Al enige tijd denk ik na over het plaatsen van zonnepanelen, echter is de situatie niet zo standaard. Hopelijk vind ik hier goed tips, of juist het advies om er vanaf te zien.
Momenteel woon ik in een koopwoning, maar verwacht binnen 5 jaar te verhuizen. Het zou fijn zijn als de panelen dan mee kunnen verhuizen.
Het pannendak op het hoofddak is matig, ik verwacht dat deze onvoldoende is om zonnepanelen op te plaatsen (dakpannen ca 90 jaar oud).
:strip_exif()/f/image/u7FGCtUgawZ7KglDXrcD92nt.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vanuit pal west:
:strip_exif()/f/image/WQXwzBXUsQTmsUuixs90R4yz.jpg?f=fotoalbum_medium)
Schuurtje (oppervlak 2): 2,2 x 1,8 meter. Vezelcement golfplaten hellingshoek ca 10 graden richting zuid-oost.
Binnenkort: 1800 kWh (samenwonen)
Het doel is om minimaal het eigen verbruik op te wekken, zolang er nog gesaldeerd mag worden.
Nu is het idee om zowel het keukendak en het schuurtje te combineren op een omvormer met 2 mppt.
6x Trina Solar TSM-400DE09.08
1x Growatt 2500 XE
Betonpoten van de Groot op keukendak
Clickfit Evo op schuurtje
Kabels (via waslijn tussen schuurtje en keuken)
Aanpassingen elektra
Totaal: 2250 euro
Grote vraag is: gaat dit werken?
2 verschillende orientaties (schuur en keukendak) op verschillende ingangen van de omvormer? Zijn twee panelen op een ingang voldoende?
Sunnydesign geeft een opbrengst van 2100 kWh/jaar. Er is gemodelleerd met 2x de SMA SB2.0. Klopt dit ook voor andere omvormers? Of moet ik rekening houden met grotere verliezen door de schaduwwerking van het hoofddak?
Momenteel woon ik in een koopwoning, maar verwacht binnen 5 jaar te verhuizen. Het zou fijn zijn als de panelen dan mee kunnen verhuizen.
Het pannendak op het hoofddak is matig, ik verwacht dat deze onvoldoende is om zonnepanelen op te plaatsen (dakpannen ca 90 jaar oud).
Foto's
Noord naar boven::strip_exif()/f/image/u7FGCtUgawZ7KglDXrcD92nt.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vanuit pal west:
:strip_exif()/f/image/WQXwzBXUsQTmsUuixs90R4yz.jpg?f=fotoalbum_medium)
Beschikbare (dak)ruimte
Keukendak is plat: ca 2,4 x 4,6 meter. Bitumen dakbedekking.Schuurtje (oppervlak 2): 2,2 x 1,8 meter. Vezelcement golfplaten hellingshoek ca 10 graden richting zuid-oost.
Schaduw
Zoals te zien in het screenshot van Sunnydesign is er (veel) schaduw van het hoofddak van de rijtjeswoningenJaarverbruik
Nu: 1200 kWh (1-persoon)Binnenkort: 1800 kWh (samenwonen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35 ABudget en doel
Budget is in principe onbeperkt, maar het moet wel rendabel blijven.Het doel is om minimaal het eigen verbruik op te wekken, zolang er nog gesaldeerd mag worden.
Nu is het idee om zowel het keukendak en het schuurtje te combineren op een omvormer met 2 mppt.
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf, evt met behulp van een bevriende elektricien voor dat gedeelte.Bijhouden van data
Monitoring is leuk, integratie nog niet voorzien (al draait er al wel een RPI met P1 op de elektrameter via Domoticz en Grafana).Reeds verkregen offertes
Zelf het een en ander bij Winkelman bij elkaar geklikt:6x Trina Solar TSM-400DE09.08
1x Growatt 2500 XE
Betonpoten van de Groot op keukendak
Clickfit Evo op schuurtje
Kabels (via waslijn tussen schuurtje en keuken)
Aanpassingen elektra
Totaal: 2250 euro
Grote vraag is: gaat dit werken?
2 verschillende orientaties (schuur en keukendak) op verschillende ingangen van de omvormer? Zijn twee panelen op een ingang voldoende?
Sunnydesign geeft een opbrengst van 2100 kWh/jaar. Er is gemodelleerd met 2x de SMA SB2.0. Klopt dit ook voor andere omvormers? Of moet ik rekening houden met grotere verliezen door de schaduwwerking van het hoofddak?
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
/f/image/4eC7yl0pDd40xozpY1KdHbaG.png?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/nYROmdr21MNxLkBtMeaeg3NC.jpg?f=fotoalbum_medium)