Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 23:50
Op welke Windows machine ik ook werk, overal kan ik binnen de instellingen makkelijk het beeld schalen naar zeg 125/150% (1080p/24inch vaak naar 125%, 1440p/27inch al naar 150%)

Als ik mijn MBP M1 2020 verbind met externe monitors kan ik (in tegenstelling tot het interne scherm) niet schalen maar alleen separate resoluties aangeven.. en dit wordt er verre van mooi van. maargoed eigenlijk nooit bij nagedacht en gelaten voor wat het was.

Nu zat mijn MBP onlangs toevallig aan een ander scherm geprikt, en daar kon ik ineens wel schalen zoals ik dat met het interne scherm gewend ben (alleen even niet naar de specs van dat betreffende scherm kunnen kijken).

Nu heb ik uiteraard is lopen google'en, en het schijnt dat alleen bij 4k+ schermen deze optie beschikbaar is, maar op de informatiepagina's van Apple zelf kan ik dit niet verifiëren.

dus eigenlijk mijn vragen:

- klopt het dat je alleen makelijk schermen kan schalen als deze een 4k+ resolutie hebben? of zitten daar meer variabelen aan vast?
- zijn er andere opties om het schalen op mindere resolutie schermen (ik zit voor alsnog vaak op 1440p) wat mooier te maken dan het vaak wordt?
- klopt het dat Apple hier zelf zo stil over is of mis ik info vanuit hun kant?

Beste antwoord (via RichD1011 op 11-08-2022 01:21)

• stepmagic
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-12-2024
Onderstaande video over schaling en externe monitoren voor Apple computers is wellicht interessant. Het geeft aan waarom Apple computers een voorkeur hebben voor bepaalde resoluties. En ook waarom Apple bijvoorbeeld 5K schermen heeft ipv 4K. Komt er in het kort op neer dat OSX het beste schaalt op 5K of 1440P resolutie en andere resoluties continue moet berekenen en daarvoor veel GPU power gebruikt. Wat je merkt in performance bij GPU intensieve taken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:27

nelizmastr

Goed wies kapot

macOS detecteert of het scherm voldoet aan de minimale pixeldichtheid voor “retina” en dan krijg je schalingsopties. Meestal heb je daar inderdaad minimaal 4K schermen voor nodig voordat het betrouwbaar werkt.

Ik heb zelf 2x 25” 2560x1440 die ik onder Windows op 125% heb staan, maar onder macOS gaat dat helaas niet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Met BetterDisplay kun je deze kunstmatige beperking omzeilen, en ook bij schermen onder 4K resolutie schalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Precies wat IhoBas zegt, werkt goed en ik gebruik het zelf ook op mijn 3440x1440 scherm.

In preferences, onder Displays edit and manage aanzetten, allow smooth res scale, en manually add custom res. Ik heb 1 pixel minder toegevoegd dus in mijn geval 3439x1439.

Daarna kan je in het popup menu kan je hem scalen. Als je meer wilt kunnen scalen moet je een dummy aanmaken en mirroren maar dat heeft wel weer andere nadelen die niet in je voordeel werken ;).

ff lekker mee spelen zou ik zeggen, duurde even voordat ik zelf ook de juiste settings had gevonden voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichD1011
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 23:50
Duidelijk! ga even spelen met Betterdislay.

Blijf t wel vreemd vinden dat Apple hier zelf zo vaag over is...
Maar dan zal het beeldscherm waar ik dus even kort achter zat een 4k+ scherm geweest zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door RichD1011 op 25-07-2022 01:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• stepmagic
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-12-2024
Onderstaande video over schaling en externe monitoren voor Apple computers is wellicht interessant. Het geeft aan waarom Apple computers een voorkeur hebben voor bepaalde resoluties. En ook waarom Apple bijvoorbeeld 5K schermen heeft ipv 4K. Komt er in het kort op neer dat OSX het beste schaalt op 5K of 1440P resolutie en andere resoluties continue moet berekenen en daarvoor veel GPU power gebruikt. Wat je merkt in performance bij GPU intensieve taken.

Pagina: 1