Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies over zonnepanelen i.c.m. afmetingen van dak

Pagina: 1
Acties:

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:27
Onlangs is er bij ons een dakkapel gekomen. Hierbij heb ik als eis gesteld om deze sterk genoeg te maken voor het plaatsen van zonnepanelen. Dit is goedgekomen en zodoende ben ik nu op zoek geweest naar een aanbieder van panelen die ze kan plaatsen.

Helaas heb ik 3 aanbieders gehad met een offerte, welke alle 3 aangeven met 1 of 2 type panelen te werken en dat met beide type panelen er geen 4 panelen passen op de dakkapel.

Gezien de toekomstige stroombehoefte i.v.m. warmtepomp en saldering, wil ik toch proberen het maximale eruit te halen in opbrengst. De installateur bij ons in het dorp heeft aangegeven wel panelen aan te kunnen sluiten als ik zelf panelen vind die zouden passen.

Situatie hoe we het zouden willen:

- 4 panelen op een plat dak (bituben) van 1,95m bij 4,60m panelen op het zuiden. Hierbij heb ik de schuine kanten aan weerskanten niet mee gerekend, enkel de vlakke ruimte dus.
- 4 panelen op een overkapping (dakpannen) van 2,7m bij 4,2m, panelen schuin op het westen.

Gezien de verschillende plekken en we ook al een omvormer hebben voor de panelen aan de voorkant van ons huis, willen we maar 1 omvormer i.c.m. optimizers. De 2 locaties zijn 3 meter en 5 meter van de plek voor de omvormer af. Naar de omvormer ligt al een groep van 4mm2 naar de meterkast.

Nu ben ik zelf aan het onderzoeken geweest en o.a. gevonden dat 20 cm ruimte tussen losliggende panelen wenselijk is. Ik kom dan tot de conclusie dat panelen van 100cm bij 195 zouden moeten passen op de dakkapel. Die 195 zou iets minder worden gezien de panelen op de kleinste kant schuin komen te liggen naar het zuiden.

Op de overkapping zouden 4 panelen van hetzelfde formaat ook moeten passen: 2 naast elkaar en 2 boven elkaar (gedraaid dus).

De vraag is, past mijn wens van in totaal 8 panelen in het aanbod wat er momenteel is. En welke montage systemen zijn geschikt en hoeveel ruimte nemen die in.

Voor hardware kom ik er altijd prima uit, met Tweakers en zijn uitgebreide filters. Maar zonnepanelen zijn nieuw voor mij evenals de montage ervan.

EDIT: kindertekeningen bijgevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQgp1S-Gab3UtnLWRtTzTtNl1zM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p9aww9EVg8T4yJr7oSUmNXjG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLA1EN51s-SImLr_do_D7Czgd0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8QIJS2JCgRWNjuFo41r6xLaS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door harrr op 24-07-2022 16:33 . Reden: kindertekeningen bijgevoegd ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Dat is een moeilijk te volgen verhaal... met tekeningen die voor mij niet erg duidelijk zijn... maar wat ik samen kan vatten net: Even bij de webshops kijken wat er beschikbaar is en past op het dak.

Dat is toch gewoon een kwestie van kijken bij de webshops :-) of mis ik wat?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

harrr schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:00:
Nu ben ik zelf aan het onderzoeken geweest en o.a. gevonden dat 20 cm ruimte tussen losliggende panelen wenselijk is.
Waar haal je dit vandaan? Panelen hebben 2cm ruimte nodig. Alleen als je meerdere rijtjes achter elkaar legt, leg je ze potentieel in elkaars schaduw en moeten tussen de rijtjes wat ruimte overblijven om dat te compenseren.

Er hoeft zeker geen 20cm tussen elk paneel te zitten als je gewoon 1 rij legt of als je ze in oost-west opstelling legt. Dan kan je dak (bij wijze va spreken) tot de laatste cm2 vol.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• harrr
Ronald schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:42:
Dat is een moeilijk te volgen verhaal... met tekeningen die voor mij niet erg duidelijk zijn... maar wat ik samen kan vatten net: Even bij de webshops kijken wat er beschikbaar is en past op het dak.

Dat is toch gewoon een kwestie van kijken bij de webshops :-) of mis ik wat?
Ik ben natuurlijk al wat webshops bij langs gegaan, maar er lijken geen panelen te leveren minder dan 100CM breed. Wellicht dat iemand anders wel leverbare panelen weet met die afmeting.

Anyway, breeder dan 100CM zou ook moeten passen, als ik er niet achter kwam dat je ook nog rekening moet houden met de no-go zone. En die is 1,13cm. Er zal dus een behoorlijke hoeveelheid ruimte verdwijnen.

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• harrr
JvS schreef op maandag 25 juli 2022 @ 07:51:
[...]
Waar haal je dit vandaan? Panelen hebben 2cm ruimte nodig. Alleen als je meerdere rijtjes achter elkaar legt, leg je ze potentieel in elkaars schaduw en moeten tussen de rijtjes wat ruimte overblijven om dat te compenseren.

Er hoeft zeker geen 20cm tussen elk paneel te zitten als je gewoon 1 rij legt of als je ze in oost-west opstelling legt. Dan kan je dak (bij wijze va spreken) tot de laatste cm2 vol.
Dat is in elk geval fijn om te weten, nu ik dus ook nog rekening moet houden met de no-go zonne volgens de NEN.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Er is geen no go zone op schuin dak. Op plat dak heb je te maken met zichtlijn... Dat komt niet uit NEN...

Wel opletten met wind, dat is erger vlakbij randen. Daarom wordt vaak afstand gehouden...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• harrr
Dank voor jullie reacties. Ik kan er mee verder..:)

Pagina: 1