Toon posts:

OSB aan PIR lijmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik heb PIR platen tegen een steens muur gelijmd. Dit wil ik afwerken met OSB en gips. Kan ik de OSB platen tegen de PIR platen lijmen of is dat niet sterk genoeg?

De PIR platen zitten met Soudal bouwlijm tegen de muur aan gelijmd. Er is jammer genoeg geen ruimte voor ventilatielatten. Ik heb maar 6cm in totaal om mee te werken en in principe is PIR ongevoelig voor vocht.

Wat is verstandig? De platen lijmen of door de PIR heen schroeven?

Beste antwoord (via hellum op 25-07-2022 09:54)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hellum schreef op maandag 25 juli 2022 @ 01:07:
Die ruimte is er gewoon niet, dan kunnen de deuren niet meer open. Omdat PIR ongevoelig is voor vocht leek mij dit wel een werkbare optie.
Iedereen die zijn spouw heeft laten vullen met PUR of Bolletjes heeft hetzelfde als jou. Dan ademt het buitenblad ook niet meer in de spouw. Het geeft niet genoeg problemen om mensen spouwmuurisolatie af te raden ;)

Er is iets magisch aan schroeven. Dat idee van 'in de muur' verankeren 'voelt' steviger.
Maar qua contactoppervlak kan er niks op tegen lijmen en qua sterkte ook, zolang de hechting maar goed is en de stenen niet afbrokkelen. In jouw geval zet je de platen ook nog eens 'klem' doordat het verlaagde plafond er voor zit. Zelfs al komen de platen los, dan nog kunnen ze geen kant op.

Ik zou vooral een goede tactiek bedenken om de plaat met genoeg druk er tegen aan te duwen. Daarvoor kan schroeven een uitkomst zijn. Als de lijm is uitgehard zou je de schroeven er zelfs uit kunnen draaien.
Maar als je met lijmklemmen (op duw stand) of een stel stempels oid de plaat met genoeg druk kunt fixeren, dan kun je het ook zonder schroeven doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:47
Als je ooit nog iets aan de muur wil hangen lijkt het me geen verstandige oplossing om de OSB vast te lijmen aan de PIR plaat. Vraag me ook af of de lijm tussen de muur en de PIR plaat wel sterk genoeg is/genoeg oppervlakte heeft om het geheel te houden.

En let erop dat je de juiste lijm gebruikt, mocht je er toch voor kiezen om het te doen.

[Voor 15% gewijzigd door Masvic op 24-07-2022 14:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:42
hellum schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:34:
Ik heb PIR platen tegen een steens muur gelijmd. Dit wil ik afwerken met OSB en gips. Kan ik de OSB platen tegen de PIR platen lijmen of is dat niet sterk genoeg?
Sterk genoeg voor wat? en hoe dik osb? 9, 12, 18mm? Een fotolijstje zou ik aandurven een tv misschien ook wel, een keukenkastje, niet echt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:24

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Indien de juiste lijm wordt gebruikt zou het geen probleem moeten zijn, pir platen worden immers ook geleverd compleet verlijmd met osb. Ventilatielatten achter pir is geen must, ook hier geldt; de juiste lijm gebruiken die de leverancier aanbeveelt. Mocht je twijfelen kun je de osb platen nog verankeren door de isolatie heen in de muur met daarvoor geschikte pluggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Rmg schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:56:
[...]

Sterk genoeg voor wat? en hoe dik osb? 9, 12, 18mm? Een fotolijstje zou ik aandurven een tv misschien ook wel, een keukenkastje, niet echt
2 wandplankjes en een rekje met een handdoek en theedoek.

Zat zelf aan OSB 18mm te denken. In eerste instantie wilde ik er slagpluggen doorheen slaan, maar ben bang dat als er dan vocht in de muur komt, het naar voren komt. Misschien wat siliconenkit over de schroeven ofzo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:04
hellum schreef op zondag 24 juli 2022 @ 19:45:
[...]

2 wandplankjes en een rekje met een handdoek en theedoek.

