Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aardedraad t.b.v. PV-installatie en UTP door 1 buis

Pagina: 1
Acties:

• HKees
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-09 10:26
Hallo allemaal,

Komende week wordt er een PV-installatie op het dak van mijn woning geïnstalleerd. De kabel voor de omvormer (die op zolder komt) ligt er reeds (5x2,5 mm2). Ik heb echter vernomen dat de hardware op het dak met een 6 mm2 aardedraad moet worden verbonden naar het aardpunt. Dat betekent dat deze aardedraad van de zolder naar de meterkast moet. Ik heb nog een loze, 19 mm leiding liggen. Graag wil ik hier dan meteen een UPT/FTP/STP kabel doorheen trekken om de omvormer bedraad op het netwerk aan te sluiten.

Ik weet dat netwerkkabels niet met laagspanningskabels mogen worden gecombineerd in 1 buis. Ik wil dit echter met een aardedraad doen, en niet met fase/nul draden.

Weet iemand of dit mag? En welke UTP kabel zou ik moeten gebruiken? CAT5e UTP op rol heb ik nog liggen...

Alvast dank!

Kees

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk dat 99% van de installateurs die aardkabel gewoon verbindt met de 2,5/4mm koperen kabel die uit je meterkast komt.

• HKees
Dat klopt, maar dat is volgens mij niet hoe het hoort. Officieel moet het via een kabel met dezelfde doorsnede als de DC kabels op het dak. Tenminste, dat is wat ik ervan begreep. Ik heb de installateur er al over gesproken, dus het wordt dan gewoon 6mm2.

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Kan me niet voorstellen dat het gaat storen, je zou wel voor de zekerheid FTP of SFTP kabel kunnen pakken.

Hier een soort gelijk topic gevonden. Wellicht heb je hier iets aan, er wordt meermaals gesproken over regels vanuit de NEN1010.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2120616/0

• HKees
Storen ben ik ook niet zo bang voor, maar mag het?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
UTP kabel is doorgaans gespect op 500V isolatie, mag dus door buis met netspanningskabels.
Aardgeleider is zeker geen enkel probleem (staat 0V op), gewoon doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1