Auto van de zaak en prive auto, welke gebruiken voor op reis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-05 08:21
Hi,

Auto van de zaak in de bijtelling Mokka-e met een redelijke actieradius.
Privelease auto Kona 64kw met een erg goede actieradius.

De Mokka-e met laadpas van de zaak die niet in buitenland gebruikt mag worden. Deze week in het nieuws en ook communicatie van de werkgever, als je op vakantie gaat bewaar de bonnen van het laden want werkgever is bereid deze als eigen bijdrage op de bijtelling te verrekenen. Op deze manier kost het de werkgever niets extra en krijgen wij belasting over de extra kosten terug.

We gaan nu samen op reis met de auto en zijn nog aan het dubben over welke auto te kiezen. Hoe zit het voor de belasting? Iemand een idee? Op zich zeg ik dat het voor de belastingdienst niets uit moet maken welke van de 2 ik gebruik, of de officiele in de bijtelling zittende auto of diegene als vervangende auto.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:57
Als je met de privé auto gaat mag je de kosten natuurlijk sowieso niet als kosten privé gebruik aftrekken.

Overigens mag deze methode überhaupt niet volgens mij, maar dat terzijde. Privé bijdrage dient ingehouden te worden via de loonstrook en dat is hier niet van toepassing.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:00
VidaR-9 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:48:
Als je met de privé auto gaat mag je de kosten natuurlijk sowieso niet als kosten privé gebruik aftrekken.

Overigens mag deze methode überhaupt niet volgens mij, maar dat terzijde. Privé bijdrage dient ingehouden te worden via de loonstrook en dat is hier niet van toepassing.
Deze methode mag zeker wel en is niet nieuw voor elemtrische auto’s. Niet vergoedde autokosten mag WG verrekenen met de betaalde bijtelling. Dus grofweg kosten die benzine/tolweg/snelladen je dan de helft.

Wordt bij veel WG aan het einde vh jaar gedaan, maar soms kun je de bonnen ook direct indienen en wordt het bij je volgende loonstrook verrekend.

Simpelweg: de bijtelling die bij je inkomen wordt opgeteld, gaat met dit bedrag naar beneden, dus betaal je over een lager bedrag inkomstenbelasting.

Maar vanzelfsprekend: niet mee sjoemelen. Met je eigen auto rijden betekent geen aftrek van bijtelling van je zakelijke auto.

[ Voor 26% gewijzigd door t14wo op 24-07-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:53

Honesty

kattenneus!

Officeel mag je natuurlijk niet de tankbonnetjes van je privé auto aftrekken van je lease auto, je mag ook niet tanken met je tankpas lease in je privé auto, maar in dit geval is de pak kans klein maar je doet iets wat natuurlijk niet de bedoeling is

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
t14wo schreef op zondag 24 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Deze methode mag zeker wel en is niet nieuw voor elemtrische auto’s. Niet vergoedde autokosten mag WG verrekenen met de betaalde bijtelling. Dus grofweg kosten die benzine/tolweg/snelladen je dan de helft.

Wordt bij veel WG aan het einde vh jaar gedaan, maar soms kun je de bonnen ook direct indienen en wordt het bij je volgende loonstrook verrekend.

Simpelweg: de bijtelling die bij je inkomen wordt opgeteld, gaat met dit bedrag naar beneden, dus betaal je over een lager bedrag inkomstenbelasting.

Maar vanzelfsprekend: niet mee sjoemelen. Met je eigen auto rijden betekent geen aftrek van bijtelling van je zakelijke auto.
Uit het Handboek Loonheffingen 2022 - paragraaf 23.3.7:

“Bijtelling privégebruik auto en eigen bijdrage werknemer
Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer voor het privégebruik die u inhoudt op zijn nettoloon, trekt u af van de bijtelling. Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privégebruik en u dat vooraf met uw werknemer hebt afgesproken.”

“ Verder moet u onderscheid maken tussen betalingen aan u en betalingen aan derden. Betaalt uw werknemer een bedrag aan derden, bijvoorbeeld voor het wassen van de auto in de wasstraat, dan wordt de bijtelling privégebruik auto daardoor niet lager. De bijtelling wordt alleen lager als u met uw werknemer hebt afgesproken dat hij de betaling aan derden voor u of namens u doet en u die betaling verrekent als bijdrage voor het privégebruik. In dat geval mag u de betaling niet vergoeden.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
De bonnen van vakantie verrekenen is al discutabel. Dat met je priveauto doen is regelrecht fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
VidaR-9 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Een eventuele eigen bijdrage van de werknemer voor het privégebruik die u inhoudt op zijn nettoloon, trekt u af van de bijtelling. Voorwaarden zijn dat de bijdrage bestemd is voor het privégebruik en u dat vooraf met uw werknemer hebt afgesproken.”

“ Verder moet u onderscheid maken tussen betalingen aan u en betalingen aan derden. Betaalt uw werknemer een bedrag aan derden, bijvoorbeeld voor het wassen van de auto in de wasstraat, dan wordt de bijtelling privégebruik auto daardoor niet lager. De bijtelling wordt alleen lager als u met uw werknemer hebt afgesproken dat hij de betaling aan derden voor u of namens u doet en u die betaling verrekent als bijdrage voor het privégebruik. In dat geval mag u de betaling niet vergoeden.”
Hier lees ik precies het tegenovergestelde: https://www.schootenadvie...ftrekbaar-voor-werknemer/

“Betalingen aan derden

Verder moet u onderscheid maken tussen betalingen van de werknemer aan u en betalingen aan derden. Betaalt uw werknemer een bedrag aan derden, bijvoorbeeld voor het wassen van de auto in de wasstraat of brandstof in het buitenland tijdens de vakantiereis, dan kunnen deze betalingen niet in mindering komen op de bijtelling behalve als u vooraf met de werknemer hebt afgesproken dat de werknemer de betaling aan derden voor u of namens u doet en u die betaling verrekent als bijdrage voor het privégebruik. In dat geval mag u de betaling in mindering brengen op de bijtelling.“

Is dit sinds dit jaar veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
https://www.salarisvanmor...aftrekken-van-bijtelling/

Zie ook deze tekst. Wat ik probeer te begrijpen is wat is het onderscheid tussen met de auto van de zaak op vakantie gaan of vervangende auto? Gaat toch om diegene die de bijtelling betaald de kosten voor het laden zelf heeft betaald??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
VidaR-9 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Kun je nog eens kijken hier naar?
Want ik zie nu toch weer dit nieuwsbericht:
https://www.rtlnieuws.nl/...r-je-tol-en-tankbonnetjes

Ik weet ook niet anders van dat dit gewoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
t14wo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:17:
[...]

Kun je nog eens kijken hier naar?
Want ik zie nu toch weer dit nieuwsbericht:
https://www.rtlnieuws.nl/...r-je-tol-en-tankbonnetjes

Ik weet ook niet anders van dat dit gewoon kan.
Het staat precies in het artikel hoe het dient te gebeuren.

Werknemer betaald de bonnetjes en declareert deze bij werkgever. Per saldo heeft de werknemer op dat moment dus niets betaald.

Vervolgens houdt de werkgever deze betaling in als "privebijdrage leaseauto" op de salarisstrook. Deze prive bijdrage kan dan van de bruto bijtelling worden afgetrokken waardoor de afdracht loonheffing lager wordt. Per saldo kost het de werkgever niets en betaald de werknemer de kosten netto via de inhouding op de loonstrook, maar draagt de werknemer ook minder loonheffing af omdat de bruto bijtelling lager is. Dit is in het voordeel van de werknemer.

Oftewel: het kan wel, maar de inhouding dient verwerkt te worden via de salarisstrook.

Dus bonnetjes inleveren en dit vervolgens van de bijtelling afhalen is niet voldoende volgens dit artikel (en zoals ik het interpreteer obv document van de belastingdienst).

Het brengt wel een administratieve last met zich mee. Dit is een van de redenen waarom wij dit bij ons (nog) niet geïmplementeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
VidaR-9 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:18:
[...]

Het staat precies in het artikel hoe het dient te gebeuren.

Werknemer betaald de bonnetjes en declareert deze bij werkgever. Per saldo heeft de werknemer op dat moment dus niets betaald.

Vervolgens houdt de werkgever deze betaling in als "privebijdrage leaseauto" op de salarisstrook. Deze prive bijdrage kan dan van de bruto bijtelling worden afgetrokken waardoor de afdracht loonheffing lager wordt. Per saldo kost het de werkgever niets en betaald de werknemer de kosten netto via de inhouding op de loonstrook, maar draagt de werknemer ook minder loonheffing af omdat de bruto bijtelling lager is. Dit is in het voordeel van de werknemer.

Oftewel: het kan wel, maar de inhouding dient verwerkt te worden via de salarisstrook.

Dus bonnetjes inleveren en dit vervolgens van de bijtelling afhalen is niet voldoende volgens dit artikel (en zoals ik het interpreteer obv document van de belastingdienst).

Het brengt wel een administratieve last met zich mee. Dit is een van de redenen waarom wij dit bij ons (nog) niet geïmplementeerd hebben.
Het leek alsof je in je eerste post hier insinueerde dat het gevraagde niet mogelijk is. Maar dat is het gewoon wel. En natuurlijk, dit gaat via de loonstrook en is dus niet mogelijk om via IB aangifte zelf te doen. (Wat overigens vreemd is :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-05 14:11
MBvB schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:43:
De bonnen van vakantie verrekenen is al discutabel. Dat met je priveauto doen is regelrecht fraude.
De tweede deel van je zin ben ik mee eens, maar bonnen van vakantie verrekenen is niks discutabel aan?
Leaseauto is niet gratis he, je betaalt bijtelling en het is juist om prive te mogen gebruiken. All-in.
Als je prive de auto wil gebruiken naar je vakantie bestemming en opeens de benzine zelf moeten betalen, dan betaal je 2x belasting. Vandaar de aftrek eigen bijdrage in plaats gekomen. Niks discutabel aan lijkt me?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
t14wo schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Het leek alsof je in je eerste post hier insinueerde dat het gevraagde niet mogelijk is. Maar dat is het gewoon wel. En natuurlijk, dit gaat via de loonstrook en is dus niet mogelijk om via IB aangifte zelf te doen. (Wat overigens vreemd is :))
Dat was mijn punt ook niet.

Bonnetjes inleveren op kantoor en dit vervolgens van de bijtelling aftrekken als prive bijdrage op de loonstrook is niet mogelijk.

Bonnetjes indienen als declaratie, de declaratie uitbetalen en dit vervolgens inhouden op de loonstrook als prive bijdrage en van de bijtelling aftrekken is wél mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 00:13
Ik weet niet hoeveel kilometers je gaat maken, maar als ik kilometers op een auto kan schrijven waar ik zelf de afschrijving niet van voel ervaar ik dat als een voordeel. Zo ook verzekering, pechhulp, etc. Als je ergens tegenaan bonkt met je eigen wagen voel je dat direct (en langdurig), met je leaseauto is het alleen je eigen risico (wat je ook weer kan wegstrepen tegen je bijtelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:07
Dit valt inderdaad onder de categorie sjoemelen. Niet aan beginnen zou mijn advies zijn.
Het zou trouwens bijzonder zijn als je werkgever aan deze constructie meewerkt.

Gewoon de Mokka gebruiken en je laad- en tolkosten laten verrekenen door je salarisadministratie.
Helaas onderweg iets vaker aan de laadpaal dus.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Allen bedankt. En voor de duidelijkheid ik ben niet op zoek naar frauderen maar gewoon eerlijke discussie wat is voor belastingdienst het verschil tussen het nemen van de ene of de andere auto. Ik denk dat ik morgen nog even de belastingtelefoon ga bellen, gewoon om te zien wat hun redenatie is. Ik plaats het hier daarna wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
VidaR-9 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:35:
[...]

Dat was mijn punt ook niet.

Bonnetjes inleveren op kantoor en dit vervolgens van de bijtelling aftrekken als prive bijdrage op de loonstrook is niet mogelijk.

Bonnetjes indienen als declaratie, de declaratie uitbetalen en dit vervolgens inhouden op de loonstrook als prive bijdrage en van de bijtelling aftrekken is wél mogelijk.
Ah kijk. Goeie info. Dat dit de declaratieroute is, wist ik niet. Voor WG onder de streep precies hetzelfde natuuriljk, maar de administratie is dus anders dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
En toch zou het een vorm van frauderen zijn.
Wat is de volgende stap? Brandstofbonnetjes van de neef van de buurman zijn zus bij je werkgever indienen.

De bijtelling van de leaseauto is van toepassing op de berijder van de auto in kwestie.

Voor mijn werkgever hoef ik overigens niet de privé gemaakte brandstofkosten in het buitenland zelf voor te schieten. De brandstofpas van mijn werkgever kan ik in het buitenland op normale wijze gebruiken waarna deze kosten uiteindelijk maandelijks verrekend worden met mijn salaris minus het belastingvoordeel.
Wel zo makkelijk en nagenoeg volledig geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
RaRo74 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 19:58:
En toch zou het een vorm van frauderen zijn.
Wat is de volgende stap? Brandstofbonnetjes van de neef van de buurman zijn zus bij je werkgever indienen.

De bijtelling van de leaseauto is van toepassing op de berijder van de auto in kwestie.
Simpel aan te tonen doordat het laden met onze bankrekening betaald is. Door diegene waarop de bijtelling van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Ja daar zit wat in en dat zou inderdaad een legitieme manier van aantonen zijn.
Maar je zegt "onze bankrekening" dus dan staat de bankrekening al op twee namen want het dan weer vervolgens discutabel maakt.

Maar goed, neemt niet weg dat dit in mijn beleving niet de juiste manier van handelen is omdat je hierdoor de leaseauto buiten spel zet. De leaseauto en bijbehorende regeling wordt hierdoor misbruikt.
Van mij mag je alles maar wil je slechts behoeden voor een hoop ellende al dan niet je werkgever omdat die met deze constructie meewerkt.

Scheelt het bereik dan tussen de Mokka en de Kona zoveel dat je dit risico allemaal wilt nemen?

Het zal overigens een ander verhaal worden als je de Kona ook voor zakelijke kilometers gebruikt maar met een lease Mokka is dat dan weer lastig uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58
1979sentinel schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:29:
[...]

Simpel aan te tonen doordat het laden met onze bankrekening betaald is. Door diegene waarop de bijtelling van toepassing is.
Dus als ik ga tanken met de auto van mijn vrouw en die betaal vanaf mijn rekening dan kan ik dat bonnetje declareren volgens jou omdat ik ook een lease auto heb met bijtelling?
Lijkt mij gewoon logica waarom het niet kan/mag wat jij wil. De bijtelling is vanwege privé gebruik van de Mokka. Op het moment dat je op vakantie gaat met de Niro maak je privé geen gebruik van de Mokka en kunt dus ook niets verrekenen met de bijtelling van de Mokka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Precies! En zo is het maar net :)
Behalve die Niro dan ;)

[ Voor 34% gewijzigd door RaRo74 op 25-07-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Dus contact gehad met belastingtelefoon en duidelijke stelling is dat de auto, welke dan ook, ter beschikking gesteld moet worden door de werkgever. Dat elimineert iedere vorm van onduidelijkheid wat mij betreft. Klinkt logisch op deze manier, dus prima zo.
Pagina: 1