Zat zelf aan OSB 18mm te denken. In eerste instantie wilde ik er slagpluggen doorheen slaan, maar ben bang dat als er dan vocht in de muur komt, het naar voren komt. Misschien wat siliconenkit over de schroeven ofzo.
Schuin naar beneden er in boren/slaan. Water loopt zelden omhoog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:14
Er is geen ruimte om bijvoorbeeld boven en onder een dikke balk te plaatsen en dan de osb daar op vast te schroeven?

En dan de rest van de plaat verlijmen tegen de pir platen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:23
Ik zou gewoon 9mm underlayment pakken en dat verlijmen op de pir platen.

Hierop weer gips schroeven.
Dat blijft zeker staan.
Heb wel eens verlijmde platen los moeten breken en je trekt de hele osb plaat aan splinters.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Of; de OSB plaat aan het plafond en de vloer vastzetten?

Zijn het trouwens gecacheerde PIR platen? Mijn ervaring met (weliswaar B-keus) platen is dat die aluminium laag soms vrij makkelijk los laat. Lijmen is dan weinig zinvol.

Acties:
  • 0Henk 'm!
De PIR platen lijken echt muurvast te zitten nu. Underlayment is misschien wel een beter idee want volgens mij is dat veel sterker dan OSB. Het plafond is van beton, daar komt nog een iets verlaagd gipsplafond onder om de elektra weg te werken. Ik zou dus prima boven het plafond een lange panlat tegen de platen aan kunnen zetten, dat ze nooit naar voren kunnen komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:34
Denk je er wel aan dat de lijm waarmee die kant en klare PIR+OSB wordt gemaakt vaak een tijd stevig aangedrukt dient te worden, omdat deze anders niet goed zal hechten? Ik heb hier zelf ervaring mee, als er weer platen waren verlijmd werd er altijd een zware pallet oid opgezet voor een uur of 2. Dat lijkt me in jouw situatie niet haalbaar.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:09
hellum schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:00:
De PIR platen lijken echt muurvast te zitten nu. Underlayment is misschien wel een beter idee want volgens mij is dat veel sterker dan OSB. Het plafond is van beton, daar komt nog een iets verlaagd gipsplafond onder om de elektra weg te werken. Ik zou dus prima boven het plafond een lange panlat tegen de platen aan kunnen zetten, dat ze nooit naar voren kunnen komen.
Je zegt dat je pir platen tegen een stenen muur hebt gelijmd.
Wat houd je tegen om pluggen in deze muur te boren, om dan zo je osb vast te schroeven?
Elke andere oplossing hier is maar een plan C.

(Sowieso ga je geen gips kunnen hangen aan een osb-plaat. Dan moet je nog met een gipsplaat erover gaan. Of gewoon wedi-platen gebruiken)

[Voor 9% gewijzigd door bottom line op 25-07-2022 00:05]

Dat is inderdaad niet haalbaar maar lijkt me met deze lijm ook niet nodig. + boven maak ik nog een lat tegen het plafond waardoor die helemaal geen kant meer uit kan al zou een plaat los komen
bottom line schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:03:
[...]

Je zegt dat je pir platen tegen een stenen muur hebt gelijmd.
Wat houd je tegen om pluggen in deze muur te boren, om dan zo je osb vast te schroeven?
Elke andere oplossing hier is maar een plan C.

(Sowieso ga je geen gips kunnen hangen aan een osb-plaat. Dan moet je nog met een gipsplaat erover gaan. Of gewoon wedi-platen gebruiken)
Eigenlijk niets, en ik denk dat ik dat ook gewoon ga doen. Ben alleen een beetje bang dat er door de schroeven vocht naar voren komt. Ik bedoelde natuurlijk ook gipsplaat. Ben niet van plan de OSB platen te stukadoren hoor.

[Voor 3% gewijzigd door hellum op 25-07-2022 00:08]

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:09
hellum schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:07:
[...]

Eigenlijk niets, en ik denk dat ik dat ook gewoon ga doen. Ben alleen een beetje bang dat er door de schroeven vocht naar voren komt. Ik bedoelde natuurlijk ook gipsplaat. Ben niet van plan de OSB platen te stukadoren hoor.
Als je er een gipsplaat tegen hangt, dan kan er geen water richting de stenen/isolatie gaan.

En water naar je osb kan toch ook niet? Dan moet je door je steen en je buitenmuur geboord hebben.. lijkt me ook wel straf als je dat klaarkrijgt.

