Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Bravo

Second Best

Topicstarter
Al enige tijd denk ik na over het plaatsen van zonnepanelen, echter is de situatie niet zo standaard. Hopelijk vind ik hier goed tips, of juist het advies om er vanaf te zien.

Momenteel woon ik in een koopwoning, maar verwacht binnen 5 jaar te verhuizen. Het zou fijn zijn als de panelen dan mee kunnen verhuizen.
Het pannendak op het hoofddak is matig, ik verwacht dat deze onvoldoende is om zonnepanelen op te plaatsen (dakpannen ca 90 jaar oud).
Foto's
Noord naar boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nHnp6GsWki4-h1ESZYTEiTSwI8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7FGCtUgawZ7KglDXrcD92nt.jpg?f=fotoalbum_medium

Vanuit pal west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRCIfo4dRd9O1nSPB8isHvAvCBE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQXwzBXUsQTmsUuixs90R4yz.jpg?f=fotoalbum_medium
Beschikbare (dak)ruimte
Keukendak is plat: ca 2,4 x 4,6 meter. Bitumen dakbedekking.
Schuurtje (oppervlak 2): 2,2 x 1,8 meter. Vezelcement golfplaten hellingshoek ca 10 graden richting zuid-oost.
Schaduw
Zoals te zien in het screenshot van Sunnydesign is er (veel) schaduw van het hoofddak van de rijtjeswoningen
Jaarverbruik
Nu: 1200 kWh (1-persoon)
Binnenkort: 1800 kWh (samenwonen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35 A
Budget en doel
Budget is in principe onbeperkt, maar het moet wel rendabel blijven.
Het doel is om minimaal het eigen verbruik op te wekken, zolang er nog gesaldeerd mag worden.
Nu is het idee om zowel het keukendak en het schuurtje te combineren op een omvormer met 2 mppt.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf, evt met behulp van een bevriende elektricien voor dat gedeelte.
Bijhouden van data
Monitoring is leuk, integratie nog niet voorzien (al draait er al wel een RPI met P1 op de elektrameter via Domoticz en Grafana).
Reeds verkregen offertes
Zelf het een en ander bij Winkelman bij elkaar geklikt:
6x Trina Solar TSM-400DE09.08
1x Growatt 2500 XE
Betonpoten van de Groot op keukendak
Clickfit Evo op schuurtje
Kabels (via waslijn tussen schuurtje en keuken)
Aanpassingen elektra
Totaal: 2250 euro

Grote vraag is: gaat dit werken?
2 verschillende orientaties (schuur en keukendak) op verschillende ingangen van de omvormer? Zijn twee panelen op een ingang voldoende?

Sunnydesign geeft een opbrengst van 2100 kWh/jaar. Er is gemodelleerd met 2x de SMA SB2.0. Klopt dit ook voor andere omvormers? Of moet ik rekening houden met grotere verliezen door de schaduwwerking van het hoofddak?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Beste antwoord (via Bravo op 23-09-2022 17:39)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
Die set van 5 kun je mooier uitvoeren met lompe 500+W 2+meter lange panelen. Geeft toch 400Wp extra.
Bravo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:27:
2 verschillende orientaties (schuur en keukendak) op verschillende ingangen van de omvormer? Zijn twee panelen op een ingang voldoende?
Ik ga bewust summier antwoorden: Want bij zelf doen komt zelf begrijpen, want zelf verantwoording dragen.

Of het gaat werken bepaal je door de berekende waardes naast de datasheet van de gekozen omvormer te leggen.
Klopt dit ook voor andere omvormers? Of moet ik rekening houden met grotere verliezen door de schaduwwerking van het hoofddak?
De DC kant van de berekening ja. Maar wat voor 2 stuks 2.0 SMA geld, geld misschien niet voor een 2,5kW Growatt.
Momenteel woon ik in een koopwoning, maar verwacht binnen 5 jaar te verhuizen. Het zou fijn zijn als de panelen dan mee kunnen verhuizen.
Ik vind dat altijd zo mooi... Ik denk te gaan verhuizen. Als er iets niet zeker is in het leven is het wanneer je gaat verhuizen. En op basis daarvan grote belangrijke dingen wel of niet doen.

Die panelen mee verhuizen? Wat is de kans dat je er niets nuttigs mee kan in de nieuwe woning? Je hebt het over 2 setjes voor op een schuur... Ga er gewoon niet van uit dat je het mee neemt (Buiten het signaal wat je geeft aan de koper van jouw woning... + dat je die panelen niet in energie label hoort te hebben als je ze niet laat liggen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Die set van 5 kun je mooier uitvoeren met lompe 500+W 2+meter lange panelen. Geeft toch 400Wp extra.
Bravo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:27:
Ik ga bewust summier antwoorden: Want bij zelf doen komt zelf begrijpen, want zelf verantwoording dragen.

Of het gaat werken bepaal je door de berekende waardes naast de datasheet van de gekozen omvormer te leggen.
Klopt dit ook voor andere omvormers? Of moet ik rekening houden met grotere verliezen door de schaduwwerking van het hoofddak?
De DC kant van de berekening ja. Maar wat voor 2 stuks 2.0 SMA geld, geld misschien niet voor een 2,5kW Growatt.
Ik vind dat altijd zo mooi... Ik denk te gaan verhuizen. Als er iets niet zeker is in het leven is het wanneer je gaat verhuizen. En op basis daarvan grote belangrijke dingen wel of niet doen.

Die panelen mee verhuizen? Wat is de kans dat je er niets nuttigs mee kan in de nieuwe woning? Je hebt het over 2 setjes voor op een schuur... Ga er gewoon niet van uit dat je het mee neemt (Buiten het signaal wat je geeft aan de koper van jouw woning... + dat je die panelen niet in energie label hoort te hebben als je ze niet laat liggen)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De 4 op het keukendak zou ik landscape in dakvorm doen oost west met een aps Qs1, de panelen lekker groot
https://www.solar-nu-webs...0v-ac-50hz-16v-5560v.html

Schuurtje met zijn 2e op een andere micro omvormer
https://www.solar-nu-webs...60w-2-mppt-26v-5560v.html

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die aps gaat maar tot 300 watt per paneel en micro's zijn veel; te duur geworden.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Topicstarter
Dank voor jullie reacties, zet mij weer verder aan het denken.
Ronald schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:55:
[...]

En daar snap ik het naar mijn idee onvoldoende. De 2500TL-XE heeft een startspanning van 100V, en een MPPT spanningsbereik van 80V-500V. Als ik zo'n megapaneel pak topt deze bij 40V en houdt het bij 45/50V op. Als ik er twee pak en op 1 MPPT zet blijft er vrijwel geen regelruimte over? Of is dat dan net genoeg? Of kijk ik naar de verkeerde waardes?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LOL1JnQ6LN4bbCMUVBnI2N10aAY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/4eC7yl0pDd40xozpY1KdHbaG.png?f=fotoalbum_medium

Verder denk ik juist de goede keuze te maken door de twee strings te combineren op 1 omvormer, zodat de 100V startspanning makkelijker gehaald wordt (6 panelen ipv 2). Of is de startspanning per MPPT? Dan maakt het idd niet uit.
Ik lees dat zaken als 'SMA Shadefix' nauwelijks rendement hebben, maar mag er dus niet vanuit gaan dat een Growatt dit vergelijkbaar opvangt? De panelen op de keuken zullen 's morgens geleidelijk aan in de zon komen, maar als ze pas presteren als ze allemaal in de zon liggen dan duurt dat tot ca 12.00 (voor 21 september/maart) voordat de laatste uit de schaduw is.

Tja, het is toch wel een bak geld dat je ergens in vast zet. Als we een ander huis hebben, dan zou het leuk zijn om deze bak geld anders te kunnen laten renderen door de panelen mee te nemen. Naar mijn idee kun je 6 panelen toch relatief makkelijk kwijt op een nieuwe plek. En als investering voor het huis, je ziet zonnepanelen nog niet terug in de waarde van het huis... Dus dat lijkt mij een desinvestering op de korte termijn. En welk signaal geef ik af aan de volgende bewoner?
Het energielabel van dit huis is belabberd (F?), maar mijn verbruik is prima (<500 m3 gas, ca 1200 kWh elektra). Deze paneeltjes veranderen hier weinig aan en zijn voor mij geen reden om een nieuw label aan te vragen.

De micro omvormers heb ik ook naar gekeken. Er kan niet teveel vermogen op, en de prijs is verhoudingsgewijs fors. Waar ik met bovenstaande set 2100 kWh/jaar zou halen zou dat met een micro omvormer setup rond de 1600 kWh/jaar uitkomen, voor een hogere prijs?

Alvast dank voor de reacties, ik probeer de wereld van panelen, omvormers en rendement/euro te begrijpen. ;)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Ronald
@Bravo dat zit op de goede weg...

Start spanning vergelijk je met som Voc. Zoals je ziet zit er maar weinig verschil in Voc bij lage lichtintensiteit.
Elke string dienst zelfstandig aan de eisen van de omvormer te voldoen.

Mppt bereik -> Som Vmpp.

Onder Vmpp boven Vstart draait, zonder schaduwbeheer.

SMA shadefix is sneller en betrouwbaarder, dan Growatt en GoodWe, maar dat is procentenwerk op jaarbasis.
Tja, het is toch wel een bak geld dat je ergens in vast zet. Als we een ander huis hebben, dan zou het leuk zijn om deze bak geld anders te kunnen laten renderen door de panelen mee te nemen. Naar mijn idee kun je 6 panelen toch relatief makkelijk kwijt op een nieuwe plek. En als investering voor het huis, je ziet zonnepanelen nog niet terug in de waarde van het huis... Dus dat lijkt mij een desinvestering op de korte termijn. En welk signaal geef ik af aan de volgende bewoner?
Dat jij moeite doet om het huis onaantrekkelijker te maken.

En als jij zeker weet dat een energierekeningverschil van 1000 euro per jaar over 5 jaar geen effect heeft op de waarde van het huis dan weet je meer dan ik.
Het energielabel van dit huis is belabberd (F?), maar mijn verbruik is prima (<500 m3 gas, ca 1200 kWh elektra). Deze paneeltjes veranderen hier weinig aan en zijn voor mij geen reden om een nieuw label aan te vragen.

De micro omvormers heb ik ook naar gekeken. Er kan niet teveel vermogen op, en de prijs is verhoudingsgewijs fors. Waar ik met bovenstaande set 2100 kWh/jaar zou halen zou dat met een micro omvormer setup rond de 1600 kWh/jaar uitkomen, voor een hogere prijs?
Die berekening klopt niets van.

Je doelt op Enphase... Dat is niet het enige merk micros.
Maar een 500W paneel zit 90% van het jaar onder de 295W. Het opbrengstverschil is binnen een hand procent, niet 25%.
Ik ben het niet eens met het excuus-maak deel van dit verhaal, maar buiten dat klopt het: https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

• digifun
  • Niet online

digifun

Hier heb ik aps en toen ik het kocht was het nieuw en goed maar is nu verouderd. Prijs kwaliteit verhouding is nu gewoon slecht en de nieuwe panelen hebben geen schaduwmanagement meer nodig.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

digifun schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:34:
Die aps gaat maar tot 300 watt per paneel en micro's zijn veel; te duur geworden.
Die aps qs1 is 1200W en zover ik gelezen heb kan je de volledige 1200W gebruiken op 2 aansluitingen, met een oost west komt het nooit gelijk dus kan je tot 600W per paneel.
De 2 naar oost kunnen het prima af met een duo van 660W, dat verlies is minimaal.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• digifun
  • Niet online

digifun

Iedere uitgang is maximaal 300 watt het zijn 4 losse aansluitingen.

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:55:
@Bravo dat zit op de goede weg...

Start spanning vergelijk je met som Voc. Zoals je ziet zit er maar weinig verschil in Voc bij lage lichtintensiteit.
Elke string dienst zelfstandig aan de eisen van de omvormer te voldoen.
Mijn conclusie: 2 40-45V panelen voldoen hier niet aan (halen niet de 100 Vstart), dus gaan nooit werken. Ook niet met ondersteuning van de andere panelen.
Mppt bereik -> Som Vmpp.

Onder Vmpp boven Vstart draait, zonder schaduwbeheer.
In mijn woorden: als er genoeg panelen aanwezig zijn om Vstart te halen, maar Vmpp aan de lage kant zit, heb je weinig schaduwbeheer.
Even ter check of ik het goed gesnapt heb.
[...]

