Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:49
Mijn vraag
Mijn vader heeft een nieuwe pc van dit jaar en heeft plots last van problemen met traagheid bij kopiëren. Hij kan ook niet direct een verandering aanduiden die dit veroorzaakt kan hebben.
Voorbeelden waarbij het heel traag gaat:
- copy/paste van een map met bestanden op dezelfde SSD, of naar een andere SSD - Voortgang blijft lange tijd op 99% hangen.
- Verplaatsen naar prullenbak, of prullenbak leeg maken. Systeem freezet voor een aantal minuten
- Kopiëren tussen apps - Bvb simpel tekstje van Outlook naar Word duurt heel lang de eerste keer. Daarna gaat het ogenblikkelijk

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 11
- MSI B550M Mortar
- Ryzen 5600G
- Samsung 980 PRO NVME 1TB
- WD Blue 2TB NVME

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Probleem getest door verschillende keren dezelfde map over en heen te kopïeren. Het probleem doet zich echter niet consistent voor. De ene keer gaat het vlot, de andere keer niet. Hetzelfde bij het verwijderen en prullenbak leegmaken. Het probleem is niet consistent bij dezelfde bestanden/mappen.
- Externe schijven die via USB verbonden waren losgekoppeld en opnieuw opgestart

Verder al gedaan:
- Memory Diagnostic - geen problemen
- SSDs naar laatste firmware en drivers
- Aantal fixes die we online gevonden hadden: Disable autotuning, gecontroleerd dat write cache aanstaat op de SSDs

Niets van het bovenstaande helpt en ik heb geen idee wat nog te proberen. Dus alle hulp is welkom...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

SSD vol ? Zo nee, test eens in veilige modus en/of met een Linux usb key om zo de oorzaak in OS/hardware vast te stellen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
DukeBox schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:33:
SSD vol ? Zo nee, test eens in veilige modus en/of met een Linux usb key om zo de oorzaak in OS/hardware vast te stellen.
Nee, slechts een 180GB van de 1TB in gebruik. En iets van een 250GB op de 2TB.
Linux USB key is inderdaad een goede tip. Dat ga ik nog eens proberen.

Als er verder nog ideeën zijn, laat maar komen. Dan kan ik zoveel mogelijk proberen als ik bij hem langsga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Intern geheugen heb je niet genoemd, maar ik kan niet voorstellen dat er bizar weinig in zin

Virusscanner?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Virusscanner zou ook mijn eerste verdachte zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 20:32
De keren dat ik gelijksoortig gedrag zag was één van de NVMe's niet lekker.
Zou een Linux stick maken en vanaf daar de NVME's benchmarken en SMART data uitlezen.
Zou mij niet verbazen dat één van de twee merkwaardig gedrag vertoont onder benchmarks.

[ Voor 4% gewijzigd door osmosis op 24-07-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
F_J_K schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:50:
Intern geheugen heb je niet genoemd, maar ik kan niet voorstellen dat er bizar weinig in zin

Virusscanner?
32gb (overkill in deze situatie, maar hij wou Future proof zijn) ik zou het exacte type moeten navragen, maar het stond toen op de QVL van het mobo.
The Eagle schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:53:
Virusscanner zou ook mijn eerste verdachte zijn :)
Virusscanner is Windows defender. Ik zal eens proberen zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
osmosis schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:56:
De keren dat ik gelijksoortig gedrag zag was één van de NVMe's niet lekker.
Zou een Linux stick maken en vanaf daar de NVME's benchmarken en SMART data uitlezen.
Zou mij niet verbazen dat één van de twee merkwaardig gedrag vertoont onder benchmarks.
Thanks. Ga ik eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-09 19:55
Is er iets in de logboeken van Windows te vinden over dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 20:36
Probeer je SSDs eens te trimmen. Wellicht staat deze optie momenteel niet op automatisch.

https://www.remosoftware....hillende-trim-opdrachten/

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SonnyBBQ
Bedankt allemaal voor de hulp. Probleem lijkt opgelost.

Trim stond aan bij beide SSDs, ook SMART gaf geen problemen.
De Windows logboeken bekeken en daar stond een foutmelding van iets met dubbele apparaatnaam. Nu bleek dat er een netwerkschijf gemapt was naar een driveletter, maar dit zonder vast IP. Een ander toestel had dit IP adres overgenomen. Ik heb de gemapte netwerkdrive verwijderd en alle problemen lijken opgelost.

Verschillende tests gedaan die anders problemen gaven, maar alles lijkt in orde nu.

Bedankt nog allemaal voor de hulp. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolsi
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-04 16:10
SonnyBBQ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:33:
Bedankt allemaal voor de hulp. Probleem lijkt opgelost.

Trim stond aan bij beide SSDs, ook SMART gaf geen problemen.
De Windows logboeken bekeken en daar stond een foutmelding van iets met dubbele apparaatnaam. Nu bleek dat er een netwerkschijf gemapt was naar een driveletter, maar dit zonder vast IP. Een ander toestel had dit IP adres overgenomen. Ik heb de gemapte netwerkdrive verwijderd en alle problemen lijken opgelost.

Verschillende tests gedaan die anders problemen gaven, maar alles lijkt in orde nu.

Bedankt nog allemaal voor de hulp. d:)b
Bedankt, is bij mij ook de oplossing voor eenzelfde probleem.
Pagina: 1