Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijzzz1982
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-06 15:37
Ik wil graag zonnepanelen laten leggen op mijn dak. Alleen zit ik nog te twijfelen over de methode van bevestigen. Mijn dak is niet geïsoleerd aan de buitenkant. Ze kunnen dus direct op het hout monteren.

Ik heb twee bedrijven die een goede offerte hebben gemaakt. 1 met enphase en 1 met solar edge. Het gaat in totaal om 16 a 17 panelen.

Master is Solar willen het met het Esdec clickfit systeem bevestigen. Waarbij er in het dak wordt geschroefd. Vervolgens komt er nog kit tegenaan.

Bongo wil het met dakankers aan het dat bevestigen. Hierbij wordt het dakanker tegen het dak aan gelijmd.

Ik neig naar het esdec systeem, aangezien dat bedrijf betere reviews heeft. Maar heeft iemand ervaring met dit montage systeem? Ik heb namelijk geen zin in lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-06 21:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Als ik het zo lees is beide geschroefd, dat lijmen is vast niet op de shingles, als die los komen gaan je panelen los.
Je hebt natuurlijk prima dakhaken die je kan schroeven, ik neem aan als je op die plek de shingles een stukje weg snijd en op het dakbeschot vast zet je die weer met een dakbedekking afplakken/branden om het waterdicht te maken.
Vervolgens komt daar weer rails op maar of dat clickfit van esdec is of wat anders maakt niet veel uit hoor.

Het gaat om de dakhaak bevestiging, intensief klusje wat aandacht behoeft i.v.m het lekken, dus niet afgeraffeld wordt.

Deze dakhaak bijv
https://solarwinkel.be/si...-verstelbare-dakhaak.html

Edit
Er wordt ook wel stokschroeven gebruikt.
https://www.iko.be/nl/blo...hingle-dak-te-installeren

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 24-07-2022 14:15 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijzzz1982
Wat ik zo begreep wilde Bongo het echt alleen plakken. Maar ik ben dan bang dat er teveel druk komt op de nagels van de shingles.

Bij het esdec systeem kitten ze en boren ze door de shingle en het hout. Door de kit moet het dan waterdicht worden. Ze halen dus niks van de shingle weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Matthijzzz1982 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:17:
Wat ik zo begreep wilde Bongo het echt alleen plakken. Maar ik ben dan bang dat er teveel druk komt op de nagels van de shingles.

Bij het esdec systeem kitten ze en boren ze door de shingle en het hout. Door de kit moet het dan waterdicht worden. Ze halen dus niks van de shingle weg.
Dat lijkt me sterk, je hebt gewoon speciale stokschroeven met een bitumen flens eraan die je dan vaststookt. Klinkt toch iets betrouwbaarder als wat kit ertegenaan blubberen.

Maar geef eens wat meer info en plaatjes. Want dakhoek bvb is wel een bepalend element in deze, maar van de andere kant verraad de aanwezigheid van shingles al dat het niet heel vlak zal zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijzzz1982
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qj8ePaIPTk64_sJjUwt-PEcrd7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGwgf5jPMp1g81vU0Y7l4KtS.jpg?f=fotoalbum_large

De dakhoek is ongeveer 21 graden

Er staat bij de ene offerte door middel van dakankers en bij de andere "montagewijze: Clickfit montagebeugel met bitumenkit in houten plaat onder shingles geschroefd."

[ Voor 110% gewijzigd door Matthijzzz1982 op 24-07-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:50
Matthijzzz1982 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:49:
Ik wil graag zonnepanelen laten leggen op mijn dak. Alleen zit ik nog te twijfelen over de methode van bevestigen. Mijn dak is niet geïsoleerd aan de buitenkant. Ze kunnen dus direct op het hout monteren.

Ik heb twee bedrijven die een goede offerte hebben gemaakt. 1 met enphase en 1 met solar edge. Het gaat in totaal om 16 a 17 panelen.

Master is Solar willen het met het Esdec clickfit systeem bevestigen. Waarbij er in het dak wordt geschroefd. Vervolgens komt er nog kit tegenaan.

Bongo wil het met dakankers aan het dat bevestigen. Hierbij wordt het dakanker tegen het dak aan gelijmd.

Ik neig naar het esdec systeem, aangezien dat bedrijf betere reviews heeft. Maar heeft iemand ervaring met dit montage systeem? Ik heb namelijk geen zin in lekkages.
Welk clickfit systeem willen ze toepassen? Beugels met een rail of de beugels voor een stalen dak?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijzzz1982
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qDf_XnH9hO4zp7U8hRxbE-OJHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ld0fIqu5U6pZRcgEpLGEEmrC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga uit van deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omotto
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-05 10:25
Goedemorgen,
Ik zit met dezelfde uitdaging. Op internet kom ik het volgende tegen, maar kan deze als Nederlandse particulier nergens vinden/bestellen. Heeft hier iemand ervaring hiermee?
Vr.gr., Oscar
https://nl.sic-solar.com/...-flashing-l-feet_p52.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JwAXoDHv_9rJFge9_aLOxqtdlA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gPoWsIK10Z7cmACzkipgCzUF.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamponie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05-2023
Hoi
Hoi Matthijz,

Ben even benieuwd naar de keuze die je hebt gemaakt, ik zit in een soortgelijke situatie!
Wellicht ben je nu tot een realisatie gekomen en kan je andere tweakers helpen met het juiste advies! _/-\o_

Groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matthijzzz1982
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de haken (esdec) onder de shingles. Hierbij is ook kit (Shell) gebruikt. Tot nu toe is het lekvrij, ook toen het enorm hard regende.

(In mijn buurt zijn veel verschillende systemen gebruikt. Dus is er is vrij veel keuze)

• Matthijzzz1982
Nog een update.

Ik moest helaas mijn dak vernieuwen, niet vanwege de zonnepanelen overigens.

De methode met de haken was volledig lekvrij.

Ik ben nu voor gewoon bitumen gegaan met dakankers. Hopelijk deel ik niet meer dat het lekvrij is. ;-)

tattooboy1985

Kitten is tijdelijk, wij hebben al meegemaakt dat het los kwam door wind en weersinvloeden.

wij vlechten ze in met daksingles als wij ze plaatsen.

quikslides erop schroeven/branden en later shingles afwaterend.
Pagina: 1