grundig c 4150 draagbare radio bromt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter kell
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-12-2023
ik ben in het bezit gekomen van een grundig c 4150 draagbare radio
maar als ik hem aan zet bromt hij alleen maar kan hem ook niet zachter zetten en als
ik in de buurt van de volume schuif kom wort het alleen maar erger
weet misschien iemand wat er mis kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zo te zien komt hij uit 1976 - 1977. Die is wel toe aan een opknapbeurt.

Kan je solderen? Met wat geluk doet hij het weer als je alle elco's vervangt. Zo niet, dan kan je hem langs een reparateur brengen. Kostenindicatie 50-100 euro.

[ Voor 43% gewijzigd door TBTL op 25-07-2022 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter kell
projectje weer opgepakt alle elco's vervangen geen resultaat misschien iemand een idee wat het dan wel kan zijn :?

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Jammer.

De C4150 is volgens radiomuseum.org vergelijkbaar met de C4200, waarvan de service manual online te vinden is op Elektrotanya.

Dat hij bromt en dat het erger wordt als je in de buurt komt van de volumeregelaar, doet mij vermoeden dat er in ieder geval in de eindversterker een probleem zit. Is het gebrom afhankelijk van de positie van de volumeregelaar? Kraakt het als je de volumeregelaar verstelt? In dat geval kan de oorzaak de potmeter zijn en kan je die reinigen + smeren. Gebruik geschikte middelen, geen contactspray.

Heb je de radio op netvoeding of batterijen? In het eerste geval, probeer eens of de brom weg is als je alleen batterijen gebruikt.

[ Voor 32% gewijzigd door TBTL op 29-12-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter kell
batterijen maakt geen verschil als ik de volume schuif heen en weer beweeg hoor ik geen verschil het geluid blijft het zelfde