Dag mede Tweakers. Hier wederom een forumlid die om advies vraagt m.b.t. het laten plaatsen van zonnepanelen.
Inmiddels een aantal lokake installateurs over de vloer gehad. En heb ook bij wat landelijke spelers diverse offerte's aangevraagd ter vergelijking.
Ik heb een goed gevoel bij Hyundai panelen, vandaar dat die vaker terugkomen in de offertes. Qua omvormer geen specifiek merk in gedachte.
Voor nu is het vooral de afweging maken of wij meer panelen neer gaan leggen dan dat we daadwerkelijk nodig hebben op dit moment. Eigenlijk zegt elke installateur dat meer leggen dan nodg geen zin heeft gezien de terugleververgoeding. Maar wij Tweakers weten wel beter natuurlijk. Gelukkig was 1 partij wel zo flexibel om toch een offerte voor extra panelen + zwaardere omvormer aan te bieden.
Tips zijn welkom. En als je wilt bevestigen dat partij x een goede deal aanbiedt dan hoor ik dat uiteraard ook graag
:strip_exif()/f/image/hYa9lue3cOiLKTiVUh8ebm2K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pnKxF5Vw8RzrxITbYn43X8D9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wat lastig in te schatten met de omschakeling naar thuiswerken etc.Verwacht niet dat dit af gaat nemen. Er lopen ook 2 jonge kids rond waardoor de wasmachine, drogers etc overuren maken
.
Doel is om minimaal het huidige verbruik af te dekken. Maar als het nu naar verhouding goedkoop is om alvast extra capaciteit neer te leggen dan is dat budget technisch geen probleem.
Qua gevoel en service staat bedrijf "Lokaal 1" bij mij bovenaan. Daarnaast heeft deze partij ook 100+ reviews met een gemiddelde van 4,2 sterren op Google, dus dat zit ook wel goed.
/f/image/FGlEBlgYiRgj0r7r7JirW98m.png?f=fotoalbum_large)
Inmiddels een aantal lokake installateurs over de vloer gehad. En heb ook bij wat landelijke spelers diverse offerte's aangevraagd ter vergelijking.
Ik heb een goed gevoel bij Hyundai panelen, vandaar dat die vaker terugkomen in de offertes. Qua omvormer geen specifiek merk in gedachte.
Voor nu is het vooral de afweging maken of wij meer panelen neer gaan leggen dan dat we daadwerkelijk nodig hebben op dit moment. Eigenlijk zegt elke installateur dat meer leggen dan nodg geen zin heeft gezien de terugleververgoeding. Maar wij Tweakers weten wel beter natuurlijk. Gelukkig was 1 partij wel zo flexibel om toch een offerte voor extra panelen + zwaardere omvormer aan te bieden.
Tips zijn welkom. En als je wilt bevestigen dat partij x een goede deal aanbiedt dan hoor ik dat uiteraard ook graag
Foto's
Dak ligt volledig op zuid.:strip_exif()/f/image/hYa9lue3cOiLKTiVUh8ebm2K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pnKxF5Vw8RzrxITbYn43X8D9.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
35+ M2??. En dan heb ik de oppervlakte van de uitbouw en aanwezige garage niet meegeteld. Dus wellicht dat daar in de toekomst nog iets mee gedaan kan wordenSchaduw
Minimaal. Dak ligt volledig op het zuiden. Er zijn geen bomen en dakkapel aanwezig. Aan de bovenkant is een schoorsteen maar die geeft minimale schaduw. Rechts is wat schaduw in de ochtend ivm de kap van de buren. Panelen die hier last van hebben kunnen eventueel voorzien worden van optimisers.Jaarverbruik
4500 kWhDit is wat lastig in te schatten met de omschakeling naar thuiswerken etc.Verwacht niet dat dit af gaat nemen. Er lopen ook 2 jonge kids rond waardoor de wasmachine, drogers etc overuren maken
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25ABudget en doel
Geen budget, voor mij is de prijs per Wp belangrijk. Daarnaast ook voorkeur naar All black panelen.Doel is om minimaal het huidige verbruik af te dekken. Maar als het nu naar verhouding goedkoop is om alvast extra capaciteit neer te leggen dan is dat budget technisch geen probleem.
Wie gaat het project uitvoeren
Erkend installateur. btw teruggaaf etc. kan ik zelf wel regelen indien nodig.Bijhouden van data
Simpele monitoring is voldoende. Ik hoef geen opbrengst per paneel te zien. Eventuele integratie via een API in mijn domotica systeem is meegenomen.Reeds verkregen offertes
Bij deze een overzicht van de diverse offertes. Qua voorwaarden, service en garanties ligt het dicht bij elkaar, dit heb ik dus niet meegenomen in het overzicht.Qua gevoel en service staat bedrijf "Lokaal 1" bij mij bovenaan. Daarnaast heeft deze partij ook 100+ reviews met een gemiddelde van 4,2 sterren op Google, dus dat zit ook wel goed.
/f/image/FGlEBlgYiRgj0r7r7JirW98m.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rLPcFPU9tKeh1HAVSKq7Ukiu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Cty8IRDrcHPuqIJPigvMqkSt.jpg?f=fotoalbum_large)