Dat jij moeite doet om het huis onaantrekkelijker te maken.

En als jij zeker weet dat een energierekeningverschil van 1000 euro per jaar over 5 jaar geen effect heeft op de waarde van het huis dan weet je meer dan ik.
Ah, op die manier. Ik redeneer vanuit hoe ik het nu om mij heen zie gebeuren. Een mooie set zonnepanelen lijkt geen invloed te hebben op de waarde van een huis. Het wordt behandeld als een willekeurige keuken of badkamer door de nieuwe bewoners. Ze slopen het er snel vanaf om een betere set op te hangen.
Of dat over 5 jaar nog zo is? * Bravo zoekt een glazen bol
Die berekening klopt niets van.

Je doelt op Enphase... Dat is niet het enige merk micros.
Maar een 500W paneel zit 90% van het jaar onder de 295W. Het opbrengstverschil is binnen een hand procent, niet 25%.
Ik ben het niet eens met het excuus-maak deel van dit verhaal, maar buiten dat klopt het: https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/
Ik had inderdaad ook de panelen kleiner (300Wp)gemaakt, waardoor het een oneerlijke vergelijking is geworden. Dank voor de link!

Ook door de suggestie van Rol-Co heb ik verder gekeken en ben daardoor bij Hoymiles terecht gekomen. De Hoymiles HM-1500 ziet er interessant uit en is ook nog eens verkrijgbaar. Heeft ook een bonus qua schaduwmanagement door losse mppt per paneel.
Echter zie ik een beperking in deze micro inverters: een max I van 11,5 (Isc is niet gedefinieerd in de datasheets). Terwijl >400Wp panelen van een Isc (STC) hebben die daarboven ligt. Als ik het goed heb begrepen sloop ik daarmee de inverter? Dan is dat toch niet zo interessant.
Om toch iets over de Isc te kunnen gokken, als ik het vergelijk met andere inverters is de Isc ca 1,5-2A boven Imax. Dan zou het geen probleem zijn en heb ik de oplossing voor mn keukendak gevonden.
Wie durft dit verhaal van Imax vs Isc tackelen of ondersteunen voor de HM-1500? Of heeft een bron waar het wel in genoemd wordt?

Alternatieve uitkomst: een willekeurige 1500W of 2000W omvormer (Growatt, Goodwe oid) met 4 500/550Wp panelen op de keuken.

Een oplossing om ook het schuurtje goedkoop mee te kunnen nemen heb ik nog niet gevonden, Een losse omvormer van 1000W (note to self: geen Solis ivm hoge Vstart van 100V) is toch weer 200 euro meer investeren dan meeliften op een (slag grotere) omvormer die er al hangt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Ronald
@Bravo dan zit je technisch redelijk in de richting nu.

Solis 2,5kW heeft als enige in de serie hele lage minimum spanning. Kun je ook kunnen overwegen.

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Topicstarter
Na een dagje studeren aan de hand van de geleverde adviezen en webshops afstruinen op beschikbaarheid heb ik de volgende alternatieven naast elkaar gezet.

Keuken, 33 graden NW:
4x Canadian Solar HiKu 455 Wp (38-41V, Isc 11,7A) 10 graden
Growatt 1500 TL-X (startvoltage 50V, mpp 50-500V, Isc 16A)
op betonsteunen
Levert 1652 kWh/jaar
Ca 1570 euro

Schuurtje, -60 graden ZO:
2x Canadian Solar HiKu 455 Wp (38-41V, Isc 11,7A) 7 graden
Growatt 1000 TL-X (startvoltage 50V, mpp 50-500V, Isc 16A)
Esdec 2x portrait op golfplaten
Levert 776 kWh/jaar
Ca 830 euro

Dat ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKB78XgqQM8WsnhpxM80S8sHrQ4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYROmdr21MNxLkBtMeaeg3NC.jpg?f=fotoalbum_medium

De aanbevolen 500/550 Wp panelen gaan helaas niet passen. Er zit een ventilatiepijpje in het keukendak wat ik niet makkelijk kan verplaatsen, dus panelen eromheen plaatsen. Dan vervalt er een paneel indien > 1060 mm breed.

Een laatste check: Zie ik nog iets over het hoofd? Is er nog een briljante tip?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Ronald
455Wp is al meer dan je eerst in gedachten had, prima zo.

Je hebt gereedschap en kabel nodig. Laat je inspireren door dit pakket: https://www.solar-bouwmar...kabel-stekker-pakket.html.

De beide omvormers zouden elk op eigen groep moeten. Onder/pv-verdeler kan mits geen andere gebruikers tussen hoofd meterkast en onderverdeler (incl stopcontacten)

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Topicstarter
Ronald schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:32:
455Wp is al meer dan je eerst in gedachten had, prima zo.

Je hebt gereedschap en kabel nodig. Laat je inspireren door dit pakket: https://www.solar-bouwmar...kabel-stekker-pakket.html.

De beide omvormers zouden elk op eigen groep moeten. Onder/pv-verdeler kan mits geen andere gebruikers tussen hoofd meterkast en onderverdeler (incl stopcontacten)
Dank voor de aanvulling. De kabels wilde ik kant en klaar met stekkers eraan bestellen bij een shop. De twee tangen zijn duurder dan geassembleerde kabel in mijn geval.

Je geeft aan dat de beide omvormers niet op 1 groep mogen. Wat is de achterliggende gedachte? Ze kunnen gecombineerd niet meer dan 3500VA leveren, dus passen binnen een 16A groep?

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Ronald
Ik heb weinig twijfel over de veiligheid van beide op 1 groep... (dat is prima wat mij betreft).
Maar voor zover ik weet is het eigen niet gedeelde eindgroep ;-)

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Topicstarter
Ah, op die manier.
Ze mogen inderdaad niet op een groep met gebruikers, tenzij er een onderverdeler tussen zit, dat is momenteel ook de planning. PV-verdeler bij de wasmachine met op de ene groep de wasmachine en op de andere groep de twee omvormers samen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• Bravo
  • Nu online

Bravo

Second Best

Topicstarter
Bravo schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:08:
Na een dagje studeren aan de hand van de geleverde adviezen en webshops afstruinen op beschikbaarheid heb ik de volgende alternatieven naast elkaar gezet.

Keuken, 33 graden NW:
4x Canadian Solar HiKu 455 Wp (38-41V, Isc 11,7A) 10 graden
Growatt 1500 TL-X (startvoltage 50V, mpp 50-500V, Isc 16A)
op betonsteunen
Levert 1652 kWh/jaar
Ca 1570 euro

Schuurtje, -60 graden ZO:
2x Canadian Solar HiKu 455 Wp (38-41V, Isc 11,7A) 7 graden
Growatt 1000 TL-X (startvoltage 50V, mpp 50-500V, Isc 16A)
Esdec 2x portrait op golfplaten
Levert 776 kWh/jaar
Ca 830 euro

Dat ziet er als volgt uit:
[Afbeelding]
...
Het is toch nog iets anders geworden dan hier besproken. De panelen zijn hetzelfde gebleven, maar de omvormers zijn gewijzigd in twee keer een Hoymiles HM-1500 omdat deze wel op korte termijn leverbaar waren zonder meerprijs of omvormer/paneel bestel verplichting. Achteraf was ik hier niet helemaal gelukkig mee, omdat deze micro omvomers twee panelen op een MPPT heeft (ik was op zoek naar MPPT per paneel ivm schaduwwerking).
Ook de helling is naar 5 graden gegaan met de betonvoeten van de Groot, voor de zekerheid afwateringsclips erbij genomen om het water eraf te houden.

Het setje van 4 panelen op de keuken draait nu bijna 2 maanden (4 aug geinstalleerd) en vanaf vandaag kan ik ook monitoren en zie dat ze per 2 okt ca 290 kWh hebben opgeleverd. Dat valt tegen, mogelijk dat de hoge temperaturen roet in het eten hebben gegooid. Sunnydesign had 320 kWh gesimuleerd incl schaduw, PVcalc 340 excl schaduw. Nu monitoren of dat zo doorzet, of dat er andere factoren zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Bravo op 03-10-2022 14:43 . Reden: update opwek ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Pagina: 1