden dat ik een huis heb gekocht, maar je krijgt toch altijd wel een brochure/binder met info over het huis? Met foto's, voorzieningen etc. van de makelaar? Staat daar niks in? Krijg je tegenwoordig alleen maar de funda link, even tekenen en that's it?

@mmmmmark ?

[ Voor 3% gewijzigd door jppilot op 24-07-2022 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
je kan ze alleen aansprakelijk stellen voor gebreken die je niet vooraf al had kunnen opmerken of vaststellen.
zien of er ergens een kraan (en/of afvoer) zit is zeker iets dat je zelf kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
Sito schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:39:
Wat is dat toch met mensen die dit soort dingen gelijk willen 'verhalen' op de verkoper? Je hebt de hele periode tot 3 dagen na het tekenen van de koopovereenkomst tijd gehad om vragen te stellen om dingen helder te krijgen.

Nu kom je er dus achter dat je wellicht iets over het hoofd hebt gezien, en wil je het gelijk verhalen op de verkoper? Kom op, waar is de common sense gebleven. Zoals andere Tweakers hierboven aangeven is het aanleggen van een leiding + kraan niet erg duur, dus zelfs al wil je het aanvechten denk ik dat de stress en gedoe versus wat het je oplevert het totaal niet waard is.
Als het in het funda overzicht staat ga ik er vanuit dat dat klopt. De makelaar krijgt een ruim courtage dus dan verwacht ik dat de tekst minimaal correct is (ook al weet ik uit eigen ervaring nu dat dit niet het geval is).

Uiteraard gaan we de koop niet cancelen. Onder de garage is geen kruipruimte (later bijgebouwd) dus als er geen kraan zit is dit niet zo makkelijk te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
mmmmmark schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:07:
[...]

Als het in het funda overzicht staat ga ik er vanuit dat dat klopt. De makelaar krijgt een ruim courtage dus dan verwacht ik dat de tekst minimaal correct is (ook al weet ik uit eigen ervaring nu dat dit niet het geval is).

Uiteraard gaan we de koop niet cancelen. Onder de garage is geen kruipruimte (later bijgebouwd) dus als er geen kraan zit is dit niet zo makkelijk te doen.
Precies de eerste zin gaat het fout : Assumption is the Mother of All F*** Ups

Juist bij een funda overzicht moet je ervanuit gaan dat het niet klopt. Het is een mooi verkoop praat pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:16
Waarom heb je nu pas het "vermoeden" dat het er niet zit?
Misschien zit het er wel gewoon.

En als het er niet zit, ga je waarschijnlijk geen rechtszaak winnen. Het is jij tegen de makelaar. Niet tegen de verkoper. Dus verhalen op hem gaat geen zin hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:12
Ik snap hier niets van, verhalen op de verkoper ? Die ziet je aankomen. Sign of the times zullen we maar zeggen.

er is een duidelijke disclaimer, op het moment van bezichtiging kon je het niet zien.

Dat had je in vroeger tijden mee kunnen wegen in de bieding, zo van 1200 euro minder bieden want ik moet misschien nog een kraan en afvoer aanleggen.

Helaas zitten we in andere tijden. Wees blij dat je een huis hebt en laat een kraan en afvoer aanleggen.

Onzinnig om ook maar te denken aan verhalen. Buiten dat die advocaat gaat meer kosten dan die kraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:15
Is de garage verwarmd? Anders heb je bij de eerste serieuze vorst al een probleem als er een water aansluiting zit.

Pieter Holtrop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:10
corporalnl schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:13:
[...]

Precies de eerste zin gaat het fout : Assumption is the Mother of All F*** Ups

Juist bij een funda overzicht moet je ervanuit gaan dat het niet klopt. Het is een mooi verkoop praat pagina.
Precies, en de makelaar die wordt betaald door de verkoper. En die werkt in het belang van de verkoper, en niet in jouw belang. Of bedoel je de aankoop makelaar?

Is de garage overigens geïsoleerd en verwarmd? Dat is wel een vereiste voor een wateraansluiting.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:15

Sport_Life

Solvitur ambulando

*off-topic*

[ Voor 110% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2022 16:51 . Reden: Laat, maar het voegt uiteindelijk niets toe. ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:11

Fijn, Funda advertentie vol pleuren met waardeloze positieve ''feitjes'' en dan vervolgens op komen draven met het ´´ je hebt zelf een onderzoeksplicht verhaal´´. Beetje raar toch of niet?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
FSSF schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:55:
[...]

Fijn, Funda advertentie vol pleuren met waardeloze positieve ''feitjes'' en dan vervolgens op komen draven met het ´´ je hebt zelf een onderzoeksplicht verhaal´´. Beetje raar toch of niet?
TS had het toch nog eens na kunnen vragen?
Wij hebben ook nog wel eens contact gehad met verkopende partij.
Zowel de makelaar als de verkopers zelf, met een bakje koffie en nog een rondje door het huis.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Een funda advertentie is juridisch geen middel, daar kan je niets mee.
Je hebt zelf een onderzoeksplicht, dus vraag het de makelaar wat actiever ;)

En je hebt naast een waterleiding ook een afvoer nodig, dat laatste is wat problematischer later aan te leggen.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:11
Rensjuh schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:01:
[...]

TS had het toch nog eens na kunnen vragen?
Wij hebben ook nog wel eens contact gehad met verkopende partij.
Zowel de makelaar als de verkopers zelf, met een bakje koffie en nog een rondje door het huis.
Tuurlijk kan dat. Echter, je hoeft als makelaar al helemaal niets te kunnen. Is dan een opsomming maken van daadwerkelijke faciliteiten zo moeilijk?
Stromend water komt niet uit de lucht gevallen, het is er of het is er niet. Verzint die makelaar het er dan bij om het completer te laten lijken of wat? Bij een Marktplaats advertentie een niet volledig kloppende advertentie plaatsen is te begrijpen, als het je beroep is dan ben je dus blijkbaar gewoon niet voldoende competent.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:47
Vind het nogal heftige reacties.

Situatie zoals ik het zie:
- informatie van de makelaar verteld dat er water en afvoer aanwezig is. Dat die info op Funda of in een brochure staat lijkt mij verder irrelevant.
- tijdens de bezichtiging was het niet mogelijk om het zelf te controleren omdat de garage vol stond.
- tijdens de bezichtiging is het de makelaar gevraagd en daar leek een bevestiging op te komen of hij leek het te ontwijken. In ieder geval geen nee dus.

Wat moet je verder nog doen aan je onderzoeksplicht dan? Je hebt het gevraagd en de info die je hebt zegt dat het er is. Lijkt mij dan toch geen onterechte vraag verder van TS hoe je hier mee om moet gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:02

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

xFeverr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:24:
Vind het nogal heftige reacties.

Situatie zoals ik het zie:
- informatie van de makelaar verteld dat er water en afvoer aanwezig is. Dat die info op Funda of in een brochure staat lijkt mij verder irrelevant.
- tijdens de bezichtiging was het niet mogelijk om het zelf te controleren omdat de garage vol stond.
- tijdens de bezichtiging is het de makelaar gevraagd en daar leek een bevestiging op te komen of hij leek het te ontwijken. In ieder geval geen nee dus.

Wat moet je verder nog doen aan je onderzoeksplicht dan? Je hebt het gevraagd en de info die je hebt zegt dat het er is. Lijkt mij dan toch geen onterechte vraag verder van TS hoe je hier mee om moet gaan?
Je kunt wel een heel lijstje aan kulredenen verzinnen maar het enige wat boeit is waarvoor je tekent. Zijn er dingen belangrijk voor je, dan staat het in het koop contract (of de toelichting er van).
Wat ik niet snap is dat mensen letterlijk tonnen uitgeven maar niet op papier kunnen krijgen of er nou wel/geen water zit (of bij de bezichtiging eisen dat de zooi eruit is zodat je kan zien wat je koopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:42
100x gezegd, maar als dit zo belangrijk voor je is had je het moeten laten bevestigen. Ja garage staat vol, maar is het dan zo moeilijk om te vragen: "ik kan niets zien in de garage, zit hier ergens een kraan?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
praktisch gezien:

Mocht het in de offerte/Funda gestaan hebben, dan heb je nog kans om wat van de prijs af te lullen? (als dat nog kan/mag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:03
De kans dat de kraan er is schat ik in op 50/75%
De kans dat er ook een 50mm of meer afvoer ligt schat ik op nihil.

Stromend water voor de tuinslang is handig in een garage, een afvoer zie je er veel minder vaak.

Maar beide is gewoon langs een buitengevel diagonaal door de vloer en fundering naar buiten te boren waarna je gewoon weer je huis in gaat richting kruipruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

mmmmmark schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:07:
[...]

Even los van de discussie of je dit moet willen verhalen of niet, ik lees in de OP het volgende:
mmmmmark schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:26:
[...]
Tijdens de bezichtiging hebben we hier ook niet goed naar kunnen kijken want de garage stond vol gepakt. De makelaar zei dat het er wel was/omtweek de vraag.
[...]
Stel nu dat er geen water en afvoer in de garage zit, wat let je om een e-mail te sturen naar de verkoopmakelaar? Waarin je benoemt:
• wat er in de Funda advertentie stond
• dat je het in de garage niet kon bekijken vanwege allerlei dozen
• dat je het expliciet aan de makelaar hebt gevraagd
• dat de makelaar hierop bevestigend heeft geantwoord

Je zult vanzelf wel een reactie krijgen toch?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Douweegbertje schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:31:
[...]

Je kunt wel een heel lijstje aan kulredenen verzinnen maar het enige wat boeit is waarvoor je tekent. Zijn er dingen belangrijk voor je, dan staat het in het koop contract (of de toelichting er van).
Wat ik niet snap is dat mensen letterlijk tonnen uitgeven maar niet op papier kunnen krijgen of er nou wel/geen water zit (of bij de bezichtiging eisen dat de zooi eruit is zodat je kan zien wat je koopt).
Feitelijk klopt dat inderdaad. Mensen kopen echter niet dagelijks een huis en zeker in de huidige markt waar je je er soms echt tussen moet wringen probeer je juist niet te 'militant' over te komen bij zo'n makelaar omdat je bang bent mis te grijpen of dat het je wellicht niet gegund wordt.

Hier op het forum zit een behoorlijke dosis 'ervaren' woningkopers en ik kan me zomaar voorstellen dat velen van ons á la Willibrord Frequin zich vasthappen in zo'n makelaar; "Hoe zit dat dan?", "Hoezo weet je dat niet?", "Zoek dat eens uit voor me dan".

Dat gezegd hebbende, ik vind het ook niet helemaal reëel om zo'n instelling van iedere huizenkoper te verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-09 12:06
FRANQ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:04:
Maar beide is gewoon langs een buitengevel diagonaal door de vloer en fundering naar buiten te boren waarna je gewoon weer je huis in gaat richting kruipruimte.
Die aanname is iets te makkelijk. Als die ruimte niet verwarmd is dan ga je in de eerste winter al nat met de leidingen langs de muur en dan hebben we het nog niet gehad over de temperatuur in de grond tussen de schuur en het huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:13

How dare you? Dit is Tweakers.
Meteen de rechtsbijstand inschakelen en aanklagen die hap >:)

Maar het is nu maandag ochtend, je hebt nog 4 dagen tot vrijdag om de makelaar even te bellen om nog eens zeker na te vragen óf er een kraan en afvoer is, en om anders eventueel een loodgieter te regelen om het alsnog aan te leggen.
Ik denk dat dat nuttiger gaat zijn dan kijken wat je kunt "verhalen" op de verkoper/ makelaar.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven240
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09 21:03
In navolging op MaD_co zijn reactie is het mijns inziens het beste om vanuit een pragmatisch perspectief te gaan handelen.
Makelaar bellen is hierin de kortste klap. Mocht hij/zij niet weten of de kraan aanwezig is, kun je altijd vragen of dat bij de verkopende partij geverifieerd kan worden.
Bij de koop van ons eigen huis, vorig jaar, wilde ik iets weten over de kruipruimte. Ik heb toen van de makelaar het telefoonnummer van de verkoper gekregen, omdat hij zelf het antwoord niet wist, en toen had ik gelijk antwoord op mijn vraag.

Kortgezegd bespaar jezelf frustratie/energie en zoek de weg van de minste weerstand ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Pieter Holtrop schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:09:
Is de garage verwarmd? Anders heb je bij de eerste serieuze vorst al een probleem als er een water aansluiting zit.
Hier dacht ik ook direct aan.
Hoewel het niet direct fout gaat, zal je niet de eerste zijn met een kapotgevroren wasmachine.

Daarbij ook de leiding in de tuin. Kan best zijn dat er een kraantje is aangelegd voor de tuinslang waarvan de leiding op een paar centimeter diepte door de tuin loopt. Dan moet je hem alleen afsluiten bij vorst, maar dan gebruik je de tuinslang normaliter toch niet. Als je er mee wil gaan wassen is het een ander verhaal. Dan wil je hem eigenlijk op vorstbestendige diepte hebben (uit mijn hoofd een cm of 40, en dat is verrassend diep).

Plus nog een bijbehorende 40mm of meer afvoer terug naar de rioolaansluiting (niet de HWA!).

Grote kans dat je alsnog aan het werk moet, zelfs als er wel een kraantje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:21
mmmmmark schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:26:
Vrijdag hebben we overdracht van ons nieuwe huis en ik heb het vermoeden dat er in de garage geen "stromend water" aanwezig itt wat er bij "voorzieningen" op de funda advertentie stond (het woord wellicht pastte niet meer in de titel).

Tijdens de bezichtiging hebben we hier ook niet goed naar kunnen kijken want de garage stond vol gepakt. De makelaar zei dat het er wel was/omtweek de vraag. Het is wel relevant voor ons want we willen de wasmachine naar de garage verplaatsen. Als er geen water en afvoer aanwezig is dan moet dit alsnog worden gemaakt.

Natuurlijk staat er in de advertentie het volgende: "Deze informatie is geheel vrijblijvend, uitsluitend voor geadresseerde bestemd en niet bedoeld als aanbod.
Ten aanzien van de juistheid van de vermelde informatie kan door ons kantoor geen aansprakelijkheid worden aanvaard, noch kan aan de vermelde informatie enig recht worden ontleend."

Als we nu vrijdag tijdens de oplevering zien dat er geen water is, kunnen we dan de kosten om er wel stromend water te krijgen op de verkoper verhalen?

Als ik google vind ik enkel voorbeelden die over de m2 prijs gaan.
tja sorry maar dit was je eigen verantwoordelijkheid tijdens het bezichtigen, je hebt nu geen poot meer om op te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:55
Ik vrees dat dat komt door een combinatie van enorme woningprijzen en een kwartiertje tijd die je hebt. Neemt niet weg dat ik het verder helemaal met je eens bent.

Daarnaast kun je nou eenmaal niet alles noemen in een beperkt stukje tekst en weet je ook niet wat de ander belangrijk vind. Ik krijg volgende week maandag de sleutel van onze nieuwe woning en ook daar kwam ik pas later achter een aantal minpunten. Ik denk er niet over om dat te verhalen. Ik heb wel wat beters te doen met mijn energie, maar ik baal er natuurlijk wel van. Wij konden letterlijk een kwartier kijken voordat we een beslissing moesten nemen, maar hetzelfde geneuzel had je bij andere woningen ook. Wellicht had je dan nog meer verrassingen. Perfect gaat het niet zijn. En ik moet de eerste makelaar nog tegenkomen die mijn vragen kan beantwoorden. Zelfs vragen als 'is het dak geisoleerd' weten ze niet. Dat mag wat mij betreft flink verbeteren, maar dat kun je de verkoper niet kwalijk nemen.

Andersom heb ik dit bij de verkoop van mijn appartement natuurlijk ook gehad. We hebben ook niet alles opgeschreven, simpelweg omdat je daar niet aan denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
AlxRoelofs schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:45:
[...]

Die aanname is iets te makkelijk. Als die ruimte niet verwarmd is dan ga je in de eerste winter al nat met de leidingen langs de muur en dan hebben we het nog niet gehad over de temperatuur in de grond tussen de schuur en het huis.
Word vaak zat zo gedaan, en als je diep genoeg onder de grond zit zal het niet bevriezen.

Of de garage wel of niet verwarmd is is bijzaak in de uitleg hoe je een leiding daar krijgt.

Bij een niet verwarmde garage heb je ook pas bij temperaturen ver onder nul buiten kans op bevriezen binnen.
Kan je eenvoudig oplossen door een klein elektrisch kacheltje die je op 5-10 graden instelt.

Maar binnen in een beschutte ruimte die ook nog eens aan een woonhuis vast zit zal het niet snel vriezen binnen.

Mijn schoonvader heeft al 35 jaar zijn wasmachine en droger in de garage aan het huis staan, en die is ook niet geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:11

Sharky

Skamn Dippy!

FRANQ schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Word vaak zat zo gedaan, en als je diep genoeg onder de grond zit zal het niet bevriezen.
Die leiding zal toch een keer boven de grond komen he.
Of de garage wel of niet verwarmd is is bijzaak in de uitleg hoe je een leiding daar krijgt.

Bij een niet verwarmde garage heb je ook pas bij temperaturen ver onder nul buiten kans op bevriezen binnen.
Kan je eenvoudig oplossen door een klein elektrisch kacheltje die je op 5-10 graden instelt.
De hele winter een elektrische kachel om te voorkomen dat de leidingen bevriezen? Dat kost klauwen met geld, het is een houtje-touwtje oplossing en het is niet veilig.
Maar binnen in een beschutte ruimte die ook nog eens aan een woonhuis vast zit zal het niet snel vriezen binnen.
Dat ligt compleet aan het huis en de garage, dat kun je niet in één stelregel vatten. Mijn ouders hebben de radiatorleidingen verlegd omdat bij stevige vorst de leidingen bevriezen op zolder in hun woonboerderij bijvoorbeeld.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmmmmark
Misschien wat meer informatie. Het goede nieuws is dat de garage aan het huis vastzit en de garage ook verwarmd is:)

[ Voor 100% gewijzigd door mmmmmark op 25-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Sharky schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:02:
[...]

Die leiding zal toch een keer boven de grond komen he.
Binnen in de garage, en binnen in huis.
Je hebt hier gewoon geïsoleerde leidingen voor en de rioolbuis voor de hemelwaterafvoer ligt ook gewoon buiten de gevel.

Je denkt te moeilijk, er zijn gewoon oplossingen voor.

Een boorbedrijf kan gewoon een gat van 60mm boren die 50/60cm onder het maaiveld buiten uit komt.
De hele winter een elektrische kachel om te voorkomen dat de leidingen bevriezen? Dat kost klauwen met geld, het is een houtje-touwtje oplossing en het is niet veilig.
Als je geen AliExpress kachel gebruikt, maar gewoon een wand gemonteerde elektrische radiator dan is er niets maar dan ook niets gevaarlijks aan.

Ik heb al jaren een oliegevulde elektrische radiator in mijn (geïsoleerde) schuur, en dat kost me in de winter ongeveer 1,5kw per dag zolang het boven nul is buiten.

Dan heb je het over 35 cent per dag.
Met mijn huidige tarieven 1 euro per dag.

Ik heb in de afgelopen jaren maar een keer meegemaakt dat hij een paar dagen meer dan 10kw op een dag verbruikt heeft.
Maar dan heeft hij wel de schuur keurig op 10 graden gehouden terwijl we konden schaatsen buiten.
Daar heb ik hem voor.

Nu is een radiator op de CV natuurlijk mooier, maar bij mij staat de schuur 15 meter van het huis af, en is graven in de tuin niet wenselijk.
Dus bewust voor een elektrische oplossing gekozen.
Dat ligt compleet aan het huis en de garage, dat kun je niet in één stelregel vatten. Mijn ouders hebben de radiatorleidingen verlegd omdat bij stevige vorst de leidingen bevriezen op zolder in hun woonboerderij bijvoorbeeld.
Ja en daarom kan je ook niet zeggen dat het gaat bevriezen.
Je argument werkt 2 kanten op.

Je weet net als ik niet hoe de isolatie van de garage is.
Vrij zeker niet geïsoleerd omdat garages dat meestal niet zijn.

Wat dat betreft is het wel goed om te waarschuwen voor vorst.

@mmmmmark
Als je aan de woning kant van je gevel waar de garage aan grenst een wc of keuken hebt kun je de leidingen ook makkelijk door die muur halen.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 25-07-2022 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 09:46
Ik denk dat iedereen zich iets teveel zorgen maakt over het bevriezen van een waterleiding.
Ze bevriezen echt niet bij het eerste beste nachtvorstje.

Ik heb thuis de leiding in een ongeisoleerde glazen kas met daarin een kast met wasmachine en droger. Bij normale vorst gebeurd daar echt niets mee.

Bij extremen met -12 tap ik de boel even af. En ja, dan kan ik idd de was niet doen. Maar zulke temperaturen duren nooit langer dan een week. Die komen we wel door ;)

In een schuur is er dus niets aan de hand. En zelfs als die bevriest betekend dat niet dat de boel meteen open klapt. (sowieso niet bij bevriezen, dat schijnt te gebeuren bij ontdooien ;) )

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:12
mmmmmark schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:05:
Misschien wat meer informatie. Het goede nieuws is dat de garage aan het huis vastzit en de garage ook verwarmd is:)
Top, voor €350 euro van garage naar kruipruimte laten boren en dan zelf de handen uit de mouwen om aan en afvoer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:00
mmmmmark schreef op maandag 25 juli 2022 @ 10:05:
..... Volgens de advertentie..... ( Tenminste aan het huis vast heb je vast al zelf vastgesteld :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Zit er een kraan in de garage, dan heb je stromend water. Dat kan je makkelijk zien. Als de makelaar bij de bezichting daar ontwijkend over deed, dan had je toch kunnen vragen waar de kraan zit? Als er een buitenkraan ergens bij de garage zit, dan heb je ook water.

Mocht je toch later een waterleiding moeten aanleggen, dan hoeft die natuurlijk niet door de grond. Hij kan ook over het plafond lopen. Dat lijkt me handiger als je geen kruipruimte hebt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:43
Zenomyscus schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:44:
[...]

Ik vrees dat dat komt door een combinatie van enorme woningprijzen en een kwartiertje tijd die je hebt. Neemt niet weg dat ik het verder helemaal met je eens bent.

Daarnaast kun je nou eenmaal niet alles noemen in een beperkt stukje tekst en weet je ook niet wat de ander belangrijk vind. Ik krijg volgende week maandag de sleutel van onze nieuwe woning en ook daar kwam ik pas later achter een aantal minpunten. Ik denk er niet over om dat te verhalen. Ik heb wel wat beters te doen met mijn energie, maar ik baal er natuurlijk wel van. Wij konden letterlijk een kwartier kijken voordat we een beslissing moesten nemen, maar hetzelfde geneuzel had je bij andere woningen ook. Wellicht had je dan nog meer verrassingen. Perfect gaat het niet zijn. En ik moet de eerste makelaar nog tegenkomen die mijn vragen kan beantwoorden. Zelfs vragen als 'is het dak geisoleerd' weten ze niet. Dat mag wat mij betreft flink verbeteren, maar dat kun je de verkoper niet kwalijk nemen.

Andersom heb ik dit bij de verkoop van mijn appartement natuurlijk ook gehad. We hebben ook niet alles opgeschreven, simpelweg omdat je daar niet aan denkt.
Helemaal mee eens dat het tijdens de bezichtiging lastig is om echt alles te achterhalen. Begin van dit jaar hebben we een huis gekocht en hetzelfde ervaren.

Maar we hebben veelvuldig contact gehad met de makelaar én verkopers om zaken helder te krijgen. En je gaat nooit 100% helderheid krijgen, want in bepaalde situaties kunnen de verkopers het niet weten.

In dit geval kan de makelaar in samenspraak met de verkoper er achter komen, dus contact met de makelaar buiten de bezichtiging om kan dit vraagstuk oplossen.

Van het ergste uitgaan, omdat de makelaar tijdens de bezichtiging een vraag ontweek, maar vervolgens niet de moeite doen om er navraag voor te doen én de kosten willen verhalen op de verkoper slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als dat een dealbreaker voor je was had je dat in het voorlopige koopcontract op moeten laten nemen. Nu ben je te laat; datgene wat de makelaars doen is naar hun beste kunnen, maar ook onder voorbehoud van vanalles (de kleine lettertjes).
Wat je voor je gemoedsrust zou kunnen doen is simplweg contact zoeken met de verkopers (als je dat niet al gedaan hebt) en navragen of het er nou wel of niet in zit.
Either way: je kunt nu toch niet meer terug, dat kost je je waarborg en da's beduidend duurder dan het laten aanleggen van een waterleiding.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Als koper heb je in eerste instantie een onderzoeksplicht.

- Brochure zegt van wel
- Niet kunnen zien (garage stond vol)
- Mondeling antwoord onduidelijk.

Dus heb je natuurlijk mail gestuurd, wijzend op onderzoeksplicht en tegenstrijdige info. Dat je hier duidelijkheid over wilt voordat je bedenktijd is afgelopen. Wat was het antwoord daarop?

Ik ga er stiekem van uit dat je na het onduidelijke antwoord het erbij hebt laten zitten. Heel misschien kun je, als je het hard speelt en veel moeite en tijd erin stopt, 25-50% tegemoetkoming krijgen in de kosten van de aanleg. Mits en als en maar.

De fout ligt hoofdzakelijk echt bij jou als koper die geen goed onderzoek heeft gedaan. Als de tegenpartij het hard speelt en gewoon wijst op de disclaimer en dat je zelf geen onderzoek hebt gedaan, is daarmee in principe voor hen de kous af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:27

-tom-562

Oliesjeik

The_BoKmeester schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:45:
praktisch gezien:

Mocht het in de offerte/Funda gestaan hebben, dan heb je nog kans om wat van de prijs af te lullen? (als dat nog kan/mag)
Hoeveel verwacht je er af te lullen, paar honderd euro (want meer kost het aanleggen niet, als je een beetje handig bent).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Xanaroth schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:12:
[...]
Even los van deze specifieke casus, want ik ken ook niet alle ins en outs van deze (ver)koop, moet ik toch wel opmerken dat er hier op Tweakers in dit soort topics altijd vrij snel wordt geschermd met de onderzoeksplicht. En hoewel je als koper natuurlijk een onderzoeksplicht hebt wordt de mate waarin er van je verwacht wordt onderzoek te doen hier vaak zwaar overschat. Dit soort dingen eindigen maar zelden bij het kantongerecht, maar áls ze dat doen zijn rechters vaak een stuk schappelijker naar de koper toe dan men hier vaak denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:05
Xanaroth schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:12:

- Brochure zegt van wel
- Niet kunnen zien (garage stond vol)
- Mondeling antwoord onduidelijk.
Als dit in de brochure stond dan zou je je kunnen beroepen op non-conformiteit (als dit alleen op Funda stond maar in de brochure niet, dan zal "papier" leidend zijn). Kan je een advocaat voor inschakelen. Die is twee uur bezig met dossier aanmaken, inlezen en brief sturen.. Ofwel : dat is duurder dan zelf aan (laten) leggen...

Eigenlijk is de hele bezichtiging onzin. De feitelijke bezichtiging die van belang is, is de bezichtiging direct voor levering. Als daar zaken anders blijken te zijn dan wat is overeengekomen (ofwel : non-conform), dan kan je bij de Notaris moeilijk gaan doen. Daarom is die volgorde ook altijd zo. Dan kan je kijken of je er nog 150 euro vanaf kan krijgen.

Maar als dit al iets is waarover je nadenkt dan ga je nog veel chagrijn meemaken.

[ Voor 27% gewijzigd door bvdbos op 25-07-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Waarom denk je nu opeens dat er geen kraan is en dacht je dit bij de bezichtiging en bij het lezen van de Funda advertentie wel? Ik zou het gewoon even afwachten tot vrijdag, misschien is er toch een kraan. Als hij er niet is zou ik het misschien melden bij de makelaar omdat die gezegd heeft van wel, dan ontdek je vrij snel hoe eerlijk hij is. En bij de notaris kun je ook nog opletten wat die opschrijft als je gaat tekenen.

Je gaat wel meer dingen vinden aan je huis :)

[ Voor 30% gewijzigd door Marzman op 25-07-2022 17:37 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:59
TS moet waarschijnlijk sowieso aan de slag, want als de plek niet is ingericht voor een wasmachine zal er naast de al eerder genoemde afvoer ook geen stopcontact zijn met een eigen groep, die je wel nodig hebt voor een wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
THM0 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:57:
TS moet waarschijnlijk sowieso aan de slag, want als de plek niet is ingericht voor een wasmachine zal er naast de al eerder genoemde afvoer ook geen stopcontact zijn met een eigen groep, die je wel nodig hebt voor een wasmachine.
Hmm, als er geen aansluiting zou zitten dan zouden de verkopers dit in de eerste instantie toch zelf mogen oplossen? Dus een bedrijf kiezen welke bij wijze van een wateraansluiting aanleggen naar het midden van het plafond? :+

Of de aansluiting maken vanuit de aansluiting van het wc fonteintje (als die aan de kant van de garage zit), wat mogelijk wel te weinig water geeft voor de wasmachine?

Los dat een water aansluiting niet direct betekent dat er ook een water afvoer is...

[ Voor 18% gewijzigd door President op 25-07-2022 23:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39

Voor zaken die expliciet in de verkopersinformatie genoemd worden, heb je als koper géén onderzoeksplicht. Het antwoord op de potentiële vraag is namelijk al 'pro actief' door de verkoper gegeven en je mag er als koper vanuit gaan dat dit antwoord/deze informatie juist is.

Daarbij kun je in die 3 dagen bedenktijd niet rustig nog 6 rondjes door het aangekochte huis maken om alles te controleren. Het huis is dan immers nog niet in je bezit.

Kortom: wat is dat toch met al die mensen die de verantwoordelijkheid van de verkoper ten aanzien van zijn informatieplicht zo makkelijk overboord gooien?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Ivow85 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 07:14:
Kortom: wat is dat toch met al die mensen die de verantwoordelijkheid van de verkoper ten aanzien van zijn informatieplicht zo makkelijk overboord gooien?
Het zal er vast wel zijn, volgens mij bedoeld men met "stromend water" gewoon een kraantje waar je je tuinslang op zet om je plantjes te besproeien. Dus die waterleiding ligt er al in of buitenom de garage. Dat TS daar vervolgens een wasmachine of vaatwasser of wat dan ook wil plaatsen is zijn pakkie-an.

We horen het vrijdag wel. Als mijn Google-skills me niet in de steek laten dan heeft TS een pracht van een woning gekocht in Rotterdam (wel duur) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Enforcer schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:43:
[...]

Het zal er vast wel zijn, volgens mij bedoeld men met "stromend water" gewoon een kraantje waar je je tuinslang op zet om je plantjes te besproeien. Dus die waterleiding ligt er al in of buitenom de garage. Dat TS daar vervolgens een wasmachine of vaatwasser of wat dan ook wil plaatsen is zijn pakkie-an.

We horen het vrijdag wel. Als mijn Google-skills me niet in de steek laten dan heeft TS een pracht van een woning gekocht in Rotterdam (wel duur) :)
Goeie google skills haha.

Toch besloten geen punt van te gaan maken. Iedereen bedankt voor input. We gaan kijken of we zelf kunnen (laten) maken.

[ Voor 9% gewijzigd door mmmmmark op 26-07-2022 19:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Gefeliciteerd met je woning!

En? Zat er nou een waterleiding in/rondom de garage die ook werkt voor het stromend water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 16:03

Die kijken te veel naar Amerikaanse series waar iedereen elkaar voor elke poep en een scheet voor het gerecht daagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
Enforcer schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:18:
Gefeliciteerd met je woning!

En? Zat er nou een waterleiding in/rondom de garage die ook werkt voor het stromend water?
Nee gaan waterleiding, vrijdag komt een loodgieter kijken.
Pagina: 1