Dan wil je ook niet weten hoeveel vijzen er zitten in de balken onder je dakpannen.

[Voor 6% gewijzigd door bottom line op 25-07-2022 00:12]

Muur is steens en slaat bij bepaalde windrichting en hevige regen wat vocht door. Nu zou er een voeger komen om dat te repareren maar die is nog niet geweest. Beetje voor het geval hij daadwerkelijk niet meer komt dit jaar.

Ik denk dat ik me er ook veel drukker om maak dan nodig

[Voor 11% gewijzigd door hellum op 25-07-2022 00:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-03 13:35

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

hellum schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:12:
Muur is steens en slaat bij bepaalde windrichting en hevige regen wat vocht door. Nu zou er een voeger komen om dat te repareren maar die is nog niet geweest. Beetje voor het geval hij daadwerkelijk niet meer komt dit jaar.

Ik denk dat ik me er ook veel drukker om maak dan nodig
Dit verandert het verhaal iets. Een steense muur met vochtproblemen is niet de juiste keuze om met PIR platen te belijmen. De muur moet kunnen ademen om de vochtdoorslag weer af te kunnen voeren. Direct een plaat er tegenaan lijmen kan je inderdaad vochtproblemen opleveren. Idealiter had er een kleine spouw tussen gezeten om vochtdoorslag naar de binnenwand te voorkomen.

Ik zou je toch af willen raden om in de achterwand te schroeven tot het vochtprobleem is opgelost. Een insluitlat is een redelijke optie. Maar als er iets zwaars aan hangt, zal het door gaan buigen.
Point.Flare schreef op maandag 25 juli 2022 @ 00:44:
[...]
Direct een plaat er tegenaan lijmen kan je inderdaad vochtproblemen opleveren. Idealiter had er een kleine spouw tussen gezeten om vochtdoorslag naar de binnenwand te voorkomen.
Die ruimte is er gewoon niet, dan kunnen de deuren niet meer open. Omdat PIR ongevoelig is voor vocht leek mij dit wel een werkbare optie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Iedereen die zijn spouw heeft laten vullen met PUR of Bolletjes heeft hetzelfde als jou. Dan ademt het buitenblad ook niet meer in de spouw. Het geeft niet genoeg problemen om mensen spouwmuurisolatie af te raden ;)

Er is iets magisch aan schroeven. Dat idee van 'in de muur' verankeren 'voelt' steviger.
Maar qua contactoppervlak kan er niks op tegen lijmen en qua sterkte ook, zolang de hechting maar goed is en de stenen niet afbrokkelen. In jouw geval zet je de platen ook nog eens 'klem' doordat het verlaagde plafond er voor zit. Zelfs al komen de platen los, dan nog kunnen ze geen kant op.

Ik zou vooral een goede tactiek bedenken om de plaat met genoeg druk er tegen aan te duwen. Daarvoor kan schroeven een uitkomst zijn. Als de lijm is uitgehard zou je de schroeven er zelfs uit kunnen draaien.
Maar als je met lijmklemmen (op duw stand) of een stel stempels oid de plaat met genoeg druk kunt fixeren, dan kun je het ook zonder schroeven doen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
[...]

Die gevel moet kunnen 'ademen' dat PIR overleeft het wel ja. Maar bij steen stuur hoort een set ventilatielatten en dan je per daarop. Het kan lang goed gaan maar bij de eerste vochtige periode gelijk gevolgd door vorst kunnen ook je stenen stukvriezen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2Henk 'm!

• peteriso
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-12-2022

Dat klopt niet helemaal. Het Belgische Tetra rapport van de universiteit van Gent heeft aangetoond dat en minder dan 5% vocht aan de binnenzijde van het buitenblad meetbaar is. Doordat de gevel snel opdroogt (wind) en daarmee het overtollige water naar buiten diffundeert heeft het geen invloed op het isolatiemateriaal. Isolatiematerialen als vlas en katoen kunnen hiervoor wel gevoelig zijn.
Het buitenblad blijft ademen ongeacht of er isolatiemateriaal aan de binnenzijde zit.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

[...]

Dat de ruimte er niet is, maakt niet dat dit de juiste oplossing is. De PIR is ongevoelig. Het is de vochtdoorslag naar je OSB en je gips wat een probleem kan geven (vochtplekken, schimmel). Een relatief hoge interne luchtvochtigheid is een ander. Maar daar zal ik je niet zenuwachtig mee maken.

Lijmen is een optie. Alleen strak en netjes lijmen tegen een staande muur is een uitdaging. Hopelijk worden de voegen snel opnieuw gedaan.

Kan de PIR er niet meer af? Of misschien een beetje ruimte om de sponning van de deur zodat deze open kan?

Heb je misschien een foto van de situatie? Dan kunnen we gericht meedenken. Het zou zonde van je harde werk zijn als het na een paar regenbuien last heeft van vochtplekken.

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

peteriso schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:27:

Dat klopt niet helemaal. Het Belgische Tetra rapport van de universiteit van Gent heeft aangetoond dat en minder dan 5% vocht aan de binnenzijde van het buitenblad meetbaar is. Doordat de gevel snel opdroogt (wind) en daarmee het overtollige water naar buiten diffundeert heeft het geen invloed op het isolatiemateriaal. Isolatiematerialen als vlas en katoen kunnen hiervoor wel gevoelig zijn.
Het buitenblad blijft ademen ongeacht of er isolatiemateriaal aan de binnenzijde zit.
De issue is niet het isolatiemateriaal. Het is het effect op de afwerking binnen. En vocht die maar aan een zijde kan ontsnappen van de steense muur. Je muur gaat er slechter van "ademen". De lijm verstopt de open structuur en de dichtheid van het PIR helpt dan ook niet. Een periode van strenge vorst na een vochtige periode kan problemen opleveren als de muur niet snel genoeg vocht af kan voeren.

[Voor 5% gewijzigd door Point.Flare op 25-07-2022 21:43]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:23
De pir plaat is een goede oplossing voor de isolatie.

Ik zou wel ook kijken of je het vocht probleem kunt oplossen.

Nu in de zomer zullen de stenen waarschijnlijk wel droog zijn.

Bij slecht voegwerk de voegen uitslijpen en opnieuw voegen, of bij redelijk goed voegwerk de slechte stukjes herstellen.

Hierna de hele muur impregneren.

En loop alle daktrims na zodat water van bovenaf niet in de muur lekt.
Ik heb al met een voeger gesproken en een offerte. Het plan was om het dit jaar nog te repareren. Het is puur voor het geval dat het er dit jaar niet meer van komt.
Point.Flare schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:32:
[...]
Dat de ruimte er niet is, maakt niet dat dit de juiste oplossing is. De PIR is ongevoelig. Het is de vochtdoorslag naar je OSB en je gips wat een probleem kan geven (vochtplekken, schimmel). Een relatief hoge interne luchtvochtigheid is een ander. Maar daar zal ik je niet zenuwachtig mee maken.

Lijmen is een optie. Alleen strak en netjes lijmen tegen een staande muur is een uitdaging. Hopelijk worden de voegen snel opnieuw gedaan.

Kan de PIR er niet meer af? Of misschien een beetje ruimte om de sponning van de deur zodat deze open kan?

Heb je misschien een foto van de situatie? Dan kunnen we gericht meedenken. Het zou zonde van je harde werk zijn als het na een paar regenbuien last heeft van vochtplekken.
Ik kan me niet voorstellen dat het vocht door de PIR platen heen gaat slaan, ik heb de naden allemaal dicht getapet. Ik zou er nog een laag dampdichte folie over kunnen maken. Het eraf halen is echt geen doen, zit echt muurvast. Zaten tot halverwege aan de binnenkant mooie bruine tegeltjes met bloemetjesmotief. Ik kan me ook niet voorstellen dat dat goed ademde.

Ik woon hier nu 2 jaar, heb het zelf 2 keer vochtig gezien bij een specifieke windrichting in februari. Dat was niet meer dan vocht plekken in het behang en een drupje dat op de tegels lag.

Ik noem de muur trouwens steens maar dat is niet helemaal waar. De binnenste laag is niet van baksteen maar van cellenbeton. In totaal ongeveer 20cm dik.

Edit: als het water in de muur kan komen, dan kan het toch ook weer naar buiten?

[Voor 6% gewijzigd door hellum op 25-07-2022 22:26]

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik ben nu pir platen op dakbeschot aan t lijmen met illbruck panel adhesive. Dat komt echt muurvast te zitten. Strak aandrukken is ook niet nodig, dat spul vult.

Acties:
  • +1Henk 'm!

Zijn nog foto’s van voor de PIR platen erop zaten, maar je kunt zo wel zien hoe weinig ruimte ik heb om mee te werken. Ik moet de deur al een stukje smaller maken om de boel werkend te houden (ik overweeg ook om de deur maar weg te laten, maar nog zit ik dan met de breedte van de doorgang)

[Voor 30% gewijzigd door hellum op 25-07-2022 23:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!
OSB gelijmd, voelt echt ontzettend solide aan.

Acties:
  • +2Henk 'm!
En met gips :) Het strak verlijmen van de OSB platen wil wel degelijk dus. Ik heb hiervoor ook Soudal Bouwlijm gebruikt, net als voor de isolatie.

Even voor de goede orde: het opnieuw voegen en impregneren van de gevel zit in de pijplijn, maar er is een kans dat het dit jaar niet meer lukt. Mocht het nu toevallig wel hard gaan regenen met de wind precies de verkeerde kant uit, dan is het geen ramp want het PIR is waterdicht en het OSB is verlijmd (en de gips schroeven zijn kort).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
dus soudal bouwlijm voor alles gebruikt?

Ik vraag me wel af met wat voor lijm die isolatie toko's gips/etc verlijmen met PIR alu bijv.

@hellum had je er eigenlijk niet beter alleen fermacell op kunnen lijmen? dan had je bijv een cm dikkere isolatie kunnen gebruiken, of wat meer spouw oid. Ik weet het, het zit al vast :)

edit

Oh lol ik hoor net van een isolatietoko dat ze gips/fermacell verlijmen met:
https://www.ostermann.eu/...witte-lijm-jowacoll-10330

[Voor 18% gewijzigd door maratropa op 10-03-2023 13:48]

specs

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:25
hellum schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:10:
En met gips :) Het strak verlijmen van de OSB platen wil wel degelijk dus. Ik heb hiervoor ook Soudal Bouwlijm gebruikt, net als voor de isolatie.

[Afbeelding]

Even voor de goede orde: het opnieuw voegen en impregneren van de gevel zit in de pijplijn, maar er is een kans dat het dit jaar niet meer lukt. Mocht het nu toevallig wel hard gaan regenen met de wind precies de verkeerde kant uit, dan is het geen ramp want het PIR is waterdicht en het OSB is verlijmd (en de gips schroeven zijn kort).
Ik had nog wel wat schroeven in het midden van de gipsplaat gezet, nu heb je alles (eigenlijk onnodig veel) aan de randen geschroefd.

Edit: Ik zie nu pas dat dit topic al enige maanden oud is. Waarschijnlijk is het wandje al netjes weggestukt :+.

[Voor 5% gewijzigd door frennek op 10-03-2023 14:27]

frennek schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 14:26:
[...]
Ik had nog wel wat schroeven in het midden van de gipsplaat gezet, nu heb je alles (eigenlijk onnodig veel) aan de randen geschroefd.

Edit: Ik zie nu pas dat dit topic al enige maanden oud is. Waarschijnlijk is het wandje al netjes weggestukt :+.
Dat bedacht ik mezelf ook vlak voor ik ben begonnen met stucadoren. Heb de platen toen ook nog even in het midden vastgezet.

@maratropa Ik wil ook nog graag iets aan de muur kunnen hangen en dan heb ik er het liefst wat hout achter, heb er spijt van dat ik dat niet in de woonkamer heb gedaan

[Voor 8% gewijzigd door hellum op 11-03-2023 21:03]

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:00
Mooi resultaat. Ik had een tijdje terug een klus waar het precies andersom was. Muur van gipsplaten, maar de eigenaar wou er houten platen tegenaan. Toen een emmer Decofix Pro gebruikt, zat uiteindelijk ook muurvast. PUR is best heftig in een kleine ruimte als je niet goed kan ventileren. Geen last van gehad?

./does not compute

Het was hartje zomer toen ik hier mee bezig was, had de deuren tegen elkaar open staan dus dat ventileerde prima